Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2:n ilmastoinnin täyttöliittimet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S2:n ilmastoinnin täyttöliittimet

    Eli missä autossa sijaitsee ilmastoinnin täyttöliittimet? Autossa on vanhemman tyyppinen ilmastointilaite/paneeli, toinen liitin on jäähdyttimen edessä olevassa putkessa ja toinen... missä..? Vai onko kyseisessä järjestelmässä vain yksi liitin ja onko se matala vai korkeapainepuoli?

    Autossa on "vanhanaikainen" liitin eli mistä saisi sopivan adapteri että saa uudet aineet sisään R134A..?

    Ilmastointilaite on ollut poissa toiminnasta pitkään/rikki, mitä pitäisi ottaa huomioon kun kuntoon meinaa laittaa?

    #2
    Kompuran päällä on matalapaine.
    Autoilmastointifirmoista saa adapterinippoja.
    Huomioitavaa:
    -uusi kuivain ja kuristin etenkin mikäli kompura leikannut kiinni
    -vanha öljy olisi suotavaa saada ulos, koska r134a ei kuljeta sitä

    Eli joku pesusysteemi olisi varmaan hyvä suorittaa. Korjaamo osaa kertoa lisää.

    Comment


    • #3
      Ylettyykö ylhäältä kompuran päällä olevaan liittimen purkamatta mitään?
      Mikä/missä mahtaa olla kuristin? Olikos kuivain oikean etupyörän edessä..?

      Ilmeisesti järjestelmässsä on sentään vähän ainetta kun kokeilee auto-asennolla niin kompura pyörii vähän väliä..

      Paljonkos koko lysti maksaa, olis nimittäin ihan kiva saada toimimaan..? :)

      Niin ja mikä on täyttömäärä (700g?) ja öljy?
      Viimeksi muokannut unssi; 1.5.2007, 13:32.

      Comment


      • #4
        Ainakin minun katiskassa se kompuran liitin on alakautta näppärästi esillä. Saa jopa pihalla laitettua letkun kiinni kurkistelemalla ja käsikopelolla. Edellyttää tietysti, että pohjapanssari on jätetty hyllyyn.

        Ainemäärä pitäisi lukea konepellissä alapinnassa. Semmoinen alumiininvärinen tarra. Muistelen 750g +-50g.
        Tavara pitäisi kaiken järjen mukaan autossasi olla r134a.

        Jos kompura pyörii, niin silloin se ohjaus ainakin pelaa. Olisiko joku painekytkin rikki? Tai sitten kuristin tukossa ja paineen nousun takia katkoo menoa.
        Ei lähde kompura päälle, jos ainetta on liian vähän.

        Comment


        • #5
          Avantit on varmaan kaikki uudemmalla ilmastoinnilla, missä nipat on kompuran alapuolella ja muistaakseni lauhduttimella toinen. Itselle ei saatu kompuraan kiinni letkua kun joku oli vetänyt alumiinikorkin sinne tiukkaan kiinni+hapettunut.

          Tuntuisi että laitos on ihan kunnossa jos se pyörii välillä, täyttö varmaan vähäinen ja matalapainekytkin katkoo virtaa kompuralta aina kun kaasuja lähdetään pumppaamaan. R134A kaasuille vaihdettaessa tosiaan joutuu jumppaamaan hieman enemmän öljyjen vaihdon takia.

          Comment


          • #6
            Autossa on varmaan ollut joskus vanhat aineet mutta muutettu uudelle (R134A, ainakin luulen niin).. Mitään varmaa tietoa ei kuitenkaan ole.. Tarra löytyy pellin alta.

            Niin mikä/missä on se kuristin?

            Täytyy käydä ostamassa kumminki uusi kuivain, kuristin? sekä ne uudet nippeliliittimet niin päääsee kokeilemaan pysyykö tavara sisällä tai toimiiko koko laitos ylipäätään.. Ja rahaa palaa (jälleen kerran), ei oo helppoo näitten vehkeitten kans.

            Comment


              #7
              http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=40103
              Tuosta löytyy kuristimesta juttua.

