Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Monisäikeinen sähkövika (80 B4 Avant)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Monisäikeinen sähkövika (80 B4 Avant)

    Tuossa kovilla pakkasilla ilmaantui otsikon mukaiseen kulkineeseen omituinen sähkövika. Vika alkoi siten että huolimatta kytkimien asennosta takasumuvalon ja takalasinlämmityksen merkkivalot (siis niissä kytkimissä olevat) paloivat jatkuvasti jos ajovalot olivat päällä. Kumpikaan, takasumarit tai lämmitin eivät kuitenkaan oikeasti toimineet, huolimatta kytkimien asennoista.
    Vähän ajan kuluttua simahti mittaristo: kaikki varoitusvalot paitsi parkkivalojen varoitusvalo, nopeusmittari, kierrosluku-, moottorinlämpö- ja polttoainemittari. Mittarivalot kuitenkin toimivat. Sulakkeen vaihdolla mittarit saatiin taas toimimaan. Nyt kuitenkin airbag-merkkivalo palaa n. 5min käynnistyksen jälkeen. Jos valot eivät ole päällä ne saa päälle ajovalokatkaisijan lisäksi takasumarin kytkimestä. Mittarivalot saa päälle takalasin lämppärin kytkimestä.
    Mistä vikaa kannattaa lähteä etsimään. Takaluukulle menevästä johtopinkasta? Jostain releestä? Jostain muualta, mistä?

  • #2
    Takaluukulle menevästä johtopinkasta?
    Siitäpä hyvinkin.

    Comment


    • #3
      No sieltäpä se onkelma löytyi. Melkein kaikki niistä piuhoista oli enemmän tai vähemmän poikki. Piuhaan sai löysää sieltä luukusta missä on tunkki ja varoituskolmio avaamalla kaksi liitintä, toinen musta ja toinen valkoinen.

      Comment


        #4
        Vinkkinä.
        Kun uusii piuhoja niin on fiksuinta laitaa laadukasta monisäikeistä piuhaa ja riittävän pitkiä pätkiä.
        Ei kannata tehdä liitosta katkeemiskohtaan murtuu siitä tai vierestä kuitenkin uudelleen.

        Comment


          #5
          Sedaniin uusin (jälleen) liittimeltä liittimelle 7-johtoisen, pituutta vajaa puolitoista metriä. Mukavasti on tosiaan sokeripalat ulottuvilla, oli nopea vaihtaa.

          Comment


          • #6
            Taski, missäs päin sedania on liittimet ? Itsellä alkaa olemaan kaikki melkeen poikki siitä kuskinpuolen nipusta. Ennen katsastusta pitäs varmaankin laittaa uusiksi. Onkohan helpoin laittaa liittimestä liittimelle vai kolvailla pätkät. Edellinen omistaja on laittanut jo kerran kolvin lämpimäksi sen johtonipun kanssa.

            Comment


              #7
              Sedanissa liitin on vasemman takavalon vieressä ja luukun sisällä johdot menevät lampuille/lukoille asti.

              Kannattaa ottaa se koko johtosarja irti ja korjata irrallaan. Liittimet ja läpiviennit lähtee helposti irti.

              Comment


                #8
                Ai ne ei olleetkaan alkuperäiset... Olisihan se pitänyt tajuta, liian huoltoystävällinen ratkaisu.

                Ilmeisesti joku edellinen omistaja on siis laittanut kaukonäköisesti valmiit sokeripalaliittimet, toisen sinne vasemman lokarin sisäverhouksen taakse ja toisen takaluukun vasemman peitelätkän taakse. Erittäin mukava oivallus, kun nuo johdot tuppaa olemaan kulutustavaraa. Olisin ottanut kuvat niistä, jos olisin hoksannut.

                Comment


                  #9
                  On aika vaikeeta löytää tohon kestävää kaapelia. Itse laitoin yhteen polyuretaanikaapelia, pitäis olla keskivertoa parempaa.

                  Comment

                  Working...
                  X