Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4:sta akku purkautuu?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4:sta akku purkautuu?

    Elikkä jostain kummallisesta syystä yleensäkin yöaikana akku tyhjenee. Välillä kerran viikossa, kerran kahdessa viikossa tai muutamana päivänä putkeen. Ensin epäilin keskuslukkoa, koska kuskin oven lukko jäykkä, mutta nyt en ole ollenkaan lukinnut ovia.
    En tiiä liittyykö vikaan, mutta takalasin pyyhkijän sähköliitin suli(käry nousi), siitä kuukausi eteenpäin niin toisen ajovalon liitin haurastu(virtajohtojen kohdalta, ilmeisesti suli) ja siitä kuukausi niin sama toiselta puolen.
    Sinällään vaikea vika, kun ei aina päällä, niin ei oikein mittaukset auta. Sulakkeilta olen virtoja yrittänyt mitata, mut ei ole selvinnyt.
    Audi on vuosimallia -97 diesel, akun tyhjentymisen jälkeen hehkuvalo on vilkkunut kokoajan, tyhjentynyt ainakin 50kertaa. Dynamiittia??

  • #2
    Hehkun merkkivalon vilkkumisesta on ollut aikaisemminkin juttua... http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=6671

    Sähkövikaan en osaa oikein muuta kommentoida, kuin että tarkistele maadoituspisteet.

    Comment


      #3
      Viikonloppuna hieman tutkin asiaa, eikä kummempia ilmennyt.
      Kun akulta mittaa virran, eli laittaa mittarin plussa johdon väliin, niin syö virtaa n.1,5A noin 5 sekunnin ajan. Ilmeiset polttoainepumppu hyrrää tai joku muu, kuuluu sellainen pieni loksahdus ja sitten lakkaa kuulumasta ja ei syö virtaa ollenkaan. Tekee tämän aina kun virtapiiri sulkeutuu, eli laittaa akun paikalleen, onko normaalia?
      En tiiä onko huonoa tuuria, kun ei syö enempää silloin kun mittaa. Taas yöllä oli akku täysin pimeä. Akussa ei mitään vikaa, toinen akkuni on uusi, kuuluu nykyään tuohon lisävarustukseen toinen akku!!:) Otan nykyisellään miinusjohdon irti kun en aja, ja näin virrat pysyy hyvin sisällä, tässä vielä vahvistus ettei akku ole sökö. Lataa ihan normaalisti 14,2V.
      Voikohan olla virtalukonpohja vai mikä?

      Comment


      • #4
        Pakkohan sieltä on jostain on sähköä mennä. Jätä se ampeerimittari siihen kiinni ja käyn väliajoin katsomassa että mitä se näyttää. Sitten kun saat vian päälle niin alat nyppimään sulakkeita yksi kerrallaan pois.

        Comment


          #5
          Selkisikö tämän syy koskaan? Itsellä on ihan sama vika nyt ja samoilla spekseilläkin...

          Comment


            #6
            Jokin johto johtosarjassa hankautunut puhki (jatkuva virta)
            ja ottaa maihin välillä ja silloin purkaa ?!?

            Onnistuu virtakynälläkin tuo purkamistapahtuman seurailu, jos ei ampeerimittaria just nyt saatavissa .

            Comment


            • #7
              Itsellä myös sama vika. Saataa mennä kuukausi pari, ennen kuin purkaa akun täysin nollaan.

              Tai sitten lyhyemmässä ajassa.

              Ihmeellisintä on se, että onnistuu tekemään sen melko nopeasti. Yön jälkeen sen nyt ymmärtää mutta esim kerran lentoasemalle jätin parkkiin, en ollut tuntia kauempaa, niin oli akku totaali tyhjä.. Valoja tai mitään näkyvää ei ollut päällä.

              Hengissä akku on ja talvella hyvin käyntiin. Kuormittaa voi esim. kylmäkaapilla melkein koko päivän ja silti käynnistyy.

              Comment


              • #8
                Mulla CD-vaihtaja syö virtaa aikalailla, vein jopa korjaajalle ja hän sitten sanoi että boksi ja häläri akun tyhjäksi syövät.

