Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kaksi akkua A4?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kaksi akkua A4?

    Eli kysyisin onko kukaan rakentanut kahden akun systeemiä facelift A4?? Isälläni on eberi ja hän kaipaisi toista akkua autoon. Onko A4 1.9 tdi sedan, valmista paikkaa olemassa toiselle akulle?
    Takapenkin alla tms? Jos olette laittaneet toisen akun, niin minne?

  • #2
    Kiva huomata, että joku muukin painiskelee samanlaisten ongelmien kanssa. Olen pohtinut itse jo jonkun aikaa mihin voisin sijoittaa toisen akun nelkkuun. Laitoin jo kahdelle muulle volkkari- ja audimiesten foorumille kyselyä, mutta ei ole ideoita tullu vielä. Konehuoneeseen akkua ei saa millään mahdutttua, ja peräkonttiakin tutkiskelin. Kontin laidoille, pyöränkoteloiden taakse se ei myöskään mahdu, vasemmalla puolella on työkalukotelo ja oikealla on keskuslukituksen alipainepumppu. Yksi vaihtoehto on, että jättää varapyörän talliin ja tekee tyhjään koteloon vaikka lasikuidusta akulle sopivan lokeron. En kuitenkaan haluaisi jättää rengasta pois matkasta.

    Voisihan sen takapenkin alle jäävän tilan tarkistaa, mutta näin äkkiseltään tuntuis että se on liian matala. Jos akku sijoitetaan sisätiloihin niin se ei saa olla normaali hapollinen akku vaan sen täytyy olla hyytelöakku esim. Optima. "Vikana" Optimassa on liian korkea hinta ja se että ne antaa suurta starttivirtaa muttei puolestaan suuria amppeertitunteja mitä eberi/webasto käytössä tarvitaan.

    Jos Juha löydät lääkkeen tähän probleemaan, niin laita ihmeessä vastausta.

    Comment


      #3
      Saanen laajentaa kysymystä. Onko joku asentanut C4 Avantiin toisen akun? Mulla on Webasto (nyt vihdoin jopa toimintakunnossa) ja haluaisin varmistaa virransaantia. Jollakin näin akun takaluukun kuskinpuolen sivulokerossa, onko mahdollisesti muita paikkoja?

      Comment


        #4
        Jep, vastaavien ongelmien kanssa on tullut itsekin painiskeltua.
        Akku nyykähtää kun webastoa huudattaa. Viime talvena toi oli varsinainen ongelma, aikaisempaa kokemusta webastoa autossa ei ollut, joten osittain se meni laitteen opiskelun piikkiin. Syynä silloin oli huonokuntoinen akku ja hajallinen webaston vesipumppu.
        Tänä talvena auto kyllä lämpenee mutta kerran olen saanut uudenkin akun 'melkein' nyykähtämään, vaikka puhallinta pitää 1 asennossa (oli kylläkin silloin päällä liki 1 tunnin). Tämän jälkeen olenkin pitänyt puhaltimen pois päältä, ongelmia käynnistyksen kanssa ei ole ja koneen lämmötkin on käynnistettäessä korkeammat. Tietenkään sisätila ei ole lämmin, mutta kuuma puhaltaa heti ja äkkiä se lämpenee. Ikkunat valitettavasti pitää raapia.
        Veikkaan että jo puhaltimen laakerit uusimalla pääsisi ongelmasta eroon, samalla vaivalla tietysti vaihtamalla kokonaan parempiin.

        Comment


        • #5
          Joko olet Juha löytänyt paikan lisäakulle nelkkuun? Itse en ole tutkinut vielä sitä takapenkin alustaa, mutta ajattelin katsoa kun saan aikaiseksi. Vaatii sen verran ponnisteluja, että pitäis ilta- tai viikonloppuaikaan raahautua työpaikan tallille (näitä kerrostaloasumisen hauskoja puolia ;) Ilmoitteilen sitten jos sieltä löytyy Optiman mentävä reikä.

          Comment


          • #6
            Nyt tuli todettua, että sitä lisäakkua on ihan turha haaveilla takapenkin alle. Sinne mahtuu ehkä juuri ja juuri tulitikkurasia pystöön. Vaikuttaa siltä, että ainoa vaihtoehto on laittaa se akku peräkonttiin varapyöräkoteloon tai vararenkaan sisään(jos mahdollista). Pitkä matka kaapelinvetoa ajatellen.

