Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4:ssä keskimääräistä oudompia sähkövikoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4:ssä keskimääräistä oudompia sähkövikoja

    Tänään töistä ajellessa ilmeni kummallinen vika kesken ajon - alkoi ABS-valo palamaan mittaristossa. Pysähdyin sitten rengasliikkeen pihalle... vähän pidemmäksi aikaa, koska erehdyin sammuttamaan auton :|

    Startti ei enää pyöritä yhtään. Ilman mitään oireita lakkasi pelaamasta, joten epäilen ettei vika välttämättä starttia vaihtamalla parane. Saan kyllä tuliterän startin tuosta lötköstä, jos se sillä tokenee.

    Auto lähti oikein nätisti "mäkistartilla" käyntiin eikä tyhjäkäynnissä tai kulkupuolessa ole mitään erikoista. Myös ABS:t pelaavat varoitusvalosta huolimatta.

    Tähän mennessä menee ehkä vielä huonon tuurin piikkiin, mutta matkan jatkuttua myös jäähdytysnesteen varoitusvalo alkoi vilkkua. Paisuntasäiliössä ei vain ole anturia eikä johtosarjassa liitintä, joten mistä lienee ottaa tiedon.

    Ainiin, myös keskuslukitus lakkasi pelaamasta samalla kertaa! Häly kyllä toimii, joten ei pitäisi olla siitä kiinni.

    Mitä mieltä olette? Vienkö Bosch-huoltoon ihan suosiolla (myyjäliikkeen piikkiin, toki) vai yritänkö elvytellä startin vaihdolla? Miten nuo muut viat edes siihen voisivat liittyä?

  • #2
    Akku/akkuliittimet tai virtalukon pohja?

    Comment


    • #3
      Akku kunnossa, antaa 12,66V. Laturi on uusittu lähiaikoina eikä akkukaan ole kovin vanha. Akunkengät on kiinni kunnolla.

      Virtalukon pohja vaikuttaa kyllä todennäköiseltä. Eipä tullut mieleen. Varaosakin on jo valmiina :)

      Muita ideoita? Jos nuo tosiaan liittyvät virtalukonpohjaan, niin luulisi löytyvän kokemusperäistä tietoa oireista?

      Comment


      • #4
        Laturi? Mittaa jännite auto käynnissä. ABS-valo tapaa syttyä ensimmäisenä, kun jännite on liian alhainen. Kaapelivika on myös todennäköinen koska startti on hengetön. Moottorin maajohto? Akun maajohto?

        Comment


        • #5
          Maajohtoviat kävi myös mielessä. Akun maajohto on jo testattu, moottorin maajohtoa ei.

          Jännitetaso pitäisi olla kunnossa, kun laturi on sen verta tuore ja akku ei ole tyhjentynyt. Vika päällä on kuitenkin ajettu jo ~80km. En kyllä muistanut mitata jännitettä, kun siirsin autoa äsken. Tarkistan tuosta kyllä hiilet.

          Taidan nyt ensimmäiseksi vaihtaa tuon virtalukonpohjan. Hyviä vinkkejä tähän asti, kiitos niistä!

          EDIT: Kyllä, virtalukonpohja oli haljennut. Onneksi varaosa näyttäisi oleva tuolta osin parannettu malli. Kuvia tulee myöhemmin.
          Viimeksi muokannut Petri Tuomas; 16.7.2007, 20:11.

          Comment


          • #6
            Virtalukonpohja vaihdettu. Mikään viosta ei hävinnyt, mutta monta vikaa tuli taas ennaltaehkäistyä :)

            Alkaa mennä maajohtopuolelle, mutta ensin tarkistan kyllä ne laturin hiilet.

            Comment


            • #7
              Moottorissa tuntuisi olevan turhan vähän maajohtoja (vrt. lötköön), mutta yhden lisääminen ei auttanut mitenkään.

              Laturin hiilet tarkistettu, olivat kunnossa. Nyt alkaisi näyttämään siltä että startin johdot tai startti itsessään on viallinen. Olisi jo nuokin tarkistettu, jos ei olisi tuota muovia moottorin alapuolella.

              Täytyy huomenna käydä hakemassa uusi startti tuohon ja kokeilla onnea sen kanssa.

              Comment


              • #8
                En yhtään ihmettelisi jos vika olis vaikka moottorin ohjausyksikössä.

                Itsellä on Motronic maannut kansi auki eräästä syystä viikon pari repsikan jalkatilassa.
                Sunnuntaina yhtäkkiä alkoi kierroslukumittari pätkiä, autocheck huusi öljykannua, ilmastointi tippui päältä ja olikohan vielä jotain...
                Maanantaina aamulla huomasin, että mullahan makaa repsikan jalkatilassa ollut radion johtosarja Motronicin piirilevyn päällä!
                Eräs taloudessa asuva tunnusti siirtäneensä niitä pois edestä ;)

                Eli noiden johtojen abikopäät todennäköisesti "hieman" oikosulki jotain boksilta, onneksi vain hieman ja huomasin sen.

                Kurkkaas josko olis jossain ei sinne kuuluvassa paikassa vaikka vettä, onkos siinä boksi repsikan jalkatilassa?

