Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 ilmastoinnin ongelmat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 ilmastoinnin ongelmat

    Vaikuttaa siltä, että uuden aanelkun ilmastoinnissa on jotakin anturi-, termostaatti- tai ojelmavikaa. Omani oireilee nimittäin siihen malliin, että liikkeelle lähdettäessä säätää lämmön aika hyvin, mutta ei välttämättä reagoi kunnolla auringonpaisteeseen, eli lämpö kabiinissa on vähän yläkanttiin. Matkan edetessä sitten viilenee, ja varsinkin, jos yhteen menoon ajelee, viilenee siinä määrin, että on pakko säätää lämpimämmälle, jopa useita asteita.

    Joillakin kuuluu olevan tilanne samassa autossa ihan päin vastoin, eli pitää säätää lämpötila todella alas, sinne 17 asteeseen, jotta vastaisi normaalia.

    Toisin sanoen, jokin ilmastointia säätävä elementti ei näyttäisi olevan kohdillaan. Mutta mikä? Toiselta foorumilta olen myös lukenut, että jotkut ovat joutuneet käymään lukuisia kertoja tuota säädättämässä, ennenkuin on vähänkään tilanne normalisoitunut. Mitä tuolloin on säädetty, on ainakin minulle jäänyt epäselväksi. Jollekin taas on ykskantaan ilmoitettu, että säätö ei ole mahdollinen. Osaamattomuutta?

  • #2
    Omassa B5:ssä ilmastointi tykkäsi puhaltaa koko ajan liian kovaa koska kylmäaine oli vähissä. Kova puhallus taas sai aikaan sen, että edessäistujilla oli liiankin kylmä ja takana ns. normaali. Ilmastoinnin huollon jälkeen on taas kaikki reilassa.

    Ainakin B5:n automaatti-ilmastoinnin näytöstä saa luettua vikakoodit, joten luulisi tuossakin olevan sama ominaisuus?

    Comment


    • #3
      Tuota samaa vikaa/ominaisuutta on myös porukoiden autossa:
      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...133#post400133

      Pohdin sitä jo keväällä... vikakoodeja ei tuolloin ollut.

      Mitenkähän tuohon näytöille sai sen diagnoosi tilan päälle?
      Kai se jostain haulla löytynee, mutten vielä vaivautunut heh

      Comment


        #4
        B6/B7 ilmastoinnin näytölle ei käsittääkseni mitään koodeja saa näkyviin.

        Comment


        • #5
          Nyt ilmastointia on säädetty "kylmemmäksi" autossa on mukavaa ihan (jopa) 20 asteen säädöllä.

          Asentaja tiesi heti saman ominaisuuden, olivat mettästäneet yhden asiakkaan kanssa vastaavaa ongelmaa kauan.
          Kuulemma edellinen auto oli vanhempaa A4 mallia, ja sitten ostaneet uuden ja ilmastoinnin ominaisuus häiritsi jne..

          Kuten meillä; verrattiin edelliseen primeraan ja omaan golffiin.

          Comment


          • #6
            Laitetaan tähän threadiin oma ongelma ilmastoinnin suhteen.

            Autona Audi A6 2.4 -00

            Auto on seisonut noin 6kk ja otin sen tällä viikolla takaisin käyttöön seisontapiakkana on ollut lämmin hieman liiankin lämmin (26c) sisätila. Ennen käyttöönottoa tein ilmastoinnille ns. bakteeripuhdistuksen crc ilmastointi-airosolilla.

            Ilmastointi kyllä puhaltaa kylmää sekä kuumaa, mutta toiminta on muuttunut verrattuna entiseen.

            Ennen lämpösäätö kesällä oli esim. noin 21-22c ja autossa oli miellyttävää olla, nykyään jos laitan esim. 22c (ulkona +18) ja ajan hetken automaatti säätää pikkuhiljaa puhallustehon sietämättömän kovalle (noin 10min aikana), jopa lähelle maximia? Jos nostan lämpötilaa jonnekkin 25-27c tuntuville niin auton lämpötila vastaa aikaisemman elämän 21-22c tällöin puhallin ei nosta nopeuttaan pikkuhiljaa isommaksi, tällöin ilmastointi toimii kuten ennenkin ja autossa on miellyttävä olla.

