Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähkövika(ko) pysäyttää matkan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sähkövika(ko) pysäyttää matkan

    Autoa vaivaa mystinen, ilmeisesti sähkövika, josta johtuen auton meno loppuu lähes poikkeuksetta noin 40km/45min ajon jälkeen kuin seinään. Autossa on ollut aikaisemmin vastaavanlaisia ongelmia ja edellisen kerran vika korjaantui moottorinohjausboksin/ruiskuboksin releen kolvauksella (rele oli kuumennut liikaa jostain syystä ja sille oli aiheutunut vahinkoa). No kun ongelmat taas palasivat samanlaisina niin rele vaikutti ilmeiseltä vialta, tosin tällä kertaa ko. rele ei ollut edes kuumentunut kuten ennen. Rele vaihtoon. Seuraavat 40km ja matkanteko loppui taas. Oireet näennäisesti identtiset edelliseen kertaan verrattuna.

    Autossa ei ole muuten mitään vikaa, se toimii täysin normaalisti. Kun meno lakkaa, se tulee yhtäkkiä ja täysin ilman muita sivuoireita. Kesken matkan auto hyytyy kokonaan eikä enää starttaa, ei lupaa, eikä myöskään tuumaa hinauksessa mitään. Jotta meno voisi taas jatkua tarvitaan useita tunteja, yleensä yön verran aikaa. Ja kappas. Taas mennään niin kun ei mikään olisi ollutkaan.

    Tässä on konsultoitu ammattimiehiä ja jääty puolisen tusinan kertaa matkan varrelle ja alkaa vähän ideat ja myös kärsivällisyys loppua. Joku ilmeisesti kuumenee (tai mahdollisesti jäätyy) ja lopettaa etenemisen, mutta mikä? Onko moottorinohjauksella jotain omaa järjestelmää joka suojelee laitetta jos se kuumenee? Kylmäspraytakin on koitettu suihkia vähän sinne sun tänne, mutta tuloksetta.

    Puola ja puolan päätelaite ei kuumene, tuskin virtapuolen ongelmia? Bensapumppu ja rele on tutkittu.

    Huomenna käyn taas ihmetteletyttämässä autoa korjaamolla, mutta puhelinkeskustelun ja aiempien tutkimuksien perusteella ideat on sieltäkin lopussa. Ehdotuksia?

  • #2
    Nopeasti ajateltuna kuulostaa hall-anturilta. "kuin seinään" sammuminen ja lupaamattomuus startissa viittaa kipinän puutteeseen, joka voi aiheutua hall-anturista. Ompa tullut jo muutama auto vastaavilla oireilla ja Hall ollut viallinen.

    Comment


    • #3
      Nopeasti ajateltuna kuulostaa hall-anturilta. "kuin seinään" sammuminen ja lupaamattomuus startissa viittaa kipinän puutteeseen, joka voi aiheutua hall-anturista. Ompa tullut jo muutama auto vastaavilla oireilla ja Hall ollut viallinen.
      Hall-anturia on epäilty ja jossain määrin myös tutkittukin korjaamon poikien toimesta. Ite sen verran testannu että kyllä se kipinän saa ja virrat tulee oikein, mutta ei kai tuota silti voi tyystin hylätä. Ei kuitenkaan tuntuis oikein hall-vialta. Vielä kun se edellisellä kerrallakin oireili ihan samalla tavalla ja meni pois pelkällä relekolvauksella.

      Comment


      • #4
        Jos hall-anturi menee ni matka kyllä pitäs jatkua. Lopettaako se sitte bensan saannin jos kuitenki kipinä tulee?

        Comment


        • #5
          Jos hall-anturi menee ni matka kyllä pitäs jatkua. Lopettaako se sitte bensan saannin jos kuitenki kipinä tulee?
          No parempaa tietoa asiasta ei ole, mutta vois sitä niinkin olettaa. Kai tuo hinatessakin jotain tuumais jos kipinä kuitenkin tulee ja bensaa sais. Tuskinpa tuo mikään konepuolen vika on kun kuitenkin selkeesti lähtee viiletessä pois. Tuolla 20 asteen pakkasessa luulis konehuoneen jo viilenevän muutamassa tunnissa melko viileeks, mutta kyllä siinä yleensä on enemmän tai vähemmän siihen seuraavaan päivään saanu ootella. Hyyty tänään kun testailin tuossa puol neljän maissa. Ei tuumannu mitään kun äsken kävin koittamassa.

