Huomasin kun coupessa loppu aineet niin tuntui melkein kun joku painaisi jarrua ajon aikana kun kompura lähti pyörimään. Urssissa ei kyllä tunnu melkeenpä mitään eroa ajon aikana.
Mulla lötkö aloitti sen nykimisen vasta kun saatiin uudet aineet systeemiin.. Kylmä kyllä on kun ryssän helvetissä. Kompura kyllä pitää ääntäkin, voipi olla ettei ole kovin pitkäikäinen enää..
Kyllä täälläkin lötkössä todella huomaa kompuran tekemän rasituksen. Ujeltaa kyllä melko ikävästi, joten voi olla että on hieman yli alkuperäisen sitä kitkaakin.
Pientähän tuo on: aikanaan ajoin Toyota HJ-60:llä kaupunkiruuhkassa toisen auton perään, kun luistattelin kytkintä ja ilmastointi rytkäytti itsensä päälle. Toinen kuski oli tosi vihainen, mutta käsiä levitellen siitä selvittiin -ei siis tapahtunut Suomessa.
Lötköissä saattaa olla kompuran kiinnityksessä jotain, joka saa sen ujelluksen kuulumaan selvemmin kuin muissa autoissa. Tuli vain mieleen, kun en näköjään olekaan ainut, joka sen vonkunan selvästi kuulee. Itsellä toinen kompressori menossa, ja tämäkin ujeltaa samoin kuin entinen.
Edellinen leipoi ajossa kiinni, mutta sen ääni ei muuttunut siinäkään kohtaa (paitsi tietty lakkasi kuulumasta), joten en osaa pitää kompuran äänekkyyttä merkkinä elinkaaren loppumisesta. Lienee enempi korimalliin kuuluva ominaisuus. Ajakaa huoletta, kyllä ne tapansa näyttää... (foorumilta lainattu sitaatti)
Omassa evo-lötkössä on ruvennut ajoittain kuulumaan jonkin sortin ujellusta näin kevään mittaan ja sen verran olen paikantanut sitä, että se loppuu tai ainakin vaimenee huomattavan paljon, kun kylmästöinnin kytkee pois päältä. Se ei siis ole ainakaan laakeriulinaa, miksi sitä aluksi pelkäsin, eikä varmaan voimansiirrostakaan peräisin. Käynnistyksen jälkeen kompuran kytkeytyessä alkaa koko auto heilua, kun tyhjäkäynti putoaa 750 rpm tienoille.
Kompressoriin siis viittaa, mutta mikä sen aiheuttaa ja onko syytä huoleen? Jakohihnaremontin yhteydessä pyörittelin noita tuota kompressorin pyöriä, eikä laakereissa tuntunut pykällystä. Apulaitehihna on uusi, kiristin jäi vaihtamatta. Edellinen toimenpide tuolle on tehty merkkihuollon toimesta viime kesänä nimikkeellä 'ilmastoinnin huolto', jossa ainakin lisätty kylmäainetta.
Voiko tuota entrata muuten kuin purkamalla kompuran päreiksi vai kannaako tuosta edes huolestua?
en näköjään olekaan ainut, joka sen vonkunan selvästi kuulee.
Vonkuna kuuluu täälläkin kompurasta urssissa. Edellinen kompura hajosi n.kk. sitten ja vonkui toimiessaan ihan samalla tavalla kuin uusi käytetty nykyinenkin. Vaihdetusta kompurasta oli magneettikytkin hajonnut syystä tai toisesta. Aika pelottava ääni tuo ulvonta silti on. Koko ajan semmoinen fiilis, että kohta leipoo kiinni.
Tänään töistä ajellessa ei taas kuulunut mitään eroa kompuran käydessä tai sammuksissa ollessa. Sen sijaan oikealle kantatessa se ulina, joka muuten kuuluu nyt jotenkin selvemmin, loppui. On se prkle kuitenkin etupyörän laakeri. Ihan sama kumpi, molemmat menee vaihtoon. Ovat kuulemma melko tasalaatuisia olleet.
Kylmäkone kyllä pelaa ihan kivasti. Kylmää tulee, mutta uudelleen käynnistyessään tuoksahtaa, jos ei kuivaile ennen parkkeerausta. Aineiden ostoon siis. Samalla olisi varmaan hyvä vaihtaa raitisilmasuodatin, mutta missä se on C4:ssä ja miten siihen pääsee käsiksi?
