Kävi eilen kaupungilla käydessä niin, että yhtäkkiä vilkku vain jumittui = jäi päälle. Vilkku pois ja takaisin, ja taas vilkkui jonkin aikaa, ja sama uudestaan. Mistähän voisi johtua? Vilkun rele huonona? Ja se taas on jossain syvällä mittariston takana = jonkun muun (asiantuntevan) homma?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 vilkku jää jumiin
Collapse
X
-
Taitaa olla vilkkurele mittariston takana, kuten aikaisemmissakin topiikeissa on sanottu. Tyhmä vastaus: poltin viallinen, joka aiheuttaa häiriötoiminnon?
Comment
-
Mullakin vilkku alkoi sekoilla vilkuttamalla välillä tosi tiheään. Releen vaihto auttoi. Rele on kiinteästi kiinni hätävilkkukatkaisimessa eli koko katkaisin tulee uusia. Maksoi n.50?. Keskikonsolin purku sujuu suhtkoht helposti, mutta itse releen kiinnitys on todella syvältä. Kannattaa katsoa uudesta releestä kuinka se on. Itseä pelotti että jotain hajoaa, kun joutui käyttää vähän raakaa voimaa releen irrottamiseen. Kannattaa kysyä huollosta onko niillä joku erikoistyökalu tai menetelmä tuohon.
Comment
-
mikko68
sama täällä, A6 -00 ja alkoi oireilla ajossa että jäi vilkku palamaan satunnaisesti
Seuraavaksi semmoinen julmettu rätinä hätävilkun katkaisijan kohdilta että säikytti kunnolla kun laittoi virrat päälle.
Hetken aikaa pähkäiltyä tuli kokeiltua vilkkua jolloin rätinä lakkas.
Onko tietoa mistä tuommonen rele löytys ja about mihin hintaan täältä pk seudulta ?
Vaihto onnistunee iteltä, lienee sama kuvio kuin yllämainitussa A4 mallissa, ellei olisi peräti sama rele VAG konsernin tuntien?
Comment
-
Kieltämättä vaikuttaa niin halvalta tuo paketti ettei kyseessä voi olla kuin pelkkä rele (jonka myös saa jonkun lukemani jutun mukaan erikseen vaihdettua?)
Mutta yleisesti noista Motonetin osista... olen niitä käyttänyt jo ties miten pitkään. Nissaniin, Toyotaan, Renaultiin, Audiin. Ei ole ollut mitään ongelmia, vielä ainakaan... Laadusta en osaa sanoa, mitään ei ole ainakaan rikki vielä mennyt.
Comment
-
Taannoin omassa Audissani vilkku lakkasi toimimasta ja sen seurauksena kävin hakemassa VAG:ltä uuden vilkkureleen (38,50 10/04), joka on integroitu yhteen hätävilkkupainikkeen kanssa. Muistelen, että tähän positioon oli olemassa kahta vaihtoehtoa riippuen liittimen pinni määrästä. No, kaikki toimi hyvin noin 3kk jonka jälkeen alkoi satunnaisesti "julmettu rätinä" kuulumaan releestä, varsinkin sen jälkeen kun vilkkua oli käyttänyt. Vilkkuvalot eivät palaneet rätinän aikana. Ja se yleensä rauhoittuu hetken päästä. Kävin ruinaamassa takuuseen uuden relepaketin. Ei auttanut. Saatanallinen rutina jatkuu satunnaisesti. Laitoin kuparitahnaa vilkkupolttimoiden kosketuspintoihin ja puristelin vilkkujen sähköjohtojen liittimiä tiukemmalle. Ei auttanut Seuraavaksi täytyy käydä läpi vilkkuviiksi. Ongelma on onneksi vielä melko satunnainen. Välillä menee useita päiviä, jopa viikkoja ettei rutinaa ilmene ollenkaan. En ole vielä keksinyt ongelmalle nimittäjää joka sen laukaisee päälle.
Vaimo huomauttelee maltillisesta vilkun käytöstä kaupungissa ja hän on tietenkin oikeassa, (kuten yleensäkin?) mutta selitäpä tämä ongelma hänelle niin, että sen ymmärtää:)
Comment
-
mikko68
jeps, nyt hätävilkun katkaisija olis irti, lyhyesti A6 -00 mallissa meni seuraavasti:
1. Etupaneeli (siis se joka ympäröi ESP ym. katkaisijat, hätävilkun ja mukitelineen) irti, suojan yläreunassa on "klipsut" 3kpl jotka pitää sitä kiinni ja ylälaidasta ulos+alaspäin taittamalla paneeli lähtee irti.
