Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Imuilman lämmitin temppuilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Imuilman lämmitin temppuilee

    Audi tykkäsi niin kovin lämpimästä tallista, että päätti tyhjentää akun jottei sieltä pois joutuisi. Eli vian paikansin imuilman esilämmittimeen, vai mikä sen punaisen imusarjaan menevän paksuhkon piuhan päässä olevan jutun nimi onkaan. Relekin löytyi (oli muuten eri paikassa mitä Haynes ohjeisti) ja aamun valjettua voisi lähteä metsästämään uutta, mutta ajattelin miettiä varasuunnitelmaa jos releen vaihto ei auta. Mikä mahtaa olla kyseisen releen toimintaperiaate ja mistä kannattaa lähteä puuttuvaa/ylimääräistä ohjausvirtaa etsimään? Releen kyljessä oli kyllä kaavio sen toiminnasta, mutta omaan kytkentäkaaviooni ei sen nastojen merkinnät täsmänneet ja muutenkin jäi toimintaperiaate epäselväksi.

    Ja mikä on koko lämmittimen merkitys koneen toiminnalle? Onko sama heittää vastukselta sulake mäkeen ja ajella ilman?

    Autohan lukee tuolla oikealla, mutta tarkennetaan sen verran, että kyseessä on kaasarikone tyyppiä SF.

    P.S. Tästä on tainutkin olla puhetta, mutta heitänpä ilmaisen vinkin katoavan sähkön metsästämiseen: akun maajohto irti ja sen tilalle ampeerimittari -> sitten vaan sulakkeita yksi kerrallaan irti ja vian suunta selviää varsin nopeasti. :)

    #2
    Aikoinaan harmaassa viistoperäpassatissa oli imusarjassa tuommoinen alumiinisiili jonka tarkoitus oli lämmittää imuilmaa. -35*C pakkasessa ei ollut ongelmia vaikka tuo punainen piuha roikkui irrallaan, jos kone oli vain muuten lohkosta etukäteen lämmitetty.

    Vai tarkoitatko imuilman esilämmityksellä jonkinlaista ahdinta? :-))

    Comment


    • #3
      Ylittää hieman pienen ropaajan ymmärryksen tuo lämmitin, joten kirjoitanpa havaintojani värkin toiminnasta tahi toimimattomuudesta. Ajelin tuossa sulake poistettuna kun relettä en saanut hankittua ja ihan hyvin kulki Audi pikkupakkasissa. Paitsi sitten kun oli seissyt 1,5 tuntia -8 asteen lämpötilassa, niin käynnistyminen vaati todella pitkää starttausta.

      Äsken sitten mittailin minkälaisia arvoja jännite- ja ampeerimittaus antaa. Virrat katkaistuna sain jännitettä vastukselle tuli sen reilut 12 volttia, mutta virtaa ei mennyt ollenkaan. Irrottelin relettä ja sulaketta, eikä niillä ollut näihin arvoihin nyt mitään vaikutusta. Sitten virrat päälle ja jännite pysyi samana, mutta nyt alkoi virtakin kelvata, eikä releen ja sulakkeen irroittelulla edelleen ollut mitään vaikutusta. Tuloksista ihmestyneenä laitoin vastuksen tilalle koetinkynän ja katselin sen toimintaa: pääosin valo paloi sen mukaan oliko virrat päällä vai ei. Paitsi sitten kerran valo jäikin palamaan virran katkaisun jälkeen. Sitten aloin irroittaa relettä, niin valo sammui mielestäni ennen kuin rele oli ehtinyt irrota kannastaan. Tästä heräsi epäilys: onko releessä joku vika kun katkaisi virran sitä koskettaessa.

      Ja sitten ne ihmetykset: mikä ihmeessä on tuon systeemin toimintaperiaate, kun releellä ja sulakkeella ei näyttänyt olevan mitään merkitystä lämmittimen toimintaan kun virrat on päällä(tai poissa)? Ja milloin tuon releen pitäisi syöttää lämmittimelle virtaa oikein toimiessaan?

      Comment

      Working...
      X