Itsellä on 200:sen kompura yhä yhtä jäykkä ja meluisa. Oikein hävettää pitää käynnissä, kun pysähtyy valoihin :)
Teillä on varmaan urseissa jo r134a:t siellä sisällä, mutta mitäs noille r12:sille oikein tekee? Uutta ainetta ei taida saada mistään, joten kompuran remontin yhteydessä pitäisi vissiin sitten tehdä r134a-konversio koko järjestelmän tiivisteille?
Samalla olisi varmaan hyvä vaihtaa raitisilmasuodatin, mutta missä se on C4:ssä ja miten siihen pääsee käsiksi?
Eipä taida olla ilmastoidussa mallissa ollenkaan.
Jasso, ac-carsystems lentokentän takana osaa ainakin huoltaa noita R12 vehkeitä joskus kyselin coupeeseen huoltoa ja sanoi onnistuvan ja ei ollut edes paha hinta.
Näyttäs olevan nettisivut down, mutta tässä yhteistiedot:
Kyllähän tuon autossa olevan aineen toki voi käyttää uudestaan, mutta tarvitsee vissiin pari luovuttajaa paikkaamaan mahdollisen vajeen. Uutta ei ole vissiin saanut valmistaa vuosikymmeniin.
Sittenhän ei tarvitse enää muuta, kuin keksiä joku joka korjaa tuon kompuran laakeroinnin tai hommata jostain uusi. Tosin, uusi kompura onkin sitten se R134a speksattu, eikö niin?
Tuo finnklima vissiin on ihan aidosti ilmastoinnit hallitseva firma. Tuntuu olevan jotenkin vaikea löytää firma, joka muutenkin tekee ilmastoinnin huollon/täytön/koeponnistuksen osaavasti - ei vain lukemalla sen auto-clima-service-wonder koneen käyttöohjetta. Tai ainakaan minä en jotenkin löydä luottoa marmorille ja muille pajoille, joilla nyt vain on se laite, mutta ilmastointijutut eivät ole mitenkään firman osaamisaluetta. Ehjän järjestelmän kausitäytön kanssa nyt ei ole väliä, mutta vähän isommissa jutuissa sitten jo onkin.
ei vain lukemalla sen auto-clima-service-wonder koneen käyttöohjetta.
Näitä ne täälläkinpäin on kaikki, firmaan on ostettu laite, maahantuoja ehkä pitänyt päivän tai kahden koulutuksen kylmälaista, mitä kaasua saa laskee luontoon, mitä ei :D Eihän ne asentajat kylmän tekemisestä tiedä juuri mitään.
Teillä on varmaan urseissa jo r134a:t siellä sisällä, mutta mitäs noille r12:sille oikein tekee? Uutta ainetta ei taida saada mistään, joten kompuran remontin yhteydessä pitäisi vissiin sitten tehdä r134a-konversio koko järjestelmän tiivisteille?
Ei tuossa aineenvaihtohommassa minusta tiivisteitä tarvi vaihtaa, vanhat aineet ja öljyt pois ja uutta tilalle. Ne vanhat öljytkään ei kai isommin haittaa, eivät vaan liiku tuon uuden aineen mukana sitten enää.
Samalla olisi varmaan hyvä vaihtaa raitisilmasuodatin, mutta missä se on C4:ssä ja miten siihen pääsee käsiksi?
Kyllä se tuoreemmista löytyy, kulkisikohan raja 100/A6-faceliftissa? Konehuoneen puolella se on ja vaatii hieman purkua. Kun nostaa tippakaukalon suojamuovin pois, puhallinkotelon repsikanpuoleisen reunan päällä on kolme 10mm kannalla olevaa pulttia. Ne pitävät paikallaan listaa, jonka alla filtteri on.
Se ei kuitenkaan tule vielä pois, vaan ensin pitää irrottaa vähintään ampujan puolen pyyhkijänvarsi, varovainen irrottaa kuskiltakin. Sitten saa irrotettua ilmanoton suojapellin ja tämän jälkeen saakin sitten filtterin vaihdettua.
Kannattaa vaihtaa, se sysimustaksi tukkeutunut passiivihiiliversio, mikä omastakin löytyi, ei läpäise juuri ilmaa.
Omassa tosiaan kuuluu jumalaton pöhinä, kun puhallin huutaa hoosiannaa, mutta jotenkin on sellainen fiilis, ettei ilma liiku ihan niin kuin ehkä pitäisi.
R12 vaihto R134a:han ei todella tarvitse mitään muutoksia. Vanhat pois ja uudet sisälle. Näin sanoivat finnklimalla. Huhupuheet on huhupuheita ja faktat faktoja :) Mistä lie sekin tarina saanut alkunsa.
Comment