Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

sumari ja kaukovalo probleem

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    No arvaa oonko kokeillut tätä.... ja maadoitus on varmasti kunnossa, kun on ruuvin kautta runkopalkissa....paikka missä rele nyt on, on siis syylärin edessä olevassa palkissa(on muuten hyvää tilaa sijoitella releitä), josta lyhyt matka kokeilla piuhalla suoraan kaukovalojen piuhaan, mutta kun ei niin ei....oliskohan tuo kuuluisa Bilteman laatu nyt taas kyseessä ja koko rele ei sittenkään toimi...siis olisko murphyn laki taas iskenyt, ei se voi ei eiei olla taas mun kohdalla....tätä relettä ei sitten availla helposti niin että siitä sais vielä rahansa takaisin

    Ja sitten hyviä releentestaus menetelmiä.... vai oliko se niin että savun hälvetessä pitää... juosta karkuun....

    Comment


    • #32
      Tarkista se maadoitus, nimittäin koestinkynällä tai mittarilla. Se että sijaitsee palkissa ei tarkoita toimivuutta. Onko todella niin että rele maadoittaa rungosta eikä kaipaa johtoliitäntää?

      Comment


      • #33
        Kyllä se vaan niin on, täytyy yrittää laittaa tuo kaavakuva tai koko kuvatus, niin saatte tekin ihailla
        tekniikan , anteeksi, Bilteeman ihmeitä.


        Eihän tänne saa kuvia, ei ainakaan helpolla.

        Comment


        • #34
          Mutkavalonheitin...kaikkea sitä nykyään autoista löytyykin. 60 -luvulla oli autoissa vielä sallittu ns. ojavalo, jolla sai lisävalaistusta kiemuraisille kärripoluille.
          Nykyään on monissa paremman luokan autoissa ohjauksen mukaan kääntyvät ajovalot, sitikan DS -mallissa jo -70 -luvun alussa.
          Kaukovalonheitin tulee - liikenneturvallisuuden vuoksi - aina liittää himmennyskytkimen kautta, jotta se sammuisi samaan aikaan kuin ajovalot. Mutka- ja sumuvalonheittimet kytketään erillissulakkeeseen mielellään erilleen muusta johdotuksesta.
          Tuosta ei ota erkkikään selkoa, ei ihme että vähemmän autosähköä harrastaneet menevät sekaisin. Puhutaankohan tuossa tekstissä lisäkaukovalon asennuksesta? Sumuvalot pitääkin kytkeä aina oman kytkimen taakse.

          Comment


          • #35
            Kyllä siinä puhutaan...jos luet lainaamani tekstin, niin kyllä siellä sana kaukovalonheitin esiintyy parikin kertaa. Sehän tässä itseänikin nauratti tuo mutkavalo.
            Sitten tuo ruotsinkielinen vastine tai siis pääsana, avbländningsomkopplare = himmennyskytkin.
            Kyllä siinä on taas kääntäjän kukkanen, mikähän se olisi oikein tarkkaan käännettynä, itseltäni ei löytynyt tekniikan sanakirjaa Ruotsi-Suomi, mutta ottamalla sanan avbländning sieltä tulee automaattinen himmennys..taustapeiliin...eli kai se sit on se himmennyskytkin tuo valojenvaihtokatkaisin.....himmeneehän ne kun katkaisee...aivan.

            Mutta ei se vielä ratkaise tätä ropleemia, täytyy kait kokeilla toisella ja ehkä yksinkertaisemmalla releellä, kuin tuolla möhkäleellä...kuten luettelon kuvasta näkee, on se aika iso...oletan siis että kaikillahan on nyt kotona tuo bilteman RAAMATTU eli luettelo.

            Sumuvalo-ongelma minun kohdaltani ratkesi helposti, sillä autossa oli alkuperäiset johdot valmiina siellä edessä roikkumassa, joten ei tarvinnut muuta kuin liittimet kiinni, pari abikoa alkuperäiseen liittimeen tökätä, ja kas, sumuvalokatkaisimesta yksi pykälä alaspäin, ja valkeus tuli, tietysti valot päälle ensin, mutta parkit ei riittäneet, pitää olla lyhkäset päällä.....ja tuonne edellisiin keskusteluihin, ne EI sammu pitkille laitettaessa. Ainoa ongelma tässäkin jäi selvittämättä, kun en ole vielä mittaristoa tässä automallissa avannut, miksi ei tämä sumuvalon merkkivalo pala mittaristossa, kun kerran takasumarien palaa....onkos siellä edes polttimoa tai paikkaa? Voisiko joku jolla on orkkissumarit kertoa, missä kohtaa sen etusumarivalon pitäis palaa mittaristossa? Olettaisin, että jossain takasum.valon vieressä. Kiitos etukäteen mielenkiinnosta tätä keskustelua kohtaan ja eikun roplailemaan.

            Comment

            Working...
            X