            Comment


            • #7
              asian vierestä

              Hei

              Minulla on vain yksi akku mutta menestyksellä on käytössä sisätilan lämppärin johtoon välillä kytkettynä akkulaturi -> tupakin sytyttimeen kiinni.

              Akkutalon myyjän kans oli puhetta että noin kerta,pari kuukauteen riittää yön yli latauksessa. ja pysyy akku virkeänä. (74Ah akku)
              Otin tuon tavan käyttöön vasta tälle talvelle joten ei voi sanoa mitään pitkäaikaista kokemusta. Hyvä puoli on tuo halvan laturin käyttö, sellainen kun oli jo ennestään ja tup syt adapteri löytyi kans tarvikelaatikosta joten osat oli lähinnä pari abikoa ja 5min työtä... Tietysti pitää olla se sisätilan lämppärin töpseli tai muuten sähköä joskus saatavilla esim työmaan tolpasta...
              Toinen hyvä puoli on keveys eli tuota laturia ei tarvi kuljetella kesällä matkassa... eikä muutenkaan tehdä ylimääräisiä sähkötöitä itse autoon.

              Comment


              • #8
                Eli tolpasta sähkö ja jotakin kautta sitten akulle, jos ymmärsin oikein. Mitenhän tuossa tuon sähköturvallisuuden laita? Ajattelin, että jos sattuu kärähtämään niin mitä vakuutusyhtiö siihen sanoo. Voi olla ihan toimiva konsti.

                Toinen mahdollisuus on ostaa Defan akkuvahti mikä kytketään lokilämmpärin ja sisätilahaaran väliin, ainoa huono puoli on korkea hinta, muistakseeni noin 170-200?. Tällöin akku lataantuu, kun auto on tolpassa. Tästä saisi tietenkin ensiapua virtapulaan, mutta itselläni oli tarkoitus saada tällä kahden akun systeemillä täysi riippumattomuus tolpasta tai latureista.

                Comment


                • #9
                  asianvierestä

                  Hei

                  Juu tolpasta sähkö ja ihan normaali akkulaturi autossa lataamassa.

                  Sähkö menee laturista tupakinsytyttimeen asetettuun "töpseliin" ja ihan normaalia auton johdinsarjaa pitkin akkuun joten ei tuossa mitään palovaarallista ole eikä laitteita käytetä muuhun kuin siihen mihin ne on tehty. Sulake 8A on tupakinsytyttimen johtosarjassa joten ei voi ylikuormittaa ( 4 - 6 Amppeerin akkulaturi)

                  Akkulaturissa on sisäinen lämpösuoja, kesällä se enemmän pätkii, talvella ei niinkään...

                  Töpseli on sellaisesta auton korjausvalosta joka liitetään tup sytyttimeen. Siitä se sähkö menee ihan hyvin takaperin takaisin akkuun :-)

                  Ei tämä tietysti mikään Defan veroinen ratkaisu ole mutta "budjetti" luokkaa.

                  Comment


                  • #10
                    Vaikka minulla ei ole ollut minkäänlaisia käynnistysongelmia on Heikin "akkulaturisysteemi" harkittava asia eläkkeelläkin olevalle:) Minunkin autooni(akku takapenkin alla) sellaisen voisi helposti asentaa tarvittaessa.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt sain vihdoin ja viimein toteutettua kahden akun projektin. Ostin 50 ah:n Optiman Red Topin, 75 ah:n releen, pitkän pätkän 16mm2 kaapelia, akun kengät ja muutaman liittimen.

