Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Selkänojan verhoilun uusinta/korjaus?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Selkänojan verhoilun uusinta/korjaus?

Huomasin, että C4 kuskinpenkin selkänoja on rispaantunut ja menossa puhki siitä tyypillisestä paikasta eli reunatoppauksen kohdalta. Langat näkyy jo. Uskon, että monilla muillakin rättipenkkiläisillä on samoja oireita ennemmin tai myöhemmin, joten osaisiko joku kertoa mistä tuota alkuperäistä kangasta saisi tai mieluimmin koko selkänojan verhoilun? Tai kuka tuollaisia korjaa? Onko millainen homma irroittaa ja laittaa takaisin?

Haulla asiasta jotain mm: Penkkiin kangasta tai... Sporttipenkkien mustaa kangasta

Comment

Itselleni ratkesi niin, että ostin yhden koko penkin oppaalta hyvinkäältä (sport auto hyvinkää oy).
      Siellä oli viimeksi käydessäni (noin 1,5 vuotta, penkki tulossa rahdilla) aivan tolkuton määrä C4 reisitukisäätöisiä penkkejä.

C4:ään saa kyllä vielä original-kankaitakin, mutta ota nitropurkki lähelle, kun kuulet hinnan.

Comment

Itse otin aikoinaan palan kangasta penkkin alta. Mahdolllisia paikkoja josta saa helposti 5x5 cm palan on mm. penkkien alta (kiinnityksestä runkoon yli menevä osuus) tai etupenkkinen takapahvin takaa. On samaa kangasta ja tulee hyvä.

Comment

Verhoiluliikeissä on valmiina useisiin merkkeihin ja malleihin verhoilukangasta. Pitää vain etsiä verhoiluliike, joka tekee verhoiluja myös autoihin, ja aika monethan niitä tekee. Eli penkin voi purkaa itse ja ommella itse tai teetättää se verhoiluliikkeessä. Minulla itse irroitetun penkin verhoilun opeluttaminen maksoi 5 euroa ja siihen sitten kankaan pala lisäksi. Ammattilaisen tekemä sauma on yleensä siistimpi kuin itse tehty, ja toisissa vehoiluissa on ohut pehmustelaminointi, jota ei tavallisella ompelukoneella voi edes ommella.
          Verhoilun irroittamisen helppous tai vaikeus riippuu penkin mallista. Jos penkin takana on muovi, verhoilun saa aika helposti pois. Jos takaosakin on kangasta, joutuu tekemään vähän enemmän töitä. Lisäksi projektissa saattaa tarvita erilaisia sinkilöitä, joilla verhoilun saa viritettyä takaisin paikoilleen.
          Itse irroitin äskettäin -98 Passatin penkin verhoilun ja se oli aika hankala. Siellä oli tarraa ja liimaa ja pitkiä rautalankoja, jotka piti verhoilun kuosissaan. Rautalangat on tajuttoman tiukkia, ja niiden paikoilleen vetäminen teetättää vähän lisätyötä.
          Kokonaisia verhoiluja saa käsittääkseni uutena merkkiliikkeestä. Nythän autoissa on paljon sivuturvatyynyjä, jotka poksahtaessaan tuhoavat verhoilun. Ja luulen, että merkkiliike ei lähde ompelemaan verhoilua, koska verhoilu venyy, eikä enää istu kunnolla. Eli silloin laitetaan uusi verhoilu.
          Minulla on parin penkin verhoilujen purkamisesta kuvia, voin lähettää privana jos haluat.

Comment

Kiitoksia vinkeistä! Luulen ratkaisseeni ongelman, ostin nimittäin juuri autovahikokeskuksesta koko penkin, tosin apukuskinpuoleisen, jossa on ehjä ja täysin samanlainen verhoilu (100e). Nähdäkseni selkänojaosa, siis kangas, sopii molemmille puolille kun kerran sivuissakaan ei ole reikiä eikä rullia. Bonuksena penkissä on lisäksi istuinlämmitin jota omassani ei ole, ja jääpähän istuinosan kangaskin vielä varalle. Liekö tuolle istuinlämmitykselle johtosarjat valmiina vaikka vastuksia ei olisikaan?

Comment

Missäköhän järjestyksessä tuollainen penkki (selkänoja) puretaan? Tausta on muovia, ja alhaalta löysin pari ruuvia mutta en uskaltanut alkaa vääntelemään etten suotta riko mitään.

Comment

Ainakin omissa penkeissä on myös takana levy ja pari ruuvia alhaalla. Kampeamalla tulee. Aloita sillä, jonka verhoiluja et aio säilyttää niin ei tärväänny se tuleva.

Comment

Siis, lähteekö se verhoilu ensiksi irti siitä muovilevyn reunoilta kampeamalla? Näyttää että kangas on jonkin listan kanssa painettu levyssä olevaan uraan? Miten tuon niskatuen saa irti?

Comment

Niskatuen tankojen holkeissa on jouset siinä yläreunassa jotka saa reunassa olevast hahlosta työnnettyä irti. Sen jälkeen tuki irtoaa nostamalla. Holkit saat irti kunhan pääset niihin alakautta käsiksi, irrotettuasi penkin taustapahvin.

Comment

Working...
                    X