Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4:sen akun vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4:sen akun vaihto

    Eli, onko vaikea ja pitkäkestoinen projekti tuo akun vaihtaminen? Oman käsitykseni mukaan akun pääsee tuossa mallissa irrottamaan ja uuden laittamaan tilalle melko pienellä vaivalla (läppä vain päältä pois, letkut irti jne). Olenko oikeassa?

    Mites on, kun huoltokirja puhuu tietyistä toiminnoista jotka saavat jonkun näköistä häiriötä tuosta työstä (ikkuna-automatiikka ja käynnistys). Onko teillä kokemuksia, tuleeko niihin tosiaan häikkää ja saako ne pois huoltokirjan mainitsemilla tavoilla, esim. Käynnistyksen suhteen kirjoitetaan, että ennen kuin tekee varsinaisen käynnistyksen, täytyy virta-avainta pitää asennossa 2 n. 5 sekuntia (jos siis akku ollut irti)?
    Ja radiohan kyselee sit varmaan sitä 4-numeroista masterkoodiaan, mutta se nyt ei ole ongelma kun on se radiopassi tallessa.

    Ja sitten, onkos tuollainen 62Ah akku ihan sopiva näin Suomen "arktisiin" oloihin vai tarviiko mahdollisesti isompaa kaliiberia?

    Kiitokset kaikille vastanneille!

    #2
    Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Tosiaan noille ikkunoille joutuu ääriasennot uudestaan opettamaan, että automatiikka toimii.

    Tuo käynnistysjuttu on ainakin mulle uusi juttu, mutta kai se kannattaa tehdä kun niin neuvotaan. Varmaankin joku ajonestoon liittyvä varotoimi.

    Comment


      #3
      Vaihdoin akun profiilin kulkineeseen n. vuosi sitten. Vanha irti ja uusi tillalle noin lyhykäisyydessään. Radion koodin hävitti ja ESP merkkivalon sytytti. ESP merkkivalo sammuu kun ajaa pätkän ja toimii tämän jälkeen normaalisti. Ilmeisesti kuitenkin "vikakoodi" jää jemmaan tuosta ESP:n valon syttymisestä, mutta sen voi nollata itse laittein tai normaalisti seuraavassa huollossa nollaavat sen. ESP toimii kuitenkin ihan normaalisti akun vaihdon jälkeen.

      Itse laitoin tuollaisen 62ah entisen 60ah ensiasennusakun tilalle. Tähän asti ainakin on virtaa piisannut.

      Comment


      • #4
        Saisikos akun vaihdettua ilman virran syötön katkeamista siten, että laittaa toisen akun vanhan rinnalle, ennen kaapelien irroitusta? Sitten asentaa uuden akun.

        Comment


          #5
          Voihan siinä käyttä akku laturia apuna, ei virrat katkea.

          Comment


          • #6
            Tai tää perinteinen kikka että 9v paristo tupankansytyttimeen.

            Comment


            • #7
              Kannattaa muistaa kohdistaa ruisku, itsellä oli A4:ssa aikoinaan akku 15 min irti kattien vaihtohitsauksen takia, ja autosta hävisi veto. Toimi ihan normaalisti, mutta se viimeinen terä moottorista uupui.
              Ross- Techiltä löytyi lopulta ohje, jotain Throttle Alignmenttia piti Vag- Comilla tehdä...kun muistaisi tarkemmin. Silloin juuri mietin, kuinkakohan moni ajaa tietämättään alitehoisella autolla...

              Comment


                #8
                Kaasuläpän sopeutusta taidat tarkoittaa.

                Comment


                  #9
                  Kyllä ne säädöt asettuvat kohdilleen ilman kannettavalla sorkkimistakin. Kestää vain aikansa, ennen kuin normaaliajossa tulee käytyä kaikki eri arvot lävitse. Tehoihin vaikuttavia ovat lähinnä MAF ja lambda, jotka muistaakseni tarvitsevat myös sopeutuksen. Sähkökaasullisessa lisäksi vielä polkimen asennon sopeutus. Vaijerikaasullisessa kaasuläpän sopeutus vaikuttaa vain tyhjäkäyntiin. Joka tapauksessa kyllä ne oikeat arvot tulevat sinne takaisin itsestäänkin noin 100km:n tarpeeksi vaihtelevan ajon jälkeen.

                  Ruiskun kohdistus on jotain satua.