Eli kuvittele että paneelin alalaidassa on saranat niin liike on oikea.
Jos väännät alhaalta ylöspäin niin klipsut hajoavat aika herkästi (1 meni itellä rikki, -> epoxia..)
2. RIITTÄVÄN iso ruuvimeisseli hätävilkun päällä olevaan reikään ja kampeaa vilkun SUORAAN ulos. Vilkun sivuilla on pellit jotka pitävät sitä ikävän tiukasti kolossaan. Pienemmällä meisselillä voi avittaa toisesta reunasta.
Piti lukea useita aiempia kirjoituksia että sai riittävän rohkeuden vääntämiseen ja sieltähän se hätävilkun katkaisija sitten putkahti ulos.
Allekirjoittaneella hätävilkun (4b0 941 509c, WBS+zusf., pa6 gf30) sisällä oli 2relettä + elektroniikkaa joten puhdistamisen sijaan lähden ihan suosiolla metsästämään maanantaina uutta relettä. Ko. releessä takana oli 9pinniä
Onko jollain on vinkkiä mistä kannattaa PK seudulla kysellä?
Comment
-
mikko68
ei voittoa, uusi originaali rele n.40e ja heti kun sai paikalleen niin sama rätinä jatkuu.
Kävin vähän kyselemässä pajan puolelta niin veikkas vilkunviikseä seuraavaksi.
Eli rattia ja vilkun viikseä irrottelemaan, olikos niin että akku piti ottaa irti 15-30min aiemmin ettei airbag tuu silmille/sen varotusvalo ala palamaan?
[EDIT] ja jos jollain on ehjä A6 -00 vasen viiksi cruisella jäänyt nurkkiin ajelemaan niin laita viestiä =)
Comment
-
Moro,
Samanlaista ongelmaa tuli toissapäivänä. Lyhykäisyydessä;
Vilkku päälle -> palautus -> jäi naputtamaan, vaikkakin vilkut eivät vilkkuneet. Saattoi "mennä" päälle satunnaisesti. Ääni kuului juurikin tuosta hätävilkkukatkaisijasta.
Noh nohevana miehenä kävin hakemassa uuden hätävilkkukatkaisijan(42e, espoon Audi Center)...ja p****t...ääni vain muuttui nitiseväksi. Eli jää edelleen hetkeksi päälle. Ja tekee edelleen myös satunnaisesti normaali ajossa.
Mistäköhän kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Vilkkuviiksi? Vilkkurele? <- vai onko noita jossain muualla kuin tuossa hätävilkkukatkaisijassa?
Comment
-
mikko68
RATKAISU hätävilkun releen rätinään: (ainakin toistaiseksi..)
Meni sitten taannoin hermot kun tuo rätinä alkoi olla epäsäännöllisen säännöllistä..
Akku irti, 30min odottelua, ratin takaa 2kpl TORX ruuveja irti, bägi irti (kyllä muuten 1. kerta irrottaessa jännittää kun irrottaa virtajohon bägi kädessä että entäpä jos..)
Sitten ratin keskiöön käy sama tähtipää avain mikä on 1.6TD kannenpulteissa =)
Ratti irti, ruuvit ylä ja ala suojasta irti sekä ohjaussäädön vivusta suoja pois jotta mahtuu tuleen alasuojasta läpi.
Sitten ohjaus-akselin panta kiinnikkeestä löysäten ja johdot irti, --> molemmat viikset kädessä.
Hetken aikaa kun katselee viiksiä niin toteaa että jospa sitä ei lähtisi aukaiseen enään pidemmälle vaan joko ostas suosiolla uudet (mutta kun on sunnuntai..) niin laittas sitten vain reilusti CRC:tä joka reiästä viiksiin sisään + viiksien reilua liikuttelua joka asentoon ja kamat takaisin kasaan.
Ja kas, vika poistui 100%:sti. Takana n. 2000km ja ei minkäänlaista ääntä.
Eli ilmeisesti vilkunviiksissä on "jokin" kontakti pinta joka menee hätävilkulle ja sen lika/kuluneisuus aiheuttaa sitten tuota rätinää.
Mutta siitä seurasikin seuraavaa ongelmaa, mittaristo meni luonnollisesti täysin nollille paitsi km määrä. Tämän jälkeen alkoi tehdä outoa ilmiötä että öljy ym. valot pelaavat ok mutta mikään viisari ei värähdä vaikka auto käynnissä..
tätä sitten pari päivää ja taas alkaa potuttaa kun tekee satunnaisen epäsäännöllisesti --> ratti ala-asentoon ja mittariston 2 ruuvia irti ja 2kpl johtonippujen pikakiinnikkeitä auki. Ja sitten mittaristoa ihmettelemään (oli muuten made in FRANCE..) ja kun piirilevyt ym. sai näkösälle niin taas alkoi tuntumaan että jospa sitä ei sittenkään jatkaisi pidemmälle..
