Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 ilmastoinnin vikakoodi 22.1 (F118)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 ilmastoinnin vikakoodi 22.1 (F118)

    Nyt lämpösillä ilmoilla kun auto on seissyt kuumassa paikassa ja lähtee ajamaan, ilmastointi AUTO-asennossa, kompura kytkeytyy hetken päästä pois päältä ja ilmastoinnin näytöstä voi lukea vikakoodin:

    22.1 (F118) A/C Refrigerant High Pressure Switch, static open

    Jonkun aikaa kompura on pois päältä ja käynnistyy uudestaan ja vikakoodi lähtee pois. Tuon vikakoodin selitys kertoo, että juuri noin pitää tapahtuakin.

    Aiheuttaako kuumuus ylipaineen järjestelmään? Vai onko tuo high pressure switch jotenkin puolijumissa tai tulossa matkansa päähän? Tietääkö kukaan missä tuo kytkin sijaitsee? Onko muilla esiintynyt vastaavaa? Vika ei voi olla ylitäyttö, koska järjestelmää ei ole täytetty eikä huollettu ainakaan vuoteen.
    Viimeksi muokannut parolee; 8.8.2007, 22:58.

    #2
    Mahtaako se varsinainen vikakoodi ollakaan? Kompressorin käyntiähän säädellään juuri noilla rajapainekytkimillä. Ulkolämpötila ja ajoympäristö (kaupunkiajo, ei ajoviimaa lauhduttimelle) vaikuttavat päälle-pois-sykliin paljon.

    Systeemissä on (ainakin lötkössä on, miksei myöhemmissäkin, ehkä) myös varsinainen ylipainekatkaisin, joka pysäyttää kompuran, jos järjestelmäpaine nousee liiaksi. Jos se aktivoituu kahdeksan kertaa yhden ajojakson aikana, kompura ei käynnisty ennen seuraavaa virrankatkaisua ja moottorin käynnistystä. Tähän jos joudutaan, systeemissä lienee tukos tai kennoissa moskaa ulkopuolella.

    Comment


    • #3
      Mitähän mahtaa olla vikakoodi joka oli tosin ainut niin 06.1??

      C4 -92 on kulkupeli

      Comment


      • #4
        Engine Coolant Temperature (ECT), A/C static open
        http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml

        Comment


        • #5
          Eli eli mittää se sannoopi niinkui suomeksi ja sillen :)

          Comment


            #6
            Moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturin herja. Tarkoittaa, että anturi on rikki tai että kyseistä anturia ei ole lainkaan. Joissain vanhemmissa välimalleissa ei nimittäin ole vielä lainkaan asennettuna kyseistä anturia, vaikka itse ohjainyksikkö jo anturia ymmärtäisikin.

            Comment


            • #7
              Eli mikä anturi se todenäköisesti on jos on? Eikait se voi tosta syyläristä olevasta flektin kolminapaisesta anturista herjata? Koska flekti ei toimi vaikka olisi 115c lämpöä koneessa mutta kun AC:n laittaa päälle ni avot jo alkaa flektit pyörimään.

              Comment


                #8
                Moottorin jäähdytysflekti on eri asia kuin ilmastoinnin flekti. Molemmilla on yleensä omansa.

                Syylärin anturi on vain flektille, eikä käsittääkseni liity ilmastointiin eikä edes moottorin toimintaan.

                Comment


                • #9
                  Kyllähän tuossa lotjassa molemmat flektit pyörii kun laittaa ilmastoinin päälle hmm... ??

                  Comment


                  • #10
                    06.1 A/C Engine Coolant Temperature (ECT) sensor -G110-, static open
                    (Engine coolant temperature is calculated if sensor should fail or is not installed; diagnosis occurs only above 0°C (32F).)

                    Bentleyn manuska tarinoi myös: "A/C Engine Coolant Temperature (ECT) sensor -G110-* 2.22 liter 5-cyl. engine only; not applicable for 6-cyl. engine"

                    Comment


                    • #11
                      Eli ei ole 6-zyl moottorissa?

                      Comment


                      • #12
                        Näin juuri.

                        Comment


                        • #13
                          Onko tuo 22.1 (F118) sitten vian ilmottava koodi vai mikä?

                          Kun TT:stä otan diagnostiikan esiin ja 1C kohdan hyväksyn niin tulee tuo 22.1 näyttöön ja pysyy siinä.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä se vikakoodi on.
                            Tai siis, siitähän on ollut juttua, että onko tuo 22.1 varsinaisesti mikään vikatila.