                      Kesälomalla tein valmiiksi varapyörän sisään naftin kotelon optimaa varten. Viikko sitten sain aikaiseksi laittaa releen konepellin alle ja vedin johdot auton omaa johtokourua pitkin peräkonttiin. Releelle otin latauksen ohjausvirran parkeilta, eli eberin akku lataantuu vasta kun autoon laittaa parkit päälle, näin ei siis autoa startatessa virtaa tule eberin akulta. Akku on kyljellään varapyörän sisällä

                      Yksi asia jäi itseä askarruttamaan, nimittäin kummasta akusta tulee virta puhaltajan moottorille? Puhaltajan moottorille tulee johto eberin releeltä, mutta ottaako puhallin virran eberin käynnissä ollessa eberin virtakaapelin kautta vai tuleeko virta puhaltajan omista virtajohdoista? Jos virta tulee eberin virtajohtojen kautta puhaltimelle niin tässä tapauksessa se tulisi myös peräkontin akusta, mikä olisi aina parempi. Tällä tavalla olisi varmistettu, että auto käynnistyy aina vaikka lämmitin olisi kuinka pitkään käynnissä.

                      Nyt luulisi virran riittävän normaalimittaisiin lämmityksiin. Ei ole ollut vielä kunnon pakkasia, että olis pääsyt testaamaan.

                      Comment


                        #12
                        Tuohan nyt riippuu täysin siitä miten kytkentä on tehty. Jos sinulla on ilmastointi ja ilmastointipurille annetaan vain signaali että "ole hyvä ja puhalla" niin virtahan menee auton omista sähköistä. Jos taas manuaalivehkeet ja vaihtorele eberin tyyliin niin silloin eberin sulakerasialta.

                        Comment


                        • #13
                          Autossa on automaatti-ilmastointi ja käsittääkseni asentaja on laittanut sinne ilmastoinnin yhteen nastaan johdon, en ole eberin asennuksen jälkeen avannut keskikonsolia niin ei varmaa tietoa ole. Mutta sen olen varmistanut, että puhaltajan moottorin virtajohto on katkaistu ja siihen on kytketty eberin releeltä tuleva johto, eli puhaltajan moottorin virtajohto käy mutkan eberin releellä.

                          Comment


                          • #14
                            Kirjo tettaanpa tänne nii ei aloteta taas uutta aihetta.

                            Eli pitäs alkaa laittaan tuonne peräkonttiin toinen akku piisivehkeille ja webastolle. Miten se tuo vakio laturi jaksaa pukata virtaa jos tuohon toisen akun lisää ja mikä ois sellanen hyvä ja halpa akku vaihtoehto.
                            Ajatuksena ois myös laittaa tuo akkujen välinen rele toimimaan myös katkaisiasta, että jos joskus sattuu käymään että ei auto lähe tuolla normi akulla käyntiin nii sit napista saa toisen akun käyttöön kans.

                            Joku optiman akku varmaan ois kyllä hyvä vaan eikös niitä oo jo tullu nii paljon lisaa kaikkia et mitä vastaavan laisia akkuja muilla merkeillä ois joka kestää myös sitä syväpurkua?

                            Comment


                            • #15
                              Unohda nyt sitten optimat heti ens alkuunsa, jos haluat käyttää sitä akkua lämppärin kanssa. Tuon tyylissä akuissa on todella heikko virranantokyky kun kuormitetaan pienellä virralla, eli ei kestä lähellekkään sitä aikaa kuormittaa kuin normi lyijyakkua. Meillä duunissa joku sai mestari-idean laittaa noita työkoneisiin aikoinaan, hetkeksi kun unohtaa päävirrat päälle niin ei enää moottori jaksanut käynnistyä.

                              Vakio laturi jaksanee hyvin työntää kumpaankin sähköä, akut ottavat kylmänä sen verran huonosti sähköä vastaansa. Toki ei ole huono idea täyden akun kanssa mitata kuinka paljon menee sähköä "normaalissa" talvitilanteessa, sanotaanko että 40A olisi hyvä jäädä varaa tuon ja laturin tehon välille vähintään.

                              Comment


                              • #16
                                Ajatuksena ois että jos tuommosen Exide maxxima akun laittas ku se ei ois etes nii pahan hintanen ku optima mut miten sit tuo kestävyys ku webastua käyttää?

