Ostin tuossa 1,5kk sitten audi tt:n vm.2000 ja olin jo aiemmin tietoinen mittariston mahdollisesta hajoamisesta. Jos jossain vaiheessa sattuu tuo nykyinen mittaristo hajoomaan ja joutuu uuden mittariston hankkimaan, niin onko mahdollista vaihdon yhteydessä saada autoon ajotietokone (FIS?). varmaan jotain muutakin kun mittariston joutuu vaihtamaan, ainakin sen viiksen. Merkkiliikkeessä eivät osanneet asiaan vastata, eikä hirveesti löytynyt kiinnostusta edes asiaa alkaa selvittämään. Onko kellään kokemuksia tällaisesta operaatiosta. Muuten auto on ollut kyllä kiva ajaa mutta hieman harmittaa tuo ajotietokoneen puuttuminen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
TT:hen ajotietokone
Collapse
X
-
Siis ei siinä ole muuta kuin se näyttö joka näyttää jos joku ovi on auki ja OK:ta käynnistäessä.
http://i55.photobucket.com/albums/g1...T/DSC00231.jpg
Tuossa ylemmässä "näytössä" ei taida olla mitään näyttöä. näyttäs äkkiseltään vaan mustalta levyltä. Mulla ei oo audista aiempia kokemuksia ja en yhtään tiedä et miten se ajotietokone tuohon sit tulis näkymään. Ilmeisesti nuo molemmat näytöt olis käytössä? Joutuuko tuohon sitten vaihtamaan koko mittariston, viiksen, moduulin yms, vai olisiko joku helpompi (lue halvempi) keino saada se ajotietokone. Onkos kellään edes suuntaa antavaa tietoa, mitä moinen operaatio tulis loppujen lopuksi maksamaan?
Comment
-
Muakin aluksi vähän ihmetytti tuo "karvalakkimittaristo," mutta tuommoinen normaalimittaristo pitäs kyllä saada. Pitänee käydä vielä utelemassa marmoritiskillä, jos niitä tällä kertaa kiinostaisi asiaan vähän enemmän panostaa. Viimeksi sanottiin tyyliin: En mä tiiä, onkohan tuommoinen vaihto edes mahdollista :| Onkos noita ajotietokoneita jotain erilaisia (esim. joku näyttäisi enemmän tietoja autosta tms.)
Comment
-
kyllä tuohon heikin audiin saa ajotietokoneen ihan vain viiksen vaihtamalla eli tuo on sama mittaristo kuin ajotieturillisessa, ja ebay:stä löytyy viiksi 20-40 eurolla. Tosin pitäähän se tietysti vag-comilla koodata kahteen paikkaan mutta sehän ei mitään maksa. Ite oon moisen muutoksen entiseen autooni tehny ja hyvin onnistui
Comment
-
Valaiskaas taas viisaammat. Ebay:stä löytys mittaristo jossa on FIS mutta "ohne can bus" eli täysin olemattomalla saksan kielelläni voisin veikata, että tuo tarkoittaa ettei ole can-väylällä varustettu. Mutta mitäs se sit tarkoittaa? Onko tuota mahdollista laittaa mulle.
Menee hankalaksi tämä kun mulla on mailimittaristo autossa (kilometritkin näkyy, mutta tosi pienenä) Hommasin kilometrejä näyttävät mittarinpohjat. Asennuksen jälkeen en saanut millään nopeusmittaria näyttämään oikein. Myöhemmin vertailin sitten mittarinpohjia ja mailimittarissa 100km/h on jossain n.klo11 kohdalla ja kilometrimittarissa 100km/h näyttäisi olevan klo12 kohdalla. Nollapisteet on kuitenkin molemmissa suurinpiirtein samassa kohdassa. Saisko tuonkin jotenkin koodattua vag-comilla näyttämään oikein? Ainakin Trippi/matkamittarin sai vaihdettua maileista kilometreiksi. Mieluiten kyllä vaihtaisin koko mittariston, että saisi sen ajotietokoneen.
