S2:n ilmastoinnin vuotava lauhduttimen kenno vaihdettiin ilmastointihuollossa Nissensin uuteen, minkä jälkeen ilmastointi koeponnistettiin typellä. Yllätyin, kun muita vuotoja ei löytynyt, olin jo varautunut kompressorin toimimattomuuteen. Kylmäaineet laitettiin sisälle ja auto käyntiin. Hetken ihmettelyn ja ilmastoinnin säätönappien painelun jälkeen kompressorikin lähti käyntiin ja kylmää alkoi pukata. Huomasin jo tällöin, että ilmastointi antaa vikakoodia 16, mutta koska kylmää tuntui riittävän ajattelin että vikakoodi olisi vanha.
Ajelin päiväksi töihin ja illalla töistä lähtiessä ilmastointi edelleen toimi ja vikakoodikin oli hävinnyt. Käväsin postissa ja ajoin kirjaston eteen. Tällöin en muistaakseni katsonut vikakoodeja, mutta kun sain auton parkkiin ja sammuksiin, alkoi jostain konepellin alta kuulua melkoinen suhina. Ihmettelin asiaa hetken ja poistuin kirjastoon puoleksi tunniksi. Kirjastosta lähtiessä huomasin, ettei ilmastointi enää tuota kylmää. Muistaakseni tällöin vikakoodeja ei tullut.
Viime perjantaina asiaa taas ihmeteltiin ilmastointihuollossa. Järjestelmä koeponnistettiin ja vuotoja etsittiin - tuloksetta. Päätettiin että laitetaan sisään uudet kylmäaineet väriaineen kera, jos systeemi vuotaa vielä, nähtäisiin missä vuoto on. Järjestelmässä tuntui sentään joku toimivan, keskimmäisistä ilmasuuttimista tuli mittarin mukaan kylmimmillään -18 asteista ilmaa, kuulemma kesän pohjat :)
Ajelin taas päiväksi töihin viileällä autolla, ilman vikakoodeja. Illalla töistä lähtiessä kylmää edelleen tuli, ilman vikakoodeja. Ajelin kotiin ja kun olin saanut auton parkkiin ja sammuksiin, suhina alkoi taas kuulua. Suhina tuntui tulevan jostain kompressorin suunnalta, mutta tarkkaa paikannusta en saanut tehtyä. Käynnistin auton ja tarkistin ilmastoinnin vikakoodit: 16. Eli: "High pressure switch F118 has open circuit or cycled at least one time during current driving period."
Eilen aamulla ajelin taas ilmastointihuoltoon ja väriaineen jättämää vuotojälkeä etsittiin UV-valon avulla - tuloksetta. Konehuoneen ainoa värijälki näkyi liittimessä, josta väriaine lisättiin. Huoltomies kurkisti UV-valon kanssa myös vänkärin jalkotilaan, eikä väriainejälkiä näkynyt. Mitään ei tosin purettu, en tiedä olisiko vuotopaikka löytynyt pienen purkamisen jälkeen.
Olisiko arvauksia, missä vika? Kaikki lauhduttimen kennon liittimet puhdistettiin kennon asennuksen yhteydessä, joten niiden huono kontakti ei pitäisi olla vikana. Itse ajattelin edetä uusimalla tuon "High pressure switch":n, mutta koska osalla näytti perhealbumin mukaan olevan hintaa lähes 100 euroa, en viitsisi moista ihan summassa ostaa.
Ajelin päiväksi töihin ja illalla töistä lähtiessä ilmastointi edelleen toimi ja vikakoodikin oli hävinnyt. Käväsin postissa ja ajoin kirjaston eteen. Tällöin en muistaakseni katsonut vikakoodeja, mutta kun sain auton parkkiin ja sammuksiin, alkoi jostain konepellin alta kuulua melkoinen suhina. Ihmettelin asiaa hetken ja poistuin kirjastoon puoleksi tunniksi. Kirjastosta lähtiessä huomasin, ettei ilmastointi enää tuota kylmää. Muistaakseni tällöin vikakoodeja ei tullut.
Viime perjantaina asiaa taas ihmeteltiin ilmastointihuollossa. Järjestelmä koeponnistettiin ja vuotoja etsittiin - tuloksetta. Päätettiin että laitetaan sisään uudet kylmäaineet väriaineen kera, jos systeemi vuotaa vielä, nähtäisiin missä vuoto on. Järjestelmässä tuntui sentään joku toimivan, keskimmäisistä ilmasuuttimista tuli mittarin mukaan kylmimmillään -18 asteista ilmaa, kuulemma kesän pohjat :)
Ajelin taas päiväksi töihin viileällä autolla, ilman vikakoodeja. Illalla töistä lähtiessä kylmää edelleen tuli, ilman vikakoodeja. Ajelin kotiin ja kun olin saanut auton parkkiin ja sammuksiin, suhina alkoi taas kuulua. Suhina tuntui tulevan jostain kompressorin suunnalta, mutta tarkkaa paikannusta en saanut tehtyä. Käynnistin auton ja tarkistin ilmastoinnin vikakoodit: 16. Eli: "High pressure switch F118 has open circuit or cycled at least one time during current driving period."
Eilen aamulla ajelin taas ilmastointihuoltoon ja väriaineen jättämää vuotojälkeä etsittiin UV-valon avulla - tuloksetta. Konehuoneen ainoa värijälki näkyi liittimessä, josta väriaine lisättiin. Huoltomies kurkisti UV-valon kanssa myös vänkärin jalkotilaan, eikä väriainejälkiä näkynyt. Mitään ei tosin purettu, en tiedä olisiko vuotopaikka löytynyt pienen purkamisen jälkeen.
Olisiko arvauksia, missä vika? Kaikki lauhduttimen kennon liittimet puhdistettiin kennon asennuksen yhteydessä, joten niiden huono kontakti ei pitäisi olla vikana. Itse ajattelin edetä uusimalla tuon "High pressure switch":n, mutta koska osalla näytti perhealbumin mukaan olevan hintaa lähes 100 euroa, en viitsisi moista ihan summassa ostaa.
Comment