Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 -89 käynnistyy huonosti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 100 -89 käynnistyy huonosti

    Kylmänä lähtee joskus käyntiin ensimmäisellä,lämpimänä tosi huonosti.Usein joutuu 5-10 kertaa yrittämään startata ennenkuin lähtee.
    Nykyään ei useinkaan lähde lainkaan käyntiin,vaikka 50 kertaa sahaisi.

    Usein ekalla kerralla ei edes lupaa, sitten saattaa seuraavilla kerroilla ensin hörähtää,jonka jälkeen vain sahaa.
    Eli ensin lupaa,jonka jälkeen vain sahausta.
    Ja kun lähtee käyntiin niin tyhjäkäynti aaltoilee hetken aikaa edestakaisin.
    Missä vika?
    Jossain anturissa?

    #2
    Siinä aluksi ja haulla lisää.
    http://www.audiclub.fi/phpBB2/search...earchid=261325

    Comment


      #3
      Avainsanoja: lämpöaikakytkin, ISV, bensanpaineen varaaja.

      Comment


        #4
        Myöskin ruiskupumppu.

        Comment


          #5
          edit: ISV avattu,testasin 9v paristolla ja toimi molempiin suuntiin, mölisee myöskin kun pistää virrat päälle autosta,joten tuskin vika on siinä.

          edit "Ke:ssä menee sähkötöpseli määränjakajan kylkeen, kun taas k-jetissä ei mene.
          Myös ke-jetin määränjakaja taitaa olla alumiinia tai ainakin sen värinen, kun k-jetissä rautaa/mustan värinen.
          "
          eli mulla on ke-jet
          Viimeksi muokannut Monsteraud; 14.9.2007, 20:51.

          Comment


            #6
            Kyllä tää vielä tästä.
            Eli letkualapuolinen 4 napainen johto on multivika anturi,joka ohjaa mittarilämpöjä, "ilmastointia ja lämpötilan merkkivalo tain jotain sinne päin.

            Yläpuolinen 2 napainen on ECUn johto.
            Lohkon päädystä löytyy 2 napainen lämpöaikakytkin.

            ISV löytyy edestä,siihen menee 2 letkuja ja 3 napainen liitin.


            Ryyppysuuttimen jo paikallistin ( seuraa vain määräjakajasta lähtevää teräsputkea.) eli ryyppysuutin on mötikä johon menee päähän 2 napainen liitin ja sitten tuo teräsletku.


            Ohjaakos tuo lämpöaikakytkin suoraan ryyppysuutinta?
            Mittasin niin virrat päällä toiseen johtoon tulee 0,6V, aika vähän? luulin että tulisi 12V?
            Toiseen johtoon ei tule mitään.
            Ilmeisesti tämä puoli tarvitsee sitten maata?
            Eli huomenna yritän antaa maata tolle toiselle johdolle.

            Saa nähdä lähteekö käyntiin vai räjähtääkö koko paska.

            Terveisin "stefa laittaa"

            Comment


              #7
              Lähteekös käyntiin lämpimänä kun antaa sen ensin seisoa ja hiukan jäähtyä?

              Noissa menee aika useasti polttoaineen takaiskuventtiili rikki. Oireilee noin.

              Boschilla on jälkiasennus venttiili joka tulee linjaan kiinni niin ei tarviste sinne tankkiin yrittää sitä ujuttaa.
              Viimeksi muokannut jsahlman; 15.9.2007, 11:44.

              Comment


                #8
                Joo,tota kyllä se paremmin lähtee lämpimänä,kun antaa seisoa hetken.

                "Boschilla on jälkiasennus venttiili joka tulee lijaan kiinni niin ei tarviste sinne tankkiin yrittää sitä ujuttaa."

                missäs tuo takaiskuventtiili sijaitsee?
                mites sen pystyy testaamaan onko rikki?
                Entäs bensapumppu,missäs sijaitsee ja miten testata?
                mikäs se paljon puhuttu Hall-anturi on?

                Niin ja kuuluuko tuossa kylmäkäynnistyssuuttimeen menevissä 2 johdossa olla jännitettä.
                lämpöaikakytkinhän antaa vain maan,joten eikö toisessa johdossa kuuluisi olla jännitettä?
                Minulla näyttää kummatkin nollaa(tai jotain 0,4V)
                kumpihan puoli kuuluu vetää maihin?
                valko-vihreä vai keltavihreä johto.
                Viimeksi muokannut Monsteraud; 15.9.2007, 11:52.

