Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ilmastoinnin ongelma

    Terve,

    kävipä tässä ilmi, että harrasteauton ilmastoinnissa on kaksi pientä vuotokohtaa ja ainekset tulleet ulos sitten viime kesän. Kun en ole aiemmin ilmastoinnin osia irroitellut, niin lueskelin korjauskäsikirjaa....enkä päässyt oikei jyvälle. Siksi kysyn teiltä kokeneemmilta eli

    Vaihdettavat/korjattavat osat ovat jäähdyttäjän edessä oleva kenno (condenser) sekä yksi venttiilihässäkkä. Sinänsä ei näyttänyt vaikealta, mutta voiko ne vaihtaa tuosta vaan, kun systeemin aineet lienee vähissä vai tarvitaanko jotain ihmeellisiä tyhjennystoimenpiteitä. Kirjanen mainosti kovasti ammattimiehen tyhjennystä ennen operaatioita.

    Entä voiko systeemiä pitää auki sen aikaa, kun käytän kennon jäähdytinkorjaamolla juotettavana. Siis useamman päivän- Toki putket voi vaikka teipata/tulpata umpeen, mutta meneekö joku pilalle ? Taas se kirjanen kertoi, ettei saa olla auki kuin max 8 tuntia. Ja onko tällaisen kennon korjaus yleensä edes kestävä operaatio.

    Ja entä tiivisteet. Siellä on kuulemma tavallisen oloiset O-renkaat, mutta riittääkö tavallinen öljyn/bensankestävä laatu autettuna tiivistesilikonilla kierteisiin vai pitääkö olla jotakin erityiskumia ja tököttejä. ?

    Jos joku auttaisi miestä mäessä, niin seuraavilla helteillä olisi parempi olla kotterossa. Nyt ei onneksi helteet heti uhkaa....

    #2
    Itse uusin kaikki o-renkaat alkuperäisillä, koska mittoja ja materiaalia ei ollut tiedossa. Ei ne mahdottomia maksaneet, mutta tavallisia mustia ainakin tuossa r12-systeemissä olivat.

    Tyhjennys tulisi suorittaa alan liikkeessä. Ilmakehään tyhjennys on ympäristörikos. Omatuntokysymys hyvinkin pitkälti.

    Kuivain (se pönttö kompuran ja höyrystimen välissä) tulee uusia, jos systeemi on auki yli pari tuntia. Tuo aika on muistaakseni se, minkä ammattilainen sanoi. Kerholaisille klubin osatilauksien kautta luultavasti halvimmat kuivaimet. Ilmastointihuolto ainakin kyni minua enemmän kuin suomessa olisi maksanut originaali (prkl!!!).

    Kannattaa tosiaan uusia kaikki tiivisteet, jos systeemi on auki. Muuten se kohta vuotaa jostakin muualta.

    Kerropa vaikka mikä se harrasteauto on niin joku varmaan voi kaivella vähän osanumeroita tiivisteille ja kuivaimelle.

    Comment


      #3
      Ilmastointi

      Terve vaan ja kiitos vastauksesta,

      se toinen harrasteauto on Jaguar, joten eipä taida osanumerot täsmätä. Osat on jo valmiina, mutta se kennon korjautus vienee sen verran, että kait kuivainkin on ostettava.

      Jussi

      Comment


        #4
        Jos jenkeissä menet tarkoituksella tyhjentämään ilmastoinnin freonit tai sitten sen uudemman seoksen ilmakehään niin voit saada 100.000$ sakkoa ja linnaa kaupan päälle...

        En menisi täälläkään tyhjentelemään....

        Comment


          #5
          O-renkaat eivät ole tavallisia ´öljynkestäviä´, vaan ne kannattaa hommata joko alkuperäiset tai kylmäaineliikkeestä, sieltä löytyy monen kokoista. Tavallinenkin wurthin rinkula kestää jonkin aikaa, mutta kallista on joka vuosi uusia tiivisteitä. Jos kenno näyttää haperolta muualtakin, niin voi olla edullisempaa uusia koko lauhdutin, mutta jos ko. vaurio on mekaaninen, niin juottaminen on paaaljon halvempaa.

          Comment

          Working...
          X