Comment
-
Onko kellään tietoa, mitä tietoa liikkuu ajotietokoneellisen mittariston harmaassa liittimessä. Mulla on siis nyt mittaristo jossa on kaksi liitintä takana (sininen ja vihreä) FIS varustetussa mittaristossa on takana myös harmaa liitin, jota mulla ei siis ole. Mihin sen harmaan liittimen johdot menee. Onko se vaan joku johtosarja, joka tökätään jonnekin vai pitääkö johdot yksitellen vedellä "sinne sun tänne." Toimiiko tuo ajotietokoneellinen mittaristo pelkästään niillä vihreellä ja sinisellä liittimellä, vai kulkeeko juuri ne oleelliset tiedot siinä harmaassa? Olisin todella kiitollinen pienestäkin tiedosta, joka voisi saattaa asiaa eteenpäin. Itse en näistä ymmärrä juurikaan mitään. Kiitos.
Comment
-
Siinä harmaassa liittimessä on pääasiassa kaikki FISsin vaatimat karvat.
Seuraavista linkeistä löytyy hyvää lukemista jos FIS retrofit harraste kiinnostaa, vaikkakin koskevat toisia korimalleja niin niistä saat silti mainion kuvan mitä kaikkea homma vaatii:
http://download.audi4ever.at/faq/pdf...achruesten.pdf
http://download.audi4ever.at/faq/pdf..._umbau_can.pdf
Comment
-
Kiitos tiedoista ja linkeistä. Tuo itävalta? ei vaan oikeen taitu multa, eikä altavistan baabelinkalakaan tarjonnut apua. Jotain sain noista kuitenkin irti. Toimisikohan tuo mittaristo, jossa on sille harmaallekin paikka, pelkällä sinisellä ja vihreellä liittimellä. En tarviis oikeastaan kuin sen tavallisen ajotietokoneen eli keskikulutus, lämpötila jne. vai tuleeko nuokin tiedot juuri sitä harmaata pitkin.
Ebay:ssä on myynnissä tuommoisia johtosarjoja, joista löytyy nuo kaikki kolme liitintä mittaristoon. "Adapter MFA FIS Audi TT Tacho in VW Golf 3 Vento Polo" voisko tuommoinen mennä tuonne audiin jotenkin suht helposti. Kolme kertaa olen nyt käynyt merkkiliikkeen marmoritiskillä kyselemässä miten saada jälkiasennettuna ajotietokone audiin, ja joka kerralla ovat sanoneet tyyliin että ei ole mahdollista. En vaan suostu vieläkään uskomaan että ei ole mahdollista saada jälkiasennettua ajotietokonetta 2000 -luvun autoon :(
Comment
-
Noista mainitsemistasi eBay-johtosarjoista ei ole tässä tapauksessa apua, ne on tuning-miehille, jotka laittavat TT:iden mittaristoja noihin muihin laitteisiin.
Tarttis omaakin mittaristoa taas käyttää pois paikaltaan, pitäis HF-sarjan mikkiä hiukan timmailla. Samalla vois kokeilla mikä kaikki ei toimi ilman harmaata liitintä... mutta en pysty nyt lupaamaan mitään päivämäärää milloin tuon kanssa ehtisin puuhastelemaan.
Comment
-
Näin vähän arvelinkin. Jos vaan joskus jaksat mittariston käyttää irti ja kattoo et mitä toimii ilman sitä harmaata, niin olisin todella kiitollinen. Sittenhän on vielä asia erikseen, että saako tuommoista harmaapistokkeellista mittaristoa koodattua autoon, jossa ei ole sitä harmaata pistoketta. Tuntuu olevan aika henkimaailman juttuja nämä, eikä taida selvitä kuin kokeilemalla.
Comment
-
Morroo...
Itellä on ollu toi TT yli kaks vuotta ja oon yrittäny löytää vastausta/tietoa tohon ns. isompaan ajotietokoneeseen liittyen.. En ole löytänyt.. vaikka etsin tietoa saksan/brittein ja jenkien foorumeilta..kyselin myös joensuun audin liikkeeltä josta palvelu oli todella nihkeää (toisin sanoen ei kiinnostusta ollenkaan).. Eli jos vastauksia löytyy nii tänne vaan.. Muutenki todella asiallista keskustelua ja järkeviä kommentteja tämän sivuston foorumissa.
Comment
-
Moi. Onkos sulla sitä harmaata liitintä siellä mittariston takana autossa? Mulla on semmoinen käsitys, että siinä harmaassa liittimessä menee esim. navigaattorin ja joittenkin muiden ns.extra toimintojen tietoja (joita en ainakaan itse tarvitse). Se vaan että toimiiko se fis mittaristo sitten ilman sitä sitä harmaata liitintä, ja saako sitä koodattua autoon. Pitää yrittää saada hommattua kesän aikana sellainen FIS ja koittaa toimiiko se ilman harmaata liitintä, ei tämä muuten taida selvitä. Se mittariston koodailu voi vaan tuottaa ongelmia, kun ei ne merkkiliikkeessäkään oikeen tunnu olevan kovin halukkaita auttamaan.
