Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

eberi ei rokkaa (A3 1.6)

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

eberi ei rokkaa (A3 1.6)

Eli eberi ei lähde käyntiin. Joskus yrittää pari sekunttia ja sammuu ja sitten yrittää uudestaan ja sammuu. Ilmeisesti tankin läheisyydessä oleva mötikkä on pumppu jolle mittauksieni mukaan ei tule jännitettä. Resistanssi on pumpussa 8 ohmia. Samoin bensa linja on ihan tyhjä. Eli miksi tuo katkaisee jännitteen pumpulta? Seurasin pumpult6a tulevia piuhoja jotka johtivat itse eberi pömpeliin.

Onko siellä pömpelissä joku sulake tuolle pumpulle ja mikä aiheuttaa sen palamisen jos sellainen on? Missäs noissa on suodatin? Mistä seuraavaksi vikaa etsimään?

Polttoaine- ja jäähdytysnestepumpulle on sulakkeet, ne ei ole lämmittimessä sisällä vaan johtosarjassa on erillinen sulakerasia. Yrittääkö pumppu edes kertaakaan pumpata? Syitä tuohon voi olla useita, kannattaa käydä tarkistamassa antaako se jotain vikakoodia. Viikkoajastin antaa näytölle vikakoodin muotoa Fxx, x-kirjaimet siis numeroita, minikellokytkimestä ei vikakoodeja näe.

Comment

Sulake pumpuille on sama kuin lämmittimelle eli se on ehjä. Tekeekö siis niin että lähtee starttailemaan normaalisti, sanoo muutaman kerran hump hump ja sitten startti jatkuu ilman paloääntä kunnes about minuutin päästä loppuu?

Jos tilanne on tuo niin hehku on ykkösvaihtoehto. Jos taas mykistyy koko peli, on aivovika todennäköinen.

Polttoainelinjassa tavara kulkee aika rauhallisesti. Voit tehdä polttoainemäärätestin ottamalla letkun lämmittimeltä irti ja laittamalla sen mittalasiin tai vaikkapa lääkeruiskuun. Yhden starttiyrityksen bensamäärä pyörii siellä 10ml tuntumassa. Jos kerrot lämmittimen mallin ja iän, kerron tarkemman arvon.

Polttoainepumppu on solenoidi eli se saa vain nopeita jännitelpulsseja. Lampulla yleismittaria paremmin näet tuleeko pulsseja vai ei. Itse pumppua voi syöttää pulssittaen vaikkapa akkulaturilla ja testailla naksuttaako.

Sellaiseenkin olen törmännyt, että muuten värkki tuntuisi toimivan ok, mutta startissa yksinkertaisesti vain lopettaa pa-pumppaamisen ja muuten luulee starttaavansa vielä. Aivovika kyseessä.

Comment

Eli se yritti akun irti oton jälkeen kahdesti tulille. Ensin lähti normaalisti sisäpuhallin päälle ja sit alko vinkuna kone huoneessa joka kesti ehkä muutaman sekunnin ja loppu,sit se yritti vinkua uudestaan ja muutaman seknnin päästä loppui jonka jälkeen ei vastannut enää kynnistys yrityksiin. Tosiaan jos sille pumpulle tulee sykäyksiä niin sitä en osannut katsoa.
        Pensa linjan otin irti juuri tarkistaakseni että kun ebebrin käyntiin niin paljonko tulee tavaraa. No ei tullut yhtään ja putki oli tyhjä jo kun sen irroitin. Voiko se hehku tulppa saada sen vehkeen vikatilaan ja sitäkautta aiheuttaa tuon ongelman. Mites jos se on älyvika niin onko se vainaa? Niin ja tuossa on se mini timer eli ei näe vika koodia.

malli on B4WSC ja vuosi on varman jotain -00 tai hyvin liki.

Mä veikkaan tota tulppaa koska se musta kyykkää parikertaa ennenkuin sammuu. Mistä saan uuden tulpan ja mihin hintaan?

Comment

Hmm! Ensimmäinen puhallus on itsetesti. Sitten pikkuhiljaa se lähtee starttailemaan, jonka nyt sitten lopettaa. Arvaanpa että hehku voisi olla oikosessa tai huono kontakti ja lopettaa siksi. Tai sitten älyvika.

Luetuta ne vikakoodit siitä vempeleestä jossain liikkeessä. Testeri pannaan eberin ja johtosarjan väliin haaralla eli siihen pitää päästä käsiksi.

Aivoja taitaa saada järkevimpään hintaan Tepolta vw-osana, jos kyseessä on joku malli, jota vw asentanut originaalinakin. Hehkua saa beru-osana ihan tarvikeliikkeistä about kolmellakympillä. Vaihtuu jossain vaiheessa kiinteäjohtoiseksi, mutta sinulla melkoisen varmasti vielä mutterikiinnitteinen johto itse hehkussa. Sen vaihto ei ole kovin paha rasti myöskään. Aivopääty pitää ottaa irti. Sisäinen liitin ikävin steppi eli kannattaa melkein ottaa koko laite pöydälle.

Hehkun lisäksi voi toki olla huono kontakti siis myös vesipumpulle, pa-pumpulle tai sisäpuhallinreleelle. Vanhemmat vehkeet oikeasti vetävät herneet nenään, mikäli sisäpuhallinreleen käämiä ei löydetä kuormana lämmittimen perästä.

Comment

Itse ihmettelin spritterin eberiä, ku ei lähtenyt enään käyntiin, vaikka edellisenä päivänä veho vaihtoi uuden laitteen kokonaan.
            Vikahan oli täysin ratin ja selkänojan takana, eli tankki liian tyhjä :)
            sprintterissä oli sillain että jos menee alle 1/4 löpö niin eberi ei lähde käyntiin.
            Miten lie sitten muilla merkeillä (jos tehtaan asennus)

Comment

Onko Porkkiksella kertoa tuon uudemman kiinteäjohtoisen hehkun Berun varaosanumeroa? Lämmitin on 4 kw:n bensamalli ja on vuodelta 2003.

Comment

Eipä kyllä ole. Eberi 25 2106 01 10 00. Sillä voit itse yrittää :)

Comment

Working...
                X