Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia Cabrion alkuperäisestä Nokia subbarista ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kokemuksia Cabrion alkuperäisestä Nokia subbarista ?

    Kyseessä on suksipussin tilalle asennettava.Tarkoitus olisi liittää se ihan tavalliseen Blaukkariin.
    - Tarvitaanko joku erillinen vahvistin ?
    - jos tarvitaan niin mikä olisi sopiva ?

  • #2
    Tarkennetaan vähän kun ei vastauksia tule:
    - kyseessä on Nokia aktiivisubbari joten sisältänee vahvistimen ?
    - siinä on 12- napainen liitin
    - Blaupunkt soittimessani on normaalit kaiutin liitännät 4:lle ja vahvistin liitäntä

    - Ymmärtääkseni subbarin signaali otetaan soittimen vahvistinliitännästä ?
    - Lisäksi pitää saada +/- 12 V ?
    - Nykyiset etu ja taka passiivikaiuttimet annetaan olla soittimen kaiutin liitännöissä ?

    menikö oikein tähän asti ?
    Viimeksi muokannut korhoesa; 26.7.2007, 21:31.

    Comment


    • #3
      Ainakin coupen takakaijuttimet oli nokian aktiivit ja niihin tuli nipullinen johtoja , enkä saanut nopealla kokeilulla selville mihin napaan pitäs tyrkyttää kaijutin signaalia ja mihin jännitettä. Olisko samantyyppinen kuin bose järjestelmä et toimii vaan jonkun audi gamma vehkeen kanssa..?

      Comment


      • #4
        Niin, siis subbarille otetaan lähdöt soittimen RCA-liittimistä.
        Tässä vaiheessa tullee mutka matkaan kun tuolle Audin subbaselle syötetään RCA:n kuuma- ja maakarva originaalikokoonpanossa erikseen.
        Eli originaalisoittimen perästä lähtee kuumakarva vasemmalle ja oikealle kanavalle erikseen mutta maakarva on yhteinen.
        Pientä askartelua siis vaatii.

        Sit tietty vaatii 12V ja maan toimiakseen. Ohjaus tietenkin mankalta suoraan ja maa runkoon lähelle vahvaria.
        Saako muuten originaalikokoonpanossa vahvistin maansa myös noin, vai jotain muuta kautta?

        Onko tuossa autossa siis takakaiuttimet olleet alunperinkin passiiviset vai onko ne muuttuneet passiivisiksi blaukkarin ja sen mukana asennetun johtosatsin avulla?

        Comment


        • #5
          Taakse sivuille tulevat piuhat ovat sen näköiset että autoon on saanut orkkiksena aktiivikajarit. Minulla on kuitenkin vedetty perinteiset piuhat ja asennettu passiviiset 6" 2-tiekajarit. Edessä kojelaudanpäällä on 3,5":n ja alhaalla etuovissa 5":n passiivit. Soitin on vanha perus Blaupunkt Davos, ei häävi mutta riittää. Antennina on Bilteman moottoriantenni (muistuttaa Cabrion alkuperäistä moottoriantennia mutta on hieman pidempi ja kestää myös pakkasta). Koko paketti toimii yllättävän hyvin, radio ei sähise missään, soundi on kirkas ja puhdas mutta alarekisteri tarvitsisi vahvennusta. Cabriossa on sopivat subbarin asennuspaikat hakusalla joten huusin eBaystä Cabrion orkkis subbarin joka asennetaan suksipussin paikalle takaselkänojan taakse. Ilmeisesti Blaukkarilta saa adapterin joka muuntaa Blaukkarin liittimet RCA:ksi subbaria varten.

          - Tietäisikö joku millä adapterilla otan subbaria varten oikean signaalin ulos Blaukkarista ?
          - Pitäisikö se olla sellainen joka muuntaa (vaimentaa) takakajari signaalin subbarille sopivaksi vaiko lisävahvistinta varten tarkoitettu adapteri johto ? (luin täältä jostain että adaptereita on kahdellaisia)
          - Cabrion Nokia subbarissa on suorakaiteen muotoinen 12-napainen liitin jossa napojen numerointi menee ylhäällä 6-5-4-3-2-1 ja alempi rivi 12-11-10-9-8-7. Tietääkö joku mikä noista navoista on +/- ja signaalipiuhat ?
          - Autossani ei ole subbaria varten valmiina johtoa joten joudun sen tekemään. Sattuisiko kenelläkään jäänyt yli tuohon subbariin sopivaa 12-napaista liitintä ? (toki subbarin liittimiin voi eristettyjä abikojakin tökkiä jos tietää mikä laitetaan mihinkin). Tuon liittimen luulisi olevan sama kuin muiden saman ikäisten Audien subbareissa.
          Viimeksi muokannut korhoesa; 7.7.2007, 11:25.

          Comment


            #6
            Multa voisi löytyä helpotusta tuohon takapään aktiivisysteemiin. Omaan ex-avoon tuli aikoinaan hommattua marmoritiskiltä adapteripalikka joka muuntaa rca-piuhat orkkis johtosarjaan käyviksi. samassa palikassa on myös piuha virransyöttöä varten.

            Liitin on edelleen tallessa ja siinä on käsin kirjoitettu varaosa numerokin 4D0 051 444B En tiedä onko enää saatavilla. Tuokin tuli hommattua saksasta.
            En sitä itse enää tarvitse joten voin siitä luopua muodollista korvausta vastaan. Priva viestiä tulemaan.

            Comment


            • #7
              Tossa on tietoa siitä liittimestä mutta saksaksi joku höveli voisi suomentaa kun en itse osaa!

