Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miten/Millä hapettumat liittimistä?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Miten/Millä hapettumat liittimistä?

Milläs aineella olette hapettumat saanu liittimistä?

Joissakin liittimissä on pinnit niin syvällä ettei oikein mitenkään pääse niitä rapsutteleen.

Hyviä vinkkejä kaivataan.

Kontakti spray.

Comment

Tein impulssikokeilun kuukausi takaperin: sitruunahappoa, väkevänä vesiliuoksena. Kaveriksi liemeen sinkkiä. Elmukelmua, paperia johon kastaa happoa, ja pakettiin liittimen ympäri. Kannattaa pestä vielä jälkeepäin.

Vihreänvalkoinen nöyhtä hävisi, vesi muuttui vihreäksi oikein kunnon suhinalla ja kupari kiilsi kauniin punaisena.

Kohteena tosin oli kauan varastossa seissyt vakuumipakkauskone.

Comment

Wurthilta löytyy ihan sähkökontaktien hapettumien poistamiseen tarkoitettu spray perinteisen kontaktisprayn rinnalta, tosin en ole vielä keksinyt mitä niissä on eroa kun purkkeja tuntuu olevan vähän joka tarkoitukseen omansa. Autotalliin on tullut hankittua hyllyt väärälleen kaikenlaisia erikoiskemikaaleja tarpeen mukaan, ei ole sitten aivan kädettömänä kun sattuu ja tapahtuu. Vetoautossa ainakin toimii kun noita peräkärryn kontakteja joutuu putsailemaan aika tiuhaan.

Comment

Mulla on kans hyllyt notkollaan kaiken maailman purkkeja, ja kaikilla sama vaikutus eli: ei yhtään mitään...

Täytyy kokeilla tuota wurthin sprayta.

Ramin konsti kiinnostais kyllä kovasti, mutta meikäläisen läträystaidolla menee seokset sekasin ja puoli konehuonetta sulaa käsiin :)

Comment

Tässä tallissa hyllyä tiiraillessa näyttää siltä että tuo mainittu onkin CRC:n Oxide Clean, kaverina CRC:n kontaktispray joka ilmeisesti on voitelevampi versio koostumukseltaan. Ramin kikkaa tekisi mieli kokeilla joskus, pitää vain olla tarkkana että saa kaikki hapot pois ettei jää muhimaan.

Comment

Itse oon ainakin kovasti hapettuneet kupariliittimet ja -johtimet puhdistanut kastamalla hapettuneen osan mietoon suolahappoliuokseen. Kovin hapettuneet liittimet ja kuparin karvat puhdistuvat suhinalla vihreästä hapettumasta kellertävän punaiseksi kupariksi, johon tarttuu jopa tinakin. Tämän jälkeen olen vielä puhdistanut suolahapon esim. brakecleanerilla.
              Kemiallisesta reaktiosta mitään ymmärtämättömänä valaiskoon joku jos tuo ei ole soveltuva tapa hapettuneen kuparin puhdistamiseen.

Comment

Paljonko on "mieto"? Netistä bongasin tuotteen jossa sanoottiin että vökevö 37%. Ihan liian paljon viime aikoina tullut vihreäksi hapettuneita johtimia, joita pitöisi tinailla sekä ja liittimiäkin jonkin verran.

Comment

Enston joint compound sr-1 on kovaa kamaa liitosten rasvaamiseen. Sillä oon saanut monet kontaktiviat katoamaan. Tuhti kerros rasvaa naarasliittimen reikien päälle ja sit vaan painaa sen sinne reikiin sisälle. Joskus saattaa mennä päivä tai kaksi, ennen kuin alkaa vaikuttaa, mutta on kyllä oikeasti toimivaa kamaa. Voi tietty auttaa, jos ensin suihkii reikiin prf:n oxide cleaneia ja sen kuivuttua rasvaa.

Comment

Toi Enston rasvaa on tarkoitettu alumiiniliitoksille, autoissa liitoksia ovat pääosin tinattuja kupari. Jos toi Enston rasva laitetaan puhtaan kuparin väliin aika äkkisesti koko mönjä vaihtuu väri vihreiseksi jotta epäilen että sen saa puhdasta kuparia hieman hapettumaan. Puhtaat kupariliitkosien väliin ei muuten laiteta rasvaa, vain putsataan hapettumat osat puhtaaksi ennen liitosta. Jos haluaa erittäin hyvä liitosrasva on hankittava Mobil1 Beacon 325, mutta sitä saa vain ämpärillistä.
                    Itse rasva ei paljon auta liitoksen johtavuuteen, sen tarkoitus on estää pintojen hapettumista. Liitimet tulee putsata, heti liitosrasvaa siihen ja sen jälkeen kytkeä.

Comment

Kyllä tuo Enston SR-1 sopii myös kuparille.

Comment

Itse olen pitänyt lasipurkissa (hillopurkki tms.) pienen erän alumiinisäiliöiden puhdistukseen käytettävää happoa. Taitaa olla pitkälti rikkihappoa. Esim. https://jl-tuotteet.fi/tuote/ps-aluhappo/

Sinne dippaa hetkeksi liittimen, niin parissa sekunnissa tulee puhdasta. Sitten vedellä tai brake cleanerillä huuhtelee puhtaaksi. Lopuksi pitää laittaa jotain suojaa päälle, ettei ihan heti hapetu uudestaan.

Toimii hyvin myös katkenneita johtoja juottaessa, jos säikeet hapettuneet. Dippaa kuoritut päät happoon, niin saa kirkasta pintaa, johon juotoskin onnistuu.

Ongelma liittimien hapottamisessa on se, että niissä on alunperin pinnoite suojaamassa. Siinä vaiheessa kun liitin on hapettunut ja viimeistään hapon jälkeen kaikki pinnoite on poissa. Liitin hapettuu uudestaan aika helposti. Sitä voi vähän estää sopivalla kontaktisuojaspräyllä tms.
                        ​​​​​
                        ​​​
                        ​​​​

Comment

Working...
                        X