                Comment


                  #9
                  Linjaan kiinni :D

                  Polttoaine pumppu on tankissa sisällä ja orkkis takaisku venttiili siellä pumpussa eli tankissa myöskin sisällä.

                  Boschin venttili laitetaan laitetaan polttoaine linjaan kiinni eli ei tarvitse kuin peräkontin tai takapenkin luota irroittaa se metallinen kansi joka on 3:lla ruuvilla kiinni. Ruuvit irti ja kansi pois niin niin näet ne bensiiniputket. Tuon kannen läpi mene sit myös sähköjohdot pumpulle ja anturille.

                  Tuo takaisku venttiili maksaa muutaman kympin. Tai allekkin. Eriasia kuka sen osanumeron muistaa kun ne ei muistaakseni aikaisemmin edes itsekkään Boschilla sitä muistaneet saatikka löytäneet.

                  Taitaa tällä Boschin numerolla löytyä: 1 587 010 003 ja hinta 27,50? ainakin ollut.
                  Viimeksi muokannut jasso; 27.6.2012, 16:54. Perustelu: Boschin osanro

                  Comment


                  • #10
                    Mulla oli saman tyyppistä ongelmaa ja lopulta vaihdoin uudet tulpat, joilla ongelma poistui. Edellisillä tuli ajeltua aika pitkään ja silti ulkonäkö oli ok sekä kipinä näytti tulevan. Aluksi hain vikaa tämän takia muualta, bensapuolen kävin läpi ja virranjakajan ilmeisen turhaan.

                    Comment


                      #11
                      Tulpat ja bensansuodattimen olen vaihtanut.
                      Äskön yritin testata tota kk-suutinta.
                      Lainasin jonkun ruiskutusjärjestelmä oppaan,jossa neuvotaan noiden eri osien testauksesta.
                      Jostain syystä johtimien värit eivät aivan täsmää autoni kanssa,mutta testaus tavan tosta näkee.

                      Ruuvasin kk-suuttimen irti. Siihen tulee 2 johtoa, kelta-vihreä ja valko-vihreä.
                      Lämpöaikakytkimeltä taas lähtee 3 johtoa. 2 valkovihreää,jotka lähtevät liitinpinnistä 2. Ja yksi kelta-vihreä joka lähtee pinnistä 1.

                      Oppaassa neuvotaan maadoittamaan tuo pinni 1. (siinä mainitaan johdon väriksi sinivalkoinen). Maadoitin siis tuon pinnin1 . kelta-vihreän johdon.
                      Siltikään käynnistäessä ei kk-suuttimesta ruisku mitään.
                      Joku kuulemma on suoraan maadoittanut kk-suuttimen paikan.
                      Tota en testannut,koska en tiennyt että kumman maadoittaa.
                      Meneeköhän tuo lämpöaikakytkimen pinni 1. keltavihreä johto suoraan tuohon kk-suuttimen paikkaan,koska siinäkin on se kelta-vihreä johto?
                      jos menee,niin sen olen sitten maadoittanut.

                      Mittasin myöskin käynnistäessä KK-suuttimeen tulevien johtojen jännitteet. 0,6 volttia kummassakin(eli: lue 0 volttia)
                      Eikös tohon pitäisi tulla suoraan sähkö ja vain maa annetaan lämpöaikakytkimen kautta?
                      Jotain hämärää?


                      Niin ja lämpöaikakytkin näyttää 60 ohmia 1. ja 2 pinnien välillä.

                      Kiitos jos joku jaksoi luke ja sai selvää,vielä enemmän kiitoksia vastauksista :)

                      Edit. Bensapumppu ainakin pitää mölyä hetken kun vääntää virrat, ja käynnistäessä mölyää,eli ehkä se kuitenkin on kunnossa.

                      Comment


                        #12
                        Siellä takana bensalinjassa on paineenvaraaja. Sijaitsee apparin puoella taka-akseliston kiinnityksen kohdilla auton alla. Noin puolen litran tölkin kokoinen. Varaa siis painetta käynnistykseen.

