Audissa vaan sähköviat lisääntyy. Viimeinen ilmiö on sellainen että kylmänä starttaa kuin palmun alta ja lähtee suhteellisen hyvin käymään, kun kone lämpeää rele vain naksuu eikä startti lähde pyörimään. Kun jaksaa odottaa n. 4-5h että kone jäähtyy niin taas starttaa ja lähtee joten kuten käymään. Tässä minun Audissani on kaikki sähköherkut josta ei taida toimia kuin kattoluukku. Penkkien muistia kun painaa yleensä penkit menevät makuuasentoon. Rupeaa hissun kissun tympii koko Audi. toinen jo seisookin kun siinä on kaikenlaista sähkövikaa. Pitäisiköhän tämäkin Audi laittaa jonon jatkoksi. Jos sinulla on jotakin vinkkejä tähän nykyiseen starttivikaan niin kerro?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi ei starttaa
Collapse
X
-
PekkaAvainsanat: Ei mitään
-
Ollaanpa loogisia.
Virtalukko on kunnossa koska avainliikkeellä se antaa virran solenoidille. Voit varmistaa sen mittaamalla sen ainoa kapea johdon joka tulee solenoidille kun kaverisi kääntää virta-avainta.
Solenoidisi on todennäköisesti kunnossa koska se naksuu (vai oliko se jotain muuta rele-naksumista?)
Solenoidin toiminnan voi tarkistaa antamalla virtaa suoraan heräteliittimen kantaa. Sen pitää naksua ja oikein tunnet kun se lyö päälle. Jos nyt toimii mutta avaimmella ei samalla tavalla niin virtalukon pohja on sökö.
Solenoidi tuo rattaat eteen mutta startti ei pyöri. Miksi? Startti ei saa virtaa. Onko suoraan akulta startille tuleva paksu johto kunnossa/löysällä? Koita akulta suoraan startille. Pyöriikö?
Startti pitäisi aina pyöriä kun solenoidi naksahtaa eteen. Jos startti pyörii niin se on yksiselitteisesti kunnossa. Silloin solenoidi toimii epätäydellisesti joko mekaanisesti tai herätevirraltaan.
Toinen juttu on jos akun jännite on liian heikko. Järjestelmä toimii mutta akuu ei jaksa pyörittää starttia. Tästähän ei ollut kysymys?
-
Sama vika kuplassani. Startissa kosketushäiriötä joka voimistuu lämpölaajenemisen johdosta. Kuumana kesällä ei pidä jättää paikkaan, josta ei saa mäkilähtöä, jos heti aikoo jatkaa matkaa. Tunnin jäähdyttely ja saattaa jo startata.
Comment
-
Itsellä oli ainakin vikaa usein startin pään maadoituksessa. Vika on helppo todeta naputtamalla tai painamalla esim. ruuvarilla tai jollain kepillä starttauksen yhteydessä startin päätä. Pään kuppi oli aikojen saatossa jo väljentynyt siihen malliin, ettei akselin pää enää maadoittunut kunnolla. Pienellä puristuksella hieman reunoja kasaan ja on toiminut (ei siis tarkoituksena survoa kuppia kasaan). Toisinaan ongelmaa aiheuttaa myös rattaiden kulumisesta johtuva rattaiden ns. väärään asentoon jääminen, johon luonnollisesti auttaa pieni nytkäytys pykälä päällä.
Comment
-
Pekka
Autoon on vaihdettu uusi akku. Ei mitään vaikutusta. Ostettiin uusi starttimoottori. Ei mitään vaikutusta. Ainoastaan, kun sulakerasian kansi oli pois, sinne pääsi lunta, koska sulakerasia on niin huonossa paikassa, että ellei siinä ole kantta, tuulilasista kaikki lumi menee sinne.
Auto oli ulkona ja aamulla oli akku tyhjä. Ladattaessa akkua menivät lämmityslaite, tuulilasinpyyhkijä ja ajotietokone itsestään päälle, jotka olivat tyhjentäneet akun. Akku oli lievästi jäässä, saa nähdä tuleeko siitä kalua enään.
Autossa on rele, päällä lukemat 213 ja kyljessä 443 951 253J. Se poistettiin, jonka jälkeen vilkut, lämmityslaite ja ajotietokone pimeni. Seuraava onkin sitten virtalukon uusiminen. Ennen releen poistoa, auto käynnistyi niinkuin ennenkin kylmänä, mutta ei lämpimänä ja kun jaksaa odottaa 4-5 tuntia auto lähtee taas käymään.