          Comment


          • #6
            Vois olla vika ohjainboksissa, kuollut konkka tai kylmäjuotos, joka on voinut myös tuon releen rikkoa. Ei pitäis olla kallis/kova homma käydä boksin juotokset läpi ja vaihtaa kaikki elektrolyttikonkat, jos siellä semmoisia on.

            Eikös tuon ikäisestä ABK:sta jo saa vikakoodit ulos?

            Comment


            • #7
              Vois olla vika ohjainboksissa, kuollut konkka tai kylmäjuotos, joka on voinut myös tuon releen rikkoa. Ei pitäis olla kallis/kova homma käydä boksin juotokset läpi ja vaihtaa kaikki elektrolyttikonkat, jos siellä semmoisia on.

              Eikös tuon ikäisestä ABK:sta jo saa vikakoodit ulos?
              Hyvinkin mahdollista juu. Ohjainboksia on kertaalleen kolvailtu, joten ei se ihan neitseellinen ole. Kaikki einekset kylmäjuotoksiin on. Ja saahan tästä vikakoodit ulos, mutta kun ei ole omaa johtoo niin pitäs onnistua hyydyttämään auto korjaamon pihaan. Eikä tästä vielä kovin suurta datamäärää saa ulos muutenkaan. Pitää koittaa huomenna jos jättäs korjaamon pihaan joutokäynnille. Sikäli kun vanhat ennusmerkit paikkansa pitää niin kyllä se siihen hyytyy. Luottoa löytyy, niin kun autoon pitääkin. Toivottavasti nyt lähtee sitten yön miettimisen jälkeen kuitenkin käyntiin näin ensiks ettei tarvii hinata korjaamolle.

              Oisin kyllä toisaalta ihan tyytyväinen jos vika olis tuossa boksissa ja lähtis pienellä sähkömiehen avustuksella pois. Ei tarttis sitten arvuutella sen enempää. Uuden boksin siihen varmaan joutuu jossain vaiheessa haalimaan jos se nyt taas on siitä kiinni. Kolvataan ja taas ajetaan muutama kuukaus ja taas kolvataan. Ei hyvä.

              Comment


              • #8
                Korjaan lausuntoa. Ei sieltä tällä kertaa tullukaan kipinää. Voisin kyllä melkein vannoa että edellisellä kerralla kun sama vika vaivais niin kipinä tuli. Eikä kyllä startannukaan vielä. Nähtäväks jää starttaako tällä kertaa huomenna aamullakaan.

                Ja ei sinne tule nyt näköjään bensaakaan. Reippaan starttauksen ja polkemisen jäljiltä tulpat loisti kuivuudellaan.

                Comment


                • #9
                  ABK:sta saa kyllä koodit ulos.

                  Hall anturi myöskin lopettaa matkan melkoisen tehokkaasti, koska se on kyseisen moottorin ainoa pyörintänopeusanturi. Ei ole alakerrasta mitään eikä moottorinohjaus tiedä tuon taivaallista moottorin asennosta eli mille pytylle koskakin kipinä menee.
                  Sehän siellä rikki on.

                  Puola taitaa C4 korisessa ABK:ssa olla aina hitachi eikä sellainen kuutio telefunken. Muuten voisi olla puolavikakin paitsi että soppaa pitäisi antaa. Hall siis :)

                  Comment


                  • #10
                    Hinaamiseks meni homma. Ei minkäänlaista eloa aamulla. Koitettiin hinaamalla käyntiinkin, mutta eipä tuo tuumannu mitään. Puolimatkassa korjaamolle koitin sitten vielä ihan piruttain käyntiin ja lähti kun palmun alta konsanaan, loppu 15km taittukin sitten ihan moitteettomasti. Saas nyt nähä mitä keksivät, jos mitään.

                    Comment


                    • #11
                      Onko mahdollista että pakoputki vetää ittensä jäähän, tai sinne kertyy niin paljon vettä kondensaation kautta, tai muuten, että se menee kokonaan tukkoon ja hyydyttää menon? Auto nimittäin kävi korjaamossa ja ainoo idea minkä kaverit keksi oli se että pakoputki veti ittensä jäähän tai jumiin. No tuossa tulin Keski-Suomesta Tamperetta kohti ja matkaa oli taittunut se joku 120km, auto hyyty taas melkein kun seinään ja kappas, eihän sieltä putken päästy tullu juuri mitään läpi kun starttas. Tuossahan on semmonen jokseenkin hasardi kohta ekan ja toisen äänenvaimentimen kohdalla missä putki kääntyy ylöspäin melko jyrkästi. Siihen vois kuvitella helposti kertyvän tavaraa. Auto on nyt bussipysäkillä tuossa parin kymmenen kilsan päässä ja mietin että mitä sille kannattas tehdä ja voiko vika tosiaan olla pakoputkessa. Voisko olla vettä tankissa? Mutta luulis tuon varottavan vähän etukäteen. Pikkasen tukkoselta tuo on kyllä tuntunu viimeaikoina ja nyt kun miettii niin ongelmat on tullu pääasiassa pakkaskeleillä. Voiko olla mahdollista?

