Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

urS4 & radio

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    urS4 & radio

    Oisko kellään infoa ässänelkun radion kytkennöistä?

    Mulla ei ole enää alkuperäistä radiota, mutta tarkoitus olisi vaihtaa nykyinen Blaupunktin kasettisoitin CD-soittimeen.
    Joku näppärä on tehnyt edellisen kytkentätyön ja konsolintaus on täynnä erivärisiä johtoja ilman kytkentöjä.
    Kajarijohdot on ok, mutta lähinnä nuo muut sähkönsyöttö yms. piuhojen värit kiinnostaisi.

  • #2
    Eiköhän tuossa virtapuolen kytkentä liene sama:
    http://www.isham-research.com/quattr...ler_mj1997.pdf

    Comment


    • #3
      Jos autossa on ISO-liittimet niin voiko ne napsauttaa suoraan alkuperäiseen mankkaan kii? Eli toisin sanoen onko kaikissa mankoissa samassa liittimen reiässä plussat ja miinukset?

      Mulla on Audi Gamman mankka ja siinä 3 ISO-liitin reikä. Ylimmäinen on hieman kahta alempaa isompi (enempi liittimiä). Uskaltaako entisen CD-soittimen Iso-liittimet napsauttaa noihin kahteen alempaan kii.

      Onko netissä tollasta kytkentäkaaviota mankalle?

      Comment


        #4
        Arvaus

        Eiks VAG käytä hieman modifioitua ISO-kytkentää?
        Mielestäni olen nähnyt joitakin konvertterisysteemejä (Biltema) jotta homma toimisi VAG tuotteissa.

        Comment


        • #5
          Älä napsauta suoraan ISOa kiinni. ns.jatkuva- ja kytkeytyvävirtajohdin ovat päinvastaisessa järjestyksessä (sinänsä merkityksetöntä koska audissa ei kytkeydy virtalukosta).
          Samoin hämmentäviä piirteitä syntyy kun ISO standardin mukaisessa ohjausvirta/sähköantenniliittimessä audilla onkin soittimelle tuleva nopeussignaali (valkosininen).
          Suurikokoisempi kolmas liitin(punainen) on soittimen näyttötiedon välittäminen mittariston monitoiminäyttöön, eli kättelee vain orggissoittimilla

          Comment


          • #6
            Löysin kytkentäkaavion eli sen osalta kaikki selvä, mutta mikä on soittimen perässä oleva kiinteä abikoliitin (uros) sen alla on numerosarja 4013.

            Comment


            • #7
              Minulla on autonpuolen johtosarjassa yksi naarasabiko, joka tulee virtajohtojen mukana samassa nipussa. Johdon väri muistaakseni ruskea/harmaa. Ei mitään aavistusta mihin tuota käytetään, mutta ilmeisesti orkkisradio sillä jotakin tekee.

              Comment


              • #8
                Liittyy ovisummerin toimintaan (perustuu häilyvään ikääntyvän miehen muistikuvaan)

                Comment


                • #9
                  Moniko ampeerinen sulake kannattaa laittaa ennen mankkaa (vapaasti riippuvassa kotelossa)? Mankassa on 15A. En tiedä meneekö alkuperäinen punainen +-johto sulakkeen takaa, joten varmistan sen tuolla riippuvalla sitten.

                  Comment


                  • #10
                    Laita saman kokoinen kun itse mankassakin. Toisaalta sitä voisi koittaa 7A tai 10A, jos palaa normaalissa käytössä, sitten pykälää suurempi.

                    Comment


                    • #11
                      Jos otat virrat alkuperäisestä johtosarjasta ei lisäsulakkeita tarvita. Tulee sähkötaululta muistaakseni 10A sulakkeen läpi.

                      Comment


                      • #12
                        Otan virran alkuperäisestä johtosarjasta, mutta ne on voinut joku tehdä jälkeenpäinkin. Tuosta lisäsulakkeesta tuskin haittaa on jos se punainen virtajohto tulisikin sulaketaulun takaa?

                        Comment


                        • #13
                          Ei siitä haitaksi ole, vaikka turha olisikin.

                          Comment


                          • #14
                            Vihjeitä vois kertoa mistä kannattaisi alkaa etsimään tuota herätettä radiolle? itsellä ei ole tuota herätettä löytynyt ainakaan siitä iso virta liittimestä? Voiko sen kone pellin alla olevan automaatti sulakkeen korvata testiä varten tavallisella sulakkeella?

                            Comment


                              #15
                              Takakajarit = ufo viritys?

