Taisi talvi viedä mennessään myös kylmäaineet ilmastoinnista. Mahtaakohan profiilin autossa olla kaksinippainen vai yksinippainen täyttösysteemi? Yhden täyttönipan luulen jo bonganneenikin konehuoneesta pissapojan täyttöputken etupuolelta ja mietinkin tässä että onkohan se ainoa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kylmäaineen lisäys A3 8P => ei auttanut => vika selvisi
Collapse
X
-
Kiitos vinkistä! Ilmastoinnin toimimattomuutta ei ole sen kummemmin vielä tutkittu. Lueskelin eri foorumeilta, että hyvin yleinen "vika" on kylmäaineen haihtuminen järjestelmästä ja elän toivossa että tästä olisi kysymys myös tässä tapauksessa. Jos alkuperäiskylmäaineessa olisi väriaine mukana (en tiedä onko) niin isompikin reikä löytyisi varmaan helposti. Pitänee täyttövaiheessa laittaa väriaineet kiertoon mukaan siltä varalta että nekin vuotavat eetteriin..
Comment
-
Korkkien sisällä on samanlaiset kylmäainettakestävät o-renkaat kuin putkienkin liitoksissa. Totta on, että venttiileissä on samanlaiset "sielut" kuin renkaissa, mutta tiheäkierteinen korkki tiivisteellä varmistaa, ettei vuotoa tapahdu ainakaan sieltä.
Jos järjestelmään tulee suurempi vuoto, tulee vuotokohdasta myös ulos kylmäaineeseen sitoutunutta kopressoriöljyä. Se kyllä yleensä paljastaa suuremman vuodon, mutta väriaineen avulla tietty löytyy pienempikin vuotokohta.
Comment
-
Nyt on kylmäaineet lisäilty (about puolet oli haihtunut) mutta ei herää ilmastointi omasta mielestäni henkiin.
Minkälainen toimintafilosofia ilmastointilaitteella on tuon ulkoilman lämpötilan suhteen? Eli jos ulkoilma on +12 ja lämpötilapyynti kabiinissa +16 niin silloinhan kabiiniin tulevaa ilmaa tarvitsee vain lämmittää tuo 4 astetta. Muistikuva kuitenkin on että ilmastoinnista hönki selvästi kylmää ilmaa myös näissä ns. välikeleissä.
Comment
-
Kyllähän näilläkin keleillä matkustamo lämpeää ulkolämpötilaa huomattavasti lämpöisemmäksi ja silloin toiminnan kyllä huomaa. Tuossa sun ajokissa on jo käsittääkseni säätyvätehoinen kompura, jolloin sieltä ei toiminnasta saa muuta kuvaa, kuin "viileämpi" putki kohti hyttiä. Säätyvässä mallissa kompressorin akseli pyörii koko ajan, männän iskunpituutta säädellään sähköisesti 0 - max, portaattomasti.
Comment
-
Niin, pitää myöskin muistaa aina automaagisten ilmastointien kanssa, että luku joka taulussa lukee on lämpötila jolta sen pitäisi tuntua. Mitään suoraa yhteyttä oikean lämpötilan kanssa sillä ei oikeastaan ole :) Eli kovassa auringonpaisteessa pitäisi tosiaan puskea todella kylmää, vaikka pyynti olisikin 24.
Comment
-
Varailin ajan henkilöautojen ilmastointiin perehtyneeseen ac-carsystemsiin (Vantaa). Siellä lupailivat selvitellä vikaa ja tehdä korjauskustannusarvion.
Ajattelin että ostan Varaosamaailmasta ilmastoinnin kuivaimen että saavat vaihtaa sen samalla jos tarvitsee tyhjentää järjestelmää kylmäaineesta. No tässä nerokkaassa ilmastointijärjestelmässä kuivain on integroitu lauhduttimeen missä myös vedeneroitin ja hinta sen mukainen (260?). Toiminta on varmaan suunniteltu niin, ettei kuivainta tarvitse vaihdella jokaisen ilmastointihuollon yhteydessä..Viimeksi muokannut janipelvo; 10.5.2007, 13:58.
Comment
-
Autossa oli tosiaankin säätyvätehoinen ilmastoinnin kompressori niinkuin Jkuoppa epäilikin. Tästä olisi tietysti voinut tehdä itsekin johtopäätökset jos olisi asiaa ajatellut syvemmin..
Mutta asiaan.. Jostain syystä, mikä jäi arvoitukseksi oli kompuran akselin boorikiinnitys korkannut hihnapyörän boorikiinnityksestä (olisiko jäänyt tehtaalla kiristysruuvi löysälle tms.). Hihnapyörä pyöri siis tyhjää kompuran akselin ympärillä. Onneksi kompuran akseli oli tehty kovemmasta materiaalista ja sen boorit olivat säilyneet ehjänä. Hihnapyörä kiinnitettiin uudestaan ruuvilukitteella sekä stydimällä rikalla kompuran akselille ja homma toimii taas.
Jos jollain on hakusessa asiallinen autoen ilmastointilaitteisiin erikoistunut korjaamon voin suositella Ac-carsystemsiä.. Asiallista toimintaa kaikin puolin..Viimeksi muokannut janipelvo; 13.5.2007, 13:04.
Comment
-
Jostain syystä, mikä jäi arvoitukseksi oli kompuran akselin boorikiinnitys korkannut hihnapyörän boorikiinnityksestä (olisiko jäänyt tehtaalla kiristysruuvi löysälle tms.).
Aika näyttää miten käy, mulla on varmaan ihan samanlainen kompura.
Paljonko autolla oli ajettu kun huomasit vian?
Comment
-
Enpä usko että kyseessä olisi tyyppivika. Ac-carsystemskään ei ollut moiseen aiemmin törmännyt. Kompurahan ei toimiessaan juurikaan "vastusta" pyörimistä eli sitä pystyy pyörittelemään kädelläkin ihan hyvin. Kun vika paikallistettiin mun autosta, kompura pyöri käsin pyöritettäessä hyvin ja sen jumiminen voitiin sulkea pois laskusta. Vialle ei siis jäänyt mitään muuta luonnolista selitystä kuin se, että hihnapyörän kiristys olisi pettänyt ja hihnapyörä päässyt liukumaan akselilla niin pitkälle pois päin, että lopulta päädyttiin ns. sorvausvaiheeseen.
Kilometrejä oli kertynyt mittariin vian havaitsemishetkellä about 53tkm.
Comment
Comment