Kävi niin, että iltapäivällä pihassa oli tarkoitus siirtää Audia muutama metri. Auto käynnistyi hyvin, kävi takellellen pari sekuntia ja sammui. Uusintayritys pyörittää hyvin, mutta ei lupaakaan. Edellisenä iltana siirsin autoa viimeksi. Akku on ostettu talvella ja bensamittari näyttää puolta tankkia.
Käynnistysyrityksen jälkeen kuulostaisi siltä, että pumppu käy hetken aikaa, ja sitten sammuu. Samaten yrityksen jälkeen kuuluu jotakin 'räpätystä' edestä,bensanjakosysteemin tienoilta. (KE-jet). Vois olla joku rele tai solenoidi.
Bensa tai kipinä tai molemmat puuttuu. Mutta pumppu (ehkä) ja startteri pyörii. Vikakoodeja ilmastointilaitteen näytöltä ei löytynyt, paitsi ulkoilman lämpöanturi, joka on korjattavana. (kokeilin laittaa senkin takasin.)
IR-kauko-ohjaus lakkasi toimimasta pari viikkoa sitten. uudet patteritkaan ei auta. Avain vilauttaa kyllä punaista valoa, kun nappulaa painaa.
Kokeilin aktivoida hälytyslaitteen avaamalla ensin konepellin lukon ja sitten laittamalla ovet lukkoon. Konepellin avaaminen ei laukaissut hälytystä. (monta vuotta sitten testasin hälyä samalla tapaa, ja se rupes huutaa ja vilkuttaa valoja.) Oisko häly menny rikki?
Haynesin mukaan vehkeessä voi olla immobilizer, joka estää käynnistämisen 30 sekunnin ajaksi. Mitään merkkivaloja kojelaudassa ei ole.
Mitään ajatuksia, mikä vois olla vika?
Miten alkaisin etsiä vikaa?
(Tulppa irti ja kipinän tarkistus, suutin irti ja bensan syötön tarkistus?)
Auto hyyty parhaaseen mahdolliseen paikkaan, mutta ketutus on silti suunnaton.....
Edit:
Kipinä tulee, bensa tulee määränjakajalle asti.
Määränjakajalta suuttimille ei tule bensaa.
Bensaa tulee siis heti, kun laittaa virrat päälle, moottorin ei tartte pyöriä. Pumppu pysähtyy muutaman sekunnin päästä. Äänestä päätellen pumppu pyörii muutaman sekunnin käynnistysyrityksen jälkeen.
(Tää on vissiin sitten erilainen mun Wolkkariin, kun tää pyörittää pumppua heti pikkasen; Wolkkari käynnistää pumpun vasta, kun moottoria pyörittää.)
Bensan paineesta ei ole tietoa, josko pumppu ei saakaan aikaan tarpeeksi painetta?
Boschin taskukirjan mukaan käynnistyssuutin on T-haarassa määränjakajan bensalinjan kanssa, joten sinne pitäs siis tulla bensa. Ilmeisesi käynnistyssuuttimellekaan ei sitten tule ohjaussignaalia, koska kone ei edes lupaa, eikä bensa haise.
Voisko olla, että ECU ei nyt anna signaalia käynnistyssuuttimelle eikä myöskään sähköiselle paine-erosäätimelle? Ja miksei? Paine-erosäätimen liittimestä ei löytynyt minkäänlaista jännitettä käynnistyksen aikana, oliskohan pitänyt löytyä?
Hälyä koitettiin uudestaan, ja kyllä se pelaa, se aktivoituu vasta n. 30 sekunnin kuluttua.
Mitään ideoita?
Onko jotakin autosähkökorjaamoa hinausmatkan päässä Pornaisista, vai tartteeko tilata mies kotikäynnille? Vai mitä tän kanssa kantsii tehä?
Käynnistysyrityksen jälkeen kuulostaisi siltä, että pumppu käy hetken aikaa, ja sitten sammuu. Samaten yrityksen jälkeen kuuluu jotakin 'räpätystä' edestä,bensanjakosysteemin tienoilta. (KE-jet). Vois olla joku rele tai solenoidi.
Bensa tai kipinä tai molemmat puuttuu. Mutta pumppu (ehkä) ja startteri pyörii. Vikakoodeja ilmastointilaitteen näytöltä ei löytynyt, paitsi ulkoilman lämpöanturi, joka on korjattavana. (kokeilin laittaa senkin takasin.)
IR-kauko-ohjaus lakkasi toimimasta pari viikkoa sitten. uudet patteritkaan ei auta. Avain vilauttaa kyllä punaista valoa, kun nappulaa painaa.
Kokeilin aktivoida hälytyslaitteen avaamalla ensin konepellin lukon ja sitten laittamalla ovet lukkoon. Konepellin avaaminen ei laukaissut hälytystä. (monta vuotta sitten testasin hälyä samalla tapaa, ja se rupes huutaa ja vilkuttaa valoja.) Oisko häly menny rikki?
Haynesin mukaan vehkeessä voi olla immobilizer, joka estää käynnistämisen 30 sekunnin ajaksi. Mitään merkkivaloja kojelaudassa ei ole.
Mitään ajatuksia, mikä vois olla vika?
Miten alkaisin etsiä vikaa?
(Tulppa irti ja kipinän tarkistus, suutin irti ja bensan syötön tarkistus?)
Auto hyyty parhaaseen mahdolliseen paikkaan, mutta ketutus on silti suunnaton.....
Edit:
Kipinä tulee, bensa tulee määränjakajalle asti.
Määränjakajalta suuttimille ei tule bensaa.
Bensaa tulee siis heti, kun laittaa virrat päälle, moottorin ei tartte pyöriä. Pumppu pysähtyy muutaman sekunnin päästä. Äänestä päätellen pumppu pyörii muutaman sekunnin käynnistysyrityksen jälkeen.
(Tää on vissiin sitten erilainen mun Wolkkariin, kun tää pyörittää pumppua heti pikkasen; Wolkkari käynnistää pumpun vasta, kun moottoria pyörittää.)
Bensan paineesta ei ole tietoa, josko pumppu ei saakaan aikaan tarpeeksi painetta?
Boschin taskukirjan mukaan käynnistyssuutin on T-haarassa määränjakajan bensalinjan kanssa, joten sinne pitäs siis tulla bensa. Ilmeisesi käynnistyssuuttimellekaan ei sitten tule ohjaussignaalia, koska kone ei edes lupaa, eikä bensa haise.
Voisko olla, että ECU ei nyt anna signaalia käynnistyssuuttimelle eikä myöskään sähköiselle paine-erosäätimelle? Ja miksei? Paine-erosäätimen liittimestä ei löytynyt minkäänlaista jännitettä käynnistyksen aikana, oliskohan pitänyt löytyä?
Hälyä koitettiin uudestaan, ja kyllä se pelaa, se aktivoituu vasta n. 30 sekunnin kuluttua.
Mitään ideoita?
Onko jotakin autosähkökorjaamoa hinausmatkan päässä Pornaisista, vai tartteeko tilata mies kotikäynnille? Vai mitä tän kanssa kantsii tehä?
Comment