Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

200 20v automaatti-ilmastoinnin puhallin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    200 20v automaatti-ilmastoinnin puhallin

    Moinen puhallin taitaa olla loppusuoralla.. Saako vanhaa korjattua, vaiko pitääkö marssia VAG tiskille...

    Motonet tarjoaa
    LÄMMITYSLAITTEEN MOOTTORI AUDI 200
    Sisätilan lämmityslaitteen puhaltimen moottori
    200 Puhallin+moottori. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-1743 79.50 ???
    Ilmeisesti kuitenkin eri kuin automaatti-ilmastoinnilla varustetussa?

  • #2
    Puhaltimen hinta on pikkujuttu.

    Vaihto-operaatiosta sinun pitäisi olla huolissaan. Helpoin on kuulemma "leikata" puhallin irti kotelosta. Kerran vaihtotyön kunnolla tehneenä uskon, että näin todella on. Ei ollut mikään pikku-homma se purkaminen.

    Et kerro miten puhallin on finaalissa. Huutaako Laakerit? vai onko mykkä? Vika saattaa olla myös sähköpuolella. Puhaltimen virran syötössä tai (jos ei ilmastointia) tuulettimen säätimen liukupinnoissa. Lisäksi puhaltimessa on vastuksia.

    Puhallin on mielestäni kaikissa sama. Automaatti-ilmastointi/ilmastointi/ei-ilmastointi on vain helyjä ymparillä.

    Comment


    • #3
      Tuli kesällä tehtyä tuo vaihto-operaatio, ostaessa varmista että siipipyörä on saman kokoinen, niitä taisi olla pariakin eri kokoa.

      Itse tein tuon leikkaamalla kotelo auki päältäpäin metallisahan terällä. Neuvon käyttämään hetken miettimiseen, miten leikata ja mistä. Itse tuli leikattua aluksi liiankin "nuukasti", joutui sahaamaan lisää paloja irti ja kasatessa oli pieniä hankaluuksia. Mitä vähemmillä paloilla selviää, sen parempi.

      Hankalinta oli saada moottorin pituussuunnassa tarpeeksi tilaa, siipipyörä on melko kookas eikä tahdo oikein päästä muljahtamaan sieltä pesästään. Yritä siis sahata/leikata niin alhaalta kotelon kyljestä kuin mahdollista.

      Aluksi kotelon ruuvit auki ja ympäröivä panta, sitten miettimään avaustaktiikkaa. Pelottelen jo valmiiksi, että ei ole niitä mukavimpia hommia tälläkään tavalla, mutta kyllä sen muutamaan tuntiin tekee.

      Kasaamiseen käytin jeesusteippiä ja sikaa, on ainakin vielä kestänyt, ei hankaa kiinni ja hyvin puhaltaa.

      Jos päätät purkaa, kannattanee samalla vaihtaa lämppärin kenno.

      Comment


        #4
        Hitto. Kuulostaa jo jonkun muun hommalle.. Nyt kun ei olisi millään mahdollista purkaa autoa kovin pahasti ellei ole vuokra tms. autoa alla:/

        Puhallin oireilee samalla tavalla kuin muutama vuosi sitten ex-typ44 100 (-89) pelissä.. eli on mykkä. Ja kolautus auttaa hetkeksi..
        Vanhassa ei tosin ollut ilmastointia, homma oli mielestäni suht helppo, mitään ei tarvinnut rikkoa..

        Antaa vikakoodin "15 Specified voltage on fresh air blower in volts (depends on program)"

        Mutta siis, kertokaahan lisää tuosta vaihtoduunista automaatti-ilmastoinnilla olevaan peliin? Osan hinta ei ollut paha kun vag:lta kyselin..

        Comment


        • #5
          Sattuuko kenelläkään olemaan kuvaa oikein leikatusta kotelosta? Ex-200:ssa oli jo aiemmin avattu kotelo ja uuden puhaltimen vaihto oli helppoa kuin heinän teko. Ei vain tullut ajalla ennen digikameroiden yleistymistä kuvattua...

          Mitä enemmän saa yhdellä sahauksella auki, sen parempi. Se ei haittaa, että reikä on liian iso, mutta liian pieni reikä haittaa...

          Hyvällä ilmastointiteipillä kiinni ja a vot.

          Korrekin teflonsilikonipuikolla voitelin asennuksen yhteydessä kumiosat ja hyvin liukuivat.

          Koko projektiin meni aikaa ilman leikkausta puolisen tuntia.

          Levittävät jousirengaspihdit homma vaatii, kannattaa varata paikalle.

          Comment


            #6
            Ainakin VAG:n mukaan puhallin eri kuin ei ilmastointia..

            Comment


            • #7
              Mun 200:ssa oli automaatti-ilmastointi ollut, tosin jo manan majoilla asennusajankohtana.

