Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

laturi piti rahinaa...laakerit vaihtoon?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • laturi piti rahinaa...laakerit vaihtoon?

    Moron!tuossa äsken vaihtelin audiin tehostajan ja laturin remmin.pyöräyttelin siinä aikani kuluks tupakkatauolla laturin hihnapyörää ja kuulosti kuin laakereissa olis jotakin häikkää>rahisi,ei kuitenkaan vielä hälyyttävästi.
    Miten on pystyykö noi laakerit vaihtaan ihan tavallinen kyläseppä vai onko mahdoton homma?
    laakereiden koosta tietoa että sais valmiiksi jo hommattua?kiitoksia jo etukätöseen!

    #2
    Voi vaihtaa omassa tallissa. Valitettavasti etka ei tiennyt laakerien kokoa. Bosch/Valeo tiedon ja virransyöttökyvyn kera varaosaputkaan mars!

    Comment


      #3
      Motonetin kataloogissa on monen auton kohdalla laakerityyppi mainittuna eli sieltä voit kaivaa mitkä laakerit on kyseessä 6xxx luultavasti. Näiden numeroiden kanssa laakerikaupasta saat molemmat luultavasti alle kympillä.

      Sisäkoolit voivat olla sitten lujassa eli laikalle voi olla töitä. Uudet menee helpoiten lämmittämällä laakeri ja jäähdyttämällä akseli.

      Comment


      • #4
        tattista vaan!huomenna ois muutenkin asiaa tampesteriin niin poiketaampa motonetin kautta!Tallilta löytyy onneks ainakin lämpöä(myös asentajalle:) ja eiköhän tuo muutenkin onnistu,en ole vaan vielä joutunu "aatin"laturia korjailemaan.hiilipolitiikkaa kannattais varmaan samalla vaihtaa kun on noita metrejä jo tullu 270,tuskin on ainakan haittaa!

        Comment


        • #5
          Kahiseva ääni kuuluu kunnossa olevan laturin hiilistä. Ota lataussäädin irti, kahdella ruuvilla, tod.näk lähtee irti laturi paikallaan. Jos sen jälkeen kuuluu ääniä ja ennen kaikkea, jos hihnapyörästä heiluttamalla tuntuu väljää, laakerit kaipaavat vaihtoa.
          VW:n Bosch/Iskra laturiin vaihdoin ennen joulua laakerit, liukurenkaat ja hiilet. Laakerit ihan tohjona, meteli aivan kauhea, liukurenkaat kuluneet lähes fiiberille asti ja hiilet lopussa -kuitenkin latasi vielä ja sähköiset osat olivat ehjiä.
          Remonttia hidasti se, että laturista ei löytynyt varaosanumeroa, jolla osat olisi saanut tiskiltä. Jouduin siis purkamaan laturin ja viemään vaihdettavat osat malliksi autosähköliikkeeseen.
          Osat ja liukurenkaan sorvaus maksoivat 40?. Vrt. uusi laturi 110?. Omaa työtä kolmisen tuntia, suurin homma on liukurenkaan asennus. Tuollaisen rempan jälkeenhän laturi on lähes uutta vastaava. Vaihtotyö+osat liikkeessä (Ampi-autosähkö, Joensuu) 65?.
          Laakerit lähtevät varovasti ralläkällä auttaen. Noinkin paljon ajetussa laturissa on varmaan liukurenkaat ja hiiletkin vaihtokunnossa. Niiden vaihdon jälkeen laturi onkin uutta vastaavassa kunnossa, jos hihnapyörä on kunnossa ja sähköiset osat ok.

          Comment


          • #6
            Tietty jos liukurenkaat vain sorvataan, ei korjaus ole kovin pitkäikäinen. Hiili loppuu aiemmin, kun rengas on kaukana. Vaihtolatureissa lienee palautettu renkaat alkuperäisiin mittoihin joko uusimalla akseli tai muuten.

            Itse olen laittanut vaihtolaturin, jos on ollut isompaa häikkää. Kun "uuden" hakee liikkeestä on aika helppo arvioida aika siihen, että saa pelin taas liikenteeseen. Ja tehdaskorjatulla on takuu.

            Pelkkien hiilien uusimisesta kuluneilla renkailla on huonoja kokemuksia. Hiili lohkesi kunnolla, ei ottanut kontaktia akseliin, ei edes latauksen merkkivalo syttynyt. Kesäpäivänä ihmeteltiin tien poskessa akku aivan tyhjänä. Tosin kyseessä ei ollut audi, vaan ranskalainen ympäristörikos...

            Mulla tosin ei ole "harrastepeliä", vaan molemmat pelit liikkuvat arkiajossa. Ei pysty seisottamaan ja tutkimaan osa osalta kunnostusta niin helposti.

            Comment


            • #7
              Liukurenkaat kannattaa uusia samalla kuin laakeritkin, ei vanhoja kannata sorvata eikä hiiliä uusia vanhoille renkaille. Liukurengaspakan saa laturin numerolla.
              Irrotusmenetelmä sivuleikkurit, jolla saa kuorittua kuparikerroksen pois ja rälläkkä, jolla saa fiiberin halki. Varotaan ankkurille meneviä johtimia.
              Juotetaan johtimet irti, laitetaan uusi pakka paikoilleen liiman kanssa (toinen ankkurikäämin johdin menee liukurenkaan sisäuran kautta) ja juotetaan johtimet paikoilleen. Liukurenkaissa on ura johtimia varten, johon juotetaan kiinni. Varmistetaan johtimien paikoillaan pysyminen liimalla. Tarkistetaan yleismittarilla, että ei ole maavuotoa.
              Lopuksi renkaat pitää sorvauttaa, muuten hiilet kuluvat nopeasti.
              Toki työn voi teettää asiantuntevalla liikkeelläkin.

              Comment

              Working...
              X