Tuossa vielä vähän iltalukemista innokkaille:
http://www.theresias.com/tutorials/1h_g4t.htm
Comment
-
Kyseistä harmaata liitintä ei mun autosta löydy.. ainakin se ajonestontunnistepiiri (mikä tunnistaa avaimen rfid piirin..mustamötykkä mittariston takana,ylälaidassa) kannattaa vaihtaa siitä entisestä uuteen mittaristoon.. ni ei sitä tartte koodailla.. näin oon ainaki ymmärtäny ku oon jotain lueskellu.. jos olen väärässä joku korjatkoon.
Comment
-
ei se mittariston+ rattimoduulin koodaaminen oo paha ollenkaan jos vag-comi löytyy.. Katos tuolta:http://ffp-motorsport.com/bb/viewtop...&highlight=fis , noilla ohjeilla minä omani silloin laitoin
Comment
-
Jos joku haluaa kokeilla tuollaista mittaristoa omaan autoonsa, mulla on ylimääräisenä yksi "puolirikkinäinen" mittaristo, jossa on tuo FIS-näyttö (ja harmaa liitin siis myös). Näyttö on silleen sökö, että se lämmetessään himmenee, ja muistaakseni tuossa mittaristossa oli jotain muutakin vikaa... se on avattu pariin kertaan ja siitä muistaakseni lainattiin toiseen mittaristoon nopeus- tai kierroslukumittaristakin jotain osasia ja summeri ei toimi, mutta voi sillä ainakin joku innokas kokeilla saako FIS-näyttöön tulemaan ajotietokoneen lukemia, sen verran siitä näytöstä kyllä selvää saa.
Aika hommahan siinä on sopeutella tuo mittaristo (ei onnistu VAG-COM:lla) ajonestohommien takia, kun kuitenkaan tuota ei viitsi lopullisesti paikalle jättää kun on niin paskana.
Mittaristo on valmiiksi avattu, niin pääsee samalla tutustumaan mittariston sielunelämään :)
Ihan täysin ylimääräinen tuo ei ole, koska aattelin joskus käyttää sitä vaihto-osana kun hommaan uuden mittariston, mutta lainaan se toki ehtii vaikka pitkäksikin aikaa :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Heikki J. Näytä viestiMä en edes tiennyt, että TT:itä on myyty tuollaisella karvalakkimittaristollakin :) Mulla siis tämä "normaali" mittaristo, joka sekin pitäisi uusia, kuten kuvastakin näkee. Eiköhän se sulla menisi ihan viiksen, johtosarjan (?) ja mittariston vaihdolla.
Mitä tuo kellon vieressä oleva "sateenvarjo" merkki tarkoittaa? Näkyy Heikki J:n viestin kuvassa.
Mulla on n.6kk aikana parikertaa palanut se aina muutaman päivän kerrallaan.
Comment
-
Ko. symboli on kellon radiovastaanoton merkkivalo. Kun se palaa, kello kuuntelee DCF77 lähetettä Frankfurtista. Kuuluvuus on Suomessa satunnainen, etelämmässä kuulunee paremmin.
Wikipedia kertoi aiheeseen liittyen:German Broadcasts: A time signal from DCF77 (Mainflingen, a transmitter near Frankfurt at 50 kW at about 50°01′N, 9°00′E) can be received on 77.5 kHz to a range of about 2000 km
Comment
-
Eilen saapui "uusi" mittaristo. Viikseä joutuu vielä odottelemaan. Rupesin vaan ihmettelemään, kun mittariston pitäisi olla "mit MFA" mutta kuitenkin tuossa on vain se pieni näyttö. Eli tuo koko näyttöosa on jaettu kahtia ja vain alempi osa on sitä näyttöä. Ylempi osa näytöstä peittyy tuolla mittariston taustalla, niinkuin edellisessäkin "karvalakkimallissa". WTF, onko minua nyt huijattu vai hä?
http://i55.photobucket.com/albums/g1...Mittaristo.jpg
Comment
-
No voe helevata, kyllä tuo pahasti näyttää siltä karvalakkimallilta.
Tässä kuva fissillisestä ja sama päivänvalossa
Comment
Comment