                              No niin. Nyt on hieman selvitelty eteenpäin tuota mankan viritystä seuraavin toteamuksin:

                              1) Alkuperäinen mankka on ollut tod.näköisesti Audi Gamma CC (kasettisoitin). Ainakin auton papereista löytyy moisen laitteen käyttöohjekirja.
                              2) Tilalle on vaihdettu Blaupunktin peruskassusoitin jossain vaiheessa.
                              3) Blaukkari on kytketty seuraavin modifioinnein:
                              a) Ei takakajareita kiinni
                              b) Etukajarit ok - pitää yhtä myös aiemmin tässä viestiketjussa mainitun kytkentäkaavion kanssa paitsi että johtovärit ovat väärin kytkentäkaaviossa.
                              c) Blaukkarin moottorinantennin käyttövirtasen ulostulo on kytketty johonkin "ufoboxiin" jonka sijaintia ei ole vielä selvitetty.
                              d) Takakajarien kytkentä näyttää olevan aika ihmeellinen kytkentäkaavion mukaan. Ei yksiselitteisiä + ja - terminaaleja.

                              Tällä hetkellä oletan, että takakajareissa on jokin aktiivipönttö välissä (=ufobox), joka saa käyttiksen mankalta.

                              Radion takaa löytyi siis kolme iso-liitintä: (ruskea, musta ja punainen). Ruskea ja musta ovat normaalit 8 pinniset kajari- ja käyttövirtaliittimet, mutta punainen on jokin mulle tuntematon.
                              Siinä on 10 pinniä. Liittyy ilmeisesti CD-vaihtajaan tai johokin aktiivitakakaiutinsysteemiin.

                              Oisko kellään lisävinkkejä kuinka takakajarit pitäisi kytkeä ns. normaaliiin stereoon?
                              Kyseessä siis Avant muotoinen aadi.

                              Comment


                              • #16
                                Lue mitä Oliver tuolla ylempänä siitä punaisesta kirjoitti.

                                Comment


                                • #17
                                  audi bose aktiiviset takakajarit

                                  Hei

                                  Tässäpä tätä bosea taas:

                                  Takana on aktiiviset kajarit, toisin sanoen siellä on oma vahvistin niille takana oleville kaiuttimille ja se 3.s isompi ISO liitin sisältää taka-linjalähdöt eli line out rear ( on siinä myös se serial data, clk ja gnd sille informaationäytölle mittaristoon) signaalit on muistaakseni ylärivissä 2. ja 3. pinni ja maat on suoraa niiden alla...

                                  Takavahvistin on joko yksin jossain tai molemmissa ovissa on oma vahvistin ts. sekoittaa totaalisesti tämmöisen "normaali" autoradio ihmisen.

                                  Takavahvistimen ON/OFF signaali on kytketty siihen auton johtosarjan aktiiviantennin ohjauskarvaan, ts ISO liittimessä pitää kytkeä ACT ANT linja jotta takavahvistin saa heräteohjauksen ja alkaa poppi tai kohina kuulua takaa. Helppo testata, pukkaa +12V siihen auton johtosarjan johtoon joka jää viimeisenä aktiiviantennin ohjaukseksi, pitäisi kuulua napsahdus takakajareista kun ne kytkeytyvät päälle...

                                  Taakse siis ei mene käyttöjännite mankalta, +12V menee sinne taakse suoraa jostain auton akulta, ainoastaan herätevirta menee tuosta aktiiviantennin kytkennästä taakse. Sen jälkeen (ohjauslinjaan jätetty päälle +12V) linjatasoisissa johdoissa pitäisi olla jotain +1V jännite tms. eli sielläpä kelluu 0-2 voltin linjatasoinen tulo. Johtosarjassa muistaakseni ne takaset oli tumman sävyjä ja molemmat taka-maat oli ruskeita...

                                  pari linkkiä

                                  http://carstereohelp.com/audi.htm

                                  ffp-motorsport / tekstit / autostereon kytkentä VAG autoihin, uudempiin malleihin mutta kuitenki...

                                  Comment


                                    #18
                                    Linjaliitännät

                                    Sattumoisin vanhasta Sonyn CD-soittimestani löytyy myös linjaulostulot vahvistinta varten.

                                    Onnistuisikohan seuraava systeemi, jotta myös takapenkillä kuulisi poppista:
                                    1) kytketään etukajarit kuten ne on ennenkin kytketty eli normaaleihin kajariulostuloihin.
                                    2) kytketään takakajarit linjaulostuloihin ja syötetään heräte vahvistimelle moottoriantenniulostulosta

                                    Mitenkähän tässä tapauksessa äänenvoimakkuus takana säätyy?
                                    Säätyykö noi linjaulostulot vai pitäisikö itse vahvistimia säätää jotenkin?

                                    Kuvia johtorumbasta (aika huonolaatuisia):
                                    Kuva 1
                                    Kuva 2
                                    Kuva 3

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kyllä toimii

                                      Hei

                                      Kyllä se just noin on tarkoitettu toimimaan.
                                      Soittimen oma päätevahvistin ajaa etukaiuttimia ja taakse lähtee linjatasoinen signaali, volumenuppi ohjaa myös takasignaalia.

