Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 Ulkolämpötila-anturista ja flektistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 100 Ulkolämpötila-anturista ja flektistä

    Aamulla mittaristossa oleva lämpötilanäyttö näytti ulkolämpötilaksi +30c, ulkona pakkasta n.-20c, sisälle ei tule kuin kylmää. Elikkäs voiko tuo pelkän kylmän ilman puhaltaminen johtua tuon näytön / anturin väärästä arvosta??
    Autona audi 100 2.6V6 automaatti-ilmastoinnilla.

    Lisäystä vikalistaan, molemmat flektit huutaa jatkuvasti koneen ollessa käynnissä, vikakoodeja ilmastointi ei anna!

    #2
    Vika ei ole vieläkään löytynyt, ulkolämpötilana edelleen n.+30c ja kerran lämpötilanäyttöön tuli vain merkki "E" meinaako jotain erroria? Nyt herjaa vikakoodiksi 0.73 Ambient Temperature Sensor at Fresh Air Blower, sporadic open. Vai johtuuko tämä nyt siitä kun irroitin ja mittasin sisälle tulevan ilman lämpötila-anturin. Autodata väittää että tuo ulkolämpötila-anturi löytyis syylärin alta puskurin sisästä, nostin auton päivällä nosturille ja pohjapanssari irti, ei siltä löytyny mitään anturin näköistä, vai enkö osannut katsoa oikeaan paikkaan??

    Comment


      #3
      Eikös niitä antureita ole kaksi toinen sisätilanpuhaltimen läheisyydessä ja toinen puskurissa.

      Mitenkähän sitä ukonäköä oikein kuvailisi, no jos sitä vertais vaikka nokian kännykän autolaturissa olevaan osaan joka laitetaa tupakan sytyttimen sisälle. Kaksi johtoa persiissä. :)

      edit. Ja ilmastointi vertaa näistä kahdesta anturista saatavaa lämpötilaa ja käyttää näistä sitä kumpi on kylmempi. Muistaakseni :)

      edit2. Siis etkö saa kuumaa vaikka kompura on kiinni ja lämmöt laitettuna Hi asentoon?

      edit3. Tässä olis kuvatus anturista : http://i2.ebayimg.com/03/i/000/88/b1/ff67_1.JPG

      Comment


        #4
        edit2. Siis etkö saa kuumaa vaikka kompura on kiinni ja lämmöt laitettuna Hi asentoon?
        Juurikin näin, lämpöä ei tule sisälle vaikka mitä tekis ja molemmat flektit huutaa jatkuvasti, ulkolämpötilana näytön mukaan +30c. Sisälämpö-anturin (se mikä on puhallinkotelon kyljessä) mitasin jo, jos siellä on tavallinen NTC-vastus niin sen pitäis olla ehjä, arvot suurenee kun anturia lämmitti.

        Comment


          #5
          Otin lämmönsäätömoottorin irti --> toimii, laitoin myös ulkolämpötila-anturin tilalle 10k ohm säätöpotikan ja kokeilin eri vastus arvoilla, ei vaikutusta ulkolämpötilanäyttöön edelleen melkein 30c lämmintä! Ja kennolle menevä ja myös tuleva letku on lämmin kun konetta on käytetty, tarkoittanee että vesi kiertää kennon läpi (alipaineventtiili ok ja ei ilmaa kennossa) tai näin taas tyhmempi luulee...

          Comment


            #6
            Samille, tai jos joku muu sattuu tietämään:

            Onko kukaan mitannut tuon ulkolämpömittarin arvoja?
            Se lienee NTC-vastus.

            Jotta löytäisi oikeantyyppisen vastuksen hajonneen tilalle, tarttisi tietää pari vastusarvoa eri lämpötiloissa.
            Mulla on kyseinen hässäkkä nyt irti. Mittari näytti keskimäärin 7 astetta liian vähän. Huoneenlämmössä anturin vastusarvo on vähän päälle 2kohm.

            Tietäskö joku vastuksen käyrää, tai sopivaa NTC-tyyppiä sen paikalle laitettavaksi. Vai kannattaako hakea valtuutetusta huoltopisteestä? (Mitä maksaa?)

            Comment


              #7
              Luulisin että +25c lämpötilassa pitäis olla 1000ohmia. Ainakin coupessa on näin ja samoja osia ne kai on.

              Täältä kattelin:
              http://20v.org/climate.htm#temperature

              Comment


                #8
                Farnellilta löytyi sopiva NTC-vastus, mutta sitä ei enää ole Suomen hinnastossa. Onneksi tuli ostettua niitä kaksi...

                http://uk.farnell.com/jsp/search/pro...u=151117&N=401

                Comment


                  #9
                  Hop!

                  Kiitoksia vinkeistä! Täytyypä ruveta etsimään korvaava vastusta jostakin.

                  edit-1:
                  Näistä linkeistä ei ihan löydy kaikkea tarvittavaa tietoa:
                  Samin linkistä näkyy vastuskerroin, mutta ei, mille välille se on laskettu. Lienee joko 25-85 astetta tai 25-100 astetta. Pasin löytämä vastus on määritelty 25-85 asteelle. Jos tuo on sama alue, kuin edellisessä linkissä käytetty, niin Farnellin vastuksen b-arvo on 1% tarkkuudella oikea.
                  Ilmeisesti se on oikea, koska jos laittaa väärän vastuksen, niin laskelmieni mukaan mittausvirhettä pitäisi tulla -20 asteen ympäristössä jo 10 asteen luokkaa....

                  Korvaavia vastuksia näyttäisi nyt olevan saatavilla vain pintaliitosmallia.
                  Viimeksi muokannut Hopo; 5.4.2007, 12:14.

                  Comment


                    #10
                    Juurikin tuollaisen vastuksen laitoin alkuperäisen tilalle ja kyhäsin sille pienen kotelon ettei ajoviima käy suoraan vastukseen. Pieni pätkä muoviputkea siihen kylkeen pieni reikä, vastus putken sisään ja alkuperäis paikan lähelle, toimii kuin alkuperäinen.

                    Comment


                      #11
                      Tuo miun linkin vastus on ainakin just eikä melkein. Asteen tarkkuudella oikein, oli lämpötila mikä hyvänsä.

                      Comment

                      Working...
                      X