Autooni tehtiin LongLife tyyppinen huolto viime kuun alkupuolella. Nyt huoltovälinäyttö kuitenkin kertoo minulle, että 337vrk / 14500km tulisi huolto taas uusia. Mitenkä se näin nyt menee? Olen vain käsittänyt, että LL-huolto-ohjelmaa käyttäen huoltovälit on 2v/20-30tkm. Olen tuon kyseisen huollon jälkeen ajanut n. 1000km. Voinko tuon seuraavan huollon ohittaa jotenkin (pitkittää sen ajankohtaa siis) esim. vaihtamalla öljyt ja raitisilmasuodattimen vaikka loppusyksystä ja nollaamalla siinä yhteydessä huoltovälimittarin? Vai onko vain järkevää sitten huollattaa auto normaalisti ihan vaan kun näyttö sitä "vaatii"? Mielipiteitä? Kiitos!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Huoltovälinäytön ongelma (vai onko?)
Collapse
X
-
Kyllä, jos haluat säilyttää LL-huollon, pitää se konfata aina narun päässä. Se menee kiinteäksi 15tkm:ksi kun kuittaa mittariston napeista.
Noista LL-huolloista ja kiinteistä huoltoväleistä on tasan yhtä monta koulukuntaa kun on vaihtoehtojakin. Foorumilla ollut juttua asiasta viime aikoina jonkun verran, moottori ja voimansiirto-foorumilla.
Minä en sano juuta enkä jaata, itse kukin päättäköön ;)
Comment
-
Entäpäs jos annan aikaa kulua ja nollaan itse huoltovälinäytön jossakin vaiheessa (esim. ajettuani 10000km, jolloin tuo kiinteä 15tkm oliskin hyvä ja asiallinen muistutus) niistä nappuloista ja pitkitän huoltoväliä siihen tapaan. Pystyykö niin tekemään vai onko siitä jotain haittaa vai pistääkö "tietokoneet" vastaan ja eivät esim. hyväksy nollausta?
Comment
-
Kun nollaa napista, nollautuu lukemat aina samaan esiasetettuun arvoon eli tässä tuo 15tkm, riippumatta siitä milloin nollaa ja kuinka usein nollaa. Se ei ole sen kummempi kuin munakello; aina voit vetää kellon takaisin näyttämään jälleen 10min jäljellä.
Eli ei tule huoltovälit hatusta.
Comment
-
Jos tulee noin 500-1000km kuussa niin eihän tuota tartte huoltaa kuin 2v välein. Kilsat ei tule muuten täyteen.
En kyllä tajua tota LongLifeä. Ite kyllä vaihtasin kuitenkin ainakin kerran vuodessa, mieluiten ennen talvea.
Kaupungissa kun nuo öljyt kulahtaa nopeemmin kuin reippaassa maantieajossa.
Comment
-
Eli ei tule huoltovälit hatusta
Longlife-huoltoväli määritellään eri parametrien mukaan, öljyn lämpö, p.ainekulutus jne. Et voi itse päättää että menempä huoltoon kun kilsoja on esim. 29 000. Tällöin huoltoväli on käyttäjän hatusta, ei auton määrittelemä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja A6tonenLuulisi, että kiinteän välin saa nollattua milloin haluaa.Alkuperäinen kirjoittaja blcpubNollaus onnistuu mutta huoltovälin määritys on tällöin vedetty hatusta.
Comment
-
No itse asiassa tässä kyllä taidettiin hieman harhautuakin.
Vastaus kysymykseen menisi kait jotenkin näin:
Vähän jää epäselväksi, että onko autoon laitettu LL-öljyt mutta mitä ilmeisemmin autossa on nyt kiinteä 15tkm:n huoltoväli.
En käsitä mitä tarkoitat huollon ohittamisella. Voit vaihtaa milloin vain öljyt, oli ne sitten normaalit tai LL-öljyt, ja nollata huoltovälinäytön samalla.
Ja toki voit huollattaa myös silloin kun huoltovälinäyttö sitä vaatii, sitä varten se on suunniteltu.
