Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ISV:n ohjainboksin liitännät, typ44

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ISV:n ohjainboksin liitännät, typ44

    Lötkössä on mystisesti jo vuoden päivät kierrokset nousseet tasakaasulla ISV-venttiilin, eli tyhjäkäyntiventtiilin, viallisen ohjauksen takia. Venttiili alkaa pikkuhiljaa avautumaan yhä enemmän ja enemmän, kun kaasuläpän kiinniolemisesta ilmoittava mikrokytkin avautuu. Vika ilmeni aikoinaan hammastangon vaihtamisen jälkeen, mutta varsinaista syytä en ole vieläkään kyennyt selvittämään. Luultavasti vika vain sattui ilmenemään juuri hammastankoprojektin aikoihin, mikä toki osaltaan sotkee syyn selvittämistä.

    Kaikki anturit ovat mitattu ehjiksi, joten nyt otetaan syyniin ISV-boksille tulevat johdot. Boksihan löytyy ratin alta relepaneelista ja näyttää seuraavalta (kuvassa oikean puoleinen).

    Osaan liittimistä löytyi selitys käytössäni olevasta sähkökaaviosta helposti, mutta kaavio ei ollut varsinaisesti tähän kyseiseen malliin ja siten puutteellinen.

    Boksista löytyy seuraavat liitännät:

    ST1 = ISV-venttiilille
    ST2 = ISV-venttiilille
    LS = kaasuläpän mikrokytkin
    31 = maa
    1 = ?
    15 = ?
    K = ?
    T = ylävesiletkun alapuolen yksinapainen lämpöanturi
    KA = ?
    SAS = ?

    Nuo, joille selitykset tiedän, olen mitannut toimiviksi kytkennöiksi eli niiden osalta kaikki on ok.


    Oletuksia niistä nastoista, joiden kytkentää en vielä tiedä:

    - Nastat 1 ja 15 viittaisivat melko selvästi +12V-syöttöihin virtalukolta. Epäilisin toisen olevan sytytys ja toinen startti. En ole mitannut, mutta nuo numerot vähän viittaavat jonnekin sinne suuntaan.

    - Jostain pitäisi tulla vielä kierroslukutieto. Tuleeko kierrosluku puolalta vai hall:ilta? Tämä nasta tuntuisi kaikkein järkevimmältä vian aheuttajalta.

    - Semmoinen käsitys on, että kyseiseltä boksilta pitäisi lähteä jokin ohjaus myös cutoff-valvelle eli ns. moottorijarrulle, venttiilille, joka päästää ilmaa määräjakajan ilmaläpän ohitse.


    Kaikille nastoille siis ainakin pystyn kuvittelemaan tarkoituksen. Mikä sitten on todella mikä, siihen tarvitsisin nyt pähkäilyapua. Joltain varmaan löytyy laajemmat sähkökaaviot, joista nuo voisi katsoa.

    Kyseessä on KP-koneen ISV. Täsmälleen sama ISV-boksi Käytössä myös koneissa KU ja SL (manuaalilaatikkoiset). Boksin varaosanumero on 443 907 393 L.

    #2
    Vähän tulee vaiheessa/myöhässä, mutta tuossa jotain Bentleyn manuaalista tulkattuna (väärä kone kylläkin (MC), mutta luulisi, että nastoilla on sama merkitys...)
    1=kierroslukutieto puolalta (menee myös eculle tässä tapauksessa)
    15=+12v
    K= ilmastoinnin kompuran kytkimen status
    KA= ilmastoinnin ohjausyksiköltä jotain statusta
    SAS= decel fuel cut-off valvelta

    Toivottavasti auttaa.

    Comment


      #3
      Suuret kiitokset! Täytyy lähteä tuota kierroslukupiuhaa tutkimaan. Vika on kyllä melko varmasti juuri siinä, ellei sitten ole itse releboksi sökö. Ilmastointia ei ole, joten nuo K ja KA voivat olla luultavasti ilman mitään käyttöä.

      Tuleekohan tuo kierroslukupiuha suoraan siihen puolan nastaan eli jompaan kumpaan niistä sytkäjohdon molemmin puolin olevista nastoista? Voisi kokeilla suoraan vetää hyppylangan puolalta boksille. ECUa ei tässä mallissa vielä ole.

      Comment


        #4
        Tuli vielä mieleen tuossa että voihan se ISV ittessäänkin jäädä jumittamaan ja sitä kautta aiheuttaa kierroksien nousua. Sattui löytymään tuollainen juttu vielä netistä http://www.humanspeakers.com/audi/timing2.htm
        Sen mukaan PWM suhde pitäisi pysyä kohtuu vakiona lämpimällä koneella. Onko sulla mittaria jolla tuota PWM:ää voisi monitoroida kun tyhjäkäynti lähtee karkuun, näkisipä sitten että onko ISV:ssä ittessään vikaa vai oikeasti ohjauksissa jotain hämärää.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja jasso
          Tuleekohan tuo kierroslukupiuha suoraan siihen puolan nastaan eli jompaan kumpaan niistä sytkäjohdon molemmin puolin olevista nastoista? Voisi kokeilla suoraan vetää hyppylangan puolalta boksille. ECUa ei tässä mallissa vielä ole.
          Puolaan on yleensä merkitty DIN-numerointi, 1(-) ja 15 (+). Sitä en sitten tiedä, onko noissa ykkösissä eroja...
          15 tulee virtalukolta, eli jännitteellinen vain virrat päällä.

