Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi ei käynnisty lainkaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastointi ei käynnisty lainkaan

    Härveli on Audi 100 2.6E avant -93 (C4).

    Ollut mulla vuodesta 2001, joten ei ihan mikää uusi tuttavuus. Ilmastointi pelannut tähän saakka moitteetta, mutta tänää huomasin että kylmää ei enää riitäkään, vaikka naputtelin lämmönsäädön 'LO' asentoon.

    Aloin tarkastelemaan vikaa tarkemmin ja totesin, että kompura ei lähde pyörimään ollenkaan. Normaalisti kuuluu selvä naksahdus ja kompuran sisäkehä kytkeytyy. Nyt se vaan olla möllöttää, eikä tee mitään.

    Koputtelin releitä ja tarkastin sulakkeet. Sulakkeet ehjät.

    Onko muilla ollut samantyyppisiä ongelmia. Heittäytyykö kompura toimettomaksi, jos mehut ovat jostain syystä kadonneet putkistosta?

    Olisko kellään ehdotuksia, mistä alkaa etsimään vikaa??
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 7.5.2007, 16:09.

  • #2
    Tuolla ens alkuun, http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml että mitä vikakoodeja lykkää. Samaisen sivun lopussa on ohjeet diagnostiikan "OBD Channel 52 - A/C Compressor switch-off codes" lukemiseen, siitä hyvällä onnella irtoaa jotain vinkkiä.

    Comment


    • #3
      Joopa joo. Viimeksi (ekaa & todennäköisesti vikaa kertaa) käyttäessäni auton vikakoodien tarkistuksessa ilmoitti kone, että ompi sellainen vika, ettei kone pysty lukemaan vikakoodeja. Onkohan saksanmaalla peukaloitu jotain?!

      Comment


      • #4
        Tuon linkkivinkin sivun ohjeilla pystyy lukemaan ilmastointiin liityviä vikakoodeja suoraan siitä ohjainyksikön näytöltä, ei tartte kaapeliin kytkeä. Tietty jos se ilmastoinnin ohjainyksikkö itsessään on kovinkin kuralla niin sitten ei välttämättä toimi tuokaan kikka.

        Comment


        • #5
          Yleensä ei ainakaan kompura lähde toimiin jos ei ole aineita tarpeeksi sisällä. Onko kertaakaan vaihdettu / lisätty aineita tona aikana mitä on sulla ollu? Kolmen vuoden välein ois kuulemma hyvä kattoo noi aineet ettei aineitten vähäisyys ja vanhuus ( ominaisuudet huononevat ) rasittais kompuraa. Ainettahan katoaa normaalistikkin hieman vuosien saatossa järjestelmästä.

          Comment


          • #6
            No niin. Käynpä tuon koodilistan kanssa selvittelemään. Kiitos vinkeistä. Aina joutuu kyselemään, kun ei ole koskaan ollut autosta minkäänlaista manuaalia.

            On se kumma, 5. Audi menossa (ja 3 volkkaria siinä sivussa kulkineena) ja joka päivä sitä oppii jotain uutta.
            Viimeksi muokannut Sleepy2; 14.5.2007, 16:09.

            Comment


            • #7
              Vikakoodit ilmoitti nollia kaikki. Huomenna mennään ilmastointilääkärille ja laitetaan Audi tippaletkuun.
              Katotaan sitten alkaako taas hönkimään kylmää.

              Comment


              • #8
                Vika löytyi

                Kennolta tulevassa putkessa syylärin alla oli sitten reikä.

                Kyselin samalla kuivainta, kun oli ilmeisesti alkuperäinen vielä kiinni.

                Autokuvion hinta 150 euroa, Special Importista Riihimäeltä 45 euroa!

                Onneksi putken pystyy vielä todennäköisesti korjaamaan katkaisemalla ja laittamalla jatkoliitin vuotokohtaan.

                Olisi muuten hinta ollut Autokuviossa 400-500 euroa, Special Importin kautta n. 150 euroa.

                Melkoisia ovat nuo hinnanerot. Taitaa Autokuviossa olla kaikki osat kullattuja, kun ovat niiiiiin arvokkaita.

                Comment


                • #9
                  Mulla oli itellä choke tukossa, systeemi oli tyhjä, uudet osat sisään, piti paineet, mutta ei siltikään toiminut, uudelleen avatessa juuri ennen höyrystintä oleva choke oli aivan tukossa, suosittelen vaihtaan samalla ennen mömmöjen sisäänlaittoa!

                  Comment


                    #10
                    Sama juttu melkein itellä .Oli se "kuristin" aika likainen ,mutta kunnossa.En uusinut vaan puhdistin sen .OLi metallia vanhasta kompurasta tullut .

                    Comment


                    • #11
                      Noniin!

