Nyt ilmestyi joku ihmeellinen sähkövika profiilin autoon.Epäilisin että vois olla jotain tekemistä akun tyhjenemistä valvovan releen (sähkökuvissa nimellä "Battery excertion relay"..tai jotain sinne päin.Kuvat jäi autotalliin) kanssa.
Viankuvaus:
Kun virta-avaimen kääntää hehkutusasentoon, hehkun valo ei syty, mittaristo kokonaisuudessaan todella himmeä, mittariston jännitemittari ei hievahdakkaan, ajotietokone paukuttaa kaiken näköisiä vikasymbooleita näyttöön. Alijännitevalvonnan summeri piippailee.
Kun virta-avaimen kääntää starttiasentoon startti pyörii iloisesti...kone ei kuitenkaan lähde käyntiin.
Tehtyjä testejä ja muuta faktaa:
-Virtalukon pohja on n. 2v vanha
-Mitään releitä en ole vaihtanut
-Akku on n. 3v vanha...Akun "tilaindikaattorin" mukaan akku on OK (vihreä)
-Kun auton saa käyntiin (niinkin käy välillä), moottori toimii varsin mainiosti, latausjännite 14,2V, eli laturikin lienee OK (??)
...Ensimmäisenä "oireena" havaitsin, että jännitemittari "souteli" hieman erittäin satunnaisesti. Muutama päivä sitten mittariston varoitussummeri piipaili ja jännitemittari näytti n.8V kun starttailin autoa. Lähti kuitenkin ihan OK käyntiin.Sen jälkeen auto seisoi useamman päivän ajamatta (jakohihna+ruiskutuspumpun remontti).
Rempan jälkeen auto lähti mukisematta käyntiin..ei mitään ongelmaa. Tänään ei sitten rouva suostunutkaan käynnistymään...ja huomenna pitäis mennä taas töihin !!!!!
Jelppivä, pliis!
Viankuvaus:
Kun virta-avaimen kääntää hehkutusasentoon, hehkun valo ei syty, mittaristo kokonaisuudessaan todella himmeä, mittariston jännitemittari ei hievahdakkaan, ajotietokone paukuttaa kaiken näköisiä vikasymbooleita näyttöön. Alijännitevalvonnan summeri piippailee.
Kun virta-avaimen kääntää starttiasentoon startti pyörii iloisesti...kone ei kuitenkaan lähde käyntiin.
Tehtyjä testejä ja muuta faktaa:
-Virtalukon pohja on n. 2v vanha
-Mitään releitä en ole vaihtanut
-Akku on n. 3v vanha...Akun "tilaindikaattorin" mukaan akku on OK (vihreä)
-Kun auton saa käyntiin (niinkin käy välillä), moottori toimii varsin mainiosti, latausjännite 14,2V, eli laturikin lienee OK (??)
...Ensimmäisenä "oireena" havaitsin, että jännitemittari "souteli" hieman erittäin satunnaisesti. Muutama päivä sitten mittariston varoitussummeri piipaili ja jännitemittari näytti n.8V kun starttailin autoa. Lähti kuitenkin ihan OK käyntiin.Sen jälkeen auto seisoi useamman päivän ajamatta (jakohihna+ruiskutuspumpun remontti).
Rempan jälkeen auto lähti mukisematta käyntiin..ei mitään ongelmaa. Tänään ei sitten rouva suostunutkaan käynnistymään...ja huomenna pitäis mennä taas töihin !!!!!
Jelppivä, pliis!
Comment