sopivaa iahetta ei löytynyt searchilla, joten..
Auto on -99 A3. pari päivää sitten yht'äkkiä kesken ajon auton mittaristo (kierrosluku, nopeus) tipahtivat nollaan ja auto sammui n. 80 km/h vauhdissa. Autossa oli käytössä "kakkos" avain. Monen starttiyrityksen jälkeenkään auto ei käynnistynyt vaan oli turvauduttava hinauspalveluun.
korjaamon pihalle hinattuani koitin käynnistää toisella avaimella (1), mutta auto ei käynnistynyt. Ajonestovalo ei palanut, paitsi hetken virrat päälle laitettaessa, kuten kaikki muutkin varoitusvalot. Hain VAG-COMilla vikakoodeja, mutta yhteyttä ECUun ei tullut. muut yhteydet toimivat ok. Epäilin aluksi, että ECU on huonosti kiinni tai kontaktipintoihin tullut jotain vikaa. Kuitenkaan johtojen heiluttelu ei auttanut.
Seuraavaksi ECU irti ja remapattu lastu irti -> alkuperäinen paikalle. Auto lähti käymään ja toimi hyvin. johtopäätös: uuteen chippiin tullut jotain häikkää.
Kuitenkin seuraavana päivänä pyysin tyttöystävääni hakemaan auto ilmastoinnin huollosta. Hänellä oli mukanaan tämä kakkosavain. Taaskaan auto ei käynnistynyt. Tulin tämän jälkeen koittamaan omilla avaimillani, eikä niilläkään lähtenyt käyntiin. taas ECU irti ja nyt tällä kertaa uusi chippi paikoilleen. Jälleen auto lähtee käyntiin omilla avaimillani. Nyt luen vikakoodit ja engine osiosta löytyy:
1 Fault Found: 17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
Nyt en enää uskaltanut kokeilla kakkosavaimilla auton käynnistystä, vaan ajoin sen kotiin. Voidaanko tästä päätellä, että toinen avaimista on hajonnut? Voiko tämä aiheuttaa sen, että auto sammuu kesken maantieajon? Pitääkö alkaa epäilemään myös muita vikoja? riittääkö kakkosavaimen uudelleen ohjelmointi ja voiko sen tehdä itse?
Auto on -99 A3. pari päivää sitten yht'äkkiä kesken ajon auton mittaristo (kierrosluku, nopeus) tipahtivat nollaan ja auto sammui n. 80 km/h vauhdissa. Autossa oli käytössä "kakkos" avain. Monen starttiyrityksen jälkeenkään auto ei käynnistynyt vaan oli turvauduttava hinauspalveluun.
korjaamon pihalle hinattuani koitin käynnistää toisella avaimella (1), mutta auto ei käynnistynyt. Ajonestovalo ei palanut, paitsi hetken virrat päälle laitettaessa, kuten kaikki muutkin varoitusvalot. Hain VAG-COMilla vikakoodeja, mutta yhteyttä ECUun ei tullut. muut yhteydet toimivat ok. Epäilin aluksi, että ECU on huonosti kiinni tai kontaktipintoihin tullut jotain vikaa. Kuitenkaan johtojen heiluttelu ei auttanut.
Seuraavaksi ECU irti ja remapattu lastu irti -> alkuperäinen paikalle. Auto lähti käymään ja toimi hyvin. johtopäätös: uuteen chippiin tullut jotain häikkää.
Kuitenkin seuraavana päivänä pyysin tyttöystävääni hakemaan auto ilmastoinnin huollosta. Hänellä oli mukanaan tämä kakkosavain. Taaskaan auto ei käynnistynyt. Tulin tämän jälkeen koittamaan omilla avaimillani, eikä niilläkään lähtenyt käyntiin. taas ECU irti ja nyt tällä kertaa uusi chippi paikoilleen. Jälleen auto lähtee käyntiin omilla avaimillani. Nyt luen vikakoodit ja engine osiosta löytyy:
1 Fault Found: 17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
Nyt en enää uskaltanut kokeilla kakkosavaimilla auton käynnistystä, vaan ajoin sen kotiin. Voidaanko tästä päätellä, että toinen avaimista on hajonnut? Voiko tämä aiheuttaa sen, että auto sammuu kesken maantieajon? Pitääkö alkaa epäilemään myös muita vikoja? riittääkö kakkosavaimen uudelleen ohjelmointi ja voiko sen tehdä itse?
Comment