                      Nyt toimii taas ja kylmää tulee. Putken paikkaus jatkoliittimellä, uusi kuivain, uudet öljyt ja kylmäaineet sisään. Taas pitäisi hetken aikaa tulla kylmää.

                      Tavailin tuossa noita raitisilmasuodatin juttuja ja ainakin täältä löytyneiden tietojen mukaan siis 100 C4 automaatti-ilmastoidussa ei olisi raitisilmasuodatinta ollenkaan??

                      Jossakin oli oikein kuva, mutta mulla tais olla ilmastointilaitteen kenno siinä paikassa, missä kuvan mukaan pitäisi suodattimen olla.

                      Comment


                        #12
                        Juuri näin, ilmastointi vie suodattimen tilat. C4 koppasessa a6:ssa sitten käsittääkseni tuollainen hienous löytyy.

                        Comment


                          #13
                          Kuivain pitääkin vaihtaa aina jos järjestelmästä on aineet yli tunnin kateissa. Oli syy mikä tahansa. Vaikka jos ehjä järjestelmä tyhjennetään ja puretaan muun korjauksen takia edestä pois.

                          Comment


                            #14
                            Nostetaampa vanhaa aihetta, kompura ei käynnisty ollenkaan. Kylmää rupiaa tuleen kun nappaa releen pois ja hyppyjohdolla yhdistää navat.

                            OBD-kanava 52 antoi tuommoisen koodin:Engine Coolant Temperature (ECT) warning light switched

                            Mitä tuo nyt käytännössä tarkottaa, joku moottorinlämpöanturi herjaa omiaan?

                            Comment


                              #15
                              Multivika-anturissa jumittanut ylilämpötieto päälle? Ilmastointi ainakin pudotetaan pois silloin.

                              Comment


                                #16
                                Jepjep, sehän se oli. Kertaalleen kerkesin aikasemmin tuonkin vaihtaa, mutta oli sieltä relettä mennyt, vajausta yms muutakin. Uudelleen sama 2,0D:n anturi paikalleen niin nyt toimii :D

                                Comment


                                  #17
                                  Nostellaas tämä ylös.. Autosta (profiilin A4 B6) löydettiin ilmastoinnin kennosta vuoto. Suomesta marmorilta ko. kenno n. 500 euroa. Pikaisella ebay vilkaisulla saksasta osaa saa alta satasella. Onko siis mitään syytä olla ostamatta tuota 500 euron kennoa ja hommata saksasta vastaava samanlainen monta kertaa halvemmalla? Voiko tuo oem-kenno olla niin paljon parempi jotta siitä kannattaa maksaa (Tepon kautta tietysti hiukka halvempi)?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mitä anturia tarkoitat? Täällä sama ongelma hyppyjohdolla toimii, mutta ei paneelin kautta. Lumihiutale näkyy näytössä, mutta väliin saa painaa nappeja todella kovaa.
                                    Viimeksi muokannut M.auri; 26.9.2009, 13:22.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Täällä samat oireet ja vikakoodit.
                                      Mikä ja missä tuo kyseinen anturi mahtaa olla?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onkohan satasesta menossa kompuran laakeri meinaan rallattaa tyhjäkäynnillä sen verran mukavasti ja kierroksia nostaessa ääni muuttuu jo ujeltamiseksi.
                                        Kun ilmastoinnin ottaa pois päältä tyhjäkäyntikin hieman piristyy (nousee normaaliksi)
                                        Ensimmäinen ilmastoitu auto itellä joten kysynki onnistuuko omalla pajalla vaihto? Pitääkö ainee löysätä pois?
                                        Sa*tan*. kun ei huomannut jakopäätä vaihtaessa :S

                                        EDIT. Olihan tälle vähän alempana omakin aihe..
                                        Viimeksi muokannut Heikki; 14.7.2010, 22:30.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mikäköhän omaa ässää vaivaa kun tahtoo välillä puhallin tippua pois pelistä, vaikka näytöllä on n. puolessa välissä puhallus.
                                          Joskus lähtee takaisin päälle kun käyttelee manuaalipuolella yms, joskus pitää sammuttaa auto ja käynnistää uudelleen.
                                          Ajossa kokeilin hieman virtalukkoa väännellä, ja jotenkin tuntui että puhalluspalkki meni välillä nollille ja takaisin aiempaan kohtaan kun niin teki.

                                          Missäs tuossa vois olla se vika? Itse ilmastoinnissa vai virtalukon pohjassa tms?

                                          Ja ohjeet löysin joilla katsoin koodit ilmastoinnin näytön kautta.
                                          Antoi koodin 18.3, Fresh air blower voltage, sporadic. Voisi varmaan viitata virtalukonpohjaan?
                                          Viimeksi muokannut Hookoo; 17.8.2010, 18:28.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X