Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kolme piippausta ja punainen (!) -merkkivalo, =>update

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • On sitten tarkkaa työtä, olen aikoinaan noita piirilevyjen porauksiin ja urituksiin, ym, ym tarkoitettuja teriä terottanut ja kyl on pieniä.. kokoluokkaa 1.5-0,15mm teriä joten eiköhän annetta osaavan miehen käsiin nämä hommat!

    Comment


    • Otetaanpas takaisin.. Eli samat ongelmat kuin puolella ketjusta.

      Vika/oire:
      1.ABS-valo palaa aina, abs ei toimi ja jarrut lukkiutuvat.
      2.Pidemmin seisseenä (n. vuorokausi) jarrut ovat kovat mutta palaavat heti startatessa
      normaaliksi pienen rutinan kera mikäli painan jarrua.
      3. 3 piippausta ja punainen (!) toisinaan käynnistettäessä, joskus ajaessa. Ei välttämättä edes jarrua painaessa.
      4. Olen huomannut harvakseltaan pientä hienoa rutinaa jarrutettaessa sievästi.
      5. Vikakoodeja ei saa luettua.
      6. Jarrupalojen kulumisvalo on usein päällä ja syttyilee oikeastaan miten sattuu, viimeksi vielä oli pintaa. Alkanut rohisemaan jonkinverran, pitänee tarkastaa uudemman kerran. Ufot paikoillaan jotka uusittu muistaakseni jokin vuosi sitten.

      Toimenpiteet tehty:
      - Vaihdettu konepellin alle boksi ja jarrunesteet
      - Sulakkeet tarkistettu
      - Koitettu vikakoodin lukua
      - Nesteet on ok

      Mikä tässä on järkevin vaihtoehto poissulkea vikoja?

      Minulla ei ole juurikaan työkaluja tai tiloja mitään suurempaa tehdä ja kerrostalon parkkipaikalle ei viitsi jättää autoa levälleen muutenkaan.

      Takapenkin alla on joku ABS-boksi, laitetaanko se vaihtoon?
      Pommi vaihtoon?
      Konepellin alta laatikko vaihtoon uudemman kerran?


      Jos tuo varoitus saattaa tulla muustakin niin mainitsemisen arvoinen asia on mahdollisesti se että esim. ohjaustehostin ei käynnisty aina startatessa. Uudelleenkäynnistys korjaa ongelman, voisiko huutomerkki johtua vaikka jostain vajapaineisesta hydraulipumppusysteemistä? Ja ABSit olisivat sitten jotenkin muuten rikki?
      Viimeksi muokannut Jargo; 27.9.2010, 08:24.

      Comment


        Pommihan siellä on parhaat päivänsä nähnyt. Lisäksi saattaa olla hydraulinesteiden tai jarrunesteen pinnankorkeusantureissa jotain häikkää, kun kerran kesken ajon ilman jarrua huutelee.

        Tuo kulumisanturin valonvilkutus taasen johtuu todennäköisesti hapertuneista johdoista, tuon voi poistaa käytöstäkin halutessaan, vaatii pientä johtojumppaa.

        ABS:n putoaminen viittaisi pimentyneeseen anturiin, mutta mihin niistä onkin vaikeampi sanoa, kun ei kerran koodeja suostu antamaan.

        Comment


        • Tattis. Jos tuon johonki nyrkkipajalle laittaa kateltavaksi antureiden puolesta, onko nuo hinnakkaita jos vaihtaa vaikka kaikki?
          Pommi varmaan kannattaa ainakin laittaa tepolta tilaukseen ja vaihtoon, kannattaako käytettyjä sotkea tähän enää? ja jos tuon jälkeen vielä piiputtelee niin korkkianturit uusiksi, johan tuolla on kaks ja puoli ainakin ajettu.
          Onko jotain fiksuja asioita/osia jotka kannattaisi tehdä/uusia samalla kun pommia vaihtaa? Tämän jos ottaisi projektiksi tälle syksylle niin olisi yks rasti vähemmän tuossa "ominaisuudet" listalla ja mahollisesti leimanki saa vielä ens vuoden puolella.

          edittiä: Voisiko joku tietävä kaivaa pommin osanumeron, tottumattoman silmään noita pressurejuttuja on ihan liikaa.
          kenties tämä? 443 612 061 H
          Viimeksi muokannut Jargo; 28.9.2010, 16:34.

