Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähkönsyöttö akulle?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Sähkönsyöttö akulle?

    Periaatteessahan ei tarvitsisi vetää kuin +johto akulle ja maadoitus suoraan runkoon. Yritin katsella C-tekin sivuilta speksejä noille latureille. Ainakin ovat suojattuja väärältä napaisuudelta, eli ei pauku ja rutise vaikka kytkeekin johdot väärin päin, joten oletettavasti ovat hyvin suojattuja myös oikosulun varalta. Katselin jotain 800-mallia, jonka spekseissä max latausvirta oli 0,8A, joten halutessa sulakkeen kooksi pitäisi luultavimmin laittaa 1A? Uskoisin kuitenkin C-tekin ainakin olevan jo riittävän oikosulkusuojattu itsessään. Mitenköhän on kosteussuojauksen laita?

  • #2
    Sulake ainakin heti akun viereen (10A riittää normaali laturille).
    Sulakerasiana parempi sellainen, jossa lattasulakkeet.

    Pistorasian saat perävaunupistokkeesta, on halpa ja kestävä.
    Sinne hanskalokeron alle saa varmaan ruuvattua sen naaraspään ja laturiin vastaavasti uros.
    Jos talli tai katos käytössä, niin tuon latauksen voi kytkeä toimimaan suoraan auton omasta vetokoukun rasiasta, sikäli mikäli sellainen autosta löytyy.

    Myös veneessä olen käyttänyt noita seitsemän napaisia pistokkeita, ovat paljon halvempia kuin venetarvikkeet ja kestävät hyvin, jopa paremmin kuin alkuperäiset.
    Ja Isälle tein taka-kaiuttimetkin (ovat erillisessä kotelossa) irroitettaviksi noilla samoilla pistokkeilla.

    EDIT: Akun viereisellä sulakkeella suojataan tuo oma kytkentä, laturissa täytyy sitten olla lisäksi oma erillinen suojaus ja sellainen niistä yleensä kyllä löytyykin.

    Comment


      #3
      Aivain. Eipä tullut ajatelluksi, että virta kulkee myös toisin päin kun laturi on poissa. Yksi sulake heti akun navan viereen, suojamaan mahdollinen akun oikosulkeminen.

      Comment


        #4
        Minä tyrkkäsin C-tekin suoraan kiinni akkuun, ja ujutin pistotulpan poistetun sumarin kohdille. Kun haluan ladata akkua, kaivan sen vaan sumarin reiästä esille ja kiinnitän roikkaan. Helppo ja yksinkertainen.

        Nuo Defan laturit ei oikein ole riittävän tehokkaita (ainakaan se pienin), ja se isompi maksaa noin 200 euroa. Tuo C-tek 3600 lataa TM:n mukaan neljällä ampeerilla, ja oli testissä ehdoton ykkönen. Se ei keitä akkua.

        Comment


          #5
          Jos sinulla on jo sisäpistoke autossasi, niin kaikkein yksinkertaisin tapa ladata akkua on tehdä se tupakinsytytinpistokkeen kautta. Kytket akkulaturin +/- johtoihin tupakinsytkäriplugin, plugi tupakinsytkäriin kiinni ja akkulaturin virtapistoke auton pistorasiaan.

          Tämä kytkentä edellyttää, että tupakinsytkäri toimii vaikka autossa ei olisi virta päällä. Näinhän Audeissa usein on. Olisi myös hyvä laittaa sulake tupakinsytkärin plusjohtimeen ihan sytkäripistokkeen viereen. Onhan siellä sulakerasiassa sulake tuotakin varten, mutta se ei suojaa johdinta väliltä sulakerasia - tupakinsytkäri, jos vaikka tuo johto menee oikosulkuun.

          Ei ole kaikkein tyylikkäin ratkaisu, mutta kytkennän helppouden vuoksi johtotehtävät jäävät erittäin vähäisiksi.

          Comment


            #6
            No vilkaisepa vaikka tupsyt sulakkeen koko niin saat vähän viitteitä siitä kaapeloinnista. Arvaisin 15A.

            Comment


              #7
              Mistään mitään tiedä, mutta miten mahtaa C-tekin latausvirransäätö toimia, kun kohteena ei olekaan akku vaan auton koko virtapiiri?
              Jos viittaat tällä tupakinsytkärilataukseen, niin eipä hätää. Laturi näkee sytkäripistokkeen kautta vain akun, ei koko auton virtapiiriä. Sytkärin virtapiiri, kun on varsin yksinkertainen, sytkärin plussa tulee akun plussalta sulakerasian kautta ja sytkärin miinus suoraan akun miinukselta.

              Comment


              • #8
                Itsellä "tupakansytytinlaturina" C-Tek 7A malli, ei ongelmia toiminnassa. Pistokekin on helppo nypätä irti, tällainen laadukkaampikin akkulaturi purkaa akkua, kun sillä ei ladata.

