Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kolme piippausta ja punainen (!) -merkkivalo, =>update

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • itselläni sytytteli aikaisemmin tuota (!) valoa ja lisäsin hytikkänestettä ja ongelmat katosivat.



    nyt vaihdoin tukivarret auton keulaan -> abs merkkivalo alkoi palaa
    Viimeksi muokannut eikheiai; 16.8.2011, 22:14.

    Comment


      Jos tukivarsirempan jälkeen sytyttelee ABS ja (!) valoja niin ite epäilisin ensin ABS antureita ja kaapeleita.

      Comment


        Ja jos on samanlaiset haista v***u anturit kuin b5:ssa niin rempan jäljiltä saattaa olla anturi "lipsahtanut" ulos. Nimimerkillä jarrupalojen vaihdon jälkeen kävin oli abs-disko autossa. Ei voi ymmärtää miten sen jumpan jäljiltä tulee anturi ulommaksi...

        Comment


          Voiskohan olla samasta syystä kun alkoi plussan etupalojen vaihdon jälkeen palojen kulumisvaroitin palamaan? Tämä ei palanut edes loppuuntapetuilla vanhoilla paloilla.

          Comment


          • minkä näkönen putikka tuo abs anturi ees on?

            jarruttaessa siinä hakkaa absit päälle kokoajan ku jarruttaa. tosin tuo vali syttyy vaikka ei jarruttas kertaakaa..
            Viimeksi muokannut eikheiai; 18.7.2011, 13:17.

            Comment


            • Ainakin uudemmissa se on suunnilleen tämän näköinen.

              Comment


                Jos joku on muistanu laittaa kupari tms tahnaa uutta anturia asentaessa niin hyvinkin voi liikahtaa C4:ssa ainakin.
                Ilman liukasteita se on melko varmasti jumissa ja ehkä koputtamalla sitä voi saada sisäänpäin.

                Jos ABS:t nakuttaa liian herkästi niin anturiin se viittais. Liian kaukana tai lähellä jokin.
                Golffissa oli semmonen, että etulaakeri oli kulunu ja sen takia abs hakkas aina ryömintävauhdeissa jarruttaessa.

                Kulumisvalon kohdalla taas voi olla ihan vaan johto poikki tms.

                Comment


                • okei autosta on nyt rengas pois eestä pihassa.. mistä tiedän sen abs anturin oikean syvyyden?

                  Comment


                    Naputa se pohjaan asti, ja nosta milli ylöspäin.

                    Comment


                    • kiitos.. käyn kokeilemassa:) lienee hiukan tiukassa nuo kuitenki!

                      Comment


                        Jos se on tiukassa niin sit voi epäillä ettei se ole päässy liikkumaan.
                        En tiedä miten sen sieltä saa ulospäin ehjänä ilman, että vetarin ottaa irti tolpasta, jos se on tiukassa. Lähtee vain johto yms irti jos siitä vetää.

                        Comment


                        • no olihan se kuin olikin tullut sieltä melkeen sentin verran ulos.. naputtelin sen takaisin siinä kaiken muun remontin ohella -> koe ajon jälkeen aluksi kuvittelin että ei syttyisi abs valo pienen rundin jälkeen mutta muutama kiihdytys ja taas ABS aus lävähti tauluun..luulema kuitenkin että antureissa on hämminkiä koska toinen tosiaan oli ulompana kuin toinen. mikähän avuksi? pitääkö anturit käyttää pois ja asentaa uudestaa tms? vai pitäisikö niitä vielä koittaa naputella jollain kevyellä vasarra syvemmälle?
                          Viimeksi muokannut eikheiai; 19.7.2011, 18:49.

                          Comment


                          • Jatketaas tätä (!) asiaa ja puidaan ne abs-viat jossain muualla?