          Comment


            Tervehdys jälleen, omassa autossa edelleen tuo jarruvika piilee. Silloin viimeksi tosiaan kun koodit luin niin tällasenhan se antoi:

            -00302 - ABS Solenoid Valve Relay

            Vaikka vaihoin hydrauliyksikön kyljessä olevasta luukusta yhden releen ja toisen avasin ja näytti ihan terveeltä kun sitä ei mistään löytynyt, ei mitään vaikutusta..Jotakin vanhaa ketjua luin ja jollakin hydrauliyksikön liittimen puhdistuksella vain kyseinen koodi lähti pois, tuli sitäkin koitettua ja eihän se omaan tuonu apua. Nyt todella sormi suussa tämän kanssa, valot palavat heti kun virrat lyö päälle, akunkengän irrotuksellakaan ei ole vaikutusta eikä tällä siis kerkeä ajamaan metriäkään ettei valot palaisi, jokin on vaan kirjaimellisesti pimeänä..Milläköhän tässä lähtis vikaa hakemaan, vagcomikaan ei ole nyt käytössä, ehkä viikonlopun aikana saa senkin kunnolla käyttöön.
            Onko jossakin jotakin yllätyssulakkeita tms joita ei normaalista sulakeluukusta löydy jarruja koskien, jossakin vanhassa postauksessa joku kertoi akun päällä tms hämärässä paikassa olleen pumpun sulakkeen olleen pimeä ja samantyylinen vika ratkesi sillä, näin vanhassa vehkeessä ei taida sellaista olla ja ei ole paistanut silmään autoa roplatessa..Nyt vaan kaikki neuvot avuksi!

            Comment


              Kuskin jalkatilassa ratin alla saattaa olla jotain sulakkeita vielä.

              Comment


              • urs4 paine-anturi

                Missä sijaitsee toi jarrujen hydrauliikka paine-anturi s4 c4:ssa?

                Comment


                  Joo, tuossa vanhassa typ89 cq:ssa palaa kans tuo huutomerkki ja lisäksi jarrupoljin menee ajoittain kovaksi. Lievästi sanoen haastavaa yrittää saada auto pysähtyyn taajamaliikenteessä kun välillä ei ole jarruja ! Kun jarrupoljin kovettuu niin samalla kuuluu sellainen sivuääni, ikäänkuin sellaista paksuhkoa jousta pärisyttelis sormella =) Aluksi tätä ilmeni vain aamuisin mutta nyt riittää kun auto seisoo parkissa työpaikalla päivän.

                  Onko tuo "pommi" millainen homma itse vaihtaa? Mitä sen vaihdossa tarvii ottaa huomioon vai onko ihan perussuorittamista?

                  PS. Onko pommissa kuitenkaan vikaa kun ajon jälkeen jarrua saa polkea 15-18 x ennenkuin kovettuu? Poljin ei siis ole aina kovana...just testattu kun auto sammutettu yli kolme tuntia sitten.
                  Viimeksi muokannut Arhippa; 6.10.2010, 11:33. Perustelu: pommia testattu

                  Comment


                    Paineanturi on jarrutehostimessa alapuolella.

                    Jälkimmäinen kuulostaa siltä, että pommissa on kalvo ehjä ja typpilataus tallella, mutta painetta säätävä venttiili päästää tavaraa paluuseen. Voi johtua myös tehostimesta.

                    Comment


                      Pääseekö paineanturiin käsiksi irroittamatta jarrutehostinta? Onko tämä pommin painetta säätävä venttiili siis sama kuin tuo tehostimen alla oleva paineanturi vai puhutaanko kahdesta eri osasta ja voiko noita purkaa/puhdistaa vai onko uusittava? Onko siis mitään tehtävissä kotitallissa?