                Comment


                  #9
                  Mulla ei ole cd-vaihtajaa, mutta osittain ongelma jo selvinnyt vaikka ei ole selvinnyt. Ompahan pari mahdollisuutta ainakin pois pelattu.
                  - soitin ja siinä virtapiirissä olevat laitteet ei ole vian syy. Sulake ollut irti jo useita päiviä, silti akun varaus pienenee.
                  - hehku ei jää päälle, se kun yleensä kuumentaa akkua pienenkin ajon aikana. Akku on normaalin viileä vaikka minkälaisen lenkin ajaisi.
                  - Laturi lataa akkua tasaisen varmaa 14,3v jännitteellä.

                  Mitään näkyvää virtasyöppöä ei vaan tunnu löytyvän. Pitänee viedä auto maanantaina ammattilaisten tutkittavaksi. Ihme juttu kun Bilteman laatumittari ei kerro vian alkuperää ;-) Akun jännite laskee yön aikana 12,66voltista 12,22 volttiin. Sitä paljonko toi on kulutuksena, viisaammat voipi laskea. Normaalia tuo ei liene.

                  Ja onhan tämäkin kokemus irroitella akun napoja vähän väliä jotta auto starttaisi kun taas liikkeelle pitää lähteä.

                  Comment


                    #10
                    Mysteeri jatkuu...

                    Ammattilaitteella mitattu auton sammuttamisen jälkeen 1.6-2.3A kulutus. Sulake irti soittimelta ja sisävarusteilta (comfort jotain) ja virrankulutus käytännössä nollaan. Tarkistimme kulutuksen käynnistämällä auton ja sammutuksen jälkeen ei enää vie virtaa. Ja kun epäileväinen on, sulakkeet takaisin ja vielä tarkistustesti oliko syy nyt noissa. Auto käyntiin, sammutus ja mitä helv... ei amppeerin amppeeria mihinkään suuntaan. Suuri kysymys merkki???

                    Auto jäi tutkintaan paikalliselle pajalle. Äsken autoa hakiessa mitään syytä kulutukselle ei ollut löytynyt. Akusta kuluu kuitenkin 0.012 - 0.086 amppeeria virtaa avainten ollessa poissa virtalukosta. Hätävilkkukytkimen valo "pumppaa" sekunnin parin välein päälle/pois ja silloin tuo 0.086A menee. Onko tuon hätävilkun vilkunta normaalia? Ei nimittäin ole pistänyt silmään aiemmin.

                    Comment


                    • #11
                      Eiköhän se ole hälyttimen merkkivalo.

                      Comment


                        #12
                        Ei ole. Autossa ei ole hälytintä, ei ainakaan minun tiedon mukaan.
                        Kyse on hätävilkkujen merkkivalosta joka syttyy sammuu parin sekunnin intervalilla. Tuo muistuttaa läheisesti hälyttimien toimintatapaa, mutta se se ei oikein voi olla. Ovessa on oma merkkivalonsa keskuslukitukselle.

                        Comment


                        • #13
                          Vähän samanlaista mysteeriä ilmennyt omassa B5:ssä (1.8t 1997) - Autolla viimeksi ajettu perjantaina, tänään oli akku tyhjä. Akku on melko uusi, olisiko puoli vuotta asunut pellin alla. Vanhalla akulla oli ongelmaa jos jonkinlaista, uudella ei ikinä mitään. Varausmittarin mukaan lataus on normaalia...

                          Kaipa sitä saa taas yleismittarin kanssa tutkia auton läpi.

                          Comment


                          • #14
                            Löytyihän se syy - takapenkillä, kuskin takana, oli sisävalo käännetty "aina päällä" asentoon. Nooh..

                            Comment


                            • #15
                              Kävi mielessä heittää tuo.
                              Uskoin vaan että ei nyt noin yksinkertaista vikaa varmaan,eipä.
                              Mulla eukko jätti kanssa joskus tuon päälle.Pitkään oli päällä, mutta ei akku ehtinyt tyhjetä.
                              Samoin vetäs mummo omastaan ihan viime viikonloppuna.Tosin sen etuvalon.Täysin kaput.