                            Omaan ongelmaan palatakseni... Eli kun tässäkin ketjussa on paljon puhuttu noista lötköjen pommi-vioista, niin onkos C4-ympäristössä vastaavaa vikapaikkaa (alipaine-puolella)? Testailin nimittäin tuota tehostuksen "säilymistä", niin sitähän mulla riittää tasan yhteen polkaisuun (auto sammutettuna). Jännittävä ominaisuus on myös se, että käynnistyksen jälkeenkään tehostusta ei käytännössä ole lainkaan, mutta heti kun auto liikahtaa niin tehostus palaa "normaaliksi".

                            Mistä ja miten tuota alipainesysteemiä vois alkaa tutkia?

                            Comment


                              En tiedä miten toi alipaine varaaja vaikuttaa jarruihin moottorin ollessa sammuksissa. Luultavasti ei mitenkään, koska jarrutehostimelle menevässä putkessahan on takaisku. Toi takaisku vois olla yksi tsekkauskohde.

                              Mulla ei ole tullut enään tuota (!) taas hetkeen. Muutoksia mitä on tapahtunut on yhden alipaineletkun kiinnilaitto ja ABS anturin naputtelu sisäänpäin kuskin puolella edessä.

                              Comment


                              • abs valo sammu ku koputteli vasaralla anturit paikalleen kunnolla..
                                Viimeksi muokannut eikheiai; 16.8.2011, 22:14.

                                Comment


                                • Audi 100 2.2E - punainen huutomerkki

                                  Heipä hei. Etsin haulla sanalla "pommi", että olisiko täällä aihetta samantyylisistä vioista, no tämä liippaa läheltä. Kertokaapas siis asiantuntijat, että onko tämä enempi anturivika, pommin vika vaiko kenties jarrupalat edessä huonot?

                                  OIreet tulivat Audiin yhtäkkiä kesken ajon. Sitä ennen ei tuo punainen huutomerkki vilkkunut lainkaan. Se alkoi itestään vilkkua ja on nyut vilkkunut puolentoista viikkoa. Tosin se ei ole ihan säännöllistä, välillä valo myös katoaa, mutta tulee myös takaisin. Etenkin kun kääntää rattia vasemmalle tai on epätasainen tie, valo häviää. SIksi epäilin itse, että oiskos anturivika.

                                  Jarruja olen testannut niin, että normaaliajossa kun polkee, jarrut tuntuu pelittävän normaalisti, hyvä jarrutusvoima, poljinkaan ei painu oudon syvälle. Jarrunestettä on lähes maksimi, eikä tuntuisi vajuvan. Jarrupalat ovat takana uudet, mutta edessä ei. Edessä tosin silmämääräisesti näyttäisi, että palat on ihan ok. Tosin toiset palat näyttää ohkaisemmalle kylläkin. Olisiko yksi vaihetoehto se, että nesteidenkin määrän pitäisi olla millintarkasti maksimissa (sekä jarruneste että hydrauliikkasäiliö?) voisiko todella anturit olla noin herkät? Tai sitten jarrupalavika edessä (liika kuluneisuus vaikkapa toisissa paloissa? Tässä mallissahan ei ole ns. ajotietokonetta ei tule siis ok tai autocheck- valoja. Joten Audi 100- oppaan mukaan jarrupalan kuluneisuuskin voisi oireilla tällä tavalla?

                                  Sitten pommiepäily. Tästä minä en ole asiantuntija lainkaan, tarkasti en edes tiedä missä kohtaa tämä sijaitsee. Mutta tyhjäkäynllä ollessa poljin hieman täristää (siis jarrupoljin) ja painuu hiljalleen pohjaan. Myös tuo huutomerkkivalo voi alkaa polkemisen puolivälissä palaa, ellei heti pala kun starttaa. Valo siis ei todellakaan pala koko aikaa säännöllisesti, mutta ei ole kadonnutkaan. Ja sitten kun sammutan auton, poljin menee melko äkkiä kovaksi. Pommiko myös vanha jo?

