Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Subbari Kotelon tekoa urs4:een

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Subbari Kotelon tekoa urs4:een

    Elementti olis DLS MW-10.
    Tommonen löytyy tehtaan omassa refleksi boxissa jo olohuoneen nurkasta. Toi kotelo ei vaan passaa tohon urssiin kovin hyvin joten ajattelin kyhätä ite uuden kotelon.

    Kotelon pitäisi olla mahdollisimman pieni. Ajattelin tehdä ihan vaan suljetun kotelon tolle. Valmistaja ei suosittele suljettua mutta jollain/jostain olen lukenut että toi on toiminut myös pienessä suljetussa kotelossa n.20l.

    Olisko toi 20l sopiva koko mihin yrittäis päästä.

    Elementin ajattelin sijoittaa pauhaamaan suoraan suksiluukusta ohjaamoon päin.

    Mielipiteitä saa esittää.

    #2
    http://www.autosound.fi/ohjelmat.htm
    Tuolla on käyttökelpoinen kotelon suunnitteluohjelma niin saat vähän suuntaa minkä kokoista vois kokeilla.
    Ja täs ois tarvittavat mw10 parametrit kotelon laskemiseen
    Qts 0,31
    Fs 35,1 Hz
    Vas 28 ltr
    Qes 0,36

    Comment


    • #3
      Siis osaankohan käyttää tota ohjelmaa oikein. Noilla arvoilla ohjelma antaa kotelon tilavuudeksi 6,66l suljettuun koteloon. Jos toi FB on kotelon tilavuus.

      Olis ainakin tosi pieni kotelo :)

      Comment


        #4
        Niinhän se antaa...eli se laskee suljetunkotelon Qtc arvolle 0,7 mikä on optimi.
        Jos teet 20ltr kotelon Qtc on 0.48 ja toimii sillä varmaan ihan hyvin.

        Comment


        • #5
          Tämmösen laatikon sain aikaan:
          http://web.maxinetti.fi/maxi.saau/subsivu.jpg

          Tohon sub osan vierelle tulee vahvarit kiinni ja kontista katsottuna koko höskän tulee peittämään peitelevy jossa päällä sama kangas kun mikä näkyy suksiluukusta ohjaamoon.

          Matskuna oli 18mm filmivaneri jonka sain halvalla.

          Kokeilin autossa koteloa ja rämishän se vähän, no tänään tuli valettua hartsi/hiekka kotelon sisään. Saas nähdä paraniko yhtään. No tämä on mun eka kotelo minkä olen tehnyt ja sen kyllä näkee. :)

          Comment


          • #6
            Taisi olla jo -80 -luvun puolella, kun silloinen Hifi -lehti julkaisi rakennusohjeen bassorefleksimallisesta, kymmenlitraisesta subbarikotelosta autokäyttöön. Elementtinä oli Focalin 8" kaksoispuhekelainen, jollainen oli tuolloin harvinaista herkkua.
            Takensin sellaisen 22 mm vanerista ja kotelosta tuli kompaktista koostaan huolimatta varsin tukeva, mutta helposti siirrettävä, kun siihen asensi kahvat ja XLR -pikaliittimen kaiutinpiuhalle.
            Golffin pienessä ilmatilassa tuollaisesta sai tosi mukavan bassotoiston pihalle ja silloin yleinen vahvistinteho 2x100W riitti mainiosti, koska elementti oli niin herkkä -nykyäänhän on ihan sama, mikä on elementin herkkyys, kun vahvistintehoilla ei ole ns. rajoja.
            Kukahan harrastajat muuten on saanut uskomaan, että pienestä kotelosta ja pienellä elementillä ei voisi saada aikaan hyvää bassotoistoa?

            Comment


            • #7
              Tuollainen kotelo tuli joskus värkättyä avantin perälle (elementti 13" Focal):

              Comment


              • #8
                Vanha aihe,mutta onko joku tehnyt C4 avanttiin suksipussinreikään soveltuvaa

                subikoteloa?

                Comment


                • #9
                  Itellä oli jonkun tekemänä edellisessä urssissa varapyöräkoteloon sijoitettu elementti/levy, sinällään soi hyvin ja ite tykkäsin toteutuksesta koska myös varapyörä sopi kulkemaan mukana.

                  Comment

                  Working...
                  X