Varmuuden vuoksi suhaus CRC:tä mittariston takana oleviin johtoliittimiin siten että mittaristo roikkuu alaspäin ettei valu sisään ja kamppeet takaisin paikalleen.
Yllätys oli suuri kun tämäkin vika katos, miettinyt ihan vakavasti että alkaisi lisäämään puolipurkkia CRC:tä joka tankilliseen niin voisi pelata jatkossa paremmin.. =)
Heti jos/kun rätinää alkaa ilmetä uudelleen niin uusin molemmat viikset, ja samalla vaihdan sen 50e hätävilkun katkaisija/rele yhdistelmän samalla, voisi veikata ettei tuommoisen rätinän jäljiltä ole kontaktipinnat enään parhaassa kunnossa ja kun 1 ylimääräinen tuli jo "vikaa etsiessä" hankittua.
Sama homma mittariston osalta, jos alkaa vielä oireilla niin vaihtoon, sisällä ei ole korjattavia komponentteja mittarivalojen lisäksi..
Comment
-
Tulipahan itsekin just äsken vaihdettua vilkkurele. Oireet oli se, että ensin vilkut toimi tasan yhden vilkahduksen (tai ainakin rele sanoi kerran naps) ja vähän ajan päästä mykistyivät kokonaan. Tämä alkoi heti kun läksin liikkeelle, pari tuntia aikaisemmin vilkut toimivat moitteetta. Onneksi oli herttoniemen marmoritiski matkan varrella ja löytyi sopiva vilkkurele.
Sen verran tuosta panelin irrottamisesta, että minulla ainakin systeemi oli niin perkeleen tiukasti kiinni, että vaikka kuinka varovasti vedit klipsuja aukipäin, niin alapuolelta yksi klipuista irtosi kiinnityksestään ja toinen puoliksi. Epoksi kannattaa siis pitää käden ulottuvilla joka tapauksessa. Laitoin vielä varmuudeksi sipauksen rasvaa klipsuihin takaisin laittaessa, jotta seuraava purku onnistuu ehkä helpommin.
E: Varmaan taas ihmiset kiroilivat, että törkee audikuski ku ei vilkkuakaan osaa käyttää :D Ei ollut kovin kiva ajella ilman vilkkua.
Comment
-
Lainaan topiccia :) Olisikohan sama vika kun pari kertaa on omassa autossa kaikki vilkut jääneet päälle palamaan yhtäjaksoisesti? Vilkkuvalot ei sammu muuten kuin auton sammuttamalla -ei vaikuta hätävilkkupainikkeen painelu. Kun käyttää varashälyttimen päällä, kaikki toimii taas normaalisti.
Auto on menossa sähkärille uuden avaimen koodausta varten joten mahdolliset vikakoodit voin tarkistaa silloin.. onko foorumilaisilla vika/korjausehdotusta?
Comment
-
http://www.audiforums.com/m_146946/tm.htm antaa aika hyvät ohjeet miten tuo rele kannattaa vaihtaa.
http://www.audiforums.com/upfiles/0/...FDD9BFDB8E.jpg
Comment
-
Tänä aamuna ei A6:sta löytyny vilkkuja ollenkaan, hätävilkut kyllä toimi.
Ehdin jo purkaa katkaisijan käteen ja tarkistelin sitä mikroskoopin alla, sekä puhdistin releiden kärjet.
Sittenpä tuli sellainen ahaa kun työkaverin kanssa sitä mietittiin, että suuntavilkuille ja hätävilkuille on oma sulakkeensa.
Ja sulakehan sieltä oli poksahtanu.
Tuo sulakehan voi ottaa itseensä, jos joku vilkkupolttimo kärähtää tai parkki. Näissä kun on se pysäköintivalokytkentä, niin sen vuoksi parkin lopahtaminen saattaa vaikuttaa koska virta kiertää jossain vaiheessa kuitenkin sitä kautta. En tosin tunne tuon kytkentäkaaviota, niin ei voi varmaksi sanoa.
Meiltä kuitenkin oli tuossa hetki sitten parkki pimeänä, josko se on antanu sulakkeelle jo vähän ensipotkua.
Näin tällä kertaa, halpa korjaus.
Comment
-
Jumiva vilkku
Vilkuttaa murheellisesti...
Joo, profiilin A6:ssa oli tuota vilkkuongelmaa myös:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=56773
Comment
Comment