Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kysymys ilmastoinnista ja lämmityslaitteesta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kysymys ilmastoinnista ja lämmityslaitteesta?

    Onko kellään tietoa mikä mättää, kun automaattinen lämmityslaite alkaa työntämään itsestään kuumaa ilmaa kesken ajon, vaikka autossa on jo 22 astetta lämmintä. Sitten jonkun ajan päästä se rupeaa taas puhaltelemaan viileetä.

    Lisäksi ilmastointi ei tahdo lähteä enää päälle, vaikka pihalla on 15 astetta. Se täytetty viime kesänä. Vikakoodiksi antaa 4.3. Voiko tästä johtua kaikki ongelmat.

    On varmaan kiikutettava merkkihuoltoon? (A4 1,8 -98)

  • #2
    Veikkaisin aika vahvasti, että ongelmasi johtuu tuosta vikakoodista.
    Se kun on yhdeltä lämpöanturilta tuleva koodi.
    Raukka luulee, että pakastaa ja tunkee siksi lämpöä kabiiniin. Tuon takia ei myöskään anna käynnistää kompuraa.

    Edit: Tuossa vielä koodi ja selvitys, 04.3 Fresh Air Intake Duct Temperature Sensor, sporadic open

    Comment


    • #3
      Eli korjaamolle...

      Kuulostais loogiselta. Ei varmaan kannata ite alkaa nyhrätä, vaan viedä liikkeeseen?

      Comment


      • #4
        Ilman muuta kannattaa tehdä itse.
        Riippuu tietenkin missä tuo anturi on mutta jos tuo nyt on se anturi joka on nokalla kennojen edessä, niin helppo kai tuo on itse vaihtaa.

        Kai-sana siksi, että en kyllä itsekään tiedä vaihtuuko anturi vain siihen johdon päähän (juottamalla ainakin), vai pitääkö se johtoineen päivineen vaihtaa pitemmältä ;)
        Mutta kyllä se tästä vielä selviää.

        Edit: Eipä ole siis ulkosensori, enkä minä ainakaan äkkiseltään osaa sanoa missä tuo kyseinen sensori sijaitsee.
        Viimeksi muokannut A6tonen; 14.5.2007, 10:13.

        Comment


        • #5
          Se sensori on melkoisen "mukavassa" paikassa. Eli jos olen oikeassa, niin se on puhaltimen moottorin jälkeen, ilmakanavan takana.

          Tai sitten se on keskikonsolin sisällä, suunnilleen radion alla.

          Comment


          • #6
            Ilmeisesti se on ilmakanavan sensori, nimikin viittaa siihen.
            Albumistakin löytyi sen osanumero mutta eipä tietenkään kuvaa missä sijaitsee.

            Jos haluaa helpolla päästä ja pelkää itse tarttua toimeen, niin ehkä se korjaamoreissu on paras vaihtoehto tässä.
            Sisätilan anturi tai ulkoanturi oliskin ollu liian helppo ratkaisu tähän... ;)

            Comment


            • #7
              OT: Se ulkoanturinkin vaihto on monimutkaisempi homma kuin mitä voisi kuvitella, anturi kun on kätevästi kiinnitetty n. 50cm johdon päähän ja liitin on vasta johdon päässä. Johto menee syylärin alta, on kiinnitetty nippusitein konetilassa syylärin taakse ja liitin sijaitsee muistaakseni jossain kuskin puolen umpion takana/alla. V6-tdin kanssa konetilassa tila käsitellä johtokimppua oli todella kortilla.

              Comment


              • #8
                Kävin tänään kysymässä merkkihuollossa ja sano, että vika voi olla kolmessa anturissa, joten tilasin ajan. Ei kehtaa alkaa arviolta vaihtamaan.

                Tietysti, kyllähän ne merkkiliikkessä varmaan ottaa innokkaasti sisään!

                Comment


                  #9
                  B6 teki tempun että alkoi puskemaan vaan kuumaa ilmaa siitä huolimatta mitä namiskoja paineli. Opein ekan kerran jälkeen että ottaa yksikön kaikista piuhoista irti ja pistää takas niin alkaa pelaamaan taas. Oli aika saunafiilis kun Turusta posotti Poriin..

                  Comment


                  • #10
                    Oma ongelmani sivuaa hyvin läheltä tätä aihetta. Nimittäin profiilin neljän nollan auton HVAC temppuilee siten, että kabiiniin tulee vain lämmintä ilmaa vaikka pyynti on "LO" -asennossa. Vikakoodit on luettu, yksi herjaa auringonpaisteanturia ja toinen ylipaineanturia. Järjestelmän paineet ovat normaalit ja kylmäainettakaan ei puutu, kompressori myös tuntuu toimivan.

