Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tupakansytyttimen kytkentöjen muokkaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tupakansytyttimen kytkentöjen muokkaus

    Näissä VAG:n kulkineissa tuppaa tuo tupakansytytin olemaan usein suoraan akulta eikä virtalukon kautta. Kaksi kertaa akun tyhjennettyäni jättämällä istuinlämmittimen tupakansyttimeen kiinni, ajattelin muokata kytkentää siten, että virrat ovat avaimen asennosta riippuvaisia.

    Kysymys kuuluukin mistä kannattaisi ottaa virrat? Suoraan jostain vai laittaa suosiolla rele väliin ja ottaa ohjaus esim. radion herätteeltä, jolloin rasitus kulkisi edelleen alkuperäisen tup.sytyttimen sulakkeen kautta?

    Alustana toimii Golf IV -98, mutta vertailukohdaksi käy kaikki saman ikäiset Auditkin. Ovat kytkennöiltään kuitenkin hyvin lähellä toisiaan elleivät osin jopa identtiset - vähintäänkin kytkennät ovat samalla logiikalla toteutettuja.

    #2
    Rele voisi olla hyvä ratkaisu senkin puolesta, että se on helppo siihen lisätä ja sulakekin pysyy alkuperäisenä. Ei sitten tule koskaan etsittyä väärää sulaketta...

    (Moottorirempassa muutin bensapumpun sulakkeen eri paikkaan. 2h meni etsiessä vikaa, kun auto ei käynnisty, kunnes muistin... johto oli päässyt irti kun siinä lähistöllä ropelsin)

    Comment


    • #3
      laittaa suosiolla rele väliin ja ottaa ohjaus esim. radion herätteeltä
      Näin tekisin.

      Lievä OT: Mistä olet ostanut erillisen penkilämmittimen? Vois yllättää vaimon joku kerta kun aina nelosen kyytiin istuessaan jaksaa asiasta muistuttaa... ;)

      Comment


        #4
        Njää. Jätetään se akkuvahti ihan Jounin projektiksi :)

        Etsin tuuletuksen keskikanavista ilmastoinnin vialliseksi luulemaani anturia G191 ja jouduin purkamaan puoli autoa saadakseni keskikonsolin kehikon siitä radion ympäriltä irti. G191:tä ei muuten löytynyt, koska sitä ei ilmeisesti Golfissa olekaan. Tämän siitä saa, kun hifistelee vag-comin mittausarvoilla. G191 näytti -51astetta :). On siis kaikki sopivasti esillä, joten ajattelin nyt samalla muuttaa tupakansyttyminen kytkentää.

        Istuinlämppäri tarttui käsiin vuosi sitten Motonetistä. Muistaakseni ~10-15e ja ollut älyttömän hyvä. Mattamustaa kangasta, ei mikään sateenkaaren kaikissa väreissä uitettu päällyste, joten kehtaa pitääkin. Tulee venyvillä hihnoilla ja koukuilla kiinni penkiin. Muuten pysyy hienosti, mutta istuinosan koukut tahtovat irtoilla jatkuvasti. Korjaantuisi, jos jaksaisi vetää vähän pidemälle penkin alle kiinni. Selkänojassa pysyy loistavasti, kunhan muistaa ettei vedä hihnoja mahdollisten sivubägien eteen.

        Comment


          #5
          Minä jättäisin sytkäripistokkeen sellaiseksi, että siitä saa virtaa aina. Siitä on iloa, jos esim. käynnykkää tarvitsee latailla tms. jos auto ei ole käynnissä. Penkinlämppärille voisi laittaa ihan oman virtasyötön siten, että virta katkeaa auto sammutettaessa.

          Comment


            #6
            Itsellä ei ole mitään tarvetta jatkuvalla syötöllä olevalle tupakansytyttimelle. Ei tule puhelinta jätettyä autoon, ellei siellä itse istu.

            Periaatteessa voisi ottaa itse radion antamasta herätteestä ohjauksen. Silloin toimisi avaimen mukaan, mutta halutessa saisi ilman avaimiakin virtaa, kun kytkee radion päälle. Tosin en muista tähän hätään, saiko tämän hetkisen radion päälle vaikka avaimia ei olisikaan. Tuollainen kytkentä olisi suorastaan nerokas :)

            Täytyypi tutkailla miten on. Kun vetää tuon releen järkevästi, on se toki helppo irroittaa, jos haluaa palata takaisin vanhaan kytkentään.

            pika-pika-edit: Jaa. Sitten kyllä pitäisi olla aina radio auki, mikäli haluaa virtaa tupakansytyttimelle. Rinnan kytkemällä virtalukolta tulevan herätteen kanssa ja suojaamalla radion syöttö diodilla onnistuisi, mutta menee hifistelyksi. Nerokkuus oli hetken hurmaa.

            Comment


            • #7
              Itte ottasin virtalukolta siitä johdosta virran josta katkiaa virta ku avaimet vetää pois lukosta. Releen avulla tietysti. Mankan herätteen kytkin itte siihen.

              Comment


                #8
                Nyt on johdotukset vedetty. Otin suoraan sulakerasiasta ~10cm päästä johdon poikki ja vedin jatketut päät releelle, maan vedin vieressä olevaan maadoituspulttiin ja herätteen vedän radion takaa. Releen laitan tyylikkäästi alkuperäiseen relepaneeliin. Herätevirran vedän radiolta asti, koska ratin alta ei oikein arpomalla parane ottaa. On sen verta tehokkaasti pakattu kaikki johdot nippuun ja piiloon putkiin, joten radion liittin on kaikkein selkein.

                Muuten valmis, mutta pitää vielä hommata reletelineeseen sopiva releen kanta. Universal-hara-kiri-kanta ei ollutkaan universal VW:n tapauksessa.

                Comment


                  #9
                  Nyt vasta huomasin tämä, mutta itse olisi sieltä ratin alta löytyvästä virtakiskosta ottanut X75 navasta virran, siitä kun tulee virtaa vain avaimen ollessa lukossa käännettynä. Sitten jos olisi halunnut kikkailla niin viereisistä 30 navoista tulee jatkuva 12v akulta.

                  Comment


                  • #10
                    Joskus tehnyt radiolle tuollaisen kytkennän

                    Comment


                      #11
                      Siinähän tuo X75 on helposti esillä. Täytyypi vielä mittailla ja ottaa mahdollisesti siitä. Paikka olisi ainakin helppo.

                      Comment


                        #12
                        X75 on vain täysille virroille, ei ACC-asennolle. Otin herätteen radion piuhasta, jolloin tupakansytytinkin toimii kunnes avaimen vetää kokonaan pois. Releen vedin nippusiteellä kiinni relepaneelin pintaan.

                        Jospa nyt ei akku enää pääsisi hajamielisyyden takia tyhjenemään.

                        Comment

                        Working...
                        X