            Voisiko tällainen toiminta johtua kylmäaineen vähyydestä tms? Ainakin maalaisjärjellä ajatellen tämä johtuisi juurikin siitä kun säätö 22c aiheuttaa sen että puhallusteho nousee ja 26c lämpösäädöllä toimii kuten ennenkin.

            Flekti lähtee pyörimään ok ja muutenkin toiminta on kuten ennenkin.

            Vikakoodeina on 17-04 ja 08-06 mutta näiden ei pitäisi olla syynä tähän koska nämä olivat jo silloinkin kun ilmastointi toimi ok.

            Onko teillä suositella ilmastointihuoltopaikkoja pk-seudun alueella, sekä mitä järjestelmän täyttö / huolto kustantaa?

            Kiitos jo ennakkoon.

            Comment


            • #7
              Nostetaan...

              Kannattaa lukasta:
              http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_343.pdf
              Sivut 24 ja 25.

              Meidän audista puuttui ainakin kohdat 10 ja 16, jolla naamapuhallusta sai hitusen vähemmäks.

              Kohta 14 pitäis vaikuttaa lämpötilaan.

              25 asteen lämmössä puhallus on jostain syystä miellyttävät 3-4 pykälää, kun ennen tuuletin on puhalsi 4-5 - aluks tietty jäähdyttää suuremmalla nopeudella.
              Sateella ja 10 asteen kelillä systeemi aluks lämmittää, mutta tasaantuu melko nopeaan ja puhallus putoaa tasolle 3-4 :D

              Ennen säätöä tulee syöttää koodi tämän ohjeen mukaan:
              http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...r_Conditioning
              Vag-comin puhekuplassa näkyy myös tuo sama koodi.
              Viimeksi muokannut jaah; 29.5.2010, 10:27.

              Comment


              • #8
                Tuomo: Voiko tuon toimenpiteen siis tehdä itse? Vai tarvitaanko VAC-comia? Alkaa mennä hermot tuon oman nelosen ilmastoinnin kanssa. Täytätin sen viime syksynä, mutta edelleen sama ongelma jatkuu ilmastoinnin kanssa: Puhaltaa todella kovaa mutta ei kylmää, mutta kun säätää kylmälle (low) niin alkaa tulemaan todella kylmää...

                Comment


                • #9
                  Joo itse säädin vag-comilla tuota. Joku irto vikakoodin lukija voi pelata, jos adaptationiin pääsee käsiksi.

                  Comment


                  • #10
                    Asiantuntijoilta neuvoja seuraavaan:

                    2005 - A4 2.0TDI
                    Haasteita tuulettimen puhallusvoiman kanssa. Eli alussa kun lähtee ajamaan kaikki toimii normaalisti, niin automaattisesti kun manuaalisesti. 20-30min ajamisen jälkeen, puhallusvoima hyytyy. Ei auta manuaali säätäminen ja/tai lämpötilojen vaihtaminen. Pidemmällä matkalla +3h alkaa jo ilma loppumaan kun ei kylmä eikä lämmin ilma kierrä.

                    Tuulettimen moottori on jo vaihdettu ja se panostus taisi mennä kankkulan kaivoon, kun ongelma jatkuu.. Audi-huollossa sanoivat yllättäen, että tuo tänne niin sähkäri tutkii mistä johtuu. 110?/tunti kun edes tarkkaa arviota missä vika voisi olla ei hirveästi innosto.

                    Miten te fikuimmat etenisitte asian kanssa? Olisi erittäin kiitollinen hyvistä neuvoista!!!

                    Comment


                      #11
                      Ettei vetäisi höyristin umpijäähän?

                      Comment


                      • #12
                        Jos jäätymistä epäillään niin helppo tesmata, tiputtamalla kompressori pois päältä pitäsi puhallusvirran palautua hetken kuluttua.

                        Comment


                        • #13
                          Kiitos vastauksista!

                          Lisäyksenä vielä vian kuvaukseen:
                          eli eilen illalla taas 20 min ajon jälkeen puhallusvoima alkoi hyytymään ja ajettuani parkkiin ja auton ollessa käynnissä, kyytiläisen poistuttua autosta meni 30s ja alkoi puhaltamaan normaalisti. Tämä sama toistui samalla lailla toiseen kertaan.