              Es gibt 2 Möglichkeiten das Ding anzuschließen:

              a) mit halbaktivem System an den hinteren Lautsprechern:

              Pin 1: Signal rechts (mit Pin 2 der rechten Aktivbox verbinden)
              Pin 2: Signal links (mit Pin 2 der linken Aktivbox verbinden)
              Pin 6: Dauerplus
              Pin 7: Signalmasse (mit den 3'er Pins beider Aktivboxen verbinden)
              Pin 11: Zündungsplus bzw. von Radio geschaltetes Plus
              Pin 12: Masse

              b) ohne halbaktives System / Nutzung des Radio-Sub-Out:
              Pin 1 mit Pin 2 brücken, gemeinsam an Sub-Out des Radios
              Pin 6: Dauerplus
              Pin 11: Zündungsplus bzw. von Radio geschaltetes Plus
              Pin 12: Masse

              Comment


              • #8
                Vähän asian vierestä, mutta minkälainen tuon subbarin kiinnitys on? Suksipussi pitää lienee ottaa pois, mutta saako sen tarvittaessa pienellä vaivalla takaisinkin?

                Comment


                • #9
                  Selkänoja irti, Pussi on 4:llä ruuvilla kiinni, subbaria en ole vielä asentanut mutta se näyttäisi menevän vain painamalla paikalleen, ei siis ruuveja lainkaan.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitokset tähän astisista vastauksista. Päätin ottaa pari askelta taaksepäin ja selvittää minkälainen audiovarustus on ollut alunperin. (jos vaikka se subbarin johto sittenkin löytyisi jostain peräkontista) Varustetarrasta löytyi : 8AD = radio "gamma".Minkälainen vekotin tämä on ollut ? Tarkoittaako tuo soitin aina aktiivisia takaämyreitä ?

                    Comment


                    • #11
                      Tarkoittaako tuo soitin aina aktiivisia takaämyreitä ?
                      Luulisin, joo. Mulla on -94 mallisessa sedanissa Gamma CC ja siinä on juuri noin. Cabrioissa on vissiin ollut Gamma CC:tä, ja CD:tä ulkoisella levyboksilla. Jossain vaiheessa radio muuttui tuoreemmaksi (leveällä etulevyllä), sulla on ehkä ollut sellainen.

                      Comment


                      • #12
                        Ei ollut cabriossani aktiivijärjestelmän johdotusta. Vasemman takakajarin kotelosta löysin 5-napaisen liittimen mutta oikeanpuoleisessa kotelossa ei ollut mitään eikä peräkontista löytynyt subbarin kaapelia joten tein kaapelin itse.

                        - ostin Blaupunktin adapterin (osa nro 7 607 893 093) joka muuttaa Blaukkarin lisävahvistinlähdöt 4:ksi RCA:ksi
                        - irroitin takapenkin ja selkänojan
                        - Poistin suksipussin joka oli kiinni kehikossaan listoilla jotka napsahtavat kiinni painamalla. kehikko on kiinni 4:llä ruuvilla selkänojan takana.
                        - Vedin adapterista molemmat (taka-)kanavalähdöt taakse subbarille
                        - lisäksi vedin adapterilta tulevan ohjaus +:an ja soittimen liitännästä jatkuvan +:an
                        - takaselkänojan takaa vasemmalta puolelta sähköikkunareleiden yläpuolelta löytyi valmis 30mm reikä josta laitoin johdot läpivientikumin kanssa peräkontin puolelle.
                        - subbarin maan laitoin selkänojan taakse läpivientireiän viereen ruuvin alle
                        - Subbariin sopivaa 12-napaista liitintä en löytänyt mistään joten toteutin liitännän pienillä apikoilla (vaatii näpertelyä - ahdasta - elektroniikkakaupasta löytyisi varmasti sopivampia liittimiä)
                        - kaapelit asensin vasemmanpuoleisen kynnyslistan alle, virrat ja signaalit vääräoppisesti samaan nippuun.
                        - kaapelinippuun tein muovisen vedonpoistajan ja kiinnitin sen kaiuttimen ruuvin alle.
                        - nippuun jätin sen verran varaa että boxin voi tarvittaessa nostaa pois paikoiltaan takapenkille tai peräkonttiin jos vaikka suksiluukulle tulee tarvetta

                        Liitännät 12-napaiseen subbarin pistokkeeseen tein seuraavasti saksalaisia ohjeita soveltaen:
                        Pin 1: Signaali oikea kanava
                        Pin 2: Signaali vasen kanava
                        Pin 6: jatkuva +
                        Pin 7: Signaali maatot juotin yhteen ja tähän kiinni
                        Pin 11: adapterilta tuleva ohjaus +
                        Pin 12: tämän vedin peltiin kiinni selkänojan taakse

                        Ja kuinka ollakaan bassot rupesivat jytisemään, jopa niin että koko subbari hökötys pyrkii kävelemään ulos kotelostaan ! Tarranauhan pätkällä asiaa voisi auttaa. Audi on ilmeisesti ajatellut asian niin että subbarin voi irroittaa käsin ilman työkaluja jos pidempien tavaroiden kuljetustarve yllättää. Eli se vain painetaan suksipussin kehikkoon. Basson saundi on parempi jos ei laita selkänojan keskiosan pehmustetta lainkaan paikoilleen. Jos faderilla säätää kaikki eteen niin subbari hiljenee mutta cabrion pienessä hytissä ei faderille ole kauheesti tarvetta.

                        Viisaammat vois kommentoida mikä tässä meni väärin tai huonosti tai minkä voisi tehdä paremmin. Itse olen lopputulokseen varsin tyytyväinen.
                        Viimeksi muokannut korhoesa; 28.7.2007, 11:54.

                        Comment

                        Working...
                        X