                Comment


                • #9
                  C-tek ei paljoa akkua pura, vaikka töpseli ei seinässä olisikkaan. Valmistaja lupaa pienemmille malleille alle 1 Ah/kk ja suuremmillekkin alle 2 Ah/kk.

                  Itsellä on tuo MULTI XS 3600 -malli kiinteästi asennettuna, siten että käyttövirta tulee sisätilanlämmittimen pistokkeesta. Hyvin lataa akkua, vaikka latausjohdot on vedetty niinkin kauas akusta kuin päävirtatauluun (kuskin jalkatilaan). Akkuhan on urS4:ssa takapenkin alla. C-tekin johtoon lisäsin vielä 5A sulakkeen, joka sekin on jännitehäviötä lisäämässä.

                  Vaikka C-tekissä pulssilataus onkin, niin missään vaiheessa se ei yritä akkua silti purkaa. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt ohjekirjat läpi lueskeltuani.

                  Motonetin hinta näyttää tällähetkellä olevan 57.50.

                  Comment


                  • #10
                    CTEK 3600:ssa on kosteussuojaus, mutta ei näytä piisaavan vuoden konehuoneessa matkusteluun. Tiedä sitten selviytyisikö sisätiloissa.

                    Comment


                    • #11
                      Kymmenen euron kuumailmapuhaltimen johdolle kävi eilen samalla tavalla. Viime talvena hajosi samasta kohtaa erimerkkinen vastaava laite. Hitto, kun käytetään huonoja tarpeita noissa nykyään. 20 vuotta vanha Matti -laturin johdot ovat pakkasella ihan tönkköä, mutta ehjänä ovat säilyneet,

                      Comment


                      • #12
                        CTEKin laturi on vallan mainio kapistus, mutta nuo käytetyt johdinmateriaalit aivan käsittämätöntä kuraa. Muutama aste pakkasta niin kaapelit aivan kiveä. Muutama centti on kyllä säästetty aivan väärässä paikassa. Takuuehdoissahan on tietenkin maininta, että johtoja ei saa lähteä itse vaihtamaan, tai koko laitoksen takuu raukeaa. Purkki liikkeen kautta korjaamolle ja samat surkeat kaapelit uusiksi. Vaihtoehtona on tietenkin toimia vastakarvaan ja itse vaihtaa verkkojohdon kumieristeiseen ja matalajännitejohdot taipuisiin teflon- tai silikonieristeisiin mittalaitejohtoihin.

                        Comment


                        • #13
                          17,5 oC pakkasta, otin värkin omasta säilytyspussistaan ja yritin vääntää kaapelit suoriksi. Näin kävi.
                          Voihan peruna.
                          Isä juuri tällä viikolla sanoi, että nyt pitää saada jotain joka pitäis akkua tolkuissaan. Heillä kun on webasto.
                          Neuvoin ostamaan Ctekin XS3600-mallin ja sellaisen oli käynytkin hakemassa. Täytynee varoitella asiasta.

                          Itse lataaminen toteutetaan okkim-tyyliin, eli otetaan Defan johtosarja johon kytketään sisätilan pistorasia. Laitetaan vaan sitten auto "lohkolämppäriin" kun tarve vaatii.

                          Comment


                          • #14
                            Jos autossa on iso akku >90ah, kannattaa suoraan ostaa tarpeeksi iso laturi. Itse ostin Ctekin 3600:sen ja sillä latailin 24h ja en saanut omaa akkua täyteen (ei ollut edes aivan tyhjänä. muistaakseni 92ah akku). Marssin sitten takaisin liikkeeseen ja vaihdoin sen järeämpään XS7000:een.
                            Nyt riitti vajaa 12h akun täyteen lataamiseen.

                            Comment


                              #15
                              Tuli asennettua tuohon neloseen Eeperspähheri, niin ajattelin sitten laittaa myös CTEK:n kiinteästi autoon kiinni. Ongelmana oli se, että autossa ei ollut lohkolämmitintä eikä mitään lämmittimen johtoja. Joten marssin paikalliseen autopurkamoon ja ostin käytetyn Defan pikkurasian puskuriin metrin johdolla ja lisäksi puolen metrin jatkopalan. Hinta 15 e. Sitten Motonetistä CTEK XS3600 hintaan 57 e.

                              Tallilla laitettiin CTEK osiin ja vaihdettiin alkuperäisen verkkojohdon tilalle panssarikaapeli. Tämä tapahtui kolvaamalla vanha johto piirilevystä irti ja irrottamalla se tuosta kotelon läpiviennistä. Sen jälkeen panssarikaapeli poikki, metallikuorta 5 cm pois ja kotelon läpivientiin porataan hieman suurempi reikä, koska Defan johto on 2,5 mm2 vs. CTEK:n 1,5 mm2. Tämän jälkeen survotaan johto läpivientiin tiukasti, laitetaan sisäpuolelle vähän tiivistesilikonia ja ulkopintaan vielä liimakutistesukka.

