Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin alumiiniputkessa reikä..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastoinnin alumiiniputkessa reikä..

    Ilmastointi laski freonit pihalle. Syynä ilmastoinnin kennon; ( joka on siinä hanskalokeron yläpuolella, onkohan se nyt nimeltään sitten haihdutin?) ja Syylärin etupuolella olevan kennon ( Onkojan se sitten lauhdutin...? ), välillä kulkevaan alumiiniseen putkeen tullut reikä. Oli vuosien mittaan hinkkautunut puhki, tai oikeammin runkokiinnikkeen kumin ja putken väliin oli jäänyt hiekkaa, ja se sitten tärinästä tehnyt siihen reijän.

    Onko kellään kokemusta,voiko tuollaisen reijän paikata? Alumiinia, kun on, niin hitsaus on melko vaikea juttu.... luulisin ainakin. Kemiallinen metalli on varmaankin liian huokoinen materiaali. On kuulemma melkoisen tunkeutuvaa ainetta tuo freoni.

    Mikä mahtaa olla kyseisen osan varaosanumero, jos vaikka jostain ulkomailta sellaista sitten täytyisi jäljitellä. Marmoritiskin hintaa en ole edes kysynyt vielä. Tietääkö joku? Jos jollain olisi sellainen kunnossa oleva, niin kernaasti myöskin hinnasta neuvottelisin. Autohan on siis C-4 koppainen vuoden -91 AUDI 100 2,8-koneella. Kiitos älyttömästi niille, jotka jotain viitsivät vastata.

  • #2
    Mikä mahtaa olla kyseisen osan varaosanumero
    Löytyisikö tarkoittamasi osa <tästä kuvasta>.

    Comment


      #3
      Kyllähän noita on tigillä onnistuneesti hitsailtu.

      Comment


      • #4
        Karppa.
        Luulisin, että tuo 8 on juuri tuo putki. Täytyy vielä purkaa enemmän että näkee tuon putken alaosankin kunnolla. Kiitos.

        Eihän kukaan satu tuntemaan pätevää TIGittäjää Jyväskylän lähistöltä?
        Kannattaa se varmaan ainakin kokeilla,

        Comment


        • #5
          No niin reikä on nyt paikallistettu. Lauhduttimelta höyrystimelle menevässä putkessa alimman kiinnitysklemmarin vieressä oli selvääkin selvempi ;) reikä.

          Täytyy viedä alkuviikosta Tigitettäväksi.
          Viimeksi muokannut FINJERRY; 20.6.2007, 22:41.

          Comment


            #6
            Tuossa on kyllä sen verran korroosiota että kohta reikä on jossain toisessa kohdassa. Tuohon kannattaa vaihtaa samalla pätkä uutta putkea.

            Comment


            • #7
              Jeps, eli näyttää tosiaan seinämänvahvuus sellaiselta että vaikka ei olisikaan reikiä, niin vuotaa jo lahjakkaasti noin ohuen alumiinin läpi. Uuden putken laittaisin, taikka teettäisin letkun putken tilalle mikäli putki on törkeän kallis.

              Comment


              • #8
                Jos on standardikoon putki niin varmasti saat sopivaa jostain rautakaupasta. Siitä sitten taivuttelemaan entisen putken mallin perusteella.

                Comment


                • #9
                  Juu... Tuo kuva kyllä näyttää vähän pahemmalta, kuin se oikeassa elämässä on. Tuo röpelöinen alue on oikeasti noin 2-3 cm leveällä alueella, muuten putki on sileää ja vaurioitumatonta. Kokeilen jos saan tigittäjän maanantaina tigittämään lisää ainetta koko tuolle röpelöalueelle. Laitan maanantaina kuvan tai kuvia siitä, miten homma onnistui.

                  Comment


                  • #10
                    No nyt on putki sitten korjattu. Aika karun näköinen esitys, mutta minkäs teet.... Annoin vapaat kädet korjaajalle. Putki on kuulemma koeponnistettu ja pitää. Se kai on pääasia. Hintaa paikkauksesta ryöväsivät peräti 45? ! Uusi putki olisi kuitenkin ollut varmaan noin 100? kalliimpi, että jos se toimii, niin hyvä on. Eihän tuo paikkaus näkyvään paikkaan jää.