              Tuota kuivainta saa sitten tarvikkeenakin.

              Comment


              • #8
                Nyt täytyy pikkuhiljaa alottaa vihdoinkin ilmastoinnin korjaaminen ku sain kauan kadoksissa olleet tehot takasin, eli tärkeimmät ensin! :D

                Nyt olis sellanen ongelma että sain uudet nipat hommattua ja asennuttua jo toisen adapterin kompuraan. Mutta korkeapaineliittimessä oleva korkki on ollut kadoksissa joten jumittanut sen venttiilin ja yrittäessäni irrottaa sitä, se ikäänkuin mureni käsiin ja venttiili on edelleen osittain siellä. Voiko sen lopun porata pois sieltä, ja löytyyköhän siihen sitten uusia tiivisteitä putken molempiin päihin. Siis sen putken, missä on jotakin painekytkimiä? ja korkeapaineliitin, sitä putkea ei erikseen uutena saa vaan siinä tulee sitten kokonaan "lauhdutin"..

                Comment


                  #9
                  Onko kenelläkään tietoa tuosta ABY:n kompuraan käypäisestä adapterinipan kierteestä tai vielä parempi olis, jos olis Behrin numero tuolle adapterille.

                  Comment


                  • #10
                    Hellalta saa niitä adaptereita, ite hommasin semmoset.. Makso vähä alle kympin kipale, ei paha..

                    Comment


                      #11
                      Niin Hella ja Behr on nykyään samaa puulaakia. Tuo adapterin numero olis vaan helpottanut tätä arpomista.

                      Comment


                      • #12
                        Juu sori niinpä tietenkin. Tällänen numero 092180497 tai 9XD 351 201-031 LP, kumpi noista nyt on sen osanumero sitten..

                        Comment


                          #13
                          Eli tuo adpteri käy sinne kompuran nippaan?

                          Comment


                          • #14
                            Ainakin mulla on sellanen siellä nyt kiinni. Onko sitten kompurassa/kierteessä eroa (3B), mutta ne sano siel Behr-Hella:lla ettei muilla kierteillä olekkaan.. Eli ihme jos ei ABY:n käy..

                            Comment


                              #15
                              9XD 351 201-031 LP tuommoinen adapteri minulla nyt onkin paitsi ettei ole noita lopun LP kirjaimia, mutta ne varmaan tarkoittaa Low Presurea. Eikä tuo kyllä tunnu tuohon ABY:n kompuraan käyvän.

                              Comment


                              • #16
                                Jaa, ei ainakaan niiden mielestä mitää muuta kierrettä ole edes olemassa niihin.. Tiedä sitten niistä, mutta nyt kun oikein muistelen niin olen tainnut nähdä yhden erikoiskierteellä jossakin, se oli hienompi kierre kun tossa nipassa. Jääkö siitä kierteestä "kiinni"?

                                Comment


                                  #17
                                  Eipä tuossa kierteessä hyvin iso ero ole. Pikkuisen liian pieni halkaisja.

                                  Edit: ABY:n nipan kierre on: M12x1,5. Saattaa onnistua tehdä tuosta yllä mainutusta nipasta joka siis on ilmeisesti R12 aineille/kompuralle tarkoitettu adapteri.
                                  Viimeksi muokannut Sleepy2; 10.7.2007, 22:23.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jatketaan tähän ketjuun kun täällä on tuosta adapterista juteltu.

                                    Eli hankin itsekin tuon Hellan adapterin (ilman tuota LP-liitettä lopussa). Autona on urs4 ja täyttöliittimen paikallistin kompuran alapuolelle.

                                    Ja sitten kysymykset:
                                    1) Onko autossa vain 1 täyttöliitin?
                                    2) Autossa näyttää olevan kiinni R12-venttiili. Miten tuo adapteri tuonne liitetään? Saako sen R12-venttiilin ruuvata irti ilman että tulee aineet ulos vai miten? Adapteri itsessään näyttää hyvinkin samanlaiselta kuin siinä nyt kiinni oleva venttiili, ainoastaan liitäntä näyttää olevan vähän kapeampi.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X