                          Kun itsellä on peukalo keskellä kämmentä näissä asioissa, niin miten te kohtuullisella summalla lähtisitte korjaamaan ongelmaa? Toki pystyn itse tarkistamaan tiettyjä asioit, jos on palikka ohjeet minkä mukaan edetä...

                          Comment


                            #14
                            Kyllä se jäätymiseltä kuulostaa. Kannattaa tutkia, onko tuon ikäisessä jonkinlaista valvontaa höyrystimen lämpötilalle ja jos on, toimiiko se. Ilmastoinnin täyttö saattaa myös auttaa tuohon liian kylmänä käymiseen.

                            Ensiapuna toimii kompressorin pudottaminen pois päältä muutamaksi minuutiksi aina kun ilmavirtaus alkaa heiketä.

                            Comment


                            • #15
                              Omassa edelleen vika päällä. Tuota vanhempaa ei ilmeisesti onnistu säätää vag-comilla. Kokeilimme sitä Janin kanssa. Onko joku anturi joka ohjaa läppämoottoria viallinen?

                              Vikakoodeja ei ole. Korimalli on vanhempi.

                              Digital value of Interior Temperature Sensor, in Instrument Panel (G 56) Näyttää arvoa 140
                              Digital value of Interior Temperature Sensor, in Headliner (G 86) Näyttää arvoa 128-132
                              Digital value of Fresh Air Intake Duct Temperature Sensor (G 89) Näyttää arvoa 85
                              Digital value of Outside Air (Ambient) Temperature Sensor (G 17), front Näyttää arvoa 67

                              Kun pitää pitkään LO-asennossa kanava näyttää 24 astetta ja kanava 57 näyttää 17
                              Viimeksi muokannut ViKi81; 6.7.2010, 13:33.

                              Comment


                              • #16
                                Jos noi arvot on normi asteita, niin melko kuumaksi se luulee ilman.
                                Digital value of Outside Air (Ambient) Temperature Sensor (G 17), front Näyttää arvoa 67 (onko tämä moottorin lämpötila?)
                                Eikös tuo ole nokalla olevan lämpöanturin näyttämä?

                                Coolant temp tms on sit moottorin lämmöt...

                                Hmm 67 Fahrenheittiä on jotai 19 celsiusta

                                Comment


                                • #17
                                  Olet oikeassa se on nokalla olevan anturin arvo.
                                  Miksi se näyttäisi fahrenheittejä?

                                  Missä tarkalleen sijaitsee kyseinen anturi?

                                  Kanava 55 näyttääkin 19 astetta. Eli tarkoittanee tuota ulkolämpötilaa.
                                  Viimeksi muokannut ViKi81; 6.7.2010, 13:38.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Olet oikeassa se on nokalla olevan anturin arvo.
                                    Miksi se näyttäisi fahrenheittejä?

                                    Missä tarkalleen sijaitsee kyseinen anturi?
                                    Se oli vain arvaus, kun noi arvot on noin suuria.

                                    Se anturi luultavasti näkyy kun kuikuilet keskimmäisen alamaskin taa...
                                    Se voi olla myös kuskinpuolen maskin takana.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onko ilmastoinnissa joku venttiili joka säätää kylmää ja lämmintä kennostoon?
                                      Voisiko vika olla siinä ja mikä anturi ohjaa tuota venttiiliä?

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei ole venttiiliä, vaan ilmanohjausläppä jota ohjataan moottorilla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Senhä pitäisi antaa vikakoodit jos on rikki? Voiko sen arvoja jotenkin katsoa näytön kanavista?
                                          Sopeutus tehtiin noin viikko sitten.

                                          Comment


                                            #22
                                            Enpäs muista että näkeekö ne arvot näytöltä, mutta VCDS:llä ainakin näkee. Kyllä sieltä vikakoodi tulee jos on riittävästi rikki.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Soitin Tampereelle ilmastointihuolto liikkeeseen ja sanoivat että jos tulee LO-asennossa kunnolla kylmää niin vika on silloin sähköjärjestelmässä. Ilmeisesti kannattaa aukaista tuo moottori ja puhdistaa... Missä moottori tarkalleen sijaitsee?

