Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1b-koneen vikadiagnostiikka, onko sitä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1b-koneen vikadiagnostiikka, onko sitä?

    Nyt alkaa mennä puurot ja vellit sekaisin.

    1b-kone on MAC12 ECUlla. Useassa eri netin keskuteluissa ja artikkeleissa mainitaan, että MAC12 osaa vikadiagnostiikan. MAC12 sanotaan jopa muuten identtiseksi MAC11 (mm. MC-kone) kanssa, mutta lambda-luupit puuttuu.

    Tuossa omassa 200:ssa (1b) en kuitenkaan ole löytänyt minkäänlaista viitettäkään vikadiagnostiikaan. Ei ole diagnostiikkaliittimiä, eikä moottorin vikavaloa. Koko mittaristossa ei ole edes symbolia valmiina.

    Onko kukaan törmännyt 1b-koneen yhteydessä vikadiagnostiikkaan?

    Vai onko MAC12:ta ja jopa 1b:tä yhdistelty eri variaatioin? 31-pinni noissa Hitachin MAC-ECUissa ilmeisesti olisi vikavalon ohjaus, mikäli diagnostiikkaa löytyy.

  • #2
    http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ting/ecuf.html
    Tuolla MAC11 ainakin osaa diagnostiikan.
    On vaihtoehtoja check engine valoilla olevaan ja ilman (polttimotestaus).
    Myös OBD2:lla.
    Liittimet näyttäis löytyvän kuskin jalkatilasta.

    Mutta jos sulla ei ole niitä liittimiä, niin...?

    Comment


      #3
      Eipä ole vielä löytynyt :) Kuskin jalkotilassa on vain siinä muovisuojassa tyhjät reiät, eikä löytynyt muovin takaakaan irronneena.

      Bensapumpun releen päältä löytyy kyllä sulakepaikka, mutta niinhän tuo taitaa olla sama rele ilman koko ECUakin olevissa malleissa.

      edit: Enkä mielestäni sulakerasiastakaan mitään liittimiä löytänyt.
      edit-edit: Täälläkin diagnostiikkaa väittävät löytyvän.
      Viimeksi muokannut jasso; 7.9.2007, 13:41.

      Comment


        #4
        Kyllä diagnostiikan pitäisi löytyä - Ainakin omassa profiilin kulkineessa (MAC12) homma toimii kuten A6tosen linkissä on esitetty.

        Check engine/Vikavalo ei ole mittariston keskellä vaan suurinpiirtein öljynpainemittarin yläpuolella. (Samassa ryhmässä taitaa olla paikka kolmelle varoitusvalolle, mutta niitä ei helposti huomaa tumman värin vuoksi. - Ellei valo sitten syty).
        Jos mittaristossa ei näy elämää tuon ohjeen perusteella, kannattaa seuraavaksi tarkistaa CE-valon polttimon kunto. - Ja saattaahan koko polttimokin puuttua.

        Comment


          #5
          Juu, siellä mittariston oikealla laidallahan tuon pitäisi olla, mutta ei ole polttimoa, ei ole kantaa, ei ole piuhoja, eikä ole edes sillä vikasymbolilla varustettua paikkaa. Piti oikein mittariston takaa katsoa.

          Jos joku siis on vikadiagnostiikan löytänyt 200 1b:stä, niin täytyy ilmeisesti ottaa syvempään syyniin tuo oma.

          Comment


            #6
            Onpas mielenkiintoinen juttu. Omasta 200 1b:stäni olen saanut vikakoodit luettua juuri noin.

            Hauskana piirteenä meikäläisen autossa on, että tuo "Check engine" -vikavalo toimii käytännössä shift up -valona, koska virranjakajan hall-anturin signaali menee nykyään Megalle. Siksipä tuo valo syttyykin joka kerta kierrosten noustessa yli 3000rpm.

            Tuossa öljynlämpö ja -painemittarien yläpuolella olevassa varoitusvaloryhmässä minulla on ainakin moottorin vikavalo ja peräkärrykytkennän vilkkujen merkkivalo. En muista ulkoa oliko siinä muitakin valoja? - Ei tainnut ainakaan käytössä olla, enkä millään jaksaisi enää tänään irrottaa mittaristoa, vaikka tinauksia pitäisikin taasen virkistellä.

            Comment


              #7
              Sieltä löytyi muistaakseni minulla ainakin paikka ASR:lle ja "ovi auki" -valo. Muistaakseni minulla ei paikoillaan ole kuin "ovi auki"-valo.

              Tuleekohan tuo Check engine valolle virta mittariston piiriltä vai erillisiä johtoja pitkin?

              Comment


                #8
                No niin, kävin näpräämässä lötkön mittariston irti ja katselin noita varoitusvaloja: Lisämittareiden yläpuolella majaileville valoille tulee johtosarjasta erilliset johdot. Itse valojen symbolit sisältävä palikka on ruuvikiinnitteinen, joten erilaisia vaihtoehtoja symboleille on luultavasti enemmänkin. - Tiedä sitten olisiko tuossa tuoreemmassa vuosimallissa moottorin CE-valo sijoitettu autocheckin alapuolella olevaan symboliryhmään ja sieltä olisi polttimo kärvähtänyt?

                Comment


                  #9
                  Taisi sittenkin oikein diagnostiikkaliittimet löytyä.

                  Joku oli tunkenut ne syvälle johtosarjan sekaan, mutta kyllä ne siellä sittenkin olivat. Eli vilkutus luultavasti onnistuu liittimen nastoista eikä releen kantaan tarvitse koskea.

                  Mitäköhän VAG-com sanoisi tuosta liittimestä. Ei luultavasti mitään :)
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Ei oikein saa selvää mutta ihan 2X2 liittimiltä näyttää.
                    Ei ole kyl koskaan tullu tutkittua pitääkö valkoiseenkin tulla kaksi johtoa...

                    Comment


                      #11
                      VAGcomia varten olettaisin, että pitää. Pelkällä ulostulolla on nimittäin melko vaikea keskustella auton ECUn kanssa :)

                      Tuossa on siis luultavasti nyt mustassa liittimessä maa ja +12V ja vaaleassa liittimessä ECUn pinni 31, vikavalon pinni.

                      Comment


                      • #12
                        No joo, tulipa luettua vihdoin mitä johtoja 2x2 liittimiin tulee...

                        Comment

                        Working...
                        X