Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskuslukituksessa vikaa?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Keskuslukituksessa vikaa?

Oisko kellään vinkkiä mikä keskuslukitusessa on vikana?

Oireet: kun avaan keskuslukituksen, alipainepumppu (tai mikä se nyt onkaan) jää päälle pidemmäksi aikaa.
    Se urisee vielä 10-15sekunttia vaikka lukot ovat avautuneet ihan kunnolla.

Oireet alkoivat kovilla pakkasilla ja ovat jääneet pysyviksi.

Olisko kuitenkin niin, että joku anturi tai tunnistin on sitä mieltä, ettei joku lukoista ole kunnolla auki? Mullakin on hiukan tökkinyt lukot, kun avaa (napista, mulla on jälkiasennettu kauko-ohjaus) niin ovien lukitusnapit kyllä nousee, mutta kahvasta kääntämällä ei tapahdu mitään. Lukon osat oven päässä ovat aika tahmeat. Sisäkahvasta aukeaa, mutta sitten lukot saattavat jäädä auki. Oven lukko-osaa voitelemalla sain ne tomimaan aika hyvin. Kesällä pitäisi tehdä kunnon puhdistus/voiteluoperaatio.

Comment

Asentoantureita ei lukoissa ole, viittaa pakastealtaaseen,
      Kirjoitin viluongelmaan korjausnuotit Koriosastolle aiemmin otsakkeella "lukot jäätyy"

Comment

Mikäs tähän ongelmaan oli ratkaisuna? Mulla nyt täsmälleen samat oireet, alkoivat kun oli pakkasta vähän enemmän (-10c) ja nyt jatkuu vaikka ollaan jo plussalla. Eli keskuslukitusta avatessa alipainepumppu surisee 15 sek. Ei muita oireita.

Comment

Meikäläisellä ongelma oli ilmeisesti takaluukun lukon työsylinterissä.

Aikoinaan kun raplasin ko. sylinteriä, tulppasin siinä olevan ylimääräisen reiän ja avot ylipitkät urinat loppuivat.
          Samalla loppui kylläkin saman lukon toiminta keskuslukituksen yhteydessä siten, että takaluukun voi lukita vain avaimella.
          No homma ei kiinnostanut sen enempää, joten se jäi tuohon tilaan.

Luulen kuitenkin, että työsylinteri on hieman rikki (vuotaa) ja tuo mun fix korjasi tilannetta vain osaksi.
          Itse työsylinterihän on aika arvokas niinkin heppoiseksi muoviseksi palikaksi (muistaakseni 60? tai jotain).

Niin ja kyseessä oli siis Avant malli.

Comment

Ja nyt oireita : Lukot ei toimi kumpaankaan suuntaan, pumppu vaan surisee. Käsin täytyy laittaa kaikki kiinni. Aiheuttaisiko vuoto jossain tämän?

Comment

Minullakin oli ihan samanlaisia oireita. Lukot toimivat kuitenkin "loppuun saakka", eli siihen saakka kunnes paikansin ja korjasin vian.
              Olin ihmetellyt ihmeellistä ääntä kuskinpuolen takaoven suunnalla...no siellähän oli painevuoto. Lukkovivustossa kiinni olevan "työsylinterin" vs. paineletkun liitoksessa oli vuosi. "Paikkasin" vuodon laittamalla helmiliitoksen pohjalle hieman modifioimani auton renkaan venttiilistä löytäneeni kumirenkaan. Liitoksessa ei alunperin ole tiivistettä, mutta ainakin itse sain liitoksen tiiviiksi laittamalla väliin "vähän fylliä". Jos sattuu omaamaan kavalkadin pieniä O-renkaita tahi tietää lähellä jonkun kaupan mistä niitä saa sopivasti, niin kannattaa käydä ostamassa pieni erä eri kokoisia. En osaa sanoa näin "perstuntumalla" minkä kokoista rinkulaa kannattaa kokeilla, koska itse tekemästäni rempasta on jo n. 6kk.
              Keskuslukituksen painevuoto kuitenkin aiheuttaa juurikin kuvailuunne sopivat oireet->itse sain pumpun ylimääräisen huutamisen lakkaamaan yllä kuvailluilla metkuilla.
              Ei muuta kun GO FOR IT !

Comment

Noh J-Pukkihan tiesi kertoa, että Biltemasta löytyy sarja erilaisia o-renkaita kauniissa laatikossa :-)

Comment

Kyselisin vielä että koska nyt tilanne on sellainen ettei mikään ovi mene kiinni niin silloin missään yksittäisessä lukossa ei kai ole vuotoa? Olen siinä luulossa että vaikka yksittäisen oven lukossa olisikin vuoto muut ovet menisivät silti lukkoon.

Comment

No niin voisi olettaa, eli pumpulta lähtien vaan läpi käymään...

Mutta eikös tuo toimi ns. yhteispaineella (alipaineella), joten riittävän paha vuoto (putki kokonaan irti?) voisi aiheuttaa liian heikon (ali)paineen koko järjestelmään? Korjatkaa kaikin mokomin jos erehdyn.

Comment

Vuoto voi aiheuttaa juuri tuon. Pumpun sisällä on yli-/alipaineella toimiva katkaisin, joka sammuttaa pumpun kun riittävä paine saavutetaan.

Comment

Nyt kuitenkaan kyse ei ollut vuodosta vaan:

Eli pumpun sisuskalut mäsänä. Ei kestänyt Suomen pakkasta. Eikun uutta metsästämään, ehkä noita sisuskalujakin voisi jostain saada? Onkohan tuo pumppu samanlainen muissakin audeissa?

Merkkiliikkeestä vain koko boksia, hinta 354e.

Edit: sain nyt hommattua purkuosan -96 mallisesta A8:sta, katsotaan miten käy. Luulisi nyt ainakin sen pumppu-osan olevan sama!

Comment

Elän suuressa uskossa, että ainakin kaikissa C4-koppasissa on aivan identtinen pumppu. Ei tadennäköisesti eroa myöskään esim. sedanin ja avantin välillä.
                          Ohjainkorttejahan löytyy normi keskuslukituksella, kaukosäädöllä+varashälyttimen kanssa. Pumppu luulisi kuiteskin olevan "stanttukamaa",koska itse pumpun toiminta ja tarvittava "tuotto" presiis sama.
                          Tää on tosi vahva mutu.

Comment

Noniin, nyt toimii taas keskuslukitus. Yllättäen -96 mallinen osa oli niin erilainen kuin voi vain olla, mutta sen pumpun yläpuolisista osista sai kaverini rakennettua toimivan pumpun ja vanha moduuli on taas paikallaan. Pumpun moottori oli siis erikokoinen ja siivekket erilaisia, näin ollen pelkän pumppuosan vaihtaminen ei ollut mahdollista.

Comment

Taas on pumppu rikki. No melkein 4 vuotta kesti kahdesta pumpusta rakenneltu viritys :) Tilasin nyt ebaystä koko yksikön. Uusi olisi maksanut marmoritiskillä peräti 740 euroa. En tiedä miksi sen hinta on ollut 4 vuotta sitten vain puolet tuosta. Osan numero on 8L0 862 257 G.

Comment

Working...
                              X