Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lastuviritys for dummies

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lastuviritys for dummies

    Kertokaas oi viisaat kuinka lastuvirityksen teko käytännössä tapahtuu?

    Olen ymmärtänyt, että varsinaista *ronic softaa ei käpälöidä, mutta erinäisiä parametrejä (esim. sytytysennakko) muunnetaan siten että moottori antaa enemmän tehoa ulos.
    Olenko oikeilla jäljillä?

    Entäpä sitten kun lastu on asennettu ohjausyksikköön.
    Tarvitaanko autokohtaista hienosäätöä kuten esim. dynotestausta jotta kaikki parametrit saadaan kuntoon?

    Itse lastu - se kai on normaali flash eeprom piiri(?)
    Eikös näin ollen jokainen joka omistaa prommerin, niin voisi tehdä itse laittomia kopioita virisoftista?
    Vai onko virisoftat suojattu jotenkin?

  • #2
    vastauksia kysymyksiisi:
    oot oikealla jäljillä eli ennakkoa,suuttimien aukioloaikaa ja ahtopainetta muutetaan (siinä ehkä tärkeimmät).
    ja autokohtainen hienosäätö on hyvä,mutta tuskin tarpeen jos ostat jo valmiiksi tehdyn lastun ja se on jo kertaalleen säädetty kohdilleen. motronic säätää itse sitä myös koko ajan ilmanlämpötilasta,korkeudesta,ilmankosteudesta ym. johtuvien muutosten takia.
    ja viimiseen vastaus: kopiointi onnistuu (mutta ei kannata ainakaan myynti mielessä) ja osa lastuista on myös suojattu (suurin osa)

    Comment


      #3
      Millä mekanismilla ahtopaineeseen vaikutetaan Motronicissa?

      Comment


        #4
        20vt motroniceissa on hukkaporttia ennen ahtopaineensäätösolenoidi eli harrastajakielellä wgfv. Tämä on "kaikki läpi"-tilassa eli kompressorikotelolta menee paine portin alapuolelle jatkuvasti silloin, kun halutaan ahtopainetta laskea tai pitää se peruspaineissa eli 0.4-0.6 jousesta riippuen. Sitten kun ECU haluaa lisäpaineita muuttaa se solenoidin asennon siten, että alapuolelle ohjataan turbon imupuolelta kanava. Tätä se sitten sätkyttää x kertaa sekunnissa pitääkseen sopivan ahtopaineen yllä.

        Comment


        • #5
          Hyvä ja selkeä toimintaselostus Porkkikselta.

          WGFV:n toiminta voi tuntua hieman nurinkuriselta. Esim.:

          1.Jos nappaat solenoidin sähköpiuhan irti, niin venttiili jää sellaiseen asentoon että imusarjassa vallitseva paine pääsee hukkaportin kalvon alle ja ahtopaineet nousevat vain peruspaineille.

          2. Jos taas nappaat kompurakotelon painepuolelta WGFV:lle tai WGFV:ltä hukkaportille menevän paineletkun irti niin hukkaportti pysyy kiinni ja mennään yliahdoille.

          Jatkokysymys hukkaportin rakennetta tarkemmin tutkineille:

          Pyrkiikö pakopuolen vastapaine (ennen turboa) avaamaan hukkaportin vai sulkeeko se sen entistä tiiviimin?

          Comment


            #6
            Pyrkii avaamaan.

            Comment


            • #7
              Pyrkii avaamaan.

              Edit olimpa hidas

              Comment


              • #8
                sama aika,samat kirjoitukset...tarkkoja kavereita.

                Comment


                • #9
                  Jep, näin minäkin olin asian käsittänyt. Tämä kuva kuitenkin sai epäröimään:

                  http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ic/20vturb.jpg

                  Eli tuossa on hukkaportin pakopuolen lautanen ilmeisesti piirretty väärälle puolelle seetiä?

                  Comment


                  • #10
                    taitaa kuvassa olla virtaussuunnat hukkaportissa sekaisin. Altapäin tulee pakosarjan kaasut, ja purkautuu sivulle pakoputkeen

                    Comment


                    • #11
                      No niinpä näyttää olevan. Tuli taas ajateltua asioita liian monimutkaisesti ja jäi perusjutut huomioimatta...

                      Comment


                      • #12
                        Mitenkäs käytännössä tapahtuu erillisen paineensäätimen (esim. säädettävä bensapaineensäädin) käyttäminen hukkaportin ohjauksessa 3B ympäristössä? Tuleeko säädin WGFV:n rinnalle vai jätetäänkö alkuperäinen säädin pois?

                        Comment


                          #13
                          Tapa on hieman kyseenalainen, mutta tällaista on käytetty lähipiirissä että tarkkuuspaineensäädin portin ylä ja alaliitosten väliin. Näin saadaan paineet nousemaan selvästi nopeammin ja säädettyä hieman ylemmäs ja tasaisemmaksi. Peruspaineet nousee tällätavalla noin 1 bariin.
                          Ko. systeemillä ahdin menee takuulla ylikierroksille suuremmilla moottorin kierrosluvuilla jne. Itselläni ei ole moista, mutta olen ajatellut testata saisikon sen "miedosti" laitettua, koska todellakin ahdot nousee paljon nopeammin.

                          Comment


                            #14
                            Lisää kysymyksiä lastuista:

                            Mitä mieltä olette esim. Ebayssa myynnissä olevista viri-chipeistä:
                            http://search.ebay.de/audi-aan_W0QQsokeywordredirectZ0

                            Onko tälläiset chipit tehnyt joku virittelijä itse vaiko jokin paja?
                            Jotenkin nuo hinnat tuntuu liian halvoilta, heh heh.

                            Voiko näillä chipeillä saada esim. koneen piloille?

                            Entäpä tunnetut pajat esim. mtm, revo yms.
                            Heidän chipit kai edustavat testattua laatua, johon voi luottaa?

                            Comment


                              #15
                              No sika säkissähän se on ja koska et pääse itse varmistumaan mitenkään mitä se lastu tekee niin jännempää vaan.

                              Digitech tms tuolla myy ainakin tunnetusti sellaisia, joista saattaa nakutustunnistukset olla pois päältä jne.

                              Laita mielummin ostoilmo tänne foorumille, eiköhän joltakin jotain löydy joka esim jatkopäivittänyt konettaan ja vakiokokoonpanolle tarkoitetut lastut jääneet tarpeettomiksi.

                              Comment


                                #16
                                Meikä vasta opiskelee tätä aihetta.
                                En aio edes hankkia "vielä" moista teholisäystä, mutta ehkäpä tulevaisuudessa sellaisen voisi hankkia huvittelumielessä.
                                Nyt pirssin täytyy olla ns. pomminvarma siirrin paikasta a paikkaan b.

                                Heittäkääs muutamia merkkejä, jotka olette todenneet hyviksi ja luotettaviksi viri-chipeksi.

                                Comment


                                  #17
                                  Mulla on kahdet kappaleet virichippejä kotona. Hankittu eBaysta ja sittemmin muutettu kimppaostoksi. Ainakin yksi listalainen on käyttänyt omassaan, yhden toisen tiedän kokeilleen, mutta ei ilmeisesti ollut oikea versio kun ei skulannut. Itse en ole edelleenkään ehtinyt kokeilla. Pitäisi purkaa boxi ja laitattaa sinne chipeille kannat ellei niitä ole. Ehkä ensi kesän projekti. Chipin sisältö on pikaisesti tutkittu ja pitäisi olla ok. Tuon mun ylimääräinen setti on kaupan. Priva tavoittaa.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X