              Ei vaikuttanut mun mielestäni kovin hankalalta hommalta edes ilmastoidussa pelissä, jos vertaa vaikka satkun vitosdieselin vitospytyn hehkutulpan vaihtoon...

              Comment


                #8
                Kuvaa tuon sahaamisen osalta olisi kiva saada. Muutoin jää osaavan korjaamon murheeksi.. samalla tosin voisi vaihdattaa sen kennon sun muutakin..

                Comment


                • #9
                  Jos samalla kannattaa kuitenkin vaihtaa kenno, niin miksi sahailla?

                  Ainakin ulkomuodoltaan Typ 43 ja 44:sen lämmityslaitteet on lähes identtisiä ja kennokin on sama. 43:ssa moottorin vaihto onnistuu irrottamalla sulkuläppähässäkkä, sen jälkeen puhallinpyörä pois ja vedetään moottori ulos. Ilmastoinnillisessa on tietty laitteen ilmanottoaukon edessa kaikki ne ilmastointivehkeet tiellä. Muutenkin 43:ssa paljon yksinkertaisempaa kun tilaa on ja manuaalisten säätimien irroitus käy helposti.

                  Ei varmastikaan päde tässä tapauksessa, mutta vertailun vuoksi Typ 43:sen anatomiaa. Joku voinee kertoa miten laitteet eroavat.

                  43:sen halkaistu lämppäri
                  ulkoapäin

                  Comment


                  • #10
                    Ulkomuistin perusteella sama kotelo. Ilmastoinnin vuoksi tilaa ei yksinkertaisesti ole, että saisi helposti moottorin irti ja uuden tilalle. Muistelisin, että vaihto-operaatiolle varataan ammattimiehen tekemänäkin aikaa ~5-6 h, tavaraa pitää purkaa myös kojelaudan puolelta melkoisesti.

                    Comment


                      #11
                      Olisihan se komia vaihtaa etukäteen tuo lämppärin kennokin, ettei tule varpaille kosteata..

                      Ei vain suuremmin napostele usean sadan euron rempat.. mutta eipä niille mitään voi.

                      Comment


                      • #12
                        Suosittelen irroittamaan lämmityselementin ihan korjaamon oppien mukaan. Kun tutkitte, niin näiltä palstoilta löytyy kyllä tarkkoja ohjeita. Ei ole vaikea homma. Samalla työllä saa vaihdettua puhaltimen ja kennonkin, jos haluaa. Niin ja automaatti-ilmastoinnillisessa on tehokkaampi puhallin kuin ei-ilmastoidussa.

                        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4670

                        Comment


                        • #13
                          On tyystin eri asia vaihtaa lämppärin kennoa Typ44 tai C4 autoon johon moottoriin pääsee käsiksi VAIN ulkokautta, kun 80/90 malleihin joissa se moottori on sisäpuolella ja sen voi vaihtaa hansikaslokeroa raottamalla.

                          Jos auto on 100/200 tai A6/S6 niin kehotan todella harkitsemaan moottorin vaihtoa leikkaamalla. Se toinen tie on pitkä ja saattaa loppujen lopuksi aiheuttaa huonomman lopputuloksen.

                          Nimimerkki. Ei tullut enää koskaan täysin kylmää ilmaa vanhassa autossa kun joku vipu jäi kotelossa väärin.

                          Comment


                          • #14
                            Minä vaihdoin typ44:een, eli 200:een, eli tarkemmin jenkki 5000:een. Automaatti-ilmastoinnillisessa ei ole (tämän homman tiellä) mitään vipuja räpellettävänä, kun kaikki hoidetaan alipaineella. Eihän tuo mikään hirmuinen homma ollut. Ainoastaan se liimaus siinä lämmittimen ja korin välissä oli aika vahva. Varsinaista purkamista siinä ei paljoa ole. C4:stä en tiedä millainen homma. Itse vaan en lähtis sahaamaan.

                            Comment


                            • #15
                              Puhallin

                              Mitenkäs Jukka tuon vaihdon kanssa kävi ? Otitko kuvia ?
                              Rupeaa oman tuuletin pätkimään ikävästi.

                              Comment


                                #16
                                En jaksanut itse moista hommaa väsätä..kun muutenkin aikaa ei nyt niin hurjana ole ollut. Jätin homman osaavan korjaamon huoleksi. Samalla vaihdeltiin jäähd. kennokin, ja muutakin asiaan kuulumatonta.

                                Comment


                                • #17
                                  No on se hyvä että ei sahattu koteloa rikki. Auto varmaan oli siellä pitempään?

                                  Comment


                                    #18
                                    Päivän - parin homma. Kait se taas seuraavat 15v kestää...

                                    Comment

                                    Working...
                                    X