          Tuota 1:stä taitaa saada kahdesta paikasta ulos sytytyksen-ohjainyksiköltä.
          Olikohan se nasta seitsemän, joka on tyhjä tai kierroslukumittarille varattu ja sen toisen voin yrittää tarvittaessa selvittää.

          P.S Nyt kun olen taas maisemissa, niin voisi yrittää, jos kerkeäisi niitä bokseja testailemaan.

          Comment


            #6
            Ei löydy niin pätevää mittaria, millä näkisi pulssit. Yleismittarilla mitattaessa jännite nousee kierrosten mukana eli eikö silloin nuo pulssitkin pitene/tihene? Yleismittarihan keskiarvoistaa. Mielestäni ISV toimii, sen ohjaus ontuu.

            Jussi, juu tosiaan. Tahtoi unohtua koko juttu.

            Comment


              #7
              Vaihdoin varmuudeksi vielä 200:sen ISV:n päittäin 100:sen kanssa. Lopputuloksena, että molemmat ISV:t toimivat. 200:nen toimii kuten pitääkin ja täydellisenä yllätyksenä 100:nenkin alkoi pelittämään, ainakin pikaisella koeajolla tuntui ongelma kadonneen.

              Kumpikaan ei ISV ei siis ole rikki, mutta toinen ei suostu 100:sessa toimimaan. Muistaakseni jollain forumilla taisi käyneen täsmälleen samanlainen ilmiö.

              Eli suitsukkeet vaan savuamaan ja mantroja hokemaan, jos vaikka tulisi ylhäältä valaistus tähän asiaan.

              Comment


              • #8
                Mä vaihdoin myös ISV:eet ristiin ja kumpikin ISV alkoi toimimaan. Aikaisemmin toisessa Audissa vaelsi käynti tasakaasulla ajettaessa.

                Niinhän ne sanoo, että vaihtelu virkistää... ;)

                Comment


                  #9
                  Ai, se olit sinä, jolle kävi samoin. Täytyy seurata kuinka kauan lötköt pysyvät tyytyväisinä tähän vaihteluun...:)

                  Comment


                  • #10
                    Varsin herkkä laite tuo ISV. Ei mikään Kalashnikov, vaan lähinnä RK-62, eli koottu aika pienillä toleransseilla. Ei tarvita paljoakaan epäpuhtautta, kun alkaa jumittaa. Öljypohjaisilla aineilla on tapana pikeentyä.
                    Tunnetusti, ISV:n putkissa liikkuu myös runsaasti öljynsekaista ainetta, jota vedeksi kutsutaan. Sitä kondensoituu runsaasti puoliviileilleä keleillä, kuten viime talvena. Tämä seos tuppaa myös jäätämään venttiilin.
                    Itse olen liotellut ISV:tä parikin päivää tärpätissä. Kaikki ISV:n lähellä olevat putket kannattaa irrotella (samalla voi tutkia, onko vaurioita) ja suihkutella läpi vaikka jarrusprayn tapaista ainetta.

                    Comment


                    • #11
                      Hienoa JASSO kun olet tehnyt noin selkeän raportin ISV:n toiminnasta-ohjeistasi oli aikalailla apua kun tutkin omaa lötköäni...mitä ilmeisemmin kaikki ISV venttiilit ei toimi kaikilla ohjauslaatikoilla tämä tuli tänä iltana testattua!!!

                      Comment


                        #12
                        Jep. Avaruusajan tekniikkaa jota ei aina pysty ihan sisäistämään.

                        Comment


                        • #13
                          Ohjainboksin liitännöistä myös täällä.

                          Comment


                            #14
                            Monta piuhaa menee tässä systeemissä kasuläpän mikrokytkimelle?

                            16V Golfissa on samanlainen VDO:n purkki. Osanumeron viimeinen kirjain on vaan N. Ongelma on että mikrokytkimeltä on irronnut kaikki johdot liitinrungosta ja järjestyksestä ei saa enää selvää.

                            Sähkökaaviota ei tunnu löytyvän mistään missä olisi tämä erillinen ohjausboksi.

                            Comment


                            • #15
                              Yks veikkaus:
                              täyskaasu=violetti
                              +12v=keltainen-sininen
                              tyhjäkäynti=sininen-valkoinen

                              Paljon infoa, kieli vähän toki haittaa: http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=page01
                              Siellä on mm. Haynesin kirja skannattuna, ja tehtaan manuaaleja myös.

                              Tuolta voit katella kans:http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Volkswagen/

                              Comment


                                #16
                                Kokonaan olin unohtanut, että tuollaisenkin joskus löysin. Auttaa ja ei auta :)
                                Attached Files

                                Comment


                                  #17
                                  Venäjän poikain sivut on kyllä kahlattu läpi, mutta ei vaan sattunut sopivaa kaaviota silmään. Tuossa ei kyllä minun mielestä ole etes täyskaasukärkiä, mutta pitää perehtyä aiheeseen.

                                  Johtojen värit on valkoinen, musta-keltainen ja musta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä sieltä löytyy, dokumentissa Вся электрика и цветные схемы электроборудования Volkswagen Golf 2 / Jetta 2 (rus.) seisoo seuraavasti:
                                    (sivulla 40)

                                    musta: pinni 2 +12V
                                    valkoinen: pinni 1 olisko, kuva hieman epäselvä, F93 eli alipainekytkimelle
                                    musta-keltainen: pinni 3 mm. sytkämodulille ja J159

                                    Comment


                                      #19
                                      Joo nuo sähkökaaviot tuli tarpeeseen.

                                      Piuhat kiinni mikrokytkimellä, mutta isv edelleen mykkänä. Pitää jatkaa tutkailua.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X