                                              Mietin myös sitä että onko sihti tukossa, mutta eihän sen silloin pitäisi antaa kylmää LO-asennossakaan?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Otin hanskalokeron irti ja katsoin moottoreita. Heti kun säätää LO-asennosta asteille niin alkaa moottorit liikkumaan ja toimivat kyllä todella hienosti. En jaksa uskoa että niissä vika.

                                                Oisko vielä joku anturi joka kannattaa tarkastaa? Olen puhdistanut näytön yläpuolella olevan anturin. Aurinkotunnistinta en keksinyt miten saa irti.

                                                Ilmeisesti ainut vaihtoehto viedä täyttöhuoltoon ja vaihdattaa samalla se sihti sinne... Tuntuu vaan turhalta kun viime täyttöhuollossa ei ilmastointi muuttunut miksikään.

                                                Mitkä kaikki anturit ohjaa nuita läppämoottoreita?
                                                Viimeksi muokannut ViKi81; 6.7.2010, 20:21.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Aurinkotunnistin ja yksikön päällä oleva lämpötila-anturi vaihdettu. Ei vaikutusta.

                                                  Seuraavaksi vaihtuu putkistosta sihti ja täyttyy ilmastointi uudestaan. Sihti tilattu ja tulee ensiviikolla sitten varaamaan täyttöhuoltoa, jonka yhteydessä vaihdetaan sihti.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ilmastointi täytetty ja sihti vaihdettu. Ei auttanut.

                                                    VIKAKORJATTU: Ohjausyksikkön vaihdolla siitä selviää...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kannattaa lukasta:
                                                      http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_343.pdf
                                                      Sivut 24 ja 25.

                                                      Meidän audista puuttui ainakin kohdat 10 ja 16, jolla naamapuhallusta sai hitusen vähemmäks.

                                                      Kohta 14 pitäis vaikuttaa lämpötilaan.

                                                      25 asteen lämmössä puhallus on jostain syystä miellyttävät 3-4 pykälää, kun ennen tuuletin on puhalsi 4-5 - aluks tietty jäähdyttää suuremmalla nopeudella.
                                                      Sateella ja 10 asteen kelillä systeemi aluks lämmittää, mutta tasaantuu melko nopeaan ja puhallus putoaa tasolle 3-4 :D

                                                      Ennen säätöä tulee syöttää koodi tämän ohjeen mukaan:
                                                      http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...r_Conditioning
                                                      Vag-comin puhekuplassa näkyy myös tuo sama koodi.
                                                      Hiukan olen tumpelo, mutta tuota lämmönsäätöä silti tekis mieli testata. Eli mennään VCDS ohjelmaan ja sieltä 08-Auto-HVAC ja sieltä Adaptation-10.
                                                      Sinne kanava 081 ja sitte jonnekki tuo koodi? (test value?) ja save?
                                                      Sitten kanava 14, mutta miten sitä sitten säädetän?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Sinne kanava 081 ja sitte jonnekki tuo koodi? (test value?) ja save?
                                                        Jep, jotenkin noin se meni, tosin New value lienee oikea paikka syöttää koodi.
                                                        Ilman tuota ei pääse säätöihin käsiksi.

                                                        Sitten kanava 14, mutta miten sitä sitten säädetän?
                                                        Eli tuossa audin pdf:ssä näkyy numerot 0 - 3,
                                                        0 Default
                                                        1 Warmer
                                                        2 Default (jostain syystä kaks kertaa)
                                                        3 Cooler

                                                        Tuo numero sitten vaihdetaan siihen New value kenttään, test ja save.

                                                        Samalla tavoin nuo muut kentät.
                                                        Mutta muistakaa ottaa alkuperäset arvot talteen, esim tulostamalla tuo koodisivu ja korostuskynällä merkaten.

                                                        Tuolla ohjetta adaptationin käytöstä yleensä
                                                        http://www.ross-tech.com/vcds/tour/a...on_screen.html

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eli numerolla 3 pitäisi hytti olla viileämpi. Tuota pitää kyllä kokeilla. Eihän siinä mitään menetä jos ei onnistu. otan printin tuosta ennen kuin muutan.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tuossa kutosessa antoi vain erroria kanavalla 81. Eli toiminee vain nelkussa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X