                      Tehostimen hinta jotain hirveetä täällä meillä päin (~800€) eikä edes kerrottu varaosanumeroa =(

                      Comment


                        Pikkuhiljaa alkaa tuo mystinen abs-vika ottaa hivenen päänuppiin, varsinkin kun talvi senkun lähenee..Nyt kaikki apu, ehdotukset, arvelut ym vaan tiskiin. Autohan on siis 95-vuosimalliltansa, konehuoneen absiyksikön sisällä olevat kaksi kallista relettä olen vaihtanu, kaikki mahdolliset löytämäni sulakkeet olen katsonut läpi, puhdistanu yksikön liittimen ja vieläkin tuo vika vain jaksaa kummitella. Vikakoodikin viittaa releeseen kyllä tai sitten sille releelle ei vain kulje virtaa jostakin syystä:

                        00302 - ABS Solenoid Valve Relay (J106)
                        35-00 - -

                        Kuuluuko absyksikön pitää jotakin ääntä kääntäessä virrat päälle? Nyt en ainakaan omalla korvallani mitään sieltä suunnalta kuule? Kun vikakoodin nollaa ja pistää virrat uudestaan päälle niin vika on heti päällä, tuo vikahan ilmaantui parin päivän aikana asteittain tuossa loppukesästä, valot alkoivat alkuvaiheessa vain vilkkua jos ajoin jostakin terävähköstä möykystä ja sen jälkeen ollaan nykytilanteessa. Nyt sitä APUA.

                        Comment


                          Tuo möykyn päältä ajo ja sen takia valojen syttyminen viittais siihen, että jossain on murtunut juotos tai katkennut johto.

                          Comment


                            Mistäköhän tätä lähtis sitten etsiskelemään, kyseessähän oli pieni terävä ns. kantti josta ajoin ja rysähti aikalailla, tuo että tärähdyksen voimasta jokin heilahti vähän paikaltaan tai on murtunut on pyörinyt koko ajan mielessä ja vahvisti vielä kun vika uusiutui herkemmistä töyssyistä jatkossa ja lopulta on koko ajan vika päällä..Ehkäpä jos sitä tuon yksikön irrottelis tuosta pumpusta ja koittaisi katsomalla nähdä onko jossakin selkeää vikaa nähtävissä jossakin. Mistä muuten tuo johtonippu tuohon yksikköön tulee, tuleeko se suoraan tuolta penkin alta tuosta abs-ohjainyksiköstä vai onko kenties jokin mahdollinen rele ym vielä välissä jossa vika voisi piillä?

                            Comment


                            • Mulla tuli noi tässä treadissa mainitut valot kun vaihtoi akun. Palaa ABS valo jatkuvasti ja kun käynnistää auton ja lähtee ajaa kuuluu 3 piippausta ja vilkkuu jatkuvasti toi (!) valo taulussa. Mitään eroa ei ole polkimissa eikä muutenkaa ajoon vaikuta. Varmaankin uskaltaa ajaa iha normaalisti ja käydä nollauttaa jossain vikakoodit ?

                              Comment


                              • vuotanut jo tovin aikaa pumpun kylessä olevasta tulpasta jonka vihdoinkin sain vaihdettua o-renkaineen alkuperäisiin. vuoto loppui tuosta kohdasta ja ajattelin että homma selvä.

                                kauppareissun kerkesin iloita, jarrupolin oli pirun kova koko matkan kunnes kotipihassa sitten tehostus tuli takaisin. ohjaustehostin toimi normaalisti koko matkan kunnes kurkkasin hydr.nestepönttöön joka oli taas puolilleen valahtanut ja lähtiessä oli max rajalla. siinä sitten n. 5min parkissa käytin tyhjäkäynnillä, pyörittelin rattia/poljin jarrua ja säiliöstä senkun aine häviää. johonkin kuumaan paikkaan tuota nestettä lentää kun alkaa haisemaan pirusti.

                                kenties pommi mistäs seuraavaksi kannattaisi lähteä tutkimaan? tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta nostaa autoa ylös. ilmeisesti joku antautunut kun sai tuon pumpun vuodon tukittua.

                                Comment


                                • Täällä vähän samaa oiretta, ainaki melkein. Tulpan ja o-renkaan vaihdon jälkeen tapahtui seuraava:

                                  Auto piippaa kolmesti ja näyttää punaisen huutomerkin heti kun laittaa virrat päälle, ja jää vilkkumaan niin kauaksi aikaa kun auto on käynnissä/virrat päällä.

                                  -Jäähdytys nestettä on.
                                  -Hydr. nestettä on.
                                  -Jarrut/ohjaus toimii täydellisesti

                                  Iltäpäivällä valo sammui kuin lisäs jäähdytysnestettä, mutta nyt se tuli takaisin, apua. Ärsyttää tuo vilkkuva valo!
                                  Whats wrong?