                              Tämän jälkeen etupuskurin oikeaan alaritilään tehdään reikä pistorasialle ja siitä vedetään johto akun viereen rintapellissä olleen tyhjän tulpan läpi. Itse laite mahtui hyvin raitisilmasuodattimen viereen. Siihen vähän solumuovia ympärille, niin se pysyy siellä ilman suurempaa kiinnittämistä. Itse laitehan on luokaltaan IP65, eli

                              Pölytiivis. Pöly ei tunkeudu laitteeseen. Suojattu vesisuihkulta. Suojattu joka puolelta paineella suihkutetulta vedeltä.
                              Joten eiköhän se siellä pärjäile. Kirjoittelen tänne vaikka käyttökokemuksia talven ajalta.

                              Comment


                              • #16
                                En epäile, etteikö kytkentä olisi huolella tehty ja turvallinen, mutta jos jostakin (muusta) syystä syttyy autopalo, vakuutustarkastajalle löytyy syy evätä korvaus, koska kytkentään ei ole käytetty tehdasvalmisteisia komponentteja.

                                Comment


                                  #17
                                  Tavallinen sähkönkäyttäjä saa vaihtaa ja korjata yksivaiheisien sähkölaitteiden (liitäntäjännite 230 V) liitäntäjohtoja
                                  Jos tuolle linjalle lähdetään, niin laitteeseen on vaihdettu uusi liitäntäkaapeli.
                                  Viimeksi muokannut pasi_; 19.11.2007, 10:16.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ostin Ctek-kopiolta vaikuttavan Benton BX-1 -ylläpitolaturin, jälleen ajatuksena asentaa se kiinteästi autoon. Kokeilemalla kuitenkin selvisi, että tämä malli on kiinteään asennukseen kelpaamaton. Toisin kuin Ctek, Benton unohtaa tilansa kun verkkosähkö katkeaa, eikä näinollen ala lataamaan verkkosähkön ilmaantuessa. Yhdellä foorumilla tästä puutteesta olikin puhetta, ja eräs maahantuoja (ei Suomessa) oli jo pyytänyt valmistajalta muutosta tuohon. Mahdollisesti siis korjaantuu joskus, mutta itse en ollut niin onnekas että omalle kohdalle olisi sattunut tuolta osin evoloituinut malli.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Niin mitenhän pitkään meinaat kerralla pitää autoa laturissa, meinnan meillä esim töissä heiteltiin ceetekit mäelle juuri sen takia että ei riittänyt lataus aika sprintterin akuille kun ovat ambulannseja eikä ehdi olla koskaan pitkään piuhan päässä max yön yli.
                                      Toisaalta kulutustakin on varmaan monin verroin enemmän mutta olen kyllä huomannut omassa autossakin että jos yön yli on ceetek lataamassa niin ei kyllä kummemmin ehdi latailla varsinkaan pakkasella vaikka älykäs onkin mutta mun mielestä paremmin soveltuva kausi käyttöön ja pitempi aikaiseen latauksen.
                                      Eikös ton latauksen saa jos on defa niin ihan mikä vaan pistoke laturi ja extra pistorasia defaan ja piuhat sulakkeen kautta akkuun ainakun on piuhassa niin lataa ei tarvi sählätä latureita autoon ja pois.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Autossa olevat purkuvirrat sotkevat "äly-" ja vakioteholaturien latauksen.
                                        Purut estävät latausjännitteen nousemisen ja akku ei lataudu täyteen.
                                        C-tek siirtyy kesken latauksen ylläpito lataukseen.

                                        Kokemuksen kautta, max. lataukset, kun purkua on 0,5A.
                                        C-tekin laturilla ominaispaino jää 1.18 50% varaus.
                                        Perinteisellä vakioteho laturilla 1,24 80% varaus.

                                        Asiasta tässä ketjussa.
                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=59975

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ajokkini seisoo päiviä, mutta vieressä on lämpötolppa josta saa sähköä 2h/vrk. Tätä ajattelin hyödyntää, kun menopelissä kuitenkin on polttoainekäyttöinen lisälämmitin.

                                          Tuo oli minulle uutta tietoa, ettei Ctek:in tyyppiset 'älykkäät ylläpitolaturit' sovellu auton sähköjärjestelmän rinnalla käytettäväksi. Mukanahan jopa toimitetaan tarvikkeet kaapeleiden kiinteään asennukseen, ja ainakin tuon Bentonin tapauksessa myös ohjeet käyttöön akun olessa kiinni autossa.

                                          Toimivatko Defan markkinoimat 3A ja 10A kiinteästi asennettavat laturit yhtään järkevämmin?

                                          Käytin kokeeksi sellaista perinteistä 4A halpislaturia tuon tarjollaolevan 2h/vrk syklin mukaan. Akku autossa kiinni. Jo toisella kerralla latausjännite oli noussut yli 15V:n, mikä vaikutti näin ummikon mielestä liialliselta.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X