                    Nyt jostain syystä lämmityslaitteen kennolle pääsee kuumaa vettä, eikä AC:n teho riitä jäähdyttämään ilmaa riittävästi. Vikakoodit on resetoitu, eivätkä ne ole tulleet uudelleen esille. Vaikuttaisi siltä, että lämminvesikierto ei sulkeudu, pääseekö vaakkomilla jotenkin tuohon ongelmaan kiinni?

                    Comment


                    • #11
                      Olenkos ihan väärässä mutta eikös yksi servomoottoreista ohjaa juuri tuota lämpimän pääsyä kennoon?
                      Siinä voisi olla vikaa, tai pikemminkin sen vivustossa.
                      En tosin tiedä missä se sijaitsee, vanhemmissa autoissa vissiin konehuoneen puolella.

                      Comment


                      • #12
                        Aki,
                        Voihan se olla juuri noin. Mutta toisaalta taas voi olla niin, että kun autossa on molemmille puolille oma lämpötilan säätö, niin silloin pitää lämppärin kennon läpi mennä jatkuvasti vettä. Miten muuten voi olla mahdollista säätää toiselle puolelle +30 ja toiselle +18? Joka tapauksessa lämmintä ja kylmää ilmaa pitää sekoittaa, jotta saadaan haluttu ilman lämpötila.

                        Mittailin eilen vähän Audista ilman lämpötiloja. Kun molemmat säätimet olivat LO -asennossa, sisään tulevan ilman lämpötila oli +25. Toinen säädin sitten asetettiin HI -asentoon, jolloin sen puolen lämpötila nousi yli +30 asteeseen, toinen pysyi edelleen +25. Tälle ilmiölle en ole vielä löytänyt selitystä. VAG-COM ei anna mitään vikailmoitustakaan. Pitäsikö sen valittaa jos läppämoottorit ei ole siinä asennossa missä niiden pitäisi olla.

                        Comment


                        • #13
                          Jos läppämoottorissa itsessään on jotain vikaa, niin silloin systeemi tietää sen.
                          Mutta jos läppämoottori toimii ja siirtyy pyydettyyn asentoon ja vivusto on vain vahingoittunut (esim. poikki tai irti), niin sitä se ei voi tietää mistään.
                          Se vaan siirtää irtonaisen vivun haluamaansa asentoon ja on tyytyväinen suoritukseensa.

                          En ole kyllä ajatellut miten käytännössä tuo tuplasäätö sitten toimii...

                          Comment


                          • #14
                            Käsittääkseni jokseenkin kaikissa ilmastointilaitteissa kennolla kiertää aina lämmin vesi, ellei erikseen pyydetä maksimiviilennystä (Audin tapauksessa LO-asento). Ensimmäisenä tulee mieleen, että lämpötilasäätö (eli lämpimän ja kylmän ilman sekoitus) ei toimi, plus mahdollisesti vielä jäähdytys ei toimi kunnolla.

                            Comment


                            • #15
                              Ok, eli oli miten oli, niin joka tapauksessa jonkun läppämoottorin vivustossa voisi olettaa olevan vikaa?
                              Jonkun läppämoottorin tai sähköisen ja mekaanisen toiminnon avullahan se lämmin/viileä ilma siirtyy oikeassa suhteessa ohjaamoon.

                              Comment


                              • #16
                                En ole päässyt vielä niin syvälle HVAC:n sielunelämään, että olisin nähnyt miten tuo lämmönjako / -säätömekaniikka toimii. Oletettavasti molemmilta kennoilta täytyy lähteä kanavat, jotka sitten jakautuvat oikealla ja vasemmalle puolelle. Näissä kanavissa sitten täytyy olla läpät, jotka säätelevät lämpimän ja kylmän ilman suhdetta kanavassa. Kanavissa on lämpötila-anturit jotka mittaavat kanavan lämpötilaa.

                                Lämpötilan mittauspisteitä näyttäisi olevan molemmissa jalkatiloissa, keskikonsolissa, katossa sekä edessä että takana. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä tuon järjestelmän säätöalgoritmi.

                                Kunhan auto joutaa seisomaan muutaman päivän, pitää ottaa ja purkaa vähän suojia pois ja tutkia miten tuo ilmanjako toimii. Sillävälin pitänee nauttia lämpimästä autosta.

                                Comment


                                • #17
                                  No niin... mulla VAG-COM antoi HVAC:n vikakoodeja; 00757, 00723 ja 00801. Ensimmäisen tiedänkin mutta mitäs nuo kaksi muuta on?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Katso tuolta:
                                    http://ps.16v.ru/Auto/dtccodes.htm

                                    Comment


                                    • #19
                                      Thanks, sieltähän ne löytyykin!

                                      Paitsi että tuo 00757 on oikeanpuoleinen lämpötila-anturi. Tuo 00801 eli A/C high pressure switch taisi tulla koeponnistuksen jäljiltä, vuotaa vähän kylmä-ainetta.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X