Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Soittimen herätevirta kateissa A3:ssa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Soittimen herätevirta kateissa A3:ssa

    Tuli hankittua käytetty A3 vm.2001 ja hieman ärstytystä aiheuttava juttu siinä on kun soitin jää päälle ajon jälkeen vaikka virta-avaimen irroittaa virtalukosta. Irroitin soittimen ja huomasin että nykyinen soittimen kytkentä on hoidettu siten, että sekä jatkuva että herätevirta piuhat on yhdistetty soittimen päässä. Tutkin yleismittarilla soittimen virtaliittimeen tulevia jännitteitä. Ainoastaan yhteen niistä kolmesta tuleepi jännite virta-avaimen asennosta riippumatta (=jatkuva virta). Mittasin jännitettä virta-avaimen ollessa "radio asennossa", auto käynnissä ja virrat päällä. Tulos siis aina sama. Katselin myös sulakkeet läp; molemmat radioon liittyvät sulakkeet olivat OK.

    Kysymys kuuluukin, mistä soittimelle saisi helpoimmin herätevirtaa että saisi soittimen sammumaan automaattisesti kun virta-avain otetaan virtalukosta? Eikö tuohon auton soittimelle tarkoitettuun ISO liittimeen sellainen pitäisi tulla jo tehtaan puolesta?

    #2
    A4 b5 mallissa sama vika. En jaksanut metsästää virtalukolta piuhaa joten soitin päälle/pois mekaanisesti.

    Comment


    • #3
      Tarkistahan vielä muutkin sulakkeet. Itsellä oli samat oireet A6:sse ja löytyi palanut sulake(en muista enään mikä), jonka vaihdon jälkeen kaikki toimii niinkuin pitääkin.

      Comment


      • #4
        Jes, tehtaan puolesta pitäisi heräte sinne tulla. Johdon väriä en valitettavasti muista, mutta mikäli ISO-liittimet ovat vielä tallella pitäisi sen mennä ihan standardin mukaan.
        http://ffp-motorsport.com/tuning/soitin.php

        En lähde arvailemaan, mikä on vikana, jollei virtaa tule.. :(

        Comment


        • #5
          Mulla ainakin `99 A4:n heräte on vedetty jälkeenpäin sieltä ratin alla olevan reletelineen alta.Siellä on sellanen paneeli jossa on nuo kaikki liitännät muttereiden alla.Taitaa korjausoppaan mukaan olla juuri tuo virtalukon katkaisija(ignition switch).Ne on numeroituna siellä.Sieltä saa herätteet ja jatkuvat yms. jännitteet.
          Mankan orkkis johtosarjassa ei ollut tuota heräte piuhaa ja se on siis jälkeen päin vedetty sinne tuolta.Johdon saa ruuvattua sinne rengasliittimellä.Liittimen numero taisi 75.

          Comment


            #6
            Minäkin vedin piuhan jälkikäteen.

            Comment


              #7
              Juu ei sinne itsellänikään -97 A4:ssa tule virtalukolta johtoa. Tein itse sellaisen "virityksen" , että vaihdoin auton mittarivalojohdon ohjainvirtajohdon paikkaan ISO liittimeen. Nyt siis radio käynnistyy kun kytkee valot ja sammuu kun valotkin sammuttaa. Soitin (Sony 6500) saa varsinaisen virtansa jatkuvasta johdosta, joten pieni herätevirta riittää ja tähän tarkoitukseen tuo mittarivalojen johto käy hyvin! Suomessahan on valopakko... Tietysti virtalukkojohdon voi vetäistä tuolta ratin alkta olevasta terminaalista, johon liitin vain mutterin alle.

              Comment


              • #8
                Kiitoksia vastauksista. Itsekin pohdin tuon mittarivalojohdon käyttöä. Tosin auto menee eberin asennukseen heti alkuvuodesta ja samalla lupasivat kytkeä radion toimimaan haluamallani tavalla.

                Comment


                • #9
                  Törmäsin samaan ongelmaan äskettäin hankkimassani B4:ssä. En tiedä johtuuko jälkiasennetusta varashälyttimestä, mutta muuten niin siistin johdotuksen pilaa epäilyttävän näköinen paukkulanka suoraan akulta soittimelle. Orkkispiuhat on muuten siististi vaahtomuovi 'putkiloissa', mutta herätevirralle ei näytä tulevan orkkisjohtoa ollenkaan. Soittimen memory backup ja herätevirta ovat siis yhdistetty soittimenpäässä ja johto menee tökerösti konetilan yli suoraan akulle. Pelkään kuitenkin, että hälytin alkaa temppuilemaan jos otan herätevirran ihan mistä vaan. Vinkkejä?

                  Comment

                  Working...
                  X