                                      Linjatasoinen signaali on nyt vähän epämääräinen käsite, olen nähnyt normaalia 0-2volttista signaalia, uusimmissa soittimissa ollaan jo 0-4 voltissa :-) joten etu/taka säätimellä tuo pitää sitten asetella sopivaksi suhteeksi käytännössä.

                                      Tee huolella niistä linja johdoista liittimet siihen poppimasiinaan, siinä on vaikea paikka. Kokemuksesta sanon kun tuossa johtosarjassa ei liiemmin löysiä ole. :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onko noita bose-systeemejä erillaisia kun mulla on etukajaritki aktiiviset?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Liitin Blaupunktin soittimen alkuperäisiin liittimiin, ainoa muutos mitä tulee tehdä on vaihtaa jatkuvan virran ja virtalukolta tulevan virran paikkaa. Tämä on hankala toteuttaa alkuperäisillä liian lyhyillä johdoilla, eli ostin piuhat jossa paikat on vaihdettu ja askartelin lisäksi jatkoa nopeussignaalin piuhalle. Enää tarttis saaha virtalukolta virta niin homma ois bueno. Aktiivikaiuttimet unohdin kokonaa, eli poistin ja laitoin tilalle normaalit kaiuttimet ja vedin niille kaiutinjohdot mankalta. Blaupunkteihin pitäis ostaa mini-iso-liittimet joilla vetäis Audin omien aktiivikajareitten piuhat soittimeen tai ostaa johtosatsi, jolla saa mankasta rca:t pihalle ja sitten väsätä alkuperästen takakajarijohtojen päihin rca-pistokkeet. Kruunuradio lupasi lähettää minulle ne mini-liittimet, muttei ole vieläkään kuulunu. Tästä iso miinus kyseiselle firmalle, menettivät minut asiakaspiiristään.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Liittyykö se duosoud-systeemi jotenkin noihin alkuperäisiin taka-kajareihin vahvistimineen? Kenties samaa varustetta.. Minulla autossa duosound löytyy mutta alkuperäiset kajarit on jossain missälie (vahvistimineen?)..

                                            Comment


                                              #23
                                              Piinallinen punnerus jatkuu ... vieläkään ei takana kuule iloista mankan pauhua.

                                              Yritin liittää sopivia takakaiutinjohtoja uuden mankkani linjaulostuloihin, mutta tuloksena sain vain pientä pihinää lähinnä takadiskanteista.
                                              Senkin sai aikaiseksi vain huudattamalla mankaa kunnolla.
                                              Epäilen seuraavia juttuja:
                                              a) vahvistin ei saa käyttöjännitettä (en ole vieä tarkistanut)
                                              b) yritin vääriä linjaliitantajohtoja (ehkä maa puuttui ja se kiersi jotain muuta reittiä => pihinää)

                                              Avasin takaoven verhoilun ja kas kas yllätys, kaiuttimien päällä oli kotimainen logo ja kirjainyhdistelmä "Nokia" (kts. kuva) .

                                              Itse vahvistin/kaiutinsysteemiin tulee viisi (5) johtoa, joiden arvelen oleva käyttis, maa, heräte, signaali ja signaalimaa (T5b/c1-5). Menikö oikein?
                                              Tyhmä kun olin niin enpä sitten mitanut tuleeko käyttis ja onko maa läsnä kun oviverhoilu oli poissa.

                                              Tässä threadissa aikaisemmin Janin antama linkki kytkentäkaavioon on ollut hyvä apu, mutta sekin on hieman puutteellinen.
                                              Osaisiko joku antaa selityksen seuraaville radion terminaaleille: T6aw1, T6aw3, T6aw2 ja T6aw6?

                                              Ja lopuksi vielä sellainen kysymys, että kuinka nuo takakaiuttimet lähtevät irti?
                                              Sekä itse kaiutin että suojaverkko?

                                              Nim.merkillä: takakaiuttimien passivointi voi olla aika lähellä

                                              Comment


                                              • #24
                                                takavahvistimen ON/OFF

                                                Hei
                                                Se takavahvistin tarvii ON/OFF ohjauksen eli mankan päässä pitäisi olla joku (sininen tms.) johto joka virtaliittimessä merkkaa aktiiviantennin tai remote antenna ohjausta. Samalla +12V ohjauksella se takavahvistin lähtee päälle.

                                                Kun oven pahvit on irti niin mittaa tuo +12V ja maa että tulevat sinne oven vahvistimeen. Käytä kaikki ne ovessa olevat asiaan liittyvät liittimet auki ja crc.tä tai contact spraytä sinne liitoksiin. Toimii jatkossa vinkumatta.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Heräte eli se ON/OFF jännite onkin ainoa, jonka olen pystynyt verifioimaan.
                                                  Eli kun radio syöttää siihen +12V, niin pihisee. Kun taas maattaa kyseisen johdon, niin ei edes pihise.

