Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jos ilmastointi syö vettä...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jos ilmastointi syö vettä...

    Niin mistä viasta mahtaa olla kyse? Tossa yksi mahdollinen hankintakohde a4 1.8tq, jossa kyseenlaista ongelmaa, kun hellepäivinä käyttää ilmastointia. Joku korjaaja oli sille omistajalle sanonut, että kyseessä jonkinnäköinen tyyppivika...? Onko näin ja mistä mahtaa olla kyse?

    Kiitos.

    #2
    Syö vettä? Ettei vain ois kyse kondenssivedestä auton alla? Jos siis oikein jäähdytysnestettä syö ni kyse on kyllä sit aiva muusta viasta ku ilmastoinnista, esim. joku liitos vuotaa.

    Comment


    • #3
      Kyllä siinä taitaa kyse olla kondensiovedestä. Kovilla hellepäivillä, kun auton ajaa parkkiin niin moottorin alle tiputtelee aika reilusti vettä. Itsekin joskus erehtynyt säikähtämään, että mikä siellä nyt vuotaa... :)

      Comment


        #4
        Ilmastointi ei ole yhteydessä jäähdytysnesteisiin eikä mihinkään muuhunkaan auton nesteisiin. Jos jäähdytysnestettä häviää, ei syy ole ilmastoinnissa.

        Comment


        • #5
          Joo tuota, anteeksi harhaanjohtava kysymys eli tarkoitin jäähdytinnestettä...Sitä minäkin vähän ajattelin, että miten ihmeessä ilmastointi voi kuluttaa jäähdytinnestettä...Ja tuon kondensiovesi jutun tiedän. Kiitoksia vastauksista.

          Comment


            #6
            Eli täh?

            Comment


            • #7
              Eli on sanottu, että auto syö vettä. Mutta kun autossa ei ole missään silkkaa vettä kuin korkeintaan akkukaukalossa ja joskus ehkä pissapojassa, niin paspartuu korjasi, että kysymys on jäähdytysnesteestä.

              Joten paspartuu, tähän pätee edelleen jasson vastaus.

              Comment


              • #8
                Jäähdytysnestevuodon huomaa helposti valkeasta töhnästä, jota keräytyy vuotokohtaan. Näin siis jos vuoto on jossain muualla kuin kannen tiivisteessä / lämppärin kennolla, tms. paikassa joka ei suoranaisesti näy. Yleensähän jäähdytysnestevuodot johtuvat juuri haljenneesta letkusta tai vaikka pahasta kiveniskemästä syylärissä.

                Jos taas jäähdytysnesteen seassa on öljyä niin on nesteet sekaisin, eli kansipahvi vuotaa tai kansi on halki.

                Pieni jäähdytysnesteen kulutus on normaalia, sillä yleensähän se on sekoitettu veteen, jota haihtuu ajan mittaan pieniä määriä.

                Comment


                  #9
                  Long-life jäähdytysneste näkyy punertavana töhnänä. Vuotava lämppärinkenno oirelee yleensä huurtuvina ikkunoina, kun lämpöä veivaa lisää.

                  Comment


                    #10
                    Vuotava lämppärinkenno oirelee yleensä huurtuvina ikkunoina, kun lämpöä veivaa lisää.
                    Joops, tuo "huurtuminen" on itseasiassa hienonhienoa jäähdytinnestesumua. Ja sitä kun sitten erehtyy pyyhkäisemään jollain rätillä poies, niin näkyvyys vain huononee. Ja toki se jäähdytinnesteen haju myös tuntuu mikäli lämppärin kenno vuotaa.

                    Comment


                      #11
                      Eikö glykoli eli short-life ole aina vihreää ja se toinen eli vähän pidempi-life punaista/oranssia? Sitten on vielä vissiin keltaistakin.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli
                        Jäähdytysnestevuodon huomaa helposti valkeasta töhnästä, jota keräytyy vuotokohtaan. Näin siis jos vuoto on jossain muualla kuin kannen tiivisteessä / lämppärin kennolla, tms. paikassa joka ei suoranaisesti näy.
                        Sen "töhnän" kansa voi olla vielä näinkin, että jäljet näkyy paremmin silloin, kun kone on kylmänä tai oikeastaan vuotopaikat ehtinyt kuivua vaikka illasta aamuun asti - kerran ihmetteli samoin noita ilmestyviä ja sitten taas häviäviä valkoisia tihkutuksen jälkiä, jonka syyksi oli halkeamaisillaan ollut jälkijäähypumppu.

                        Comment


                        • #13
                          Onhan niitä sitten ihan punastakin mikä käy molempiin..

                          Comment

                          Working...
                          X