                                  Comment


                                  • Hohhoijaa, ihme autoja nää audit. Kokeilin hyppylangalla anturia, ei mitään vaikutusta. Sit kirosin vähän aikaa ja kuuntelin musaa hirveellä voluumilla sen minkä subbari anto. No eikös homma ruvennu skulaa kun laitta anturin liittimen takasi säiliöön :)

                                    Comment


                                      Jäähdytysnesteelle lienee oma valo. Jarrunestettä olen joskus lisännyt noin ruokalusikallisen joka poisti tuon piipityksen ja huutomerkit.

                                      Comment


                                      • No nyt se taas tuli takaisin... jarrunestettä ja jäähytysnestettä lisätty, ja eikun piippaa...

                                        Comment


                                          Piippaa siis heti kun käännät virrat päälle? Minullakin piippaa kun on pitempään seissyt mutta vasta noin 30 sek käynnistyksen jälkeen.

                                          Comment


                                            Tuossa yllä puhuttu jarrutehostimen paine-anturi luonnollisesti jo tarkistettu...?

                                            Comment


                                            • Kysymys: kolme piippausta..

                                              Oisko jollain tietoa mitä auto haluu kertoo, kun etenkin kylmänä (piuhasta) tosi usein alkanu piippaamaan käynnistyttyä, eli antaa kolme piippaus ääntä. Tulee jostain mittariston takaa.

                                              Eilen teki aamulla Siilissä ja sit vielä ku lähin Kuopion Motonetin pihasta ja kone oli jo lämmin. Ja tänään myös teki saman ku pistin tulille.

                                              Tuskin varmaan mitään "vaarallista", kun kaikki tuntuu toimivan, mutta oishan se kiva tietää, mitä sillä sydämellään ;)

                                              Auto siis A4 B5 1,8 -98 ja ei oo mitään ajotietokoneita sun muita...

                                              Comment


                                                Onko varotusvaloja?

                                                Comment


                                                • Onko varotusvaloja?
                                                  Välillä samaan aikaan palaa punanen huutomerkki -valo, mutta ei tänä aamuna kylläkään. Se kait viittaa jarruihin ja jarrunesteet oli puolillaan ja lisäsin täyteen, mutta ei vaikutusta.

                                                  Comment


                                                    Oliskohan siellä se perusvika ABS-boksissa, eli katkoksia. Toimiiko silloin ABS:t kun tuo piipitys tulee?

                                                    Comment


                                                    • No en oo kokeillu, mutta välilä etenkin pesun jälkeen jääny abs valo palaa ja sillo ei toimi. Mut ku sammuttaa auton, niin sit toimii taas. Juu vissiin vikaa siellä, eli saa piipata jatkossakin :D

                                                      Comment


                                                        Kannattaa antaa kunnon lähtötiedot heti alkuun, noi abs valon palamiset ja symbolit on paljon oleellisempia tietoja kuin kolme piippausta.

                                                        Jos vika on ABS-boksissa, niin se pahenee ajankanssa ja lopulta piippaa aina ja absit ei toimi = ei mene katsatuksesta läpi.

                                                        Haulla löytyy lisää aiheesta. Noita voi korjatakin.

                                                        Comment


                                                        • En löytäny kyseistä ketjua, pahoittelen. Ja en ajatellu et absin valo ja tää liittyy toisiinsa, kun eivät ikinä oo palaneet ja piipittäneet samaan aikaan, niin ja toisekseen huomasin, että ainakin kerran piipitti kolme kertaa ilman mitään valon palamista.

                                                          Juu en jaksa kyl ite alkaa säätää ja taidan käyttää pajalla luettamassa koodit, jos nyt mitään auttaa.
                                                          Viimeksi muokannut okkim; 22.11.2014, 21:47. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                          Comment


                                                          • tätä samaa kurjuutta,eli mulla käynnistettäessä syttyy abs valo ja huutomerkki,plus kolme piippausta,aiemmin oli satunnaista mutta nyt alkaa oleen joka aamuinen ilmiö,välillä ei syty mutta heti kun liikkeelle lähtee niin jo alkaa piiputtaan,koneella yritetty päästä lukeen vikakoodeja mutta ei päästä abs puolelle,mitäs nyt??
                                                            katsastaakin tarttis ja myydä kulkupeli pois pihalta

                                                            auttakee;)

                                                            Comment


                                                              No eiköhän se ole ABS-boksi sökönä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X