                    Vielä tulee loppuraportti, kunhan saan freonit järjestelmään.
                    Jatkuu.......

                    Comment


                    • #11
                      Mulla oli juuri sama ongelma. Putki, joka meni syylarin alla poikittain oli kulunut kumisuojuksen alta kiinnityspisteen kohdalta samanlailla puhki.

                      Hain hydrauliikkaliikkeestä helmijatkoliittimen, sahasin putkesta pätkän pois ja laitoin liittimen väliin. Maksoi 2 euroa.

                      Samalla vaihdoin kuivaimen ja o-renkaat irroitettuun putkeen ja kuivaimeen. Special Importin kautta Riihimäeltä kuivain ja o-renkaat reilusti alle 50 euroa.

                      Vianorilla väriaineet sisään, liitokset piti, ja öljyt ja rapiat 800g kylmäainetta sisään.

                      Taas tulee kylmää ilmaa.

                      Comment


                        #12
                        Kuivainhan on siis entinen kun se on ollut tyhjässä järjestelmässä yli tunnin.

                        Comment


                        • #13
                          Aika kalliin korjaajan olit löytänyt. Eihän alumiiniputki maksa metriltäkään kuin muutamia euroja. No, tärkeintä on että toimii.

                          Comment


                            #14
                            Minä olen tuolle kuivaimen aukiololle kuullut (ilmastointimieheltä) maksimissaan 10 minuutin ajan. Mitä vähemmän, sen parempi.

                            Comment


                            • #15
                              Tuota kertokaas nyt viisaammat. Tuo kuivainjuttu jäi vaivaamaan. Autohan on Saksan tuomisia ja järjestelmä freonin vajavuuden takia toimimaton. Ollut ties kuinka kauan, koska Saksassa eivät enää vanhantyyppistä freonia edes täytä. Laitettiin Suomessa vanhan tyyppiset freonit järjestelmään ja kylmää rupesi tulemaan. Toimikin heti kerralla n. 3-4 vuotta, ennen kuin tuo reikä ilmaantui.
                              Mikä sen kuivaimen sitten pilaa?
                              Mikä on sen toimintaperiaate?
                              Paljonko sellainen kikotin maksaa?
                              Löytyneekö tarvikkeena?
                              Kalliiksi tuntuu kylmän ylläpito tulevan.... :(

                              Comment


                                #16
                                Kerää ylimääräisen kosteuden järjestelmästä.
                                Saa tarvikkeena n.60? hintaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Missä sä Jari oot laitattanu tuota vanhaa freonia jyväskylässä?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sama kiinnostaisi minuakin jos R12:ta puhutaan?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eiköhän sitä laiteta lähes jokaisessa vähänkään ajan tasalla olevassa autokorjaamossa tai ilmastointi-putkassa. Ainakin täällä Oulussa sännätään tiskin takaa ensimmäisenä tutkimaan kirjoista ja kansista että mitäs kaasua sitä tämän auton putkeen puhalletaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kuivaimen pilaa ilmankosteus. Sitä kun täällä riittää, niin kuivain imee sitä avoinaisena kuin sieni.

                                        Comment


                                        • #21
                                          ei sitä r12 ihan joka paikasta saa, siksi kysynkin. Tykki, me ei olla oulussa..

                                          Comment


                                            #22
                                            R12 ei saisi edes olla missään(Eli R12 saa ottaa talteen, mutta ei enään laittaa takaisin). Sitä korvaavaa ainetta kylläkin.

                                            Kuivaimen suositus ilmalle altistumis aika on tosiaan noin 10 min. Mutta varmasti menee pilalle 1-2 tunnissa. (valmistajilla eri suosituksia).

                                            Kun kuivain imee maksimi määrän kosteutta ja tulee "kylläiseksi", niin kuivaimessa oleva sukka jossa kuiva-aine sijaitsee saattaa ratketa. Jolloin kuiva-aine pääsee ilmastointi järjestelmään. Ja sittenpä vaihdetaankin enemmän osia. Jos hyvä tuuri käy niin vaihdetaan pelkkä tukkeutunut X-venttiili.
                                            Pahimmillaan kompura.