                            Comment


                              #15
                              Kaivellaas vanhoja..
                              Omassa autossa juurikin samanlaista toimintaa kuin ketjun aloittajalla, mutta vikakoodeja on enempi: 22.1, 22.3 ja 22.5. Kaikki ilmeisesti viittaa tuohon 22.1 (F118) A/C Refrigerant High Pressure Switch.
                              Mistäs tuo nyt sitten johtuu?

                              Pitääkö lauhduttimen flektin pyöriä aina kun ilmastointi on päällä? Ei nimittäin inahdakkaan.

                              Pari muutakin koodia pukkas, 08.7, 11.5, 13.7, 15.7, mutta nuo on ilmeisesti läppä vikoja?

                              edit. Toisessa topicissa oli jotain juttua kylmäaineen määrästä, pitänee käydä huollossa tarkistuttamassa aineet.
                              Viimeksi muokannut PK; 10.7.2011, 14:08. Perustelu: lisäystä

                              Comment


                                #16
                                Kyllä se flekti ylensä lähtee melkeen heti pörrään edes hetkeksi.
                                Just kävin huollossa ite auton kans, koska löi aina ilmastointia pois päältä kun liikenteeseen lähti.
                                400g aineetta tuli pihalle. 770g meni tilalle. Hieman käy kevyemmin kompura nyt ja ei vielä ole lyöny pois päältä.
                                En ole uskaltanu kattoa koodeja, koska tulee "pakko" korjata kaikki läppäviatkin sitten. Jos niitä ei tiedä olevan, ei ole pakko korjata :)

                                Comment


                                  #17
                                  Jep, eli huoltoon. Missäs tuon flektin sulake on?

                                  Comment


                                    #18
                                    Huollossa käyty, ainetta tuli ulos 580g. Huoltomies väitti, että on liikaa ainetta, oikea määrä olisi 410g jonka myös sisään laittoi. Öljyä laittoi 20g, en tiedä paljonko tuli ulos.
                                    Paljonko tuossa nyt sitten on se oikea määrä?
                                    Ilmastointi toimii kyllä nyt hienosti paitsi sen flekti ei edelleenkään pyöri.

                                    Comment


                                      #19
                                      Höpö höpö. Konehuoneesta pitäs löytyä tarra, jossa kerrotaan 750g +50g tms.

                                      Ohessa surkea kuva, mutta näkee siitä ettei ainakaan AEL koneisessa quatrossa ole automaatti-ilmastoinnissa 500grammaa.
                                      Tarra on konepellissä kuskinpuoleisessa takareunassa

                                      Omassa tuo ilmastointi rupes selkeesti pelaamaan eri tavalla, mutta edelleen se "pätkii" mutta nyt eri tilanteessa ja paljon lievemmin/harvemmin.
                                      Ehkä se kompura on ottanu vähän itteensä kun tuo ongelma kuitenkin on ollut jo viime kesänä ja ties kuinka kauan ennen sitä.
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut Puuhapete; 22.7.2011, 12:46.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jotain tuollaista ajattelinkin, outoa, kovin outoa.. Huoltoja on kovasti erilaisia ja niillä on selvästi jokin lottokone jolla heitetään täyttömäärä.. Flektin toimimattomuus selvisi, oli nyppästy piuha liitoksesta irti, koska flektistä laakerit pas..na. Täytyy laittaa osto-palstalle halukkuus kyseisestä osasta.

                                        Comment


                                          #21
                                          tuplat
                                          Viimeksi muokannut PK; 22.7.2011, 21:24. Perustelu: tuplat

                                          Comment


                                          • #22
                                            Autoon kahdenlaista ilmastoinnin kompuraa. Molempien täyttömäärä on sama 750g+/- 50g. Lisää tavaraa vaan järjestelmään.

                                            Comment


                                              #23
                                              Löytyi tuollainen täyttömäärätaulukko http://hella-online.code-x.de/grossa..._FIN_Oerum.pdf
                                              EDit. Löytyi myös konepellistä tarra jossa luki isolla 750g+-50g. Pitääpä mennä pajalle kehumaan ammattitaitoa!
                                              Viimeksi muokannut PK; 23.7.2011, 20:50.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itsellänikään ei flekti pyörinyt, viaksi löytyi katkennut johto johtosarjasta, eikä edes flektin lähettyviltä.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X