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja mikaj Näytä viesti
                                  Unohda nyt sitten optimat heti ens alkuunsa, jos haluat käyttää sitä akkua lämppärin kanssa. Tuon tyylissä akuissa on todella heikko virranantokyky kun kuormitetaan pienellä virralla, eli ei kestä lähellekkään sitä aikaa kuormittaa kuin normi lyijyakkua. Meillä duunissa joku sai mestari-idean laittaa noita työkoneisiin aikoinaan, hetkeksi kun unohtaa päävirrat päälle niin ei enää moottori jaksanut käynnistyä.
                                  Itselläni täysin päinvastaisia kokemuksi Optima akuista. Red-top 50Ah malli on käytössä Eberin kaverin kun "tavalliset" 60Ah akut kestäny kuin yhden talven lyhyttä työmatkaa kun lämmitintä käyttää molemmissa päissä.
                                  Optiman virranotto kyky tuntuu olevan ihan eriluokkaa kuin normaalin käynnitysakun varsinkin kylmällä säällä.

                                  Kesällä jääkaapin uskaltaa jättää yöksi päälle autoon kun menee hotelliin nukkumaan vaikka kuluttaa n.5 ämpäriä tunnissa. Aamulla auto käynnistyy ihan normaalisti mutta laturi saa painaa tosissaan ensimmäisen puolituntia käynnistyksestä.

                                  Suurin ongelma Optimoissa on niiden koko ja muoto joka ei vastaa mitään eurooppalaisia standardeja.
                                  Itse en kyllä meinää enää käyttää muita akkuja jos vaan Optiman saa sopiman kohtuu vaivalla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllähän tuonne nelekun kottiin saa varmasti tuomosen optiman sopimaan hyvinki vaikka vähän isommanki.
                                    Oli eka autossa tuollanen exide maxxima akku kun oli juuri tullu markkinoille ja sai vielä halvalla. Oli kyllä mielestäni hyvä akku tehoa riitti kyllä sen minkä tarvikin oli pakkasta mikä verran hyvänsä. Miten tuo nykysin nuiden optiman ja exiden hinta ero on osaako kukaan sanoa.
                                    Viimeksi muokannut Antti5; 29.11.2010, 17:20.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Aikoinaan entisessä autossa oli stereoiden kaverina Panasonicin UPS akku, pieni kun oli, se helpotti sijoittelua ja lopulta se löysi paikkansa takapenkin istuinosan alta. Silloin riitti ihan hyvin 1kw + 300w päätteille tueksi, auton laturi taisi olla 75A tai 80A. Akku oli Tätä sorttia: http://www.apexbattery.com/panasonic...batteries.html.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuossa on kyllä näpsäkän kokonen akku.
                                        Miten muuten tuo webasto ottaa puhaltimeen virran omasta virta johosta vai sitten sen puhaltimen virta johdoista vakio akulta, kyseessä siis automaatti ilmastointi.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Optima ottaa kyllä hyvin virtaa vastaan pakkasessa tietääkseni, sen puolesta sopii kyllä hyvin tähän käyttöön. Mutta tuollainen pikkuinen täysin suljettu hyytelöakku ei sen sijaan ota sähköä vastaan. Tai siis ottaa, ja se on ilman erillistä latauspiiriä ongelma. Jos tyhjän akun kytkee autoon niin siitä tulee äkkiä pyöreä. Virtaa sen sijaan nuo antaa aivan uskomattomia määriä ulos, 2Ah:n akulla on käynnistetty transportteri pakkasesta kun auton oma akku oli sen verran tyhjä ettei jaksanut.

                                          Automaatti-ilmastoinnissa pitää vetää virran syöttöjohto vissiin aina lämppärin ohjaamana. Sen voi sitten valita kummalta akulta sen virran ottaa puhaltimelle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eli onko tuo sillain että kun tuon webaston virta johon laittaa toiseen akkuun niin tuo lämppäri myös ottaa siitä virran vai pitääko sinne vielä joku johto vetää?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eli summasummarum aaneloseen ei ole toista paikkaa akulle kun tuo varapyöränkotelo? Sain nimittäin töistä tommosia hyytelöakkuja. Toiset on 38Ah isompia ja sit toiset on mopon akun kokoisia, muistaakseni 7Ah.

                                              Tekis mieli laittaa eberille oma akkunsa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Edelleenkin, oo varovainen niitten latauksen kanssa sitten. Jotkut isommat kestää jo ihan kohtuullisesti muutamaa amppeeria, mutta ei kaikki mallit. Eli spekat pitää tietää ennen kuin voi latauspiiriä suunnitella.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X