                        Toimivuuden näkee suurin piirtein avaamalla varaajan takapäästä keskeltä ruuvin. Mikäli sielä tulee bensaa ja jos vielä paineella, niin varaaja on kaput.

                        Tosin ei tuo varaaja nyt niin kovin kriittinen komponentti ole. Lähtee käyntiin ilman sitäkin, mutta voi luultavasti pidentää käynnistystä ja aiheuttaa moottorin röpöttämällä käyntiinlähtöä.

                        Comment


                          #13
                          nonii nyt on alkanut audin toiminta hieman valottumaan.
                          Tosiaan vikana löytyi,että kk-suutin ei ruiskuta bensaa käynnistyessä.
                          Tarkistin kk-suuttimen toimivuuden antamalla sille suoraan akkulaturista jännitettä, ja hyvin suihkutti bensaa.
                          Pelkkä 9 voltin paristo ei riittänyt suihkuttamaan.
                          Lisäksi kk-suuttimen ollessa paikallaan ja antaessa sille virtaa,niin auto lähti käymään.
                          Kävi tosin erittäin huonosti,eikä pysynyt käynnissä,jos kierrokset laskivat alle 3500.
                          Uusi vika,tai sitten johtui siitä,että testattaessa ei lämpöaika.anturi ollut paikallaan.

                          No kuintenkin
                          Nyt olen yrittänyt selvittää,että miksi kk-suuttimelle ei tule jännitettä.
                          Kk-suuttimeen menee 2 johtoa.
                          Molemmat johdot tulevat suoraan lämpöaika-anturista.
                          Se uskoakseni toimii.
                          Mutta lämpöaika anturille ei tule jännitettä,mielestäni sinne kuuluisi tulla.
                          Löysin jonku antiiki aikaisen kirjan jossa oli hyvin pelkistetty kuva KE/k jetin toiminnasta.
                          Siinä oli piirretty,että lämpöaika-anturiin tulee suoraan johto virtalukosta ja edellee akusta
                          Pitääkö paikkansa?
                          Virtalukko onkin temppuillut,mm. se ei palauta,vaan avaimen joutuu aina itse kääntämään startin jälkeen.
                          Eli uskoakseni se on sitten paskana.
                          Saas nähdä kun saan uuden lukon ostettua.
                          Mutta olisin tosi kiitollinen jos joku voisi tarkistaa sähkökaaviosta tai tietäisi,että saako tuo anturi suoraan sähköt virtalukosta, ECU:sta vai mistä?
                          Viimeksi muokannut Monsteraud; 24.9.2007, 18:07.

                          Comment


                            #14
                            Uusi virtalukko hankittu,mutta eu auttanut.
                            Koitin antaa tolle lämpöaika-anturille suoraan sähköä akun + navasta.
                            Outoa,anturinhan pitäisi maadoittaa 8-10 sekuntia.
                            Mulla kestää korkeintaan 2 sekuntia ja ampeereja menee 4A.
                            Eli KK-suuttimen vastusluku on 3-4 ohmia,jonka myös mittaamalla totesin.
                            ONko siis lämpöaika-anturille tulevassa johdossa joku pieni vastus rajoittamassa virtaa tota 4 ampeeria pienemmäksi ja näin myöskin aikaa isommaksi kuin tuo 2 sekuntia ennen kuin anturi katkaisee piirin,vai onko anturi kuitenkin sökö.
                            Niin ja joka tapauksessa ei tonne anturille tule yhtään sähköä startatessa!
                            Mistä pirusta se sähkö sinne kuuluisi tulla,jos joku tietäisi tai viitsisi vilkaista huoltokirjasta niin olisin kiitollinen.
                            Eikös starttimoottorista tai suoraan virtalukosta saisi aika näpsäkästi tuon jännitteen?

                            Comment


                            • #15
                              Mamman -90 quattrossa nf-pannussa oli samat oireet,ja syyksi paljastui tulipellin puoleisessa päässä venttiilikopan pulttien alla pellissä oleva anturi(liekö lämpöaikakytkin vai mikä),mut sen irrottamalla,ohuella hiomapaperilla paskat pois,kiinni ja säätö mahd.lähelle kantta,ja ei ongelmia sen jälkeen,vedotkin parani kylmänä entisestään

                              Comment

                              Working...
                              X