Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4:sen ajonestoa ei saada kuntoon millään, löytyisikö apuja?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4:sen ajonestoa ei saada kuntoon millään, löytyisikö apuja?

    Eli reilun 100tkm:n ja parin vuoden ajan on saanut A4 -96:n kanssa ajoneston kanssa tapella. Ensin vaihdettiin avaimia, sitten vaihdettiin ajonestolaite (käsittääkseni lukupuola). Vika pysyi poissa lähes vuoden ja tuli taas takaisin. Lukupuola/ajonestolaite vaihdettiin uudestaan takuuseen. Nyt 2 kk:tta tuon takuuvaihdon jälkeen nautitaan taas satunnaisesta avainten hylkäämisistä. Tarpeeksi kauan kuin yrittää (3-n kertaa), niin auton saa kyllä lopulta hyväksymään avaimen. Avainten vaihtamisella kesken vian ei tunnu olevan vaikutusta. Toisinaan lähtee kerralla, eikä ajonesto temppuile lainkaan. Saattaa kulua pitkiäkin aikoja kun kaikki toimii aivan normaalisti ja sitten alkaa taas tuo avainten hylkäys. Kuvio on ollut koko ajan samanlainen, välillä toimii ja sitten taas ei.

    Ihan alussa nähtiin testerillä, että "avainsignaali heikko, satunnainen vika" ja tällöin avaimia uusittiin. Tämän jälkeen ei ole muistiin vikakoodeja tallentunut, tai sitten vikamuisti ehtii tyhjentyä tms. ennenkuin auton saa taas testerin päähän. Oli miten oli, muistista ei ole löytynyt rekisteröityä häiriötä, joka voisi auttaa vian kanssa eteenpäin pääsyssä. Ensimmäisellä lukupuolan uusintakerralla Stockalla olivat saaneet jotenkin kuitenkin "mitattua", että lukupuola olisi viallinen, toisella uusintakerralla mistään ei löytynyt mitään vikaa.

    En usko, että vika voi olla enää itse tuossa lukupuolassa/avaimissa. Onko jollain parempaa tietoa tuon laitteen sielunelämästä, mikä voisi hommassa mättää? Myöskin pointterit autosähkö/ajonestolaite-expertteihin täällä pääkaupunkiseudulla otetaan vastaan.

    #2
    Voisiko olla johtosarjassa jotain johtovikaa? Onko autoon asenneltu paljon ns lisälaitteita eli kovasti kopeloitu auton johtoja?

    Comment


      #3
      Ei ole johtoihin koskettu sitten vuoden -96 radion asennuksen jälkeen :) Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö johtosarjassa voisi olla vikaa, autollahan on jo 8 vuotta ikää. www.audifans.net -forumilta löysin ohjeen, jossa pitäisi eristää sieltä virtalukon läheltä muovikuorien alta jonkinlainen lukupuolan "antennijohto" jolla ongelma ratkeaisi, en kyllä ymmärrä mikä tässä voisi olla juju. Täytyypä tutkia johtojen kuntoa ja katsella lisäksi löytyisikö sieltä tuollainen "antenni".

      Tietääkö joku miten tuo härveli oikeasti toimii: Olen ymmärtänyt, että moottorinohjaus antaa lukupuolalle käskyn lukea avaimen. Lukupuola sitten kuittaa joko avain OK tai NOK ja tämän tiedon mukaan kone sitten sammutetaan / jätetään käymään. Onko se oikeasti noin, vai onko jossain vielä erillinen "ajonestolaite"?

      Comment


      • #4
        En tiedä onko tässä sulle mitään uutta mutta en malta olla kommentoimatta :)

        Aika ihme homma että -96 vuosimallin a4:ssa ajonesto temppuilee, sehän on aina ollut vain -95 vuosimallin ongelma niin kuin kaikki tiedämme.
        -96 vuosi malliinhan tuli uusi virtalukosta erillään oleva lukupuola joka on ollut kestävämpää tekoa kuin virtalukon ympärille kääritty käämilanka, väittivät jopa Jyväskylän Audin liikkeellä että ei ole koskaan tarvinnut -96 ja siitä uudempiin lukupuolia vaihtaa mutta suhtaudun siihen kuitenkin pienellä varauksella koska onhan se sullekin vaihdettu....

        Vika voisi tosiaan olla jossain muualla kuin lukupuolassa tai avaimissa, mulle selitti yksi paikallinen autosähkö mies että lukupuola "haistelee" avaimessa olevaa koodia aina autoa startatessa ja että tieto koodista välittyy noin metrin säteellä lukupuolasta oli avain sitten virtaukossa tahi kojelaudan päällä eli avaimen/virtalukon kuluminen ei vaikuta auton käynnistymiseen.