                                                  Remote antennaan en voi Sonyn CD soittimessa laittaa herätettä, koska se on jännitteellinen vain kun kuuntelee radiota. CD-puolella antenni ei saa virtaa.

                                                  Mitäs porukka on mieltä - tuleeko hässäkkään sekä käyttöjännitemaa ja signaalimaa?
                                                  Kaksi maata on paikalla ainakin tuon kytkentäkaavion mukaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    hmm. Diskanteista kuulu pihinää. Jos se oli vähänkin musiikin kuullosta niin luulempa että sulla on vain ne orggis "bassoelementit" rikki. Itse taistelin just saman asian kanssa, kunnes tajusin mitata ihan sen itse elementin resistanssin. Muistaakseni mittari näytti jotain 16...25 ohm välillä vaikka kaiutin taitanee olla 4 ohminen. Eikun elementti irti ja kas, toinen niistä langoista mitkä menee kajarin liittimestä itse kartioon oli poikki. Eikun pieni modaus ja avot hyvin pelittää takaämyrit. Sitä lankaa ei kauheesti kannata lyhentää tai alkaa kartion liikerata lyhenemään ... Ihmeen kovan metelin ne antaa ja ihan siedettävän äänenkin kun ei ihan täpöllä luukuta.

                                                    Remote antennaan en voi Sonyn CD soittimessa laittaa herätettä, koska se on jännitteellinen vain kun kuuntelee radiota. CD-puolella antenni ei saa virtaa.
                                                    Siinä on kyllä joku cd-vaihtajan ohjaus tms. mistä saa jännitteen vaikka oliskin soitin ns. "cd" asennossa...pakosti.

                                                    Soittimelta iso-liittimeen menevissä linjatasoisissa johdoissa kannattaa kytkeä merkityt + ja - navat oikein..saattaa olla merkitystä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kyllä, pihinä on musiikkia, mutta hyvin heikkoa ja se tulle vain diskanteista, kun antaa volumea kunnolla.
                                                      Täytyypä mitata tuo resistanssi ja tutkia liitokset huolellisesti.

                                                      Tässä Sonyn mallissa on myös jänniteohjaus ulkopuoliselle vahvistimelle, joten ajattelin käyttää sitä tuohon ohjaukseen antennijännitesyötön sijaan.

                                                      Kiitokset kaikille vinkeistä. Mä laittelen taas raporttia, kun tutkimus etenee.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Laitanpa vielä vähän lisää...

                                                        Itselläni oli myös aktiivikajarit takana, vahvistimissa luki nokia. Ongelmani oli että kun sähköt ja heräte oli kytketty niin kaiuttimista kuului kohinaa.

                                                        Korjaukseksi eikun oviverhoilu irti ja takapuolelta vahvistin irti väliaikaisesti. Juotin irti liittimestä vahvistimeen menevät johdot ja tilalle juotin johdonpätkät jolla yhdistin liittimestä suoraan kaiutinelementille, toisinsanoen irtikytkin vahvistimen pois ja kytkin kaiuttimen suoraan liittimeen. Sen jälkeen on helppo katsoa johtojen värit jotka menevät soittimelle ja kytkeä ne sitten soittimen rear-kaiutin liittimiin. Jos haluaa, voi vielä varmistaa johdot yleismittarin ohm-mittauksella välillä kaiutinliitin-soitin. Lisäksi irtikytkin kaiutinliittimestä + ja ohjaussähköt. Juottamisien ja modifiointien jälkeen vahvistin takaisin paikalleen (=painoksi), ovatpahan siellä jos joskus tulee tarve kytkeä takaisin.

                                                        Muutoksen jälkeen takakaiuttimet soivat ihan hyvin ja tottelevat lisäksi soittimen fader-säätöä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Jepulis, tämä onkin mun plan-B elikä kajareiden saattaminen "perinteiseen" tilaan.

                                                          Mites hoidit sen pienen diskanttikaiuttimen?
                                                          Jätitkö kytkemättä vai kytkitkö sen myös?
                                                          Jos kytkit, niin teitkö jakosuodatusta?

                                                          Tietäisikö kukaan millainen jakosuodin on etuovissa?
                                                          Kytkentäkaavion mukaan vai yksi kondensaattori, mutta millainen?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            kun katsot vahvistimesta kaiuttimelle päin, vahvistimesta lähtee vain kaksi johtoa eli + ja -. Pikku diskanttikaiuttimen jakosuodatus on sen jälkeen .... jos on, en muista varmasti. Yhtä kaikki, poistin välistä vain vahvistimen eli diskantti ja mahdollinen jakosuodatus on ennallaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X