                  Comment


                  • #10
                    Rupesi ihan mietityttämään, ja löysin kuin löysinkin silloisen ohjeen, jonka jälkeen autoon pamahti lisätehoa niin perskuleesti. Ja tosiaan, se vajaa puoli tuntia ilman akkua vei tehot totaalisesti, eikä parin viikon ajelu niitä itsestään palauttanut.

                    http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/throttlebody.html

                    Comment


                    • #11
                      Omaani kun akun vaihdoin niin uudella akulla auto ei käynnistynytkään, ajonestolaite oli jotenkin mennyt sekaisin tai jotain. No parin kaverin avustuksella ajonestolaitteen muisti saatiin nollattua ja auto käyntiin.
                      Viimeksi muokannut Zof2; 30.3.2007, 17:21.

                      Comment


                      • #12
                        Omasta käsähti akku totaalisesti pari viikkoa sitten. Kuolema tuli yön aikana yllättäen, eli mamma ei saanut käyntiin autoa töihin lähtiessään. Boosterilla käyntiin ja puolen tunnin ajon jälkeen uusi akku paikalleen. Irti tuossa vaiheessa noin 10min. Pa-mittari näytti puuta heinää jonkin aikaa (seuraavaan tankkaukseen) ja tietsikka sekoili arvoissa. Valot tuppaavat jäämään nyt päälle, koska valosummerin ääni hävisi akun vaihdon yhteydessä johonkin. Samoin nopeusvaroittimen piippaus, kuten varmaan myös muutkin piippauksella ilmaisevat toiminnot. Mitäs arvelette, onko tinausjuttu vai ohjelmointitekninen juttu?

                        Comment


                        • #13
                          Suoritin itsekkin tuon aamuisen kiroamis ja töihin pääsemis- jumpan loppukesästä...
                          Silloin soittelin mm. audille ja kyselin vähäsen. Sanoivat isoon ääneen ettei ainakaan noita boostereita kannata käyttää käynnistykseen sillä se työntää kerralla virtaa niin paljon että pahimmillaan "polttaa" ajotietokoneen. Ja jos joltain saa lisävirtaa käynnistykseen, on auttavan auton moottori oltava sammutettuna saman vaaran vuoksi. Näitä ohjeita olen soveltanut myöhemminkin sillä ei oikein Audi lähde käyntiin parin viikon seisomisen jälkeen uudella akullakaan.

                          Akun vaihdon suoritin Audicentterillä joten siihen en ota kantaa, mut nuo ohjeet apukäynnistyksestä saattaa olla aivan varteen otettavia....

                          Comment


                            #14
                            Jännitepiikit noita ohjainyksikköjä sekoittaa, ei virta.

                            Comment


                            • #15
                              Olen käyttänyt omasta B5:stä akkua irti varmaan viitisen kertaa eri syistä eikä kertaakaan ole tarvinnut tehdä muuta takaisin kiinnityksen jälkeen kuin laittaa radion koodi ja ohjelmoida lasinnostimet uudestaan.

                              Boostereitahan ei näihin uudempiin vehkeisiin suositella juuri jännite / virtapiikkien takia.

                              Minkä kokoisia akkuja muuten olette käyttäneet TDI:ssä? Oma on vuodelta 2001 ja taitaa pikkuhiljaa olla vaihtokunnossa. 80Ah kävi mielessä hintaeron esim. 62Ah akkuun ollessa vain 10-20€.

                              Comment


                              • #16
                                Voiko tuota kaasuläpän sopeutusta tehdä ilman VAG Comia? Esson baarissa joskus kuullut että "virrat päällä, kuskin ovi auki 2min" tekisi sen myös, mutta pitäneekö paikkaansa?

                                Auto 1997 A4 1.8t ja kaasuläppä on vaijerilla.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei boostereita juu. Pari kerrat käynnistänyt tuolla, mutta kun boosterikäynnistyksen jälkeen auto toimi moitteettomasti. Viat tulivat vasta sitten, kun uusi akku oli laitettu paikalleen ja käynnistetty sillä auto. Laitoin 100 Ah akun, kun sopi kivasti paikalleen ja tuo Ardic vaatii kans talvella ampeereja.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Audi A4 B7 2.0TFSI 2007. Täytyykö akun jälkeen autolle "kertoa", että on laitettu uusi akku? :D

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei tarvitse.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X