                                  Oisiko mahdollista, että on samaan aikaan anturivika ja pommivika. Aloittaisinko mistä tämän tutkimuksen??

                                  Auto on siis vm 1989 satanen 2.2E kilometrejä 392000. Se piti vielä sanomani, että hydrauliikkanesteetkään ei näyttäisi vajuvan.

                                  Comment


                                  • Jos poljin täristää niin kannataa ilmata jarrut, tosi tarkka ilmasta. Itselläni sama ilmiö kun käytin takasatulan irti. uudelleen ilmauksen jälkeen tärinä hävisi.

                                    Comment


                                    • Menopelinä A6 C5 ja täälläkin samaa ongelmaa, eli piippaa kolmesti ja syttyy tuo (!) merkki tauluun lähes poikkeuksetta kun auto seissy useammankaan tunnin. Havaintoina ollu lähinnä, että tehostus loppuu auton sammuttamisen jälkeen 1-2 polkaisuun. Ja konetilasta kuuluu lähempää tuulilasia tasaista suhinaa, jonka paikallistin jarrutehostimen ja pääsylinterin alueelle. Eli taitas vaan alipaineet karata ja varoitus herjaa, ku ei saa tarpeeks nopeasti paineita ylös käynnistäessä. Varoituksen vilkkuminen loppuu kyllä about 1-2min ajon jälkeen ja jarrut pelaa meinaan ajon aikana sit ihan normaalisti. Eli taitas olla tiivisteremontti edessä.

                                      Comment


                                        Itselläni -93 Audi 100 S4 ja rupes myös yllättäen vilkuttamaan käynnistettäessä tuota punaista huutomerkkiä piippauksien kera.
                                        Jarrut tuntuu hieman oudolta. Paikallaan poljinta painattessa tuntuu pieni tykytys jalkaa vastaan, mutta jarrut tuntuu kuitenkin jarruttavan ajossa normaalisti.

                                        Hydraulijärjestelmässä ei näkynyt vuotoja, vaihdoin uudet nesteet, josta ei ollut apua. Ohjaus/jarrutehostinpumppu piti jo hieman ääntä, joten vaihdoin senkin käytettyyn parempaan. Sekään ei poistanut huutomerkkiä.
                                        Luin vikakoodit abs boxista, ei löytynyt yhtään. Lopuksi nappasin jarrupääsylinterin alta paineanturin piuhat irti ja huutomerkki hävisi!

                                        Nyt kysynkin onko vika itse paine-anturissa vai eikö järjestelmässä ole vieläkään tarpeeksi painetta? Varmaan pitäisi bommi vielä koittaa vaihtaa. Häiritsee vaan tuo jarrupolkin jatkuva tykytys.. vinkkejä ?

                                        Comment


                                        • itselläni vilkuttaa kans tuota huutomerkkiä ja abs keltainen valo palaa. eilen vaihdoin levyt ja palat, ei apua. ens viikolla vien tutulle nyrkkipajalle jossa katsotaan absin kehät ja anturit. sammuttamisen jälkeen ku polkee jarrua ni 1-2 polkaisun jälkeen poljin on ihan kova. eli paineita jostain päästelee? tuo "kovuus" tuskin liittyy siihen abs-boksiin?

                                          Comment


                                          • Kunnossa oleva järjestelmä kestää monta polkaisua ilman että auto käy, ennenkuin poljin muuttuu kovaksi. Mikäli kestää vain pari polkaisua, niin todennäköisesti latauspaine on liian pieni, tai sitten painevaraaja (pommi) on rikki. Kummatkin viat saa erittäin todennäköisesti korjattua pommin vaihtamalla, koska se sisältää myös latausventtiilin.

                                            Comment


                                            • missähä tää pommi sitten sijaitsee?