                              Comment


                              • #16
                                Mittailin omasta a4 vm96 sedanista noita sulakejuttuja yleismittarilla ja yleismittarin mukaan virtaa tulee penkinlämmitykseen,abs ja pariin muuhun kohtaan virtaa vaikka ei ole virrat virtalukosta päällä.. Onko tämä normaalia, tuohan selittäisi miksi akku tyhjeni kun auto oli tallissa viikon...

                                Comment


                                • #17
                                  Kuinka paljon sitä virtaa menee? Monessa laitteessa on lepovirtaa joka pitää muistin ja esim kellon käymässä yms. Jos yhteensä menee jatkuvasti esim. yli 150mA (n. 2W), niin voi jo rueta vikaa hakemaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hätävilkun merkkivalo

                                    Moi!

                                    Onko Sepon (SHe) ongelma jo selvinnyt? Itsellä on samanlainen ongelma autossa. Kun laittaa ovet lukkoon ja hälytin menee päälle niin hätävilkun merkkivalo alkaa vilkkumaan. Eli siis palaa n. 5 s, sammuu, palaa n. 5 s, sammuu.... Pari yötä sitten oli akku tyhjentynyt kokonaan. Huollossa todettiin ettei vikakoodeja ei ole, virtaa ei kulu ja lataus on normaali. Tosin en tiedä miten ovat mitanneet ettei virtaa kulu kun hälytin päällä se voi olla hieman vaikeaa. Olisiko jollain antaa vihjeitä mistä lähteä vikaa etsimään? Tai miten mitata virrankulutus hälytin päällä, kun konepeltiä ei voi pitää auki?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Siinä konepellin etuosassa on se kytkin joka tunnista konepellin aukinaisuuden. Sen kun painat alas niin luulee, että sulla on konepelti kiinni.

                                      Tosin Sulakkeethan on siellä kuskin puolella oven ja kojelaudan välissä. sieltä ehkä saat virran mitattua, kun laitat joillakin liittimillä kiinni virranmittausjohdot sulakkeen kantoihin ja vedät johdot ovenvälistä. Sen verran varmaan tiivisteet antaa periks, että saat ovet lukkoon vaikka johdot tulee oven välistä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Urssissa oli aika herkkä takaluukun valokytkin ja jos luukku ei ollut täysin suljettu, takatilan valo jäi päälle. Tummien lasien takaa tuota ei heti huomannut ja akku kyllä tyhjeni jonkin veran 10W kuormalla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tämäkin vika selvisi. Kuskinoven lukko/mikrokytkin oli rikki ja se kulutti sähköä jatkuvasti 0,6-0,9A + virtapiikit päälle jotka olivat niin isoja että kuskinovessa oleva ohjauslaite oli rikkoontunut.
                                          Samalla selvisi mitä toi hätävilkun merkkivalon palaminen tarkoittaa. Se tarkoittaa sitä että johonkin väylään jää sähköt päälle, eikä väylä mene "nukkumaan" ovien lukitsemisen jälkeen. Mun tapauksessa lukkoon ja ohjauslaitteeseen jäi sähköt päälle.

                                          Comment


                                            #22
                                            Joo, onhan se selvinnyt. Anteeksi pitkä vastaus viive.

                                            Syy oli ratin sisällä oleva ohjauskulma-anturi. Se meni päälle ok kun auton käynnisti, mutta eipä sitten aina osannut sulkea yhteyttä tietokoneelle kun auto sammutettiin. Siinä syy, anturin vaihdon jälkeen ei ole ollut huolta vaikka auto seisoisi viikon tai kaksi parkissa.

                                            SHe

                                            Comment


                                            • #23
                                              noh taas näitä "väylävehkeitten" normivikoja, ettei jokin laite osaa mennä unille....
                                              Tuttuja tuolta raskaankaluston puolelta ja varsinkin Volvomerkkisilllä linjamosbiileillä on nuita väyläpropleemia ollut. Aikas monta väyläpurkkia on joutunut vaihtamaan....

                                              Comment

                                              Working...
                                              X