Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ajonesto / käynnistyksenesto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ajonesto / käynnistyksenesto

    sopivaa iahetta ei löytynyt searchilla, joten..

    Auto on -99 A3. pari päivää sitten yht'äkkiä kesken ajon auton mittaristo (kierrosluku, nopeus) tipahtivat nollaan ja auto sammui n. 80 km/h vauhdissa. Autossa oli käytössä "kakkos" avain. Monen starttiyrityksen jälkeenkään auto ei käynnistynyt vaan oli turvauduttava hinauspalveluun.

    korjaamon pihalle hinattuani koitin käynnistää toisella avaimella (1), mutta auto ei käynnistynyt. Ajonestovalo ei palanut, paitsi hetken virrat päälle laitettaessa, kuten kaikki muutkin varoitusvalot. Hain VAG-COMilla vikakoodeja, mutta yhteyttä ECUun ei tullut. muut yhteydet toimivat ok. Epäilin aluksi, että ECU on huonosti kiinni tai kontaktipintoihin tullut jotain vikaa. Kuitenkaan johtojen heiluttelu ei auttanut.

    Seuraavaksi ECU irti ja remapattu lastu irti -> alkuperäinen paikalle. Auto lähti käymään ja toimi hyvin. johtopäätös: uuteen chippiin tullut jotain häikkää.

    Kuitenkin seuraavana päivänä pyysin tyttöystävääni hakemaan auto ilmastoinnin huollosta. Hänellä oli mukanaan tämä kakkosavain. Taaskaan auto ei käynnistynyt. Tulin tämän jälkeen koittamaan omilla avaimillani, eikä niilläkään lähtenyt käyntiin. taas ECU irti ja nyt tällä kertaa uusi chippi paikoilleen. Jälleen auto lähtee käyntiin omilla avaimillani. Nyt luen vikakoodit ja engine osiosta löytyy:
    1 Fault Found: 17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer

    Nyt en enää uskaltanut kokeilla kakkosavaimilla auton käynnistystä, vaan ajoin sen kotiin. Voidaanko tästä päätellä, että toinen avaimista on hajonnut? Voiko tämä aiheuttaa sen, että auto sammuu kesken maantieajon? Pitääkö alkaa epäilemään myös muita vikoja? riittääkö kakkosavaimen uudelleen ohjelmointi ja voiko sen tehdä itse?

  • #2
    Mulla teki saman viime sunnuntaina eli sammui 80km/h vauhdissa Porintiellä. Onneksi tien laajennustöiden johdosta siinä oli riitävästi tilaa vetää sivuun siitä vauhdista ilman, että kukaan olisi ajanut perään. Yritin heti lukea vikakoodit tien päällä, mutta boksiin ei saanut yhteyttä, joten siitä päättelin boksin olevan pimeä. Onneksi takakontissa oli varaboksi mukana ja sen vaihtamalla ja ajoneston uudelleen koodaamalla sain auton ajettua takaisin kotiin.

    Maanantaina tarkastettiin vanhan boksin juotokset ja siitä löyty yksi kylmäjoutos joka kolvattiin uudelleen. Nyt pelittää taas vanha boksi, mutta varmuuden vuoksi joutuu pitämään autossa aina mukana toista boksia sekä VAG-Comia.

    Comment


    • #3
      Mulla teki saman viime sunnuntaina eli sammui 80km/h vauhdissa Porintiellä. Onneksi tien laajennustöiden johdosta siinä oli riitävästi tilaa vetää sivuun siitä vauhdista ilman, että kukaan olisi ajanut perään. Yritin heti lukea vikakoodit tien päällä, mutta boksiin ei saanut yhteyttä, joten siitä päättelin boksin olevan pimeä. Onneksi takakontissa oli varaboksi mukana ja sen vaihtamalla ja ajoneston uudelleen koodaamalla sain auton ajettua takaisin kotiin.
      Oliko boksissa vikakoodi ajonestosta, kun siihen myöhemmin sait yhteyden?

      Maanantaina tarkastettiin vanhan boksin juotokset ja siitä löyty yksi kylmäjoutos joka kolvattiin uudelleen. Nyt pelittää taas vanha boksi, mutta varmuuden vuoksi joutuu pitämään autossa aina mukana toista boksia sekä VAG-Comia.
      Itse en uskoisi kylmäjuotosta, ainakaan silmämääräisellä tarkistuksella ei näkynyt. toisekseen näyttäisi olevan juurikin tämä yksi avain, joka aiheuttaa auton sammumisen.

      Comment


      • #4
        En tarkastanut vikakoodeja boksin vaihdon jälkeen vaan nollasin suoraan ton ajoneston. Voi hyvinkin olla, että ennen ajoneston koodausta muutama yritys startata saattaa generoida ton vikakoodin.

        Comment


        • #5
          Hei mitä ihme VAG varastoja te lukijat olette kun "sattu olee onneks kontissa toi ylimääräinen ecu ja läppäri + VAC-comi siinä puolien ja sytkävahvistimien kanssa. Samassa laatikossa MAFFI ja TT:n bypassit varmuuden vuoks". Hauskaa luettavaa. =)

          Comment


          • #6
            Pakko se on pitää oma "varaosa varasto" pystyssä kun näitä vehkeitä joutuu koko ajan korjaamaan ;-) No ei vaisinkaan; auto jättänyt tielle kolme kertaa tänä vuonna ja siitä oppineena "ensiapu-laukku" kulkee aina takakontissa mukana ;-)

            Comment


            • #7
              Pohdintojen jälkeen päädyin siihen tulokseen, että yksi piiri huonosti kannassaan kiinni. tämä aiheutti alkuperäisen auton sammumisvian. Sitten piirin vaihdettua kokeilin toisilla avaimilla, jolloin ajonesto meni päälle (saattoi myös mennä niissä lukuisissa starttiyrityksissä ennen boksin chipin vaihtoa.)

              Nyt on sitten ongelmana, miten tuohon uskaltaa luottaa. Eikai auta tosiaan muu, kuin pitää sitä varaosatoria sielä takaluukussa..

              Comment

              Working...
              X