        Kun omassa audissani ajonesto alkoi temppuilemaan, kävin kolmessa eri autosähkö pajassa kyselemässä että voisiko ajoneston jotenkin ohittaa koska tiesin että minun tapauksessa koko virtalukko menee vaihtoon ja maksaa yli 200 egee + työt sekä avainten koodaukset ,loppu summa taisi olla karvan alle 300 eskoa...
        Kaikissa kolmessa autosähkö liikkeessä sanottiin että ajoneston voi ohittaa mutta n. 50 euroa tunti ja aikaa voi mennä 3-5 päivää koska käskyt lukupuolalle lähtee tosiaan auton aivoista eli boksilta!!

        Järjestys on siis virtalukolta tieto boksille että autoa startataan, boksilta käsky lukupuolalle lukea avaimen koodi ja koodi boksille päin ja jos koodi oikea niin kaikki ok!

        Comment


          #5
          Ittellä oli akussa vika jännite meni liian alas startatessa ja sitä myöten käynnistyksen esto päälle. Tarttaili kyllä vaikka kuinka pitkään mutta kait se jännite....Veljellä Golfissa sama homma toinen avain kuulemma vain viimen pelasi mutta akun vaihdon jälkee molemmat?????

          Comment


          • #6
            Lisäys edelliseen viestiini.
            Siis oikeastaan A4:sen ajonestolaitetta ei voida sanoa varsinaisesti ajonestolaitteeksi koska sehän estää tosiasiassa vain auton käynnistyksen...eli jos auton boksiin saadaan vain jollain keinoin syötettyä oikea koodi (tätä tapahtuu kuulemma virossa paljon) niin mikään ei estä sen sen jälkeen autolla ajamista :)

            Käsittääkseni "oikea" ajonestolaite ei anna edes startata mutta jos virtalukko saadan ohitettua niin sitten boksi "haistelee" että auto liikkuu ja sammuttaa auton...voin olla väärässä mutta vastaus kysymykseen onko erillistä ajonestolaitetta niin ei mielestäni ole vaan kyseessä on pelkkä käynnistyksen estolaite

            Comment


              #7
              Kiitokset lisävalaistuksesta, eipä kannata siis mitään "antennijohtoa" alkaa tuosta omasta pirssistä etsiskelemään, siellä on varmasti tuo uudempi lukupuola, sen tiedän. Täytyy tuo akun jännitteen käyttäytyminen tarkastaa myös. On nimittäin akku alkuperäinen vuosimallia -96 ja +250tkm:n startit takana ;);) Ei yllättäisi, jos olisi vaihtokunnossa...

              Tiedoksi myös, että ainakin pikaisella netistä hakemisella löytyy ihan mielenkiintoisia tarinoita ajonestosta mm. vm. -99 autoista. Ja ei näytä olevan edes moottorisidonnainen, on ongelmia dieseleissä ja bensahärveleissä, eli jotain heikkoja kohtia tuossa ajonestosysteemissä kyllä on.

              Comment


                #8
                Joo itsellä oli sama vika mallivuosi -96 vaihtoivat jonkin välijohdon "johtosarjan" jossa oli liittimet molemmissa päissä mitään muuta siinä ei näyttänyt olevan, johdon hinta oli non 48?+työt päälle vika loppui siihen. Työ suoritettiin Joensuun Laakkosella

                Comment


                  #9
                  Morjensta!

                  Audi A4:sen vm. -95 sähköt ja ajonesto kujeilee.
                  Viime viikolla auto jäi ruokakaupan pihaan, sillä autoa ei saanut pysymään käynnissä.
                  Auto kyllä käynnistyi, mutta sammui samantien. Tulipa siinä käynnistellessäni mieleen tämän foorumin jutut ajonestosta ja sen mahdollisesta lukittumisesta. Ei muuta kun hinuria paikalle ja auto paikalliseen Audi -liikkeeseen vikaselvitykseen. Testerit kiinni ja tulosta odottamaan. Jaahans, näkyy moottorin ohjainlaite olevan "lukitussa" -tilassa" ja lisäksi mootorin ohjainlaite "ei oikeutta" -tilassa. Virta-avaimen lukupuola oli testerin mukaan kunnossa, joten syytä ei ajoneston lukittumiseen löydetty. Paikalla kävi vielä autosähköihin erikoistunut asentaja, jonka tekemän akkutestauksen mukaan akku olisi vaihtokunnossa. Kertoi, jotta akun jännite putoaa liian alas kun autoa käynnistetään. Tällöin moottorin ohjausboxille menevä jännite putoaa liian alas ja tällöin ajonesto kytkeytyy päälle. Suosittelivat uutta akkua. Hämmästelin moista analyysiä, sillä akku (Exide, 60 Ah) on kolme vuotta vanha, eikä siinä startattaessa ole minkäänlaisia hiipumisen tai voiman puutteen merkkejä osoittautunut. En uutta akkua suostunut vielä hankkimaan, vaan painelin seuraavaksi akun myyneeseen liikeeseen akun kuntoa ihmettelemään. Akkuliikkeessä lyötiin akkutesteri kiinni ja kuormitettiin akkua 180 A:n virralla. Tulos: "akku on täysin ehjä" ja jännitteet pysyvät sallituissa rajoissa (> 9V). Akkuliikkeessä kertoivat esimerkin, jossa asiakas oli hankkinut uuden akun (Transportteriin), jonka merkkiliikkeen testeri oli myöhemmin samaisena päivänä todennut huonokuntoiseksi ja tehottomksi. Hänellekkin suositeltiin akun vaihtoa uuteen.

