Lötkössä on mystisesti jo vuoden päivät kierrokset nousseet tasakaasulla ISV-venttiilin, eli tyhjäkäyntiventtiilin, viallisen ohjauksen takia. Venttiili alkaa pikkuhiljaa avautumaan yhä enemmän ja enemmän, kun kaasuläpän kiinniolemisesta ilmoittava mikrokytkin avautuu. Vika ilmeni aikoinaan hammastangon vaihtamisen jälkeen, mutta varsinaista syytä en ole vieläkään kyennyt selvittämään. Luultavasti vika vain sattui ilmenemään juuri hammastankoprojektin aikoihin, mikä toki osaltaan sotkee syyn selvittämistä.
Kaikki anturit ovat mitattu ehjiksi, joten nyt otetaan syyniin ISV-boksille tulevat johdot. Boksihan löytyy ratin alta relepaneelista ja näyttää seuraavalta (kuvassa oikean puoleinen).
Osaan liittimistä löytyi selitys käytössäni olevasta sähkökaaviosta helposti, mutta kaavio ei ollut varsinaisesti tähän kyseiseen malliin ja siten puutteellinen.
Boksista löytyy seuraavat liitännät:
ST1 = ISV-venttiilille
ST2 = ISV-venttiilille
LS = kaasuläpän mikrokytkin
31 = maa
1 = ?
15 = ?
K = ?
T = ylävesiletkun alapuolen yksinapainen lämpöanturi
KA = ?
SAS = ?
Nuo, joille selitykset tiedän, olen mitannut toimiviksi kytkennöiksi eli niiden osalta kaikki on ok.
Oletuksia niistä nastoista, joiden kytkentää en vielä tiedä:
- Nastat 1 ja 15 viittaisivat melko selvästi +12V-syöttöihin virtalukolta. Epäilisin toisen olevan sytytys ja toinen startti. En ole mitannut, mutta nuo numerot vähän viittaavat jonnekin sinne suuntaan.
- Jostain pitäisi tulla vielä kierroslukutieto. Tuleeko kierrosluku puolalta vai hall:ilta? Tämä nasta tuntuisi kaikkein järkevimmältä vian aheuttajalta.
- Semmoinen käsitys on, että kyseiseltä boksilta pitäisi lähteä jokin ohjaus myös cutoff-valvelle eli ns. moottorijarrulle, venttiilille, joka päästää ilmaa määräjakajan ilmaläpän ohitse.
Kaikille nastoille siis ainakin pystyn kuvittelemaan tarkoituksen. Mikä sitten on todella mikä, siihen tarvitsisin nyt pähkäilyapua. Joltain varmaan löytyy laajemmat sähkökaaviot, joista nuo voisi katsoa.
Kyseessä on KP-koneen ISV. Täsmälleen sama ISV-boksi Käytössä myös koneissa KU ja SL (manuaalilaatikkoiset). Boksin varaosanumero on 443 907 393 L.
Kaikki anturit ovat mitattu ehjiksi, joten nyt otetaan syyniin ISV-boksille tulevat johdot. Boksihan löytyy ratin alta relepaneelista ja näyttää seuraavalta (kuvassa oikean puoleinen).
Osaan liittimistä löytyi selitys käytössäni olevasta sähkökaaviosta helposti, mutta kaavio ei ollut varsinaisesti tähän kyseiseen malliin ja siten puutteellinen.
Boksista löytyy seuraavat liitännät:
ST1 = ISV-venttiilille
ST2 = ISV-venttiilille
LS = kaasuläpän mikrokytkin
31 = maa
1 = ?
15 = ?
K = ?
T = ylävesiletkun alapuolen yksinapainen lämpöanturi
KA = ?
SAS = ?
Nuo, joille selitykset tiedän, olen mitannut toimiviksi kytkennöiksi eli niiden osalta kaikki on ok.
Oletuksia niistä nastoista, joiden kytkentää en vielä tiedä:
- Nastat 1 ja 15 viittaisivat melko selvästi +12V-syöttöihin virtalukolta. Epäilisin toisen olevan sytytys ja toinen startti. En ole mitannut, mutta nuo numerot vähän viittaavat jonnekin sinne suuntaan.
- Jostain pitäisi tulla vielä kierroslukutieto. Tuleeko kierrosluku puolalta vai hall:ilta? Tämä nasta tuntuisi kaikkein järkevimmältä vian aheuttajalta.
- Semmoinen käsitys on, että kyseiseltä boksilta pitäisi lähteä jokin ohjaus myös cutoff-valvelle eli ns. moottorijarrulle, venttiilille, joka päästää ilmaa määräjakajan ilmaläpän ohitse.
Kaikille nastoille siis ainakin pystyn kuvittelemaan tarkoituksen. Mikä sitten on todella mikä, siihen tarvitsisin nyt pähkäilyapua. Joltain varmaan löytyy laajemmat sähkökaaviot, joista nuo voisi katsoa.
Kyseessä on KP-koneen ISV. Täsmälleen sama ISV-boksi Käytössä myös koneissa KU ja SL (manuaalilaatikkoiset). Boksin varaosanumero on 443 907 393 L.
Comment