Sitten vielä kysymys, mitä se huoltoväli näyttö näyttää nyt? Aloin miettimään, että josko siihen kuitenkin on konfattu se LL-huolto.
Sanoit ajaneesi jo n. 1000km ja näyttö näyttää huoltoon olevan matkaa 337vrk/14500km. Jos se olisi kiinteällä välillä, pitäisi siinä kai olla vähemmän kilometrejä? Päivät kyllä täsmäävät, koska kiinteä väli on vuosi/15tkm.
Comment
-
Itseäni ihmetyttää myöskin tuo longlife omassa transportterissa (-06). Pitäisi olla 20-30tkm, mutta tänään aamulla käynnistäessa sytty näyttöön ilmoitus "Service in 3000km". Autolla ajettu 13tkm. Luulin, että kaupunkiajossa huoltoväli ois se 20tkm ja pidempää matkaa ajettaessa 30tkm.
Eli onpa tosi longlife, kun jotuu joka tapauksessa 15tkm välein huollattamaan.
Comment
-
Herättääpi hieman kysymyksiä tuo Longlife öljy... Huollatin profiilin auton 01.08.2006 audiliikkeessä. Huollon jälkeen huomasin huoltovälin olleen 15tkm ja 365 vrk. No kävin liikkeessä parin viikon kuluttua uudelleen ja se laitettiin longlife asetus päälle kiinteän huoltovälin sijaan. Joka tapauksessa minusta outoa, että tuollainen oli jäänyt huomaamatta. Sen jälkeen aikani ajeltua (muutama sata kilsaa) huoltovälinäyttöön tuli 17800km. Siitä se onkin sitten pudonnut tasaiseen tahtiin lukuunottamatta Tampereen reissua (300km edestakaisin), jonka jälkeen se nousi 500 km. Tänä kesänä vastaavilla matkoilla ei ole tapahtunut vastaavaa.
Mulla on nyt hieman päälle 12tkm ajettu tuosta ja näyttää 6300km huoltoon. On tosiaan enimmäkseen nurkka-ajoa, mutta aika rajua, että longlifella ajaa vain n. 3500km enemmän. Eihän sitä koskaan tiedä, että km määrä ei laskekaan tasaiseen, mutta niin se on tehnyt viimeisien tuhansien aikana. Eniten kuitenkin kummaksuttaa päivät huoltoon, joka näyttää nyt 81. Se laskee vielä joka päivä ja jokainen voi laskea kuinka monta päivää huollosta oli... Mullahan tulee keskimäärin 1000km kk eli sen mukaan pitäisi olla yli 150 pv huoltoon (180 tarkkaan)... Tuo päivien määrä jotenkin saa tuntemaan, että jokin kusee tai merkkiliikkeessä ei taaskaan oikeasti tehty asioita oikein.
Jos tuo on longlifea, vaihtuu mulla normiöljyt. Kusetukselta tämä jo lähinnä tuntuu. En todellakaan odota 30tkm huoltoväliä enkä etenkään mun kaupunkipyörityksellä, mutta kyllä se 20-23tkm tulisi pystyä ajamaan. Kun hankin tän auton niin ajattelin, että eipä tartte koko ajan olla öljyjä vaihtamassa...
MIELIPITEITÄ.
Comment
-
1000km/kk, öljynvaihto 15kk välein ja joutuu kokoajan vaihtamaan öljyjä. No, kaikki on suhteellista, niin myös aika.
Comment
-
^Joo en nyt ihan tuota tarkoittanut. Lähinnä sitä, että näillä huoltohinnoilla, ei kuule huvita ihan kokoajan vierailla öljynvaihdossa. Toki voi vaihtaa itse, mutta kun ei löydy ihan kaikilta auton nostamiseen tarvittavia vehkeitä, jolla pääsee alle. Vaihdoin aiemman B5:n öljyt itse aikanaan ja sen pohjan melusuojan poisto ei ollut niin hirveän mukavaa ahtaassa tilassa, kun auton keulaa ei saanut kunnolla ylös.
Jos maksan 250 eur pelkästä öljynvaihdosta jonkun ilmansuodattimen kera on se mielestäni hiukan paljon. Ymmärtäisin toki hinnan, jos vaihdettavaa olisi enemmän.
Pointtini olikin se, että turha on lehdissä mainostella huoltoväliä 2v/30tkm, kun ei taida pitää monissa tapauksissa paikkaansa. Eli onko se näin, että jos ajat paljon eli toisin sanoen yleensä paljon matka-ajoa, niin tuo LL:n 30tkm toteutuu... Ja ne ketkä ajavat paljon ajavat tuon 30tkm n. vuodessa. Tällöin auto on joka tapauksessa huollettava joka vuosi. Sitten vertaillaan johonkin muuhun merkkiin ja sanotaan, että pitempi huoltoväli pitää huoltokustannukset pienempinä, kun monia muita autoja on huollettava 15tkm välein. Näissä muissa tuo normihuolto kustantanee n. 150 eur nurkissa. Tarkoitan vain, että taitaa tuo longlife olla osin silmänlumetta normaalin laatuöljyyn nähden.
Comment
-
-
^Tarkoitin tuolla 250 eur hinnalla merkkihuollon Longlifehuollon hintaa. Siksi olenkin todennäköisesti tekemässä huoltoni jossain ihan muualla jatkossa. Ja mikäli kommentointi kiinnostaa kannattaisi lukea viestit kunnolla, sillä kritisoin lähinnä longlifeöljyä ja sen olevinaan paremmuutta tavalliseen nähden.
"Kyllä meitä on niin moneksi", niinpä taitaa täällä foorumillakin olla aika monta 2000-luvun audin omistajaa joille tuo 250e on ihan liian tuttu hinta.
Comment
-
Autossani on LL huolto ja ymmärrän sen perustoiminnan. Lähinnä nyt ihmettelen päivien toimintaa siinä.
Eli auto kävi huollossa ja ekat 1000km oli viivat. Sitten tuli arvio: Autolla voi ajaa 20tkm ja 500 päivää? Ymmärrän, että en pääse 30tkm ajotapani on kuluttava ja uskon sen edelleen laskevan. Mutta eikö minulle kuitenkin pitäisi lupailla 2 vuotta? Rajahan on 2v tai kilometrit.
Sitten kun ajelin rupesi km laskemaan mittarin mukaan. Kuitenkin yksi päivä oikeassa maailmassa on audilleni 10 päivää :D Eipä tolla niin väliä ole. KM tulee vielä aikasemmin vastaan kun päivät.
Eli miten toi nyt menee? Onko audissa joku tietokone, joka laskee paljon ajan keskimäärin päivässä ja näin ennustaa jäljellä olevien km mukaan koska se huolto tulee? Vai kuuluisiko päivien rullata 2 vuodesta alaspäin?
Toivottavasti joku ymmärs mitä ajoin takaa...
Comment
-
käynnistykset, öljynlämpötila, kulutus, kuormitus jne ymmärrän, että nämä vaikuttavat km määrään. Mutta miten ne voi vaikuttaa päivien kulumiseen :D
Eli jos poljen autoa, niin eihän aika kulu nopeemmin. Eli ei pitäisi päiviä menettää mutta arvioitu km määrä tulee alaspäin.
Ja amalin ei aleta vääntää LL vai kiintee, siitä ei ollu kyse. LL tulee pyytää uudet öljyt sisään n. 12tkm kuluttua. Nopeammin kun sun kiintee. Eli kumpikohan on parempi ;)
Comment
-
Ihan yhtälailla laskee niitä päiviä. Kun poljet enemmän, niin kone rasittuu enemmän samassa ajassa kuin vähemmän polkemalla -> aikaisemmin huoltoon. Näin minä olen sen ymmärtänyt, vaikka käsitän kyllä, että voisi sen esittää pelkkinä kilometreina tai pelkästään päivinäkin. Se huomioi käsittääkseni muuten myös jarrujen kulumisen yms. muutakin koneen ulkopuolelta.
LL:llä ei muuten voi tulla noin pientä aikaväliä. LL:lle on erillinen säädettävä minimiparametri, jota se ei alita ja se ei ole noin alhaalla.
Comment
Comment