                  Vaikuttaa siis siltä, että merkkiliikkeen akkutesterin havaitsema akun kunto ei välttämättä pidä paikkaansa vaan ajonesto on kytkytynyt päälle jostakin muusta syystä.

                  Auto toimii tällä hetkellä, mutta hieman jänskättää vian toistuminen. Pitäsköhän noita liittimiä, palaneita lamppuja ja johtosarjoaja alkaa seuraavaksi tarkatelemaan???

                  Comment


                    #10
                    Itselläni myös käynnistyksenesto temppuilee satunnaisesti. Välillä menee pitkiäkin aikoja ilman ongelmia, sitten taas joku päivä joutuu aina yrittämään pari kertaa. Ainakaan minullahan autoa ei tarvitse käynnistää jotta tietää onko vika päällä, joten en oikein usko tuohon akkuteoriaan. Riittää kun kääntää virrat päälle ja odottaa pari sekuntia. Jos käynnistykseneston valo jää vilkkumaan, virrat pois ja uudelleen päälle. Jos jää sammuksiin niin auto käyntiin. Joskus tuntuu että avaimen poisto lukosta ja uudelleen laittaminen auttaa, tai sitten on vaan sattumaa. Suunnitelmissa on purkaa virtalukon ympäristö ja tutkia vähän tarkemmin. Hirvittää vaan kun joutuu airbagin irroittamaan. No, jännitystä elämään... ;)

                    Comment


                    • #11
                      -96 todellakin, sama ongelma, ja onneksi vain satunnainen. Kunhan aina vaan malttaa tosiaan sen pari sekuntia odottaa virtojen päällelaiton jälkeen, että näkee syttyykö ajonestonvalo vai nöy. Joku ratkasu asiaan olis kiva löytää.

                      Comment


                        #12
                        Lienekkö sattumaa, mutta talviaikaan ko. käynnistyspulmaa ei juurikaan esiintynyt.
                        Heti kelien lämmettyä vaiva palautui. Viimekesänä vika esiintyi ensikerran juuri hellepäivänä.

                        Comment


                          #13
                          Täällä kanssa satunnaista A8-ajoneston temppuilua, ei aina tunnista avainta ja sammuu hetimiten startin jälkeen niin että ajoneston merkkivalo jää vilkkumaan.

                          Comment


                            #14
                            edit

                            Comment


                            • #15
                              http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ight=lukupuola

                              Comment


                                #16
                                Tuohon yllä mainittuun meikäläisen avaamaan ketjuun totean täydennykseksi: vein huoltoon, tekivät jotain parinsadan euron edestä (vaihtoivat ilmeisesti lukon/lukupuolan/jotain) ja vika katosi pysyvästi.

                                Comment


                                  #17
                                  Nostellanpas tää ylös. Asentelin audiin paremmat popit. Vahvistimelle otin virran suoraan akulta aika paksuhkolla virtakaapelilla. No, biisit soi kivasti, mutta mutta, heti asentelujen jälkeen on alkanut esiintyä käynnistyksenestovalon vilkkumista?
                                  Eli satunnaisesti ku auton käynnistää, saattaa käynnistykseneston valo jäädä vilkkumaan ja auto sammuu. Avain irti uudestaan takas ja taas toimii.
                                  Eli olisikohan mahdollista, että akussa ei riitä tehot autolle+vahvistimelle? Tuskinpa on sattumaa, että vahvistimen asennuksen jälkeen seuraavana päivänä alkaa oireileen käynnistyksenesto :) ?



                                  "Ihanan kallista, Audi on"

                                  Comment


                                    #18
                                    Otin tuossa hiljattain toisen avaimen käyttöön ja nyt ongelmia ei enää ole esiintynyt. Onko avaimissa paristo sisällä? Vai minkälainen sydeemi on kysymyksessä? Tällähetkellä ainakin näyttäis, että syy oli avaimessa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei ole patteria. Avaimen sisällä on siru joka aktivoituu kun avain viedään transponderin (virtalukon ympärillä oleva kehä) lähelle. Siinä ne sitten vaihtelevat koodia.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X