Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

SORTED!-Akun tyhjenemisen valvontarele tai päävirtarele reistaa(??) C4-2,5TDI

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • SORTED!-Akun tyhjenemisen valvontarele tai päävirtarele reistaa(??) C4-2,5TDI

    Nyt ilmestyi joku ihmeellinen sähkövika profiilin autoon.Epäilisin että vois olla jotain tekemistä akun tyhjenemistä valvovan releen (sähkökuvissa nimellä "Battery excertion relay"..tai jotain sinne päin.Kuvat jäi autotalliin) kanssa.
    Viankuvaus:
    Kun virta-avaimen kääntää hehkutusasentoon, hehkun valo ei syty, mittaristo kokonaisuudessaan todella himmeä, mittariston jännitemittari ei hievahdakkaan, ajotietokone paukuttaa kaiken näköisiä vikasymbooleita näyttöön. Alijännitevalvonnan summeri piippailee.
    Kun virta-avaimen kääntää starttiasentoon startti pyörii iloisesti...kone ei kuitenkaan lähde käyntiin.
    Tehtyjä testejä ja muuta faktaa:
    -Virtalukon pohja on n. 2v vanha
    -Mitään releitä en ole vaihtanut
    -Akku on n. 3v vanha...Akun "tilaindikaattorin" mukaan akku on OK (vihreä)
    -Kun auton saa käyntiin (niinkin käy välillä), moottori toimii varsin mainiosti, latausjännite 14,2V, eli laturikin lienee OK (??)
    ...Ensimmäisenä "oireena" havaitsin, että jännitemittari "souteli" hieman erittäin satunnaisesti. Muutama päivä sitten mittariston varoitussummeri piipaili ja jännitemittari näytti n.8V kun starttailin autoa. Lähti kuitenkin ihan OK käyntiin.Sen jälkeen auto seisoi useamman päivän ajamatta (jakohihna+ruiskutuspumpun remontti).
    Rempan jälkeen auto lähti mukisematta käyntiin..ei mitään ongelmaa. Tänään ei sitten rouva suostunutkaan käynnistymään...ja huomenna pitäis mennä taas töihin !!!!!
    Jelppivä, pliis!
    Viimeksi muokannut Mason; 13.9.2007, 18:32. Perustelu: More details added...solution available for all users

    #2
    Ei ole vag-comia jolla tutkailla asiaa. Yksi mikä tulisi mieleen on, että sammutussolenoidi takkuilis. Senhän saa tarkistettua output testilla vag-comilla.

    Muutakin herjaa voisi olla, mutta vähävirtasuus voi generoida paljon turhaankin.

    Comment


    • #3
      Homma selvisi! Jees!
      Kävin ostamassa (lue vaimo) uuden akun...eipä auttanut tuon taivaallista!
      Olin jo eilen illalla tutkiskellut releitä, ja olin kuulevinani vienoa sirinää sieltä suunnalta.
      Otin sitten jännitteenvalvontareleen (toinen oikealta, siinä heti hehkujen syöttöreleen vasemmalla puolella) irti, ja tutkailin sitä. Kopan sisällähän on itseasiassa piirilevy, johon releen kela on myös juotettuna. Koritissa on kiinni diodeita, vastuksia ja kaksi elkoakin. Pakko olla ainakin yksi varistorikin, mutta taisi olla niin sopivasti releen kelan alla piilossa etten paikantanut.
      Purin releen koskettimen niin hyvin kun se helposti ilman juotosten irroittamista oli mahdollista->puhdistin koskettimet,koska olivat "päästöväreissä", eli ylimenovastusta on ollut. Puhdistuksen jälkeen rele takaisin relepaneeliin-> VOILLA, kaikki toimii taas mainiosti.Kokeilin virtojen päällelaittoa ja sammuttamista useita kymmeniä kertoja peräkkäin..vieläkin toimii. Irroitin avaimetkin virtalukosta...ja uudelleen testaamaan.OK edelleen
      Pessimistinä sanoisin, että ei nuolaista vielä. Olen enemmän vakuuttunut, jahka tästä mennään useita viikkoja aamusta iltaan parta huurteessa ilman ongelmia. (Vanhan akun,joka onkin vain 1,5v vanha laitan uuden akun rinnalle vararengaskoteloon)

      Comment


      • #4
        (tämän saa poistaa.tuli vahingossa tuplaklikkaus)

        Comment

        Working...
        X