                      Comment


                      • #12
                        Katso tuleeko kipinä kun auto hyytyy.

                        Comment


                        • #13
                          No auto lähti taas ihan normaalisti käyntiin. Tuskin se jäähän ainakaan pätkähtää, tuosta mutkan kohalta ainakin ihan kuuma vielä, mutta vettä sinne voi toki kertyä. Kipinästä en nyt tiiä kun auto toimi taas ihan normaalisti. Tällä kertaa ei seisonu kun kaks tuntia ja lähti startista. Ajoin kyllä sen edellisen 120km reippailla kierroksilla ja muutenkin normaalia reippaampaa vauhtia ihan tuota pakoputkea ajatellen. Selkeä ennätys tuo 120km kuitenkin on. Normaalisti oltas hyydytty jo 40km jälkeen.

                          Comment


                          • #14
                            En jaksa kyllä tuota pakoputkea uskoa, koska se ei moottoria sammuta kuin seinään. Pikku hiljaa alkaa korkeintaa tehot hiipumaan.

                            Korjaan lausuntoa. Ei sieltä tällä kertaa tullukaan kipinää.
                            Pidä se hall-anturivika mielessä. Tukossa oleva pakoputki ei kipinää hävitä. :)

                            Comment


                            • #15
                              No niinhän siinä sitten kävi että auto hyyty totaalisesti. Noin vartti ajoa, auto parkkiin, vartti muualla, takaisin autolle ja auto käyntiin. Pysy käynnissä noin kolme sekunttia ja sammu. Eikä enää lähde käyntiin. Bussilla ajeluks menny muutamat viimepäivät.

                              Ikävintä tässä on se että auto on korjaamista ja analysointa ajatellen ihan väärällä puolella Suomea. Tietäiskö kukaan jotain pätevää ja mielellään kohtuullisen halpaa Audin huoltoa Tampereen seudulta? Ei tohtis Laakkoselle viedä kun velottavat kuitenkin jotain mahdottomia olemattomasta.

                              Comment


                              • #16
                                kylmäspray on mukava aine näiden vikojen etsinnässä. Myös vastaavasti lämpöpuhallin. Tiettyä osaa lämmittää / jäähdyttää, niin vika ilmenee / poistuu nopeutetusti. Ei tietenkään enää siinä vaiheessa, kun koneessa ei ole mitään eloa

                                Comment


                                • #17
                                  kylmäspray on mukava aine näiden vikojen etsinnässä. Myös vastaavasti lämpöpuhallin. Tiettyä osaa lämmittää / jäähdyttää, niin vika ilmenee / poistuu nopeutetusti. Ei tietenkään enää siinä vaiheessa, kun koneessa ei ole mitään eloa
                                  Kylmäsprayta on kyllä koitettu kovasti suihkia hyytymisen aikana moottorinohjausboksilla ja lähes kaikille mahdollisille antureillekin, muutamille releille ja vähän mihin sattuu. Ilman merkittäviä tuloksia. Ennen kyllä muutama tunti, tai yö kovassa pakkasessa on auttanut, mutta nyt joku hajos lopullisesti.

                                  Huollossa olivat kai koittanu lämpöpuhaltimellakin lämmitellä vähän yhtä sun toista, mutta eihän ne sitä tietenkään sillon ollu saanu hyytymään.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Siskon autossa oli samanlaisia ongelmia viime keväästä syksyyn.
                                    Ensimmäisen kerran kun vika ilmaantui, niin auto meni merkkihuoltoon. Vika oli "selvä" ja huolto vaihtoi puolan(ainut kerta kun autoa käytettiin merkkihuollossa).
                                    Seuraavalla kerralla vaihtoon meni hall-anturi.
                                    Sen jälkeen sytytysohjainyksikkö (mutta se olikin tullut uuden puolan mukana)
                                    No, loppujen lopuksi viaksi paljastui viallinen bensapumppu.
                                    Oireet viittas vahvasti sähkövikaan, mutta bensapumppu oli viallinen.
                                    Auto on vm 1994 Golf 1.8



                                    Omassa Opelissa (-89) oli aikoinaan samoja ongelmia. Silloin vikana oli hall-anturi.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X