Comment
-
Voi olla myös maadoitus ongelma. Kannattaa irroittaa maadoitus sekä korista että moottorista, puhdistaa kunnolla ja laittaa takaisin. Tarkista myöskin akunkengän kunto. Testata voi maadoituksen ja myöskin päävirran startille apukaapelilla (kun auto ei starttaa laita apuvirta kaapeli akunkengältä - puolelta moottoriin ja + puolelta startin plussa kiinitykseen).
Comment
-
Pekka
Audista vika löytyi. Se oli sittenkin virtalukon pohja. Ensinnäkin minulle myytiin väärä osa joka oli vuosimallista -88 eteenpäin ja sitä vanhemissa on pieni virtalukon pohja joka on kuulema sama kuin vanhoissa passateissa vuosimalliin -79 asti. Virtalukon pohjassa oli sama vika kuin Ladassa. Virtalukon pohjan osat olivat sulaneet ja jostain kumman syystä toimi kylmänä mutta ei lämpimänä. Ladassa tuli myöhemmin vahvistettu osa. Samoin on Audissa vuosimallista -88 eteenpäin vahvistettu virtalukon pohja. On muuten hankala ottaa pois mutta jos olisi kiire ja joku tarvitsisi laina-autoa Audin saisi liikeelle noin 20-40 sekunissa liikenteeseen. On ihme ettei Audeja sen enempää viedä. Kun yrittää tuhrata laillisesti paikkoja rikkomata menee monta tuntia ennen kuin osa on vaihdettu. Luulisi että noinkin kalliissa autossa olisi virtalukko vähän parempi eikä noin heppoisesti rakennettu. Varsinkin jos autoon laittaa lisävaloja on ne laitettava releitten kautta tai sitten tulee tarvetta vaihtaa virtalukon pohja. Aikoinaan eräs Toyota johon laitettiin lisävalot syttyi sulakerasia tuleen mutta japseissahan on muoviosat vielä huonompi laatuisia kuin länsiautoissa.
Comment
-
Meidän vm:85 Audi 100 - KU motilla, tekee aivan saman. Eli lämpimänä ei startti pyöri ollenkaan. Naksahtaa kylläkin.
Tähän mennessä vaihdettu: virtalukon pohja, startti, laturi ja akku.
Joten tässä tapauksessa epäilen vahvasti maadoitus vikaa.
Comment
-
Mulla on Audi 100 2.0 C4 AAD-kone... samoilla oireilla ku Pekalla. Sitten huomasin että maadotusjohto oli syöpyny ja katkennu. Mutta kokeilin emännän kanssa semmosta että se starttaili ja minä hankasin maajohdon päätä runkoon (joo pidin kiinni kumiosasta), muttei auttanu. Pitääkö maadotuksen saada kunnon kosketus runkoon, jossa ei saa olla maalia. Liitin oli siis irronnu johdosta. Ei löydy ainakaan marketeista tuota liitintä. Maajohdon vaihto saattas auttaa?
Comment
-
Joo vaihdoin tuon maadotusjohdon... ei auttanut. Latasin akun autolaturilla ja käynnistyi heti. Mittasin jännitteen akusta auton ollessa käynnissä n. 13 arvot. Mittasin sitten laturista ja nollaa näytti, eli laturissa vika? Korjautusikohan vaihtamalla laturin hiilet? Vai onko laturissa joku jännitteen säätäjä joka ei toimi, kun akku ei lataudu?
Comment
-
Miten mittasit laturin jännitteen? Sinne tulee sama jännite kuin akkuunkin, koska niiden välillä on suht vahva johto. Jos laturi ei lataa, niin silloin siellä on sama jännite kun auto ei ole käynnissä.
Laturissa on säädin, ja kyllä se voi mennä rikki. Tuo 13 volttia on liian vähän.
Comment
-
Laturin jännitteen mittasin laturin päältä... eli siitä metallivaipasta joka laturin ympärillä on. Laturissa oli eri jännite kuin akussa, kun auto ei ollu käynnissä. Akku 13 ja laturi 0. Mistäs se laturin jännite pitäs sitten mitata? Missä järjestyksessä laturin osia kannattaa alkaa uusimaan?
Niin ja välillä kun yritän käynnistää niin kierrosmittari ottaa kierroksia (ei kone). Maavika? Moottorin maajohto oli mennyt poikki ja sen uusin... Ongelma toistuu.
Comment
-
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja Pekka Näytä viestiAutossa on rele, päällä lukemat 213 ja kyljessä 443 951 253J. Se poistettiin, jonka jälkeen vilkut, lämmityslaite ja ajotietokone pimeni. Seuraava onkin sitten virtalukon uusiminen. Ennen releen poistoa, auto käynnistyi niinkuin ennenkin kylmänä, mutta ei lämpimänä ja kun jaksaa odottaa 4-5 tuntia auto lähtee taas käymään.
Comment
Comment