Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miksei lötköni mun starttaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Miksei lötköni mun starttaa

    Profiilin kulkine, oikutellut startin kanssa jo pitemmän aikaa siten että ei välttämättä ekalla yrityksellä pyörättänyt starttia. Useinmiten sitten toisella tai kolmannella pyöräytti. Nyt sitten vaatii viime aikoina jo jopa kymmenen yritykstä ennenkuin mitään tapahtui.
    No nyt levis virtalukonpohja (jätti sähköt päälle) joten ajattelin että sen uuteen vaihtamalla homma rupeaa taas pelittämään, vaan ei.
    Sitten tsekkailin maadoituksia; takapenkin alta akulle on ok. sylinterinkannesta puolalle, lohkosta runkoon kuskin puolella on katottu. Missähän noita vielä maadoituksia on vielä piilossa? meneekö vaihteistostakin jossain kohdin?

    No hommasin uuden startin kun ajattelin ongelman olevan siinä, vaan eipä sekään auttanut tilanteeseen. Startti on ns. parempilaatuinen kun myyjä kysyi että onko valintaperuste hinta vai laatu ja se on testattu liikkeessä toimivaksi. Startin vaihdon yhteydessä uusin solenoidille menevää piuhaa noin puolen metrin matkalta kun se oli muuttunut loppupäästä melkoisen rapeaksi ja murtui käsiin.

    Sen verran on selvillä että solenoidi ei naksahda (ainakaan kuuluvasti) jos startti ei lähde pyörimään ja akkujännite ei tipahda mihinkään. Sähköt pitäisi olla OK jos bentleyn mukaan mennään. Ainoa mikä mulle tulee mieleen enään on että lukkosylinteri on menossa huonoksi ja ei jaksa kääntää enään tarpeeksi että virtalukonpohja kääntyisi startti asentoon asti tai sitten maadoitus vikaa vielä jossain.

    Uskaltaako tuota virtalukon pohjaa vääntää esim lattaruuvarilla ja kattoa silleen että jääkö avaimella liike vain vajaaksi? Entäs sitten hyppylangoitus solenoidille suoraan; avain "virrat päälle" asentoon ja 2,5mm2 piuhalla 12v startin 50-nastaan ja katotaan että lähteekö startti pyörimään?
    Juu, ei ole tarttenut ennen kikkailemalla polkea autoja käyntiin, siksi kyselen...

    #2
    Syttyykö virrat ym. aivan normaalisti?

    Jos autossasi on automaattilaatikko, on siinä eräänlainen tunnistin, joka estää käynnistämisen vaihde päällä. Siinä voi olla jokin toimintahäiriö. Kokeile vaikka siirtää valitsinta välillä N ja P-asentojen välillä, jos vaikka olisi vaikutusta.

    Ajonestokin voisi aiheuttaa tällaisia mystisiä käynnistysongelmia;

    Itselläni tekee joskus vähän samaa, mutta on toistaiseksi lähtenyt käyntiin. Taannoin autostani löytyi hälytin, ja se alkoi huutamaan yllättäen. Näiden "episodien" yhteydessä auto ei suostunut inahtamaankaan ennen kuin useiden yrityksien jälkeen. Omat ongelmani liittäisin siis ainakin ajonestoon..

    Comment


    • #3
      Solenoidille tuleva "herätejohto" saattaa olla jostakin kohtaa sen verran huonona, ettei virtaa kulje tarpeeksi. Kokeile laittaa rele "herätteeseen". Näin on muutamia vastaavilla oireilla olleita korjattu.

      Comment


        #4
        Virrat tulee aivan normaalisti eli muuten mun mielestä homma on kunnossa.
        Tässä ei ole automaattia eikä ajonestoa, joten vika ei ole niissä(kään).
        Herätteen pitäisi mennä suoraan virtalukon pohjalta releboksissa mutka käyden, ajonesto on hyppylangoitettu suoraksi jo tehtaalla.

        Pitää kokeilla tuota herätteen reletystä, tai laittaa ensin herätteelle vähän kuormaa ja kokeilla että tuleeko sieltä virtaskaa perille asti...

        Comment


        • #5
          Ei kuulosta tuo herätteen releistäminen kovinkaan vakuuttavalta vaihtoehdolta. Jos jossain liittimessä tai kaapelissa on vikaa, niin ei se siitä parane vaan ainoastaa huononee. Kohta ei jaksa relekään vetää. Suosittelen oikean vian löytämistä niin vältyt seuraavalta vian haulta.

          Comment


          • #6
            Mittaa se +50 johto väliltä releen hyppy -startin +50 nasta. Tuolla välillä vika luultavasti on.

            Mä vaihdoin sen johdon ottamalla sulakerasian ylös kolostaan ja siitä raosta tinasin uuden piuhan kiinni. Jalkatilassa on johtosarjan läpiviennin vieressä toinen läpivienti, niin siitä läpi ja johtosarjaa seuraillen startille.

            Tuo +50 johto on muuten ollut alunperin punainen ja siinä on jotain kirjoitusta kyljessä. Sen tunnistaa suht helposti sieltä sulakerasian päästäkin.

            Comment


              #7
              Tuota sulakerasian ylös kaivamista ehdinkin jo kokeilla, mutta en kyllä saanut tulemaan sitä tarpeeksi ylös, että olisin mitään järkevää nähnyt. Pirusti vaan oli liittimiä pohjassa, eikä bentleystäkään löytynyt noita liittimien koodauksia, niin en viittinyt sitten käsikopelolla nyppiä randomilla irti. Pitänee ottaa uusiksi tuo homma. Ajattelin jo silloin kun totesin tuon herätteen kunnon startin lähellä ottaa sen piuhan kokonaan uusiksi mutta eipä sitten tullut tehtyä, vaan uusin viimeiset puoli metriä.
              Taidan oikaista vielä vähän lisää ja tuoda uuden heräte piuhan suoraan virtalukon pohjaan, eipähän tarvi ihmetellä sitä sitten sen enempää.
              Jos ei sittenkään toimi niin tietääpä että virtalukko ei pelitä oikein...

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja STP
                Taidan oikaista vielä vähän lisää ja tuoda uuden heräte piuhan suoraan virtalukon pohjaan, eipähän tarvi ihmetellä sitä sitten sen enempää.
                Jos ei sittenkään toimi niin tietääpä että virtalukko ei pelitä oikein...
                Mittaa se johto ensin! Jännitemittari sulakekotelossa olevan starttireleen hyppyyn ja toinen pää startille tulevan +50 johdon päähän. Jos jännitehäviömittaus vierasta, niin tarkennetaan tarvittaessa.

                Punaisesta johdosta: Muistelen, että sulakerasian oikeasta etunurkasta (kuskin paikalta katsottuna) sai tuon johdon vaihdettua.
                Ja oikeasta etunurkasta/kulmasta noin 5cm:n säteellä taisi löytyä.

                Mielestäni ei kannata tehdä mitään omia "oikaisuja", kun ei tiedä, minne muualle se johto menee. Ainakin KK:suutin käyttää myös +50 jännitettä.

                Comment

                Working...
                X