                Comment


                • #9
                  Enpä muista missä tämän boksi majailee. Toivottavasti vika ei kuitenkaan siellä ole - ja oireiden suhteellinen vähyys ei kyllä tue tuota.

                  Comment


                  • #10
                    Latausjännite tyhjäkäynnillä karvan alle 14V - pitäisi riittää.

                    Myös startti pyörittää oikein nätisti, mutta ei edelleenkään avaimesta. Joku viritys siellä virtalukon johdoissa nyt on, joka on sitten lauennut.

                    Comment


                    • #11
                      No nyt alkoi sitten virtalukon ja startin yhteistyö pelaamaan. Purin yhden puristusliittimillä tehdyn virityksen ja laitoin tilalle suoran piuhan. Osa johdotuksista näyttäisi muutenkin vähän siltä että niitä täytyy tutkia ajan kanssa.

                      Muut sähköviat eivät tietysti mihinkään kadonneet, joten seuraavaksi täytyy ilmeisesti käydä releet ja sulakkeet läpi.

                      Comment


                      • #12
                        Onko jälkiasennushälytin?

                        Comment


                        • #13
                          Näyttäisi olevan jälkiasennettu. Lähtee kyllä vaihtoon ja jotain moderninpaa tilalle.

                          Comment


                          • #14
                            Hälyttimessä on oma piiri keskuslukon ohjaukselle, syttövirralle ja startin estolle. Voi hyvinkin olla syyllinen.

                            Comment


                            • #15
                              Tässä vaiheessa uskon jo vahvasti että kyseisen purkin asennus on syyllinen näihin ongelmiin. Vielä pitää se varmistaa käymällä loput kytkennät läpi.

                              Kytkentäkaaviosta olisi kummasti apua. Onko kellään tietoa mistä löytyy tämän korimallin kaaviot? Löytyy lötköön ja A6:een, muttei oikein siitä väliltä.

                              Comment


                              • #16
                                Unohtui päivittää miten tässä kävi. Syy noille 'ylimääräisille' violle löytyi sitten palaneesta sulakkeesta nro 14.

                                Lupasin kuvia virtalukonpohjasta.



                                Valkoinen on murtunut originaaliosa ja musta Alppilan Autohuollosta haettu tarvikeosa.

                                Comment


                                • #17
                                  Löytyi sitten pitkällisen testailun jälkeen syykin tuolle sulakkeen palamiselle: monitoimianturi oli rikki. Näytti kyllä lämmöt sinnepäin, mutta kaikki kolme johtoa kytkettynä veti oikosulkuun. Lötköstä pöllitty toimiva anturi palautti toiminnan.

                                  Merkillisiä ovat 90-luvun Audien sähköt, kun yhden sulakkeen takana on peruutusvalot, monitoimianturi ja tasauspyörästön lukko - joissain malleissa vielä enemmän.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Uudemmissa autoissa on niin valtava määrä sähkövehkeitä, että sulakerivistökin on aika mittava ja monella sulakkeella on monta kilkettä takanaan. Sitten ei tarvitakaan kuin yhden osan prakaaminen, niin puoli pitäjää on pimeänä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kieltämättä vaikeuttaa vian etsintää, kun ei oikein tiedä mistä päästä autoa lähtisi vikaa etsimään :)

                                      Mittasin ensin peruutusvalojen kannat, sitten peruutusvalokytkimen, niiden väliset piuhat. Sen jälkeen vasta siirryin testaamaan tuota toiseksi todennäköisintä vikakohdetta.

                                      Kiva ajella taas ajella huolettomia tahansia kilometrejä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sulla kävi näköjään samalla tavalla tuon vanhan virtalukon pohjan kanssa kun itselläkin ensimmäistä kertaa irroittaessa.Toinen kiinnitysruuvi jäi vähän kiinni->pärähti kiinnike poikki kun nyppäs irti. Onneks ittelläkin oli silloin jo varaosa valmiina :o)
                                        Jos ei mitään tee, ei mitään särje....mutta ei mitään opikkaan

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mitä sää höpäjät? :)

                                          Kyllä se lähti ihan ehjänä irti. Kritiikki kameratyöskentelystäni on ihan tervetullutta - ei sitä tarvitse noin taitavasti verhota tekstin sekaan :p

                                          Olen kyllä sitä mieltä että vain tekemällä oppii... särki tai ei.

                                          Comment


                                          • #22
                                            itelläni oli tarttaus ongelmia. Syy löyty virtalukonpohjasta.M...netistä kävin hakemassa tarvikkeen, mut sepä ei käynykkä suoraa. Virtalukon"tappi" mikä menee virtalukon pohjaan, niin ei sopinukka tarvike osaan. piti vähä "vuolla" reikää isommaksi et alko pelittää. Muuten osa oli kyllä identtinen alkuperäsen kanssa. Nyt ei radio vaan lähe päälle ku kääntää virrat,ja vaikka auto on käynnissä ja oven avaa niin valosummeri käy huutamaan.=) syypää lienee tarvike osa..=/

                                            Comment


                                            • #23
                                              Olen aina suositellut Motonetin osia:) Eli taas yksi esimerkki laadusta.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X