                                              Comment


                                                Ainakin URS4:sessa pommi löytyy moottoritilasta, kuskinpuoleisen runkoaisan alapuolelta edestä.
                                                Tuossa yksi kuvan jonka löysin: http://12v.org/urs/BrakeBombLocation.jpg

                                                Comment


                                                  Sinulla on alipaineella tehostetut jarrut. Ihan normaalia että tehostus loppuu muutaman polkaisun jälkeen.

                                                  Mutta tyhjäkäynllä ollessa poljin hieman täristää (siis jarrupoljin) ja painuu hiljalleen pohjaan.
                                                  Täristys johtuu mäntäpumpun männän iskuista. Poljin ei saa painua pohjaan eli jostain vuotaa tai sitten pääsylinterin kumit sököt.

                                                  Comment


                                                  • jaa et se nyt sitte onki ihan normaalia:) no hele.. ehin jo huolestua.. nii ja sit huomannu sellasta et ku lähtee liikkelle renkaat linkussa, esim parkkiruudusta, ni tuntuu et ohjaustehostin ei sillo pelaa ku rupee kääntää renkaita ääriasennosta suoriks. sit tuntuu ratissa pieni nykäys ja tehostin toimii taasen.:o

                                                    Comment


                                                      painuu hiljalleen pohjaan.
                                                      Painuuko oikeasti vai tuntuuko vain siltä? Ilman tehostusta et jaksa painaa poljinta yhtä syvälle kuin tehostuksen kera. Kun tehostusta tulee hitaasti, jalalla poljinta painamalla tuntuu helposti siltä, että menee lattiaan hitaasti. Oikeasti saattaa vain mennä syvemmälle ts. jarrut kovemmin kiinni, ei välttämättä lattiaan.

                                                      Comment


                                                      • Tästä keskustelusta kaikki pommit yhteenlaskettuna sais jo ydinpommin. :) Pääseekö A6 C5:ssä jostain kautta näkemään letkuliitokset tehostimen alapuolelta, ilman että tarviis alkaa purkamaan pääsylinteriä ja tehostinta? Niiltä nurkilla kun tuntuis ilma liikkuvan sammuttamisen jälkeen. Vai onko siinä lähettyvillä jotain venttiiliä joka vois olla jumissa? Tehostin paskana (kannattaako huoltaa vai uusia)?

                                                        Comment


                                                          Mistähän kaikesta tuo punanen valo varottaa c4 a6:ssa?
                                                          Mulla se ilmesty taas, kun toinen takasatula hukkasi toisen pulttinsa ja satula oli lähes irti. Ei poistunu vaikka laitoin satulan takas kiinni.
                                                          Vaihdoin sitten taakse palat ja eteen satulat,palat ja levyt.
                                                          Valo poistu kun sain ilmattua kunnolla joka nurkan. Muuta selitystä en keksiny.

                                                          No nyt se alko piippailla ajossa vajaan viikon ajelujen jälkeen. Muutama päivä sitten riitti kun sammutti ja käynnisti uudestaan.
                                                          Tänään se ei halua poistua. Vikakoodeja en ole tsekannu, mutta ei siellä niitä varmaankaan ole. Välillä on tullut jarruvalokatkasijasta, mutta ei pysyvää.
                                                          Jarrut tuntuu ihan normaalilta, eikä mitään ABS yms valojakaan ole syttyny.

                                                          Comment


                                                            Samoista kuin tähänkin asti eli osa tai kaikki alemmista:
                                                            - jarru+hydraulinesteen pinnat
                                                            - jarrutehostimen hydraulipaine
                                                            - palojen kulumisanturit

                                                            ABSin ongelmat sytyttää käsittääkseni vain ABSin valon. Eli ei pitäisi jarrupolkimen kytkimen vaikuttaa tai abs-anturit huutomerkkiin.

                                                            Comment


                                                              Ihan noloa, mutta toiselta puolelta oli kulumisanturin johto irronnut.
                                                              Ei sen isompaa draamaa tällä kertaa.
                                                              En vain uskonut, että kulumisanturi on punasen valon takana.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X