                                            Comment


                                            • #23
                                              xxxx Jyväskylässä kyseistä ainetta laittaa. Älkää nyt missään nimessä saattako poikia vaikeuksiin tämän takia.
                                              Viimeksi muokannut porkkis; 25.6.2007, 13:19. Perustelu: No ehkei kannata firmaa kertoa nimeltä. Kyselkää privalla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itselläni menin hakemaan täyttöä R12 ilmastointiin. Rikkoivat kuivainta kiinnittäessä aluminiputken kuivaimelta kennolle (kesti 1kk aineet sisällä kunnes väärät kierteet antoi periksi). Putki maksaa uutena 120,- noin marmoritiskillä. Korvasivat ja vaihtoivat veloituksetta.

                                                Nykyisin käytettävä kylmäaine ei vahingoita otsonikerrosta, sen tyyppi on R134a. Vanhemmissa autoissa joissa on käytetty R12, korvataan nykyään Isceon 49:llä (R413a). Isceon 49 on sekoitus useampaa kylmäainetta (9% R218, 88% R134a ja 3% R600a). Toimii hyvin ja on laillista.

                                                Ongelma on se että C4 kopassa erilaisia kuivaimia (lue eri liitäntäkierteellä) on ainakin 3-4 eri tyyppiä. Itselläni on ongelma jossa toiseen suuntaan pitäisi olla harva kierre ja toiseen suuntaa tiheä kierre. Sopivaa kuivainta ei löydy. Ei edes alkuperäisenä. Audilla sanoo etteivät saa myydä koska on R12 laite. Ehdotti päivitystä R134 laitteeksi jolloin kaikki osat putkia lukuunottamatta olisi vaihtunut.

                                                Minulle laitettiin kuukauden autotallin lattialla ollut vanha kuivain takaisin kun muuta ei löydy! Toimii hyvin mutta vähän hirvittää. Kaveri väitti ettei ole niin paha juttu kun ei ole imupuolella tuo kuivain. Kuivain alkaa jäätää kun on finaalissa (menee siis umpijäähän). Mulla ei sitä ainakaan vielä tee.
                                                Viimeksi muokannut Pennivasara; 28.6.2007, 19:23.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Juha, albumin mukaan kuivain 4A0 820 191 E sopii molemmille aineille, eikä nuo kierteetkään taida muuttua kun aineet vaihtuu. Sama Hellan valikoimasta:

                                                  8FT 351 192-371
                                                  Dryer, air conditioner
                                                  Packing Unit: 1
                                                  Trade Numbers: _BEHR HELLA SERVICE_, 7009755
                                                  From Ch.No.: 4A-M-000 001 To Ch.No.: 4A-P-032 003
                                                  To Ch.No.: 44-M-050 000
                                                  Driver Position: For left-hand drive vehicles

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Minäpä väitän että 2.8 koneiseen kuuluu 8FT 351 192-171
                                                    OE nro. 4A0820191AA+

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Väitä vaan mutta nyt oli ilmeisesti kyseessä auto joka on valmistenumeroltaan vanhempi kuin 4A-P-032 003 koska alunperin R12-aineilla. Uudempiin menee tuo tarjoamasi.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Oho... niinpäs onkin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Päivitystä....

                                                          Päivitystä aiheeseen...... PERKKEEE! Ei onnistunut paikkaus. Oli jäänyt kuplia hitsaukseen. Onneksi koeponnistivat ilmastointifirmassa systeemin ennen täyttöä ja huomasivat vuodon. No putki irti jälleen ja takaisin hitsauspajalle... Hitsasivat putken jälleen ja väittivät myöskin koeponnistaneensa ( ilmalla ) putken, noin 6 kg:n paineella. Putki jälleen kiinni autoon ja ilmastoinnin täyttöön..... **TTU! Vuotaa vieläkin! Olis varmaan kannattanut ostaa heti alkuun se uusi putki. Mikä mahtaa olla marmoritiskin hinta. Onko kellään asiasta tietoa??
                                                          Vai, vieläkö kokeilisin sitä helmiliitin-juttua, josta Jakke N mainitsi tuossa aiemmin?
                                                          Onneksi lupasivat rahat takaisin, jos hitsaus ei nyt pidä. Jotain hienoista positiivistäkin siis sentään löytyy. Tosin rahat ei vielä ole näpeissäni...
                                                          ......to be continued.....

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Järjestelmässä on yli kolme kertaa tuo paine jolla hitsaajat kokeilleet...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X