Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vedenpoistoreiän kumitiitti C4:ssa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vedenpoistoreiän kumitiitti C4:ssa

    "lievähkön" tulvimisongelman yhdeksi syyksi paljastui -yllätys-yllätys- kaukalon tukkeutunut vedenpoistotiitti. Oli muuten ollu vissiin jonkun hetken jo melkein tukossa, kun ko. vermessä oli jo lähes mullaksi laskettavaa töhnää pohjalla.

    Varsinainen kysymys liittyy ko. kumitiittiin. Onko tuo mitenkä tarpeellinen. Oli nimittäin niin pahassa paikassa ilmastoinnin putkien alla, että sen takaisin laitto vaatii purkutöitä, tai ylimääräisiä niveliä ranteen seutuville. Pois se tuli kärkipihdeillä yllättävän helposti.

  • #2
    Onko tuo mitenkä tarpeellinen?

    Pois joutaa harminkappale. Sen tarkoitus lienee estää "kuran" pääsy ylös?
    Isommasta reijästä menee roskat paremmin alas

    Itseltä se lähtee pois heti, kun vaihdan raitisilmansuodattimen ( ei ilmastointia)

    Comment


    • #3
      Missä se niinkuin tarkalleen on? Meinaan omasssa meinaa vesi pyrkiä tupaan tuolta kaukalosta. Oisko kuvaa laittaa?

      Comment


      • #4
        Konepellin kun avaat ja poistat rintapellin/ konehuoneen valissä olevan muovisuojuksen, niin edestä katsottuna vasemmalla. Karvalakkimallissa siinä kaukalossa on pyöreä raitisilmasuodatin. Se on sen alla.

        Ilmastointivehkeissä samassa paikassa.

        Comment


        • #5
          Kiitti, täytyy huomenna penkoa. Ja ilmastointihan löytyy.

          Comment


            #6
            Kumitiitti lepää nyt autotallin ikkunalaudalla ja ensimmäinen rankkasade testattu tänään iltapäivällä. Nyt valuu vesi kiltisti konehuoneen puolelle eikä ainakaan tällä kertaa tullut sisään.

            btw. auton mattojen kuivaamiseen meni viime tulvan jäljiltä noin 3 päivää, elio 1200w:n defa sisätilalämppäri huusi auton sisällä yötä-päivää. Vaihdoin toosan paikkaa vain kolme-neljä kertaa session aikana. Turku Energia kiittää...

            Mutta nyt tuntuu taas kaikki rokkaavan ja mittariston merkkivaloshow lopuui tällä erää.

            Comment


            • #7
              tiitti?

              Reikä, kolo, aukko, mikä tiitti?

              Comment


              • #8
                Outo on mullekin tuo termi. Sielläkö menee putki A-pilarin sisällä? Oikealla vai vasemmalla? Täytyy tutkia. Mulla myös vettä loiskuaa sisälle kattoikkunan tietämiltä sateen jälkeen.

                Comment


                  #9
                  Siis pieni selvennys aiheeseen:

                  Kattoluukulta menee molemmilta puolilta putket eteen ja taakse; etupuoliset A-tolpassa päättyy oven saranan yläpuolelle.
                  Takaletkut päättyy ainakin C4-sedanissa jonnekkin takapyörien sisälokasujan sisään, mutta letkuun pääsee käsiksi takaluukun puolelta purkamalla sitä sivuverhoilumattoa.

                  Mulla ainakin oli takana kirkkaan vihreät letkut, jotka näkyi hyvin ihan hämärässä autotallissakin. Letkun pää esiin ja paineilmaa letkunpäästä sisään. Tuntui suhisevan kattoluukun tietämissä hyvinkin, eli jos nyt letkussa ei ole matkan varella kauheasti reikiä, niin pitäis vesi vennä taas sinne, minne audin insinööri on suuressa viisaudessaan tarkoittanut. Etuletkut toimi ihan bueno jo ennestään, mutta pieni paineilmatujaus niillekkin tässä yhteydessä annettiin.

                  Tämä "kumitiitti" sijaitsee taas sitten siinä konehuoneen puolella olevassa kaukalon pohjassa keskellä (varsin vi##umaisessa paikassa). Tuo tiitti kun täyttyy moskasta, niin vesi ei pääse ulos oikeen muualta, kuin siitä samaiseessa kaukalossa olevasta kuskinpuoleisesta relekopan vieressä olevasta pikku reiästä (josta vesi valuu jonnekkin lokarin väliin tiemmä) tai sitten vesi löytää tiensä lämmityslaitteen puhaltimen tms. kautta sisään kuskin & repsikan jalkatilaan, kastaen matkallaan kaikki sähköhimmelit. Kun tuon tiitin ottaa kokonaan pois, jää kaukalon pohjaan noin 30-40mm:n reikä, josta vesi voi soljua konehuoneen puolelle (ei luulisi menevän tukkoon jatkossa tuo reikä ihan helpolla, jollei tee orava pesää sinne)

                  Comment


                  • #10
                    "Takaletkut päättyy ainakin C4-sedanissa jonnekkin takapyörien sisälokasujan sisään, mutta letkuun pääsee käsiksi takaluukun puolelta purkamalla sitä sivuverhoilumattoa."

                    Tarkennus:
                    Ainakin minulla ne näkyvät selvästi auton alla sen ollessa nosturilla. Ei tarvitse purkaa mitään.

                    Molemminpuolisten (taka) poistoletkujen päässä on kumitutit, jotka on tehty hölmösti= pieni halkio, joka estää roskien ulostulon.

                    Itse tein reilut poikittaisviillot = " huulihalkio" eli avasin suuremmaksi. Paras konsti taitaa olla se, että leikkaa koko halkion pois. Sen tehtävä on estää kuran pääsy tukkeamaan ko putkia?

                    Comment


                    • #11
                      Mikähän mulla on tukkeessa kun pelkääjän matto on alta kostea?
                      Kuskin puolesta en osaa sanoa.

                      Mainitussa kumitiitissä ei ollu kun yksi vaivainen koivunlehti ja kaukalo on muutenkin kuiva.
                      Muita vedenpoistoaukkoja en löytänyt.

                      Autossa ei ole kattoluukkua ja automaatti-ilmastointi löytyy, jos noilla on mitään merkitystä.
                      Kennotkaan ei varmaankaan vuoda kun jäähdytysnestettä ei ole tarve lisätä ja ilmastointikin on niin kunnossa kun se vaan voi olla.

                      Comment

                      Working...
                      X