Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 C4 -91 ja oven lukossa vikaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    100 C4 -91 ja oven lukossa vikaa

    Kummassakohan osastossa näitä lukkoja käsitellään, kokeillaan tätä nyt kuitenkin.

    Tuli hankittua tuommoinen 100 C4 -91 ja pitäisi muutama probleema korjata.

    Kuskin ovi menee kiinni vain erittäin hiljaa vetämättä ja lopussa tiukka nykäisy. Jos oven länttää kiinni, se jää ensimmäiseen "lonksuasentoon". Jos sen taas paiskaa kiinni hieman kovempaa, se pomppaa takaisin auki. Kertalaakista oven saa kiinni vain ulkoa painamalla se koko matka kiinni asti käsin. Sisältä pitää erikseen riuhtoa viimeinen kielekkeen asento kahvasta. Jospa tästä kuvauksesta saa selvää, mikä on vikana.

    Tutkin kielekkeen toimintaa verrattuna toimivaan vänkärinoveen, enkä havainnut mitään silminnähtävää eroa toiminnassa. Kuskinpuolen takaovessa on samaa vikaa, mutta lievempänä (ja sitten siinä on semmoinen vika, että se ei aukea sisältä, mutta varmaankin on joku tanko irti).

    Kyseessä ei ole jäätymisvika, koitin jo öljytä koneistoa pillin kanssa aseöljyllä sen verran, mitä sinne ulkopäin pääsee. Säädin myös tolpassa olevaa vastakappaletta ulospäin, ja sekään ei vaikuttanut millään tavalla.

    Onko kyseessä joku mallivika, onkohan lukkokoneisto korjattavissa, vai kannattaako kysellä romikselta käytettyä lukkoa? Mitenköhän tuo ovipahvi puretaan oikein, niin että ei menisi heti pilalle ja palasiksi? Onko lukkoon vaikea päästä käsiksi oven sisäpuolelta?

  • #2
    Foorumilla olen kyllä nähnyt hyvän selostuksen kuvien kera tosta ovipahvin irrotuksesta mutta en sitä äkkiseltään löytänyt.

    Eli ovipahvin päädyistä yläreunasta ruuvit irti.
    Ikkunan veivistä muovi pois (lähtee veivin keskustaan päin työntämällä / ruuvimeisselillä vääntämällä) ja sen alta löytyy ruuvi, se irti.
    Kahvasta muovi irti (lähtee kahvan yläosasta ruuvimeisselillä vääntämällä) ja sen alta löytyy kaksi ruuvia jotka irrotetaan.
    Sitten lähtee aukaisu kahva irti ja sen alta löytyy yksi irrotettava ruuvi.
    Sitten nostetaan ovipahvia ylöspäin jolloin sen pitäisi irrota.

    Ja kun noita muoveja irrottelee niin kannattaa muistaa järkevä voiman käyttä niin ei tarvi lähtee marmoritiskille / purkurille.

    Toivottavasti joku sais sen selostuksen kuvien kanssa tänne niin siitä ymmärtäskin jotain. Tää mun selostus näyttää aika vaikea selkoselta.

    Comment


    • #3
      mulla oli ostaessa sama vika apukuskin ovessa ja korjaantui kun rasvasin sen vaijerin mikä menee sisä kahvalta lukkoon... samalla rasvasin sitä lukkoa ihan urakalla... osto päivänä ei enään menny ovi ollenkaan kiinni...:(

      Comment


        #4
        Purin yhden oven ja siinä ainakin se osa, jota sisäpuolen kahvan vaijeri vetää, on täysin jumissa. Rasvauskaan ei auttanut sen kummemmin, saattaa olla, että joku jousi on irti tai poikki, ja sitten siellä välissä jumittamassa.

        Pitäisi varmaan saada jostain uudet eli käytetyt lukkokoneistot keskuslukolliseen C4:seen. Vinkkejä?

        Comment


          #5
          Jollei se lukkokoneisto ole ihan tohjona, niin kyllä sen saa herkistettyä.

          Juurikin se osa, mihin se sisäpuolinen avausvaijeri kiinnitetään, tahtoo ruostua jäykäksi. => Lukko pöydälle ja kaikki sovinnolla irtoavat osat irti, siteen koko keksintö esim. CRC.tä tai vastaavaa mömmöä täyteen ja anna liota vaikka tunti-pari. Sitten vaan nitkuttelemaan sitä ruostunutta kieltä edestakasin välillä aina pikku puhallukset paineilmalla ja lisää CRC:tä => notkistuu, kun ruosteet tulevat lukon rungon ja sen kielen välistä pois.

          Lopuksi vielä puhdistus jollain liinalla ja notkea pakkasenkestävä lukkoöjy pintaan (aseöljy?) osat kasaan ja käyttöön. Olen jo kolme ko. lukkoa notkistanut ko. tavalla, eikä ole samaa lukkoa tarvinnut toista kertaa saman vian takia availla. Vielä tarttis toi nykyisen auton repsikanpuolen lukko virittää...

          Comment


            #6
            Kyllä se vaikuttaa tohjona olevan, tuntuisi, että joku jousivika siellä on kaiken lisäksi.

            Comment


            • #7
              Siinähän pitäs ihan selkeesti näkyä se jousi jonka pitäis vetää se kieleke takaisin. Se jousi on siinä kielekkeen akselin ympärillä.
              Oli itelläkin juurikin sama kieleke aivan jumissa, ei meinannut käsi vääntämällä liikkua ollenkaan tarvi vähän pihtejä avuks. Kyllä se siitä sitten kuitenkin lopulta notkistu ja on nyt toiminu parivuotta.

              Comment


                #8
                Vaihdoin takaoveen tuon lukon, löytyi purkamolta toimiva. Koitin herkistellä pihdeillä sun muilla tuota vanhaa, mutta eipä sitä saa enää liikkumaan.

                Etuoven lukko toimii vähän paremmin, joten sen ehkä saisi korjailtua. Pitää purkaa etuovi kunhan löytyy sopiva rako. Onko itse lukkokoneisto siinä suurin piirtein samanlainen?

                On muuten pehmeitä torxeja, millä lukko on kiinni ovessa. Meni pyöreäksi ja piti pienellä laikalla ajaa siihen ura, että sai ruuvattua sen irti.

                Pitäisikö noissa olla yhden avaimen järjestelmä? Virtalukkoon ja oviin on eri avain, joista kumpikaan ei käy takaluukun lukkoon. On tainneet kyläsepät olla asialla.

                Comment


                  #9
                  "Mukavaa" kuulla, että muillakin on avainjumppaa.
                  Voihan se olla, että joku aikaisempi omistaja on jo vaihdellut sinne-tänne purkaamolukkoja ilman sarjoittamista.

                  Mulla toimii avain virtalukkoon ja kuskinoveen, ei muualle.

                  PS. Mulla oli se jousi ehjä, mutta muuten ruostunut täysin jumiin, kyllä notkistui silti.

                  Comment


                    #10
                    Ahaa, lukon voi siis myös sarjoittaa. Onnistuukohan takaluukun lukon sarjoittaminen ihan tavallisen lukkosepän luona?

                    Comment


                      #11
                      Onnistuu itse tehden kyllä myös. Todennäkösesti tarvit vain haittalevyjä. Täälä on ollu juttua tuosta sarjoittamisesta. Itekki joskus kasikymppisen lukot sarjoitin.

                      e: